Hry ucítíme po celém těle. Razer vymyslel nové řešení

Sdílet

 Autor: Redakce

Letos to bude 22 let od chvíle, kdy jsme hry začali vnímat novým smyslem. Sony v roce 1997 vydalo DualShock pro PlayStation, Nintendo pak Rumble Pak pro N64. První ovladače s vibrační odezvou, díky kterým hráči najednou cítili pády, výstřely i utržené rány.

Technologie se za dvě dekády ale příliš neposunula. Vibrace mohou být silnější, přesnější, ale o výraznější skok se předloni pokusilo až Nintendo, které do konzole Switch integrovalo HD Rumble. Jemné vibrace v Joy-Conech fungují stereo, do každé ruky se pustí signál o jiné intenzitě, což umocňuje herní zážitek. Ve hrách se díky stereo vibracím dá například lépe orientovat v prostoru.

Loňský film Ready Player One ukázal, že v budoucnu nás pohltí dokonalá virtuální realita, přičemž imerzi nepomohou jen všeobjímající obraz a zvuk v brýlích, ale také haptické oblečení. K tomu ještě máme daleko, Razer však oznámil novou úroveň podpory vibrací. Technologie se jmenuje HyperSense a jejím cílem je dostat vibrační motorky do dalších příslušenství a periferií, aby na hráče působily jako prostorový zvuk.

Razer již má vibrační gamepady. Uvedl také herní sluchátka Nari Ultimate, kde jsou motorky ukryty v obou mušlích. Vibrace by chtěl implementovat i do myší, předložek klávesnic či křesel. HyperSense se pak postará o to, aby ze stran nepřicházely jen zvuky, ale také haptická odezva. Pokud utíkáte před granátem, ucítíte jej na zádech. Headshot vám otřese hlavou. Průstřel pravé ruky ucítíte skrz myš apod.

Razer HyperSense Razer HyperSense

Výrobce má k dotažení technologie dobré předpoklady. Úzce spolupracuje s herními vývojáři, sám produkuje veškerý možný hardware a navíc již pracuje na obdobných technologiích určených pro jiné smysly. Razer předloni koupil zvukové mágy z THX, a do her se snaží dostat technologii THX Spatial Audio sloužící k přesné lokalizaci zvuků v prostoru. K tomu do všech příslušenství a periferií integruje RGB diody, díky kterým umí rozšířit obraz z her do celého pokoje.

ICTS24

TIP: Razer vytvořil první herní monitor. Všemi barvami hraje i mimo LCD panel

Pokročilé vibrace jsou dalším logickým krokem, pomocí něhož nás hry pohltí ještě více. S vibračními sluchátky Razeru pomohla společnost Lofelt, ta chystá i haptickou podporu pro myši a klávesnice. Vibrační křesla bude pro Razer vyrábět kanadský SubPac.