Nový Radeon cílí AMD především na skupinu spořivějších zákazníků s monitorem s plným HD rozlišením 1080p, ve kterém má karta nabídnout na daný segment vynikající výkon a dobrou užitnou hodnotu.
AMD speciálně pro HD 7790 vyvinulo nový čip s kódovým označením Bonaire. Čip je stejně jako všechny ostatní moderní GPU vyráběný 28nm procesem. Má rozměry 160 mm2 a 2,08 miliardy tranzistorů, pasuje tedy přesně mezi (snad už můžeme říci lowendové) Cape Verde a výkonnější Pitcairn používaný u Radeonů HD 7800.
Nové jádro má 896 stream procesorů. Oproti HD 7770 tedy výrazně nenarostl. Počet texturovacích jednotek narostl ze 40 na 56, rasterizačních jednotek je 16 stejně jako u HD 7770. Konfigurace jádra a parametrů se ale změnila tak, že má v některých ohledech jádro blíže k modelové řadě HD 7800. Podobně jakou u GPU Pitcairn jsou zdvojené geometrické a teselační jednotky, což má pomoci k vyššímu výkonu ve hrách pod DX11. AMD dále zdůraznilo hardwarovou podporu DirectX 11.1 (s feature level 11_1).
Paměťová sběrnice je široká jen 128 b, poloviční šířku oproti Radeonům HD 7800 ale částečně kompenzují rychlé paměti s propustností 6,0 Gb/s podobně, jako tomu je u GeForce GTX 680. Některé přetaktované modely HD 7790 už si troufají dokonce i na 6,4 Gb/s. Celková propustnost pamětí je tedy 96,0 GB/s (u HD 7770 se 4,5GHz pamětmi to bylo jen 72,0 GB/s, HD 7850 a 7870 se 4,8GHz pamětmi a 256b sběrnicí mají propustnost 153,6 GB/s.
Referenční takt grafického čipu je 1 GHz, většina výrobců má ale už připravené nereferenční přetaktované modely, uvidíme, jak se postaví k uvádění karet s referenčními parametry.
V zatím poslední verzi PowerTune řízení spotřeby rozlišovalo čtyři základní stavy, Low State, Intermediate State, High State a Boost state, každý z nich se specifickým rozsahem frekvencí a napájecích napětí.
V nové variantě PowerTune existuje osm stavů a každý z nich se specifickým napětím a frekvencí a v každém z těchto stavů má jádro běžet s optimálním napětím a optimálními takty. Přepínání mezi nimi probíhá s rychlostí pod 10 ms, takže může se změnou zátěže reagovat velmi rychle.
V praxi to znamená, že jak se s uvedením „Boost“ edicí HD 7870, HD 7950 a HD 7970 objevilo PowerTune Boost s „turbo“ režimem, tak s uvedením HD 7790 „turbo“ zase zmizelo a PowerTune se chová podobně jako dříve – za normálních okolností běží karta na plný výkon a v případě, že by hrozilo překročení stanovené spotřeby, výkon po malých krocích snižuje. Vše by mělo fungovat pohotově a přesněji než u starších karet s architekturou GCN. Diagnostické utility by také měly umět zobrazovat průměrnou aktuální taktovací frekvenci GPU (s ohledem na povahu PowerTune uměle vypočtenou), která se aktualizuje jen jednou za čas (mělo by to být v řádech sekund).
Karta má ve standardní konfiguraci čtveřici výstupů, na které lze připojit až šest monitorů (bez využití „rozbočovačů“ pro DisplayPort jsou to jen čtyři). Konfigurace je tedy totožná s převážnou většinou modelů z řady HD 7000. Spotřeba karty je jen o malinko vyšší než u modelu HD 7770, typická spotřeba v zátěži je 85 W. Na tomto místě musím zdůraznit, že od uvedení modelové řady HD 7000 začalo AMD uvádět spotřebu typickou, nikoliv maximální, jak to bylo až dosud běžné, proto není srovnatelná s dříve uváděnými údaji (a nejspíš je i optimističtější než maximální spotřeba uváděná Nvidií).
Oficiální referenční design prý neexistuje, ale uvidíme, zda se jako obvykle u výrobců, kteří to dělávají (PowerColor, Club3D, VTX3D apod.) neobjeví karty, které jsou si nápadně podobné a liší se jen nálepkou.
Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC
Předem se omlouvám, že jsem hodně okleštil obvyklý popis samotné karty a obrázky zatím odbyl jen produktovými fotografiemi od výrobce, „naše“ karta dorazila teprve ve středu, protože jsme ji nedostali jako první. Rozebíraná ale nebyla, takže pasta na chladiči je původní a provozní vlastnosti by měly odpovídat produkčním kusům.
Testovaný model je už v základu přetaktovaný, takt jádra je zvýšený z 1000 na 1075 MHz a frekvence pamětí je navýšená z 6000 na 6400 MHZ (efektivně). Karta není testovaná na referenčních taktech, ale tak, jak přišla od výrobce. Představa, že se výkon referenčního modelu vyrobí podtaktováním OC karty, je u moderních grafických karet, kde o pracovní frekvenci rozhoduje řízení spotřeby, už celkem naivní, přesto to řada recenzentů stále dělá.
Karta je osazená dvouslotovým chladičem s dvojicí axiálních ventilátorů. Pro napájení jí s velkou rezervou stačí sběrnice a jeden přídavný šestipinový konektor.
Výstupy na záslepce jsou nestandardní – místo kombinace DL DVI-I, HDMI a 2× mini-DP jsou na ní dva konektory DVI (DL DVI-I a SL DVI-D), dále HDMI a pak DisplayPort standardních rozměrů. V podstatě to znamená, že výrobce kartu připravil o jeden DisplayPort a tím pádem i o možnost připojení dalších dvou monitorů, bez rozbočovače pro DP k ní připojíte nanejvýš tři monitory.
Právě údaje o řízení spotřeby a případné změny oproti referenčnímu nastavení žádný z výrobců neuvádí, takže se nedá odhadnout, jaké frekvence automatika nastaví. Rozhodně ale neplatí, že výkon jiného modelu nebo referenční karty získáte prostým pošoupnutím nějakého táhla s nastavením frekvence, časy, kdy to tak stoprocentně fungovalo, vzaly za své s uvedením prvních karet s PowerTune.
U přetaktovaných modelů výrobci s řízením spotřeby v BIOSu karet dost často bojují, protože u OC musí být zpravidla navýšený. Prosté zvednutí taktů většinou nestačí, protože při příliš vysoké spotřebě může automatika kartu přiškrtit na normální takty. A platí to i naopak – při zvednutém limitu pro spotřebu může automatika pustit pracovní frekvenci GPU výš (nebo podtaktovávat méně) než s referenčním nastavením i přesto, že v nastavení takty snížíte.
Testovací sestava, metodika
Testovací sestava
Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F10. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.
- základní deska: Gigabyte X79-UD5
- procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
- chladič CPU: Noctua NH-D14
- paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX
- zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
- pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB)
- skříň: Gelid DarkForce
- operační systém: Windows 7 x64
Testy hlučnosti
Hlučnost grafických karet měřím samostatně na speciální sestavě, která vznikla jen kvůli tomuto účelu. Podrobnosti o ní najdete v článku Ze zákulisí: nové sestavy pro měření grafik a hlučnosti. Sestava je osazená SSD, o chlazení dvoujádrového Athlonu se stará chladič Noctua NH-C14, která během měření hlučnosti chladí procesor jen pasivně. Jediným aktivním zdrojem hluku u sestavy při měření je tak tichý zdroj Enermax s ventilátorem běžícím na přibližně 600 ot./min. Abych hluk jeho ventilátoru co nejvíc izoloval od grafické karty, je záměrně umístěný až za základní deskou.
Při měření na grafické kartě nastavím otáčky, které jsem zjistil ze zátěžových testů naměřených na herní sestavě a změřím samostatně hlučnost grafické karty. Protože je většina karet (hlavně bez zátěže) tišší než samotná testovací sestava pro měření výkonu, je to jediná možnost, jak se vyhnout zkreslení výsledků systémovými ventilátory a ostatními aktivními prvky chlazení.
Ovladače
Karta je otestovaná se zatím neveřejnými ovladači verze 12.101.2.1000, což je vyšší verze, než ta uváděná u veřejně dostupných Catalyst 13.3 beta (12.100.17.0).
Karty pro srovnání
Ve srovnání najdete karty, které jste mohli vidět v nedávných recenzích na Extrahardware.cz. Na jakých ovladačích byla karta testovaná zjistíte z podrobnějších informací, které se zobrazí v rámečku v grafech po najetí na příslušný datový pruh.
Radeon HD 7770 OC bohužel zatím nemám přetestovaný na novějších ovladačích než 12.7 beta, od té doby došlo v ovladačích k výraznému nárůstu výkonu v Battlefieldu, u ostatních her už není rozdíl dramatický (u her některých her s MSAA je ještě patrný nárůst v řádech jednotek procent). Výsledky testované se staršími s ovladači Catalyst 12.7 beta jsou kvůli tomu v grafech vybarvené jiným odstínem.
Z metodiky jsem musel vynechat Crysis Warhead, z nějakého důvodu přestal fungovat (není to závislé na grafické kartě ani ovladačích).
Aliens vs. Predator, Battlefield 3
Aliens vs. Predator
Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Battlefield 3
Battlefield testuji s maximální úrovní detailů, výjimkou je pouze deaktivované vyhlazování MSAA, který kvůli náročnosti enginu zvládají rozumně jen nejvýkonnější karty. Vyhlazuje se tedy pouze pomocí FXAA. Testuje se 70 s dlouhý úsek po začátku druhé mise Operation Swordbreaker po vystoupení z transportéru.
Crysis 2
Crysis 2
V prvních dvou grafech je v singleplayeru měřeno prvních 60 sekund z mapy Alien Vessel, ve druhém pak 105 s z mapy City Hall.
Hra má doinstalovaný patch s podporou DirectX 11 a hires pack textur. Detaily jsou nastavené na maximum.
Max Payne 3, Metro 2033
Max Payne 3
Také Max Payne 3 je testovaný stejnou metodikou jako ve srovnání výkonu grafických karet. Téměř všechna nastavení jsou na maximu, výjimkou je snížené rozlišení map pro stíny (s nejvyšší kvalitou stínů by nebylo možné měřit v rozlišení 2560 × 1600 bodů karty s 1 GB paměti). Z obdobného důvodu a také kvůli velkým nárokům na výkon karty je deaktivované náročnější vyhlazování MSAA, hrany jsou vyhlazované pouze pomocí FXAA..
Výkon měřím FRAPSem po dobu 38 sekund ve dvou náročných lokacích – na druhém checkpointu z páté kapitoly a na druhém checkpointu ze sedmé kapitoly.
Metro 2033
Testování v Metro 2033 doznalo oproti dřívější metodice jednu podstatnou změnu. Hru už netestuji ručně, ale pomocí vestavěného benchmarku.
Nastavení odpovídá nedávnému velkému srovnání 16 grafických karet.
Testuji v nabízené lokaci Frontline. V Metro 2033 netestuji nejnáročnější nastavení, jak již psal ve velkém srovnání 16 karet Mirek, MSAA je spíše na škodu (ve hře rozmazává tak, jakoby šlo o nějaký postprocessing filtr a ne běžný multi-sampling) a tudíž používám pro změnu zase skoro neznatelné AAA. Vypnuta je výkon neskutečným způsobem žeroucí funkce DOF (Depth Of Field, hloubka ostrosti), jelikož to podle diskuzních fór nejspíše pro hratelné snímkové frekvence udělá většina lidí.
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark, World in Conflict
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark
Nastavení testu je shodné s předcházející metodikou, liší se pouze v tom, že už nadále testuji pouze dvě náročnější nastavení.
Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).
World in Conflict
Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.
PowerTune, spotřeba (příkon)
PowerTune
Na laborování s přetaktováním zatím nezbylo moc prostoru, vyzkoušel jsem ale, jestli se nějak viditelně s novou verzí změnilo chování PowerTune. A v případě tohoto konkrétního modelu jsem dost pohořel – ať jsem se snažil, jak jsem chtěl, nezdálo se, že by karta snižovala takty nebo spotřebu. I když jsem nastavení PowerTune stáhl na –20 % a frekvenci jádra zvedl, kam to Catalyst Control Center dovolilo, tedy na 1200 MHz, karta se v diagnostických utilitách tvářila, že běží na oněch 1200 MHz bez podtaktovávání a ani spotřeba se se změnou nastavení PowerTune neměnila.
Znamenalo by to, že PowerTune u Sapphire HD 7790 OC do taktů karty vůbec nezasahuje a vyjde to nastejno, jako by karta žádné inteligentní řízení spotřeby neuměla.
Měření spotřeby
Protože nás zajímají především rozdíly mezi jednotlivými kartami, pro zmenšení chyby měření a snížení vlivu procesoru jsou u sestavy deaktivované úsporné funkce procesoru (ten je navíc přetaktovaný). To kdybyste se divili, proč se jinde dostávají k hodnotám kolem 60 W, zatímco naše sestava jde daleko přes 100 W. Samotná sestava bez grafické karty by měla mít bez zátěže spotřebu kolem 115 W.
Spotřeba Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC
Spotřeba karty HD 7790 je velmi nízká. Ve Windows byla o necelé dva watty nižší než u karet řady HD 7800 s větším GPU Pitcairn, ale to už jsou takové rozdíly, které může smést i chyba měření.
Oproti HD 7770 s menším čipem Cape Verde má mít karta papírově typickou spotřebu v zátěži asi jen o 5 W vyšší (tedy 85 W). V našem případě je karta přetaktovaná od výrobce, i tak je oproti HD 7770 (taky přetaktované) rozdíl jen necelé 4 W.
Přesto je nárůst spotřeby způsobený vytížením karty větší než deklarovaných 85 W (když budeme počítat, že zbytek sestavy s částečně vytíženým CPU může mít spotřebu kolem 140 W). Může to být tím, že je testovaná scéna náročnější než je ona zmiňovaná „typická“ zátěž i tím, že je karta přetaktovaná.
Spotřeba v úsporném režimu monitoru
Tady Radeony vítězí zásluhou technologie ZeroCore, ve kterém by jejich spotřeba měla být nižší než 3 W. Záměrně říkám že měla, protože s přibývajícími kartami a při rozdílech mezi Radeony je zřejmé, že se všechny Radeony do deklarovaného 3W limitu v ZeroCore vejít nemohly.
Následuje spotřeba počítače při nečinnosti, kdy je zobrazená pracovní plocha systému. Tam je spotřeba karty o malinko vyšší, pohybujeme se ale na rozdílech v řádech jednotek Wattů, které jsou jen o málo větší než chyba měření.
V následujícím grafu je spotřeba sestavy v náročné statické scéně v Crysis. Grafické karty v ní dosahují o poznání vyšší spotřeby než při běžném hraní, snad se dá říci, že jde o maximální hodnoty, na které se ve hrách běžně vůbec dá dostat.
Nejde o jednu špičkovou hodnotu, kterou zaznamenal wattmetr, jak se to často pro usnadnění v testech měří, ale o průměrnou hodnotu zaznamenávanou zhruba po dobu jedné minuty po 10–30 minutách stejné zátěže, kdy se dostatečně prohřeje chladič karty i samotná sestava a teplota grafického jádra i spotřeba se ustálí.
Při běžném hraní, kde není grafické jádro tolik vytížené a karty se tak nezahřívají, bývají rozdíly menší. Obzvlášť to platí, když grafickou kartu brzdí procesor.
Zejména 28nm Radeonům příliš nesvědčí vyšší teploty, na které se karty v testovací scéně v Crysis zahřívají, počítejte s tím, že při běžném hraní, kde takovou scénou jen proběhnete, na tom budou ve srovnání s Geforce líp.
Některé karty už jsou bohužel rozebírané, takže už nemají původní pastu. Konkrétně jde o GeForce GTX 690, i v případě referenční HD 7970 musím ještě připomenout, že jde o tutéž kartu, se kterou jste se mohli setkat v recenzi Sapphire HD 7970, konkrétně referenční model přímo od AMD, který už bohužel prodělal nejednu rozborku a tak není v původní podobě, ale má na jádře nanesenou kvalitnější teplovodivou pastu Noctua NT-H1. Kvůli tomu je spotřeba karty i teploty o něco nižší než tomu bylo u karty nerozebírané, kterou jste dosud mohli vídat v grafech. Pořád jde ale o karty z prvních várek, které mohly mít horší jádra než později prodávané modely.
V dalším grafu je vypočtený poměr výkon/watt ze stejné scény. Číslo je to jen přibližné, vychází z odhadované spotřeby karty (tu jsem dostal odečtením spotřeby sestavy s jedním zatíženým jádrem od spotřeby celé sestavy) a vyjadřuje, kolik W si vyžádá jeden snímek za sekundu, lepší jsou menší hodnoty. Opět připomínám, že jde o situaci při intenzivním vytížení grafické karty náročnou scénou a v méně náročných situacích jsou rozdíly menší.
Teploty, otáčky ventilátoru, hlučnost
Teploty GPU
Teploty bez zátěže měřím při okolní teplotě 25 °C v zakrytované testovací sestavě. Teplotu v zátěži odečítám po ustálení po 10–60 minutách zatížení grafické karty náročnou scénou v Crysis. Dosahovaná teplota je vyšší než při běžném hraní, jde o zátěž, na kterou se můžete dostat ve výjimečně náročných scénách a situacích. Do jisté míry supluje zátěžové testy jako je Furmark či MSI Kombustor, jen s tím rozdílem, že nejde o umělý test stavěný speciálně na abnormální vytížení grafického čipu, ale je přímo z praxe.
Pamatujte na to, že se u daného údaje spoléháme jen na to, co na sebe sama grafická karta požaluje a nikde není uvedeno, nakolik údaj z čidla odpovídá realitě. U některých komponent se běžně stává, že senzory hlásí nižší teplotu, než má vzduch, který jej chladí.
Proto nedoporučuji srovnávat teploty u různých modelů karet, rozumně porovnávat se dají snad jen karty se stejným grafickým čipem. Mezi jednotlivými modely už nezbývá než se spoléhat na to, že hodnota, kterou zobrazují diagnostické utility, odpovídá realitě a výrobce ji nějak nepřikrášlil.
Teploty Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC
Teplotu bez zátěže nemá smysl moc rozebírat, je to krásných 35 °C, a této teploty čip dosahuje i při velmi nízkých otáčkách ventilátoru.
Méně spokojený jsem byl s teplotou v zátěži. Chladič totiž uchladí GPU na 64 °C, což je jedna z nejnižších naměřených hodnot. Kdyby byl krásně tichý, nemám výhrad, nízké teploty je v tomto případě ale dosaženo na úkor hlučnosti karty. Teplota mohla být klidně vyšší a hlučnost chlazení nižší.
Otáčky ventilátoru
Protože ne všechny karty používají stejně koncipované chladiče a zejména stejně velké a stejně výkonné ventilátory, nemá samotné porovnávání otáček ventilátorů valný význam. Údaje v tomto grafu jsou pouze informativní na doplnění ke grafům hlučnosti.
Ještě dodám, že obecně jsou radiální (odstředivé) ventilátory s lopatkami po obvodu, které se běžně používají u výkonnějších referenčních karet, výrazně hlučnější než chladiče s axiálními ventilátory.
Karty s jedním ventilátorem bávají při stejných otáčkách tišší než karty se dvěma obdobnými ventilátory – důvodem nemusí být jen vyšší průtok vzduchu, ale i interference obou ventilátorů, kvůli níž mohou otáčky ventilátorů i hluk kolísat, což člověk vnímá hůř než stabilní hladinu hluku.
Ventilátory Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC
Karta je osazená chladičem s dvojicí axiálních ventilátorů. Regulace řídí oba společně, otáčky jsou monitorované na jednom z nich.
Bez zátěže běžely ventilátory na nízkých 1150 otáčkách za minutu (20 % výkonu) a byla velmi tichá, projevovala se jen téměř neslyšným vrněním. V zátěži se karta dostala na 49 % výkonu ventilátoru, což je už celkem vysokých 2727 ot./min. Zejména s přihlédnutím k nízké teplotě GPU bych doporučoval majitelům využít nějaký software pro regulaci otáček ventilátoru a ruční nastavení otáček s nižšími otáčkami.
Maximum má karta na přibližně 4300 ot./min a na maximální otáčky se roztáčí od 88 % výkonu výše.
Hlučnost Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC
Bez zátěže kartu uslyšíte snad jen v extrémně tichých či pasivně chlazených sestavách, slyšet je jen slabounké cvrlikání (a to jen na krátkou vzdálenost, tak do pl metru).
Horší je to v zátěži. Samotná hodnota 42,4 dBA patří do lepší poloviny, i tak je ale škoda, že regulace ventllátory zbytečně moc roztáčí. Otáčky ventilátoru (a s tím i hlučnost) mohly být nižší, většina karet, které jsou tišší než testovaný model, má vyšší spotřebu než HD 7790 a přesto jsou tišší.
Zvukový projev karty je méně příjemný, protože ventilátory vydávají vyšší tón. A jako obvykle u podobné konfigurace se dvěma venitlátory, jejich lopatky se otáčejí proti sobě, není zvuk ventilátorů moc vyrovnaný.
Cena a shrnutí výkonu
Cena
Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání.
Protože cenu hledáme především kvůli porovnání poměru cena/výkon s nejvýhodnějšími kartami, které jsou ve stejnou dobu dostupné, nemusí odpovídat konkrétním testovaným modelům, ale může jít o levnější kartu na obdobných taktech.
Cena Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC
Cenu karty bych bral s rezervou. Nad ránem se sice přímo tento mobdel objevil v nabídce CZC, ale cena byla docela vysoká – 3922 Kč s DPH. Nepřetaktovaný model byl o necelé tři stokoruny levnější.
Prostým přepočtem z doporučené ceny v dolarech 149 USD se také dostaneme celkem vysoko – po započtení DPH to vypadá na cenu kolem 3650 korun. Pokud si uvědomíte, že se nějakých 4200 korun s daní dá pořídit 1GB Radeon HD 7850, který je v průměru o nějakých 17 % rychlejší, není tato cena důvodem k jásání, zkrátka už se vyplatí těch pár stovek přidat a pořídit výkonnější model.
Karty mají ale jít do prodeje až 2. dubna a do té doby se ještě může (zejména v reakci na připravovanou GeForce) ještě posunout k lepšímu, takže je zbytečné ji teď nějak zvlášť pitvat. Poměrem cena/výkon pak karta poráží většinu modelů GeForce s GPU s architekturou Kepler.
Průměrný výkon
U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou. Protože porovnáváme nejvýkonnější karty, z celkového průměru jsem tam, kde u her testujeme více nastavení detailů (nemyslím tím rozlišení), vypustil méně náročná nastavení, která používáme pro porovnávání slabších karet.
Jako základ, od kterého se počítá výkon dalších karet, slouží vždy nejvyšší skóre dosažené u všech testovaných karet.
Poměr cena/výkon
Poměr cena/výkon patří určitě k těm lepším. Jenom zdůrazním, že jde o model s výrazně přetaktovanými pamětmi (cena šla ale také přiměřeně nahoru).
Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC: závěrečné shrnutí
K tomu, abych mohl vyřknout definitivní ortel, mi momentálně chybí dvě podstatné věci – ještě neznáme výkon konkurence, která se má objevit jen s odstupem několika dní. A druhá – přesné české ceny karet tak, jak budou vypadat 2. dubna, tedy v době uvedení karet do obchodů.
Z informací, které se objevily, to zatím vypadá, že karta mírně předčí poměrem cena/výkon většinu konkurenčních GeForce s architekturou Kepler, samotné AMD má ale v nabídce produkty, které mají poměr cena/výkon lepší (a do toho spadají i výkonnější modely).
HD 7790 vs 1GB Radeon HD 7850.
Ke konci prezentace, kde se řešil cenový segment nových karet, AMD vzpomnělo v souvislosti s výhodnou cenou AMD ještě 1GB Radeon HD 7850. A co k tomu zaznělo, asi jen málokoho potěší – výroba tohoto u nás hodně populárního modelu se prý začíná utlumovat, údajně kvůli mizejícím zásobám „malých“ paměťových čipů GDDR5, které karta využívá a také kvůli tomu, že prý zákazníci v daném segmentu raději volí kvůli rostoucí náročnosti her 2GB modely (spolu s tím mimochodem zaznělo, že i u HD 7790 se má objevit 2GB varianta.)
Při pohledu do ceníků to ale spíš vypadá, že 1GB HD 7850 ubývá životní prostor a přestává mít smysl – její ceny jdou pomalu nahoru, zatímco 2GB varianty už se dají sehnat jen o nějaké tři stovky dráž. Každopádně se obávám, že by mohlo dojít k tomu, že ji na pozici karty za 3800–4100 Kč postupně nahradí přetaktované HD 7790 a ceny 2GB HD 7850 by se zase mohly vrátit lehce pod pět tisíc s daní.
Možná ale něčemu podobnému zabrání konkurence. V závěrečné diskuzi konferenčního hovoru jeden z recenzentů AMD pošťouchl s tím, jak to bude oproti připravované konkurenční GTX 650 Ti s Turbem (či jak se jí také říká, GTX 660 SE). AMD celkem logicky reagovalo tak, že nemohou srovnávat s konkurenčním produktem, který není dosud uvedený, ale HD 7790 je dlouhodobě plánovaná věc, která tu s námi dlouho vydrží a bude se vyrábět v masovém měřítku a která je cílená přesně na daný segment trhu, takže nejde jen o nějaký přechodný produkt, který vznikl jen jako reakce na něco jiného.
Tomu bych si dovolil oponovat – při zjištění, jak velkou mezeru Nvidia nechala mezi GeForce GTX 650 Ti a GTX 660 ať už z pohledu výkonu, ceny nebo parametrů obou modelů, jsem se u našeho zastoupení automaticky ptal, kdy máme čekat nějakou GeForce GTX 660 SE (z mé strany šlo taky spíš o pošťouchnutí, je předem jasné, že tato otázka zůstane nezodpovězena). Je zřejmé, že se do velké mezery mezi oběma GeForce s jádrem GK106 dá báječně napasovat ještě další model postavený na méně ořezané verzi jádra GK106. Připravovanou GeForce tedy na rozdíl od AMD nevidím jako druhořadý produkt, který se původně neměl objevit a je jen zbrklou reakcí na dlouhodobě plánovanou HD 7790. To, že speciálně kvůli této kartě nevznikl nový čip podobně jako u AMD, nic neznamená.
Neukvapujme se
S přihlédnutím k tomu, že si připravovaný model GeForce vezme za cíl nejspíš právě čerstvě uvedenou HD 7790, a má se objevit už doslova za pár dní, asi nemá smysl dělat ukvapené závěry a řešit, kdo bude teď nejvýhodnější. Otázku jestli je na tom lépe Radeon nebo GeForce, si zodpovíme až po uvedení konkurenčního modelu. I když už AMD dalo i oficiální doporučenou cenu pro koncového uživatele 149 dolarů, což by u nás znamenalo nějakých 3500–3700 korun s DPH, v prodeji se mají karty objevit až 2. dubna po uvedení GeForce a do té doby se může ještě lecos změnit.
Za stávajících podmínek je největším soupeřem paradoxně další Radeon – již zmiňovaná 1GB verze HD 7850. V případě testovaného OC modelu HD 7790 od Sapphire by to při ceně přes 3900 Kč platilo dvojnásob. I samotný Sapphire totiž nabízí 1GB verzi HD 7850 (recenze), která se dá sehnat za 4240 Kč s DPH, což je s přihlédnutím k výrazně vyššímu výkonu a velmi podobným provozním vlastnostem podstatně lákavější nabídka. Kdybych věděl, že s cenou Radeonů HD 7790 uvedení konkurenčního modelu nepohne, asi bych za stávajících podmínek řekl: „kupujte 1GB HD 7850, dokud se dají sehnat.“ A je to i důvod, proč se zatím zdráhám kartě udělit ocenění Smart Buy.
(Ne)veselá tečka...
A ještě jedna perlička na závěr – v prezentaci se AMD chlubí ještě jedním snímkem, kterým je z mého pohledu ale spíš k pláči – podle průzkumů AMD (údaje jsou získané z dotazníků, které zákazníci vyplňují při stahování ovladačů) je čtvrtina konfigurací s Radeony HD 7000 v CrossFire postavená na Radeonech HD 7700.
Výrobce zmiňuje, že je to jen důsledek toho, že zapojení karet do CrossFire na rozdíl od konkurence podporují napříč celým spektrem produktů a Radeony HD 7700 jsou jediné karta v segmentu, které něco takového umí (a tady se přiznám, že ani netuším, jestli lowendové GeForce GT 650 a GTX 650 Ti bez konektoru podporují režim SLI alespoň přes sběrnici PCIe, protože asi jen málokoho napadlo při testování něco podobného vůbec řešit).
Zákazníci prý pořídí kartu a v okamžiku, kdy nastřádají na druhou, nebo se objeví za výhodnější cenu, a pořízením druhého modelu zvednou výkon o 80–90 %.
K tomu dodám raději jen to, že dokud se něco neudělá s microstutteringem, považuji utlumování podpory multi-GPU u lowendu spíš jako pozitivní věc a ochranu naivních jedinců než za konkurenční nevýhodu.
Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC
+ bez zátěže velmi tichá
+ spotřeba
+ přetaktování
+ vysoký výpočetní výkon
+ zajímavý poměr cena/výkon
− za dosud zveřejněnou cenu méně výhodná než 1 GB HD 7850
− zbytečně nízké teploty GPU v zátěži na úkor vyšší hlučnosti
− oproti HD 7770 už je příplatek dost vysoký