Ze statistiky zpracované analytiky z Trendfocusu byl loni v prodejích SSD suverénním vládcem Samsung. Celkově bylo prodáno 102,78 milionu disků, z čehož si Samsung urval podíl 43,8 %. Takto významnou pozici již na trhu žádný další hráč nemá, firmy na druhé a třetí pozici drží jen 10,9 % (SanDisk) a 10 % (Kingston, který je jak vidíte na trhu docela významnou figurou). Na čtvrtém místě je pak Intel se zastoupením 7,3 %, který se již jen málo uplatňuje na spotřebitelském trhu, ale ve firemní sféře a enterprise se mu evidentně daří dál.
Překvapením je možná páté místo pro Lite-On (6,2 %), se kterým se u nás moc nesetkáváme, zřejmě má ale slušný odbyt na OEM trhu přímo u výrobců počítačů. Pod tohoto výrobce by také asi měla být započítána značka Plextor. Lite-On se dokonce dostal před Micron (a potažmo Crucial, jenž pod Micron patří), který má až šesté místo s 5,4 %. Za ním jsou pak další producenti NAND, prodávající i svá vlastní SSD – Toshiba s 4,1 % a SK Hynix s 2,5 %. Toshibě by se nicméně ještě dal připočíst podíl OCZ, který je na 0,7 %.
Tržní podíly výrobců SSD za rok 2015
Menší značky, menší disky
Zajímavá je statistika z druhého grafu, kde jsou prodeje přepočtené na celkovou kapacitu – úložný prostor všech v roce 2015 prodaných SSD podle Trendfocusu v součtu dělá 28,75 EB (exabajtů, tedy skoro 29 milionů terabajtů). Z pohybů mezi procenty v obou grafech je zjevné, že třeba Samsungu a Micronu (ale také třeba Intelu, HGST a Seagate) se daří prodávat disky s větším objemem, což budou buď velké spotřebitelské disky, jaké tlačí například Samsung, nebo velká enterprise SSD pro datacentra. Tyto firmy mají totiž v přepočtu na prodanou kapacitu procentuální podíl vyšší, než čistě při pohledu na vyexpedované kusy disků. Touto optikou Samsung stoupne na skoro poloviční podíl (49,7 %) a Intel na 9,1 %.
Tržní podíly výrobců SSD za rok 2015, v procentech celkové kapacity
Naopak se sníží například podíl položky „ostatní“, v níž jsou všechny možné hlavně menší značky, na něž se nedostalo s přímou zmínkou. Podíl těchto výrobců je na kusy 8,1 %, ale v terabajtech jen 5,7 %. Jinými slovy od menších značek (například Transcend, Adata, Patriot, z těch často zastoupených u nás) také obvykle kupujeme malé a levné disky. Do jisté míry je toto vidět i u SanDisku (který ale působí i v enterprise oblasti, čímž si zřejmě skóre vylepšuje) nebo Lite-Onu. Evidentně hodně jsou prodeje soustředěné do lowendových menších modelů u Kingstonu, jehož 10% kousek koláče klesne při počítání podle kapacity jen na 5,3 %.
Trh s disky SSD podle Trendfocusu loni utěšeně narostl. Proti roku 2014 se jeho objem loni zvětšil o čtvrtinu (25,8 %), a to zejména díky výrazně stoupajícím prodejům disků do běžných počítačů (v kontrastu se serverovými úložišti). To znamená, že SSD zvyšují svoji „penetraci“ v PC a jako úložiště je používá čím dál větší podíl uživatelů. Proti roku 2014 se také značně zvětšila průměrná velikost díky lepší cenové dostupnosti větších modelů. Kapacita prodaných disků v součtu převýšila stav roce 2014 o 59 %.
Zdroj: StorageNewsletter