Hlavní navigace

Sapphire Radeon HD 7970 OC v testu: vysoký výkon s tišším chlazením

27. 6. 2012

Sdílet

 Autor: Redakce

Sapphire HD 7970 GHz OC: představení a parametry

Od uvedení Radeonů HD 7970 je to už nějaký pátek a referenční modely v nabídce většiny výrobců vystřídaly nereferenční karty, často nemálo přetaktované, a minulý týden se k nim přidaly i „oficiálně“ výše taktované Radeony HD 7970 GHz Edition. Než se dostanou na pulty obchodů, možná ještě pár dní potrvá, zatím se můžeme podívat na „běžný“ Radeon HD 7970 OC od Sapphire.

Jde o jeden ze tří modelů Radeonů HD 7970, které v současnosti mezi produkty na stránkách Sapphire najdete. První model Sapphire HD 7970, který jsme rovněž testovali, se objevil s hned uvedením nové generace karet a byl ještě v referenčním provedení. Po něm už následovala dvojice HD 7970 osazených stejným chladičem „Dual-X“ s dvojicí ventilátorů.

Sapphire Radeon HD 7970 OC

Prvním z nich je levnější nepřetaktovaný model s o poznání přívětivější prodejní cenou asi 10 900 Kč s DPH, druhým je testovaný Radeon HD 7970 OC, který seženete nějakých 11 700 korun s daní.

 

Stejně jako referenční model má i HD 7970 OC dva BIOSy. U některých Radeonů je přetaktovaný profil pouze na jednom z nich, druhý záložní má parametry referenční karty, tento model má ale vyšší frekvence u obou profilů. V první poloze je to pomalejší tichý a úspornější profil s jádrem přetaktovaným jen na 950 MHz (+25 MHz proti referenční kartě) a pamětmi na 1425 MHz, což odpovídá 5700 MHz efektivně.

 

Ve druhé poloze už je jádro taktované na 1000 MHz a paměti na poměrně vysokých 5800 MHz. A to je zřejmě největší výhoda této karty ve srovnání s ostatními přetaktovanými modely HD 7970, řada z nich nabízí podobné takty jádra, ale paměti často běží na referenčních 5500 MHz. Do efektivních 6 GHz, na kterých běží paměti u HD 7970 GHz edition, už také moc nechybí.

Karta je vybavená dvouslotovým chladičem s dvojicí ventilátorů, které ofukují shora pasivu. Výhodou této koncepce je většinou podstatně tišší chod než u referenčího chlazení, které pomocí radiálního ventilátoru tlačí vzduch skrz žebrování a záslepku ven ze skříně (a vydává tak podstatně větší hluk), nevýhodou naopak je, že chladič s touto koncepcí nevyfukuje téměř žádný ohřátý vzduch ze skříně (přestože byste s ohledem na perforovanou záslepku mohli nabýt jiného dojmu) a oba ventilátory se mohou vzájemně rušit, kvůli čemuž mírně oscilují jejich otáčky a spolu s tím i hlučnost chladiče.

A konečně, obzvlášť v případě této karty na rychlejším profilu bude platit, že není vhodná pro osazení do CrossFire v případě, že mezi kartami nezůstane dostatečný prostor pro nasávání chladnějšího vzduchu pro horní kartu (ideálně dva sloty).

Sapphire Radeon HD 7970 OC Sapphire Radeon HD 7970 OC Sapphire Radeon HD 7970 OC Sapphire Radeon HD 7970 OC

Sapphire Radeon HD 7970 OC Sapphire Radeon HD 7970 OC Sapphire Radeon HD 7970 OC Sapphire Radeon HD 7970 OC

Plošný spoj je shodný s kartou v referenčním provedení, na rozdíl od ní už má ale model HD 7970 OC na kartě osazené všechny napájecí fáze.

