V posledních dnech je AMD hodně netěsné a vyvalila se řada úniků o přípravě nových refreshovaných grafik (měly by to být modely Radeon RX 6950 XT a RX 6750 XT). Ovšem máme tu i něco k více vyhlíženému hardwaru: následující generaci grafik Radeon RX 7000 s architekturou RDNA 3. Místo úniku, u nichž není jasné, jak moc se jim dá věřit, je to ale ze solidního zdroje: ven se dostala informace přímo od inženýra z AMD.
Zaměstnanci výrobců čipů občas předvádějí svůj „kapitál“ na LinkedIn. Avšem když uvádějí, na jakých produktech pracovali, naráží to často na to, že něco, co už je pro inženýra minulost, ještě nebylo vydáno a detaily mohou být tajné. Díky tomu se někdy můžeme dozvědět zajímavé novinky, nebo aspoň potvrzení věcí, o kterých se do té doby jen spekulovalo.
Nyní se na LinkedIn objevila informace potvrzující to, že příští generace grafik Radeon bude používat čipletová GPU – tedy řešení spojená z více heterogenních kusů křemíku, jako jsou nyní 7nm Ryzeny 3000 „Matisse“ a 5000 „Vermeer“. Stojí to v cévéčku inženýra, který je v AMD přes 27 let a od roku 2014 pracuje hlavně na propojovacích logikách uvnitř čipu, jako je Infinity Fabric. V minulosti pracoval na Vegách 10, 11 a 12 (z nichž se dostala na trh jen Vega 10 a Vega 12 jen minimálně jako mobilní GPU pro Apple, Vega 11 byl zřejmě zrušený nástupce Polarisů), čipu Vega 20 a na téměř všech Navi (10, 12, 14 a nynější Navi 21, 22 a 23).
Čipletová GPU potvrzená, 6nm a 5nm proces
Po nich má ale jako pracovní zkušenost uvedené i Navi 31, Navi 32 a Navi 33 – což bude příští generace s architekturou RDNA 3 (to se na LinkedIn nepíše, ale čísla čipů přesně zapadají do starších úniků, takže toto budeme předpokládat). A u těchto čipů jsou uvedené doteď veřejně nepřiznané výrobní procesy, na nichž se budou vyrábět. Navi 31 a Navi 32, které by měly být nejvýkonnější v této generaci, mají uvedený výrobní proces „5nm, 6nm“. To si lze vyložit snad jedině tak, že nejde o jeden čip, ale o „kombiné“, složené z 5nm a 6nm křemíku.
Soudě podle Ryzenů budou výpočetní jednotky GPU z 5nm křemíku, protože potřebují co nejvyšší energetickou efektivitu, aby do daného rozpočtu wattů dostaly co nejvyšší výkon. Z levnějšího 6nm křemíku by mohlo být něco jako IO čiplet v Ryzenech – tato část by asi obsahovala řadič PCIe Express, akceleraci videa a snad řadiče pamětí. Možná i Infinity Cache – zatím si moc neodvažujeme hádat, co všechno se AMD povede vyšoupnout mimo výpočetní čiplety.
Čiplety prodražují výrobu a mají asi i další „cenu“ (například určitou neefektivitu ve spotřebě způsobenou externí vysokorychlostní komunikací mezi dvěma kusy křemíku). Nižší modely GPU v generaci RDNA 3 proto nebudou čipletové – toto také informace na LinkedIn potvrzuje a není to vůbec překvapivé. Bude se to týkat třetího více mainstreamového GPU Navi 33, u kterého už je napsané jen „6nm“.
Toto GPU pro levnější grafiky bude monolitické a bohužel založené na horším 6nm procesu. Jde o derivát 7nm procesu s technologií EUV a už teď je na něm vyráběný lowendový čip Navi 24 v Radeonu RX 6500 XT. Vlastnosti křemíku se nejspíš proti dnešní 7nm technologii zlepší tak možná o 10 %, zdaleka ne o tolik, co by přinesl 5nm proces.
Použití 6nm procesu jednak bude levnější (i za předpokladu, že čip bude větší) a také takto zřejmě AMD bude schopné vyrobit více čipů, zatímco kdyby bylo vše na 5nm procesu, nedokázala by firma získat tak velký celkový objem výroby. Návrh GPU bude asi v uncore velmi podobný, ale budou přímo integrované výpočetní jednotky. Ty proto AMD bude muset implementovat i na 6nm, nejen na 5nm procesu.
Přesnější parametry čipů už inženýr uvádí. Postarší úniky uváděly, že highendové Navi 31 s více výpočetními čiplety by mohlo mít až 15 360 shaderů, na druhou stranu paměti by prý pořád asi byly 256bitové a GPU by se místo šířky sběrnice spoléhalo opět na Infinity Cache, která ale bude mít asi vyšší kapacitu než nyní (256 MB?).
Neoficiální úniky toho říkají víc o onom 6nm monolitickém čipu Navi 33 pro levné grafiky (nejspíš Radeon RX 7700 XT?). Ten prý má mít tolik výpočetních jednotek, co nyní highendové Navi 21, tedy asi 5120 shaderů, a hrubý výpočetní výkon by měl tedy asi jako Radeon RX 6900 XT nebo vyšší. Ovšem místo 256bitové sběrnice by měl jen 128bitové paměti. To by pak asi zase kompenzovala Infinity Cache. Podobně jako u RDNA 2 tedy AMD půjde cestou tohoto odvážného řešení, jehož výhodou je jednodušší PCB a nižší spotřeba pamětí. Teprve uvidíme, zda bude druhá generace Infinity Cache tak dobrá, aby dokázala utáhnout ekvivalent grafiky RX 6900 XT jen se 128bitovou hlavní pamětí.
Pro pořádek raději připomínáme, že zatímco informace z LinkedIn jsou celkem zaručené, tyto specifikace jsou jen od leakerů, a tedy to ještě není jisté.
Next-gen akcelerátor AI bude na 6nm procesu, ne na 5nm
Zajímavé je ještě něco. Ony informace z LinkedIn ještě uvádí příští generaci výpočetního GPU od AMD, Instinct MI300 (generace MI200 vyšla na podzim). A uvádí, že AMD nepoužije 5nm technologii jako Nvidia u svého výpočetního GPU Hopper. Místo toho bude MI300 používat také levnější 6nm proces.
Mimochodem, informace o výrobním procesu z LinkedIn po rozmáznutí tohoto oficiálního úniku po internetu byly smazány. Nejspíš to i tak nějak potvrzuje, že šlo o relevantní údaje.
Zdroj: VideoCardz