Po vydání procesorů AMD Ryzen vyvstalo téma optimalizací softwaru na tyto procesory tak, aby jejich potenciál nezůstával nevyužit kvůli neefektivitám v kódu. Mluví se o nich hlavně u her, kde se AMD údajně snaží vývojáře pohnout k nějakým updatům vylepšujícím výkon. Kromě pár již vyšlých updatů získalo AMD pro takové ladění kódu i studio Bethesda. Nyní to vypadá, že se podobné užší partnerství možná objeví i s jiným „profláknutým“ jménem mezi vývojáři her: id Software. Partnerství s id Software není zdaleka překvapivé, jelikož podobně jako Bethesda spadá pod stejnou mateřskou společnost (ZeniMax Media), tudíž je možná tak trochu „součástí menu“ spíš než novým chodem. CTO id Software Robert Duffy procesory Ryzen 7 pochválil v tomto videu, jež je ale zveřejněné přímo AMD, takže jej berte jako do značné míry marketingovou záležitost. Zatímco většina her dnes stále profituje zejména z jednovláknového výkonu dvou až čtyř jader, Duffy ocenil velké množství jader a vláken (tedy SMT) zejména osmijádrových Ryzenů.
Nový engine id Software má plně využívat osmijádra
Pro nás je podstatné, že id podle Duffyho hodlá své hry pro takováto vícevláknová CPU vyladit a jejich potenciál v nich využít. Firma údajně vyvíjí nový engine, který má být mnohem paralelnější než současný idTech 6. Hry na něm založené mají údajně být schopné Ryzeny plně využít, což by snad mělo znamenat schopnost škálovat na 8 až 16 vláken. Mluví přitom explicitně o Ryzenech 7, ale vedle těch pochopitelně budou profitovat i stejně vybavené highendové Intely.
Kdy by se hry s tímto enginem mohly objevit, zatím řečeno nebylo, asi to zas tak brzy nebude. Nicméně i v kratším horizontu to má pro nová CPU od AMD být u id Software dobré. Pro Ryzeny má totiž prý být optimalizována již hra Quake Champions, jež se chystá k vydání někdy na letošní rok a v současnosti je ve stádiu beta s omezeným přístupem. AMD dokonce v updatech ovladačů tento měsíc uvádělo linky k registraci.
Ve videu je řečeno, že Quake Champions nebude ze strany id vyladěn jen pro Ryzeny – údajně má hra být optimalizována už i pro GPU Vega, byť z krátkého vyjádření nevíme, zda jen v nějaké triviální, nebo hlubší míře (třeba použitím výpočtů s poloviční přesností FP16).
Vyjde Vega s Quake Champions?
Quake Champions patrně bude mít s grafikou Radeon RX Vega poněkud nadstandardní vztah. Na web totiž prosákla následující fotografie, na níž je údajně balení speciální edice této dosud neuvedené highendové karty. Potištěna je artworkem hry Quake Champions, což by mohlo být motivováno buď oněmi optimalizacemi, nebo možná nějakou formou „bundlu“. Quake Champions by tak možná k Radeonům RX Vega mohl být dáván jako bonus zadarmo, nebo by v balení mohly být kupony na slevu či nějaké bonusy (DLC, kredity, a tak podobně).
Toto provázání by mohlo také naznačovat, že Radeon RX Vega by mohl vyjít v podobném termínu, jako Quake Champions. Bohužel pro tuto hru zatím datum vydání stanoveno nebylo, takže nám spojitost moc nepomůže. Nicméně AMD již potvrdilo, že RX Vega má jít na trh do konce druhého čtvrtletí, což znamená, že se musí objevit buď v květnu, nebo červnu. Logicky se nabízí Computex, či druhá polovina června, kdy byly vydány Radeony R9 Fury X v roce 2015 a Radeony RX 480 loni.