Sapphire Radeon HD 7970 OC Sapphire Radeon HD 7970 OC, PCB

Samotný plošný spoj má délku 27 cm, kryt chladiče je ale o 1,5 cm delší. Je to trochu škoda, protože napájecí konektory jsou vyvedené do strany a karta by bez přerostlého krytu mohla délku obvyklou pro highendové karty předtím, než AMD začalo vyrábět i 31cm jezevčíky.

Sapphire Radeon HD 7970 OC, délka karty Sapphire Radeon HD 7970 OC, délka karty

Karta má shodné výstupy jako většina výkonnějších Radeonů – jeden dual-link DVI-I, jeden HDMI (1.4) a dva mini DisplayPorty. Pokud máte potřebný „rozbočovač“ na DisplayPort nebo „průchozí“ monitory, můžete ke kartě zapojit celkově až čtyři monitory.

Sapphire Radeon HD 7970 OC

Detaily, osazené součástky, příslušenství

Detaily, osazené součástky, příslušenství

Pasiv je tvořený měděnou základnou, ze které odvádí teplo pětice heatpipe do podélného žebrování.

Sapphire Radeon HD 7970 OC Sapphire Radeon HD 7970 OC Sapphire Radeon HD 7970 OC

Dvě krajní heatpipe mají průměr 8 mm, uprostřed jsou tři menší o průměru 6 mm.

Sapphire Radeon HD 7970 OC, heatpipe Sapphire Radeon HD 7970 OC, heatpipe

Karta by měla jít do dalších recenzí, takže jsem ji nerozebíral, pokud vás zajímá, co je pod chladičem, podívejte se na fotky třeba v recenzi na Overclockers Club.

 

Přepínač mezi hlavním a záložním BIOSem je u HD 7970 standardem, v případě karty od Sapphire je drobným vylepšením to, že zároveň přepíná mezi rychlejším a tišším profilem, jak je uvedeno dříve.

Sapphire Radeon HD 7970 OC, přepínač BIOSů

Přídavné napájení je vyvedené do strany a jde o standardní kombinaci šestipinu a osmipinu, která dává (dle specifikací) teoretickou maximální spotřebu 75 + 75 + 150 W, typická spotřeba udávaná AMD je pro nepřetaktovaný model přibližně 250 W.

Sapphire Radeon HD 7970 OC, přídavné napájení

Ventilátory jsou připojené pomocí čtyřpinového konektoru. Znamená to možnost regulace otáček obou ventilátorů pomocí PWM a monitoring otáček jednoho ze dvou ventilátorů (otáčky obou ventilátorů jsou obdobné, se liší jen v rámci výrobních tolerancí a odlišného odporu vzduchu).

Sapphire Radeon HD 7970 OC, ventilátory s PWM

O řízení napětí se stará pro HD 7950 a 7970 standardní čip Chil CHL8228G (zvládá až 6 fází pro GPU a 2 pro paměti), což mimo jiné znamená možnost přetaktování se softwarovou změnou napájecího napětí jádra, pokud ale chladič nenahradíte něčím výkonnějším (například vodníkem) nebo neuděláte ve skříni pořádný průvan (větš než dokážou udělat 120a a 140mm systémové ventilátory na 1100-1300 otáček), nemá v případě této karty s ohledem na nevelké rezervy chladiče zvedání napětí smysl.

Sapphire Radeon HD 7970 OC, CHiL 8228G

Kartu nám do testu opět zapůjčilo přímo české zastoupení Sapphire, proto jde o nejlépe vybavené balení 11197-01-40G. A s ohledem na to, že jde (zatím) o současný nejdražší a nejvýkonnější model od Sapphire, byste jej v eshopech v levnějším balení „-20G“ tentokrát hledali marně.

Sapphire Radeon HD 7970 OC, krabice Sapphire Radeon HD 7970 OC, krabice Sapphire Radeon HD 7970 OC, krabice

V příslušenství najdete 1,8m kabel HDMI, redukce pro přídavné napájení (4pin molex na 6pin PCIe power a 2× 4pin molex na 8pin PCIe power), aktivní adaptér z mini DisplayPortu na single-lini DVI-D, redukci z DVI-D (samice) na HDMI a redukci z DisplayPortu (samice) na mini DP, a konečně obligátní redukci z DVI-I na analogový D-sub, ohebný můstek pro CrossFire a médium s ovladači spolu s se stručnou instalační příručkou a samolepkou Sapphire.

Sapphire Radeon HD 7970 OC, příslušenství

Ochutnávka z nové metodiky

Karta je testovaná na nové testovací sestavě a na řadě her, které budou součástí nové testovací metodiky. Není to bohužel práce na dvě odpoledne, proto počítejte s tím, že ji budeme postupně ještě doplňovat o další hry a vylepšovat. Pokud vše půjde podle plánů, odměnou budou mimo jiná vylepšení i interaktivní grafy.

Testovací sestava

Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F10. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.

  • základní deska: Gigabyte X79-UD5
  • procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
  • chladič CPU: Noctua NH-D14
  • paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX
  • zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
  • pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB)
  • skříň: Gelid DarkForce
  • operační systém: Windows 7 x64

Gelid Darkforce

Všechny karty jsou testované jen na pár dní starých ovladačích – v případě Radeonů šlo o neveřejné ovladače Catalyst 12.7beta přímo od AMD. GeForce je testovaná na betaverzi ovladačů označené 304.48.

Ve srovnání najdete čtyři grafické karty, vlastně to nejzajímavější, co se dá s novou HD 7970 GHz Edition srovnávat.

Především je to konkurenční GTX 680 v referenčním provedení. Ve srovnání je dále původní novinářský sample HD 7970 v referenčním provedení, bohužel právě ten s lepší teplovodivou pastou, který se u nás po toulkách po světě zase na chvíli zastavil.

Přetaktované HD 7970 zastupuje model HD 7970 OC do Sapphire s dvojicí ventilátorů na výkonnějším 1000MHz profilu, a čtvrtým je konečně testovaná HD 7970 GHz edition.

Aliens vs. Predator, Battlefield 3

Aliens vs. Predator

Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží pouze v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

 

Battlefield 3

Battlefield testuji s maximální úrovní detailů, výjimkou je pouze deaktivovaný režim vyhlazování MSAA, který kvůli náročnosti enginu zvládají rozumně jen nejvýkonnější karty. Vyhlazuje se tedy pouze pomocí FXAA. Testuje se 70 s dlouhý úsek po začátku druhé mise Operation Swordbreaker po vystoupení z transportéru.

 

Crysis Warhead, Crysis 2

Crysis Warhead

K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.

Crysis 2

V prvních dvou grafech je v singleplayeru měřeno prvních 60 sekund z mapy Alien Vessel, ve druhém pak 105 sekund z mapy City Hall.

 

Hra má doinstalovaný patch s podporou DirectX 11 a hires pack textur. Detaily jsou nastavené na maximum.

DiRT Showdown

DiRT Showdown

Nastavení benchmarku odpovídá zveřejněnému srovnávacímu testu výkonu grafických karet. Shodou okolností se chvíli před uvedením GHz edice Radeonu HD 7970 objevil i patch, u kterého již lze ze hry aktivovat Global illumination počítanou pomocí OpenCL.

Ještě připomínám, že na vývoji hry spolupracovalo AMD a i když hra běží na stejném enginu jako Dirt 3 nebo F1 2011, přibyly v ní nové techniky pro osvětlení scény, které jsou nejspíš šité na míru nové generaci Radeonů a (možná jen zatím) špatně optimalizované pro jiné karty. Zejména se zapnutím „global illumination“ se výrazně propadá snímková frekvence nejen u konkurenčních GeForce, ale i Radeonů předchozích generací. Naměřené výsledky se výrazně liší od výsledků karet v jiných hrách.

 

Testuji ve dvou nastaveních, v prvním jsou téměř všechny položky s výjimkou Global Illumination nastavené na maximum (s GI hru zvládají jen nejvýkonnější Radeony), ve druhém už je i GI zapnutá.

Jinak metodika odpovídá srovnání výkonu grafických karet, testuje se na třech okruzích, první je standardní benchmark, u kterého jsou kvůli opakovatelnosti měření odstranění soupeři a další dva odpovídají náročnějším okruhům, které lze měřit automatickým benchmarkem.

 

 

 

Max Payne 3, Metro 2033

Max Payne 3

Také Max Payne 3 je testovaný stejnou metodikou jako v ještě čerstvém srovnání výkonu grafických karet. Téměř všechna nastavení jsou na maximu, výjimkou je snížené rozlišení map pro stíny (s nejvyšší kvalitou stínů by nebylo možné měřit v rozlišení 2560 × 1600 bodů karty s 1 GB paměti). Z obdobného důvodu a také kvůli velkým nárokům na výkon karty je deaktivované náročnější vyhlazování MSAA, hrany jsou vyhlazované pouze pomocí FXAA..

Výkon měřím FRAPSem po dobu 38 sekund ve dvou náročných lokacích – na druhém checkpointu z páté kapitoly a na druhém checkpointu ze sedmé kapitoly.

" width="640" height="180" frameborder="0">

 

" width="640" height="180" frameborder="0">

 

Metro 2033

Testování v Metro 2033 doznalo oproti dřívější metodice jednu podstatnou změnu. Hru už netestuji ručně, ale pomocí vestavěného benchmarku.

Nastavení odpovídá nedávnému velkému srovnání 16 grafických karet.

 

Testuji v nabízené lokaci Frontline. V Metro 2033 netestuji nejnáročnější nastavení, jak již psal ve velkém srovnání 16 karet Mirek, MSAA je spíše na škodu (ve hře rozmazává tak, jakoby šlo o nějaký postprocessing filtr a ne běžný multi-sampling) a tudíž používám pro změnu zase skoro neznatelné AAA. Vypnuta je výkon neskutečným způsobem žeroucí funkce DOF (Depth Of Field, hloubka ostrosti), jelikož to podle diskuzních fór nejspíše pro hratelné snímkové frekvence udělá většina lidí.

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark, World in Conflict

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark

Nastavení testu je shodné s předcházející metodikou, liší se pouze v tom, že už nadále testuji pouze dvě náročnější nastavení.

Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).

 

World in Conflict

Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.

Přetaktování, spotřeba (příkon)

Při přetaktování mě karta něčím udělala radost a něčím zklamala. Potěšila mě tím, že i přes vyšší takty od výrobce šla ještě poslušně o poznání výše u jádra i u pamětí. Nepotěšilo mě, že na vyšších taktech (vlastně už při 1000MHz z druhého profilu) běžely ventilátory chladiče na maximálních otáčkách. S každým dalším zvedáním taktů už se tedy jen zvedají teploty a nemůžete je srazit jinak, než že zvednete výkon systémových ventilátorů v PC.

V tabulce je zaznamenaný průběh přetaktování a jeho vliv na teplotu GPU a spotřebu karty, na hlučnost a otáčky ventilátoru už zvedání taktů vliv nemělo, protože venitlátory i bez přetaktování běžely (při zátěži v Crysis) naplno.

S jádrem jsem se dostal asi o 50 MHz výše, karta by si sice ještě možná dala říct i na 1075 MHz (a výše), občas ale už docházelo nejspíš vinou zahřívajícího se čipu ke krátkému zamrzání hry.

I s pamětmi jsem se dostal o poznání výše na 6600 MHz, na nich už karta ale nebyla stoprocentně stabilní a při delší zátěži ještě v některých hrách padala, stabilní takty budou tedy nejspíš o něco nižší.

PowerTune takt GPU takt pamětí efektivní
takt pamětí
teