Jednou z velkých zpráv letošního roku bylo oficiální rozloučení Applu s firmou Imagination, s kterým šlo ruku v ruce strohé oznámení, že si kalifornský gigant v oboru spotřební elektroniky vyvinul vlastní grafická jádra neboli GPU. (Pravda, krok to nebyl zcela překvapivý, neboť už se o něm spekulovala o před časem se už objevily i docela dobré důkazy.) Zdá se však, že nejen v Applu se pokusili o soběstačnost v tomto náročném oboru. Podobné úmysly má údajně opět i Samsung. Hlavní rival Applu na trhu telefonů by tak opět šel stejnou cestou, jako jablečná společnost.
Vlastní grafiku zřejmě Samsung zvažoval už dříve, nebo na to aspoň ukazovaly různé průsaky, například v roce 2014. Nyní jsou zde opět. Že se korejský koncern rozhodl zainvestovat do vývoje vlastních GPU technologií, uvádí Chris L. z webu BenchLife.info, jenž se častokrát osvědčil jako dobrý zdroj informací. Vzhledem k minulým potyčkám obou velikánů se asi Samsng nevyhne poznámkám o tom, že se opičí, motivace obou společností je ale asi zcela stejná – získat konkurenční výhodu na straně jedné a ušetřit na licenčních poplatcích na straně druhé.
Údajně připravovaná (nebo plánovaná) technologie GPU má zatím být určená pro chytré telefony, takže by byla integrována do procesorů Exynos, které Samsung vyrábí. O případném dalším rozšíření této technologie mimo mobilní čipy prý zatím informace nejsou a šance, že by se třeba jednou objevila v samostatných grafických kartách pro PC, jsou asi jen čistě v rovině teorie.
Zcela nový vývoj, nebo akvizice?
Podobně jako Apple je Samsung klientem firmy Imagination, od níž licencuje grafické IP PowerVR. Nicméně ne výhradně, Samsung používal také jádra Mali licencované od ARMu. Akvizice Imagination Technologies coby osvědčeného autora mobilních GPU by možná pro Samsung mohla být dobrým způsobem, jak se do tohoto oboru dostat. Zvlášť nyní, když tržní hodnota vinou špatných zpráv od Applu razantně klesla a firma čelí možná i existenčním problémům, kvůli kterým se už zbavuje procesorů MIPS. Mnozí pozorovatelé nyní počítají s tím, že nic jiného než prodej asi Imaginationu nezbude, a tak by zájem Samsungu možná mohl být vítaný.
Nicméně cena za celý balík akcií asi stále nebude nízká a ono „zlevnění“ díky Applu přišlo až nedávno. Pokud už tyto plány běží delší dobu, pak možná Samsung zkusí grafiku vyvinout čistě vlastními silami na zelené louce, což by byla docela zajímavá věc, neboť nejde o nic snadného. I Apple ostatně volil postupný přístup, kdy si do architektury PowerVR údajně tak dlouho přidával nebo bude přidávat vlastní prvky, až tyto „záplaty“ originál kompletně nahradí.
Podobně dlouho jako zprávy o grafice „made in Korea“ se objevovaly i zprávy o tom, že Samsung pracuje na vlastních procesorových architekturách. Ty se nakonec také skutečně potvrdily v podobě programu jader Moongoose. To by do jisté míry mohlo dodávat důvěryhodnost zvěstem, že jako druhý krok již nyní přijde řada i na grafiku, ale zatím pro ně nemáme další doklady, tudíž je stále berte s obvyklou rezervou.
GPU je v určitých ohledech asi i náročnějším úkolem než procesorové jádro, jelikož výrobce musí vyvinou a udržovat velmi komplexní ovladače. Ty nepotřebují jen poskytovat funkce hardwaru a implementovat podporu pro různá API herní grafiky (OpenGL/OpenGL ES, Vulkan, DirectX, OpenCL), ale v případě her také často v množství her opravují, optimalizují či obcházejí kód jiných programátorů. To je nejspíš hlavní důvod, proč se už dlouhé roky žádný nový hráč nepokusil proniknout do trhu s herními grafikami pro osobní počítače. Na mobilní platformě bude náročnost tohoto úkolu nižší, přesto ale asi bude softwarová stránka významnou částí překážek, které Samsung bude muset překonat. A možná také důvod, proč ještě nějaké vlastní GPU do finální podoby nedotáhl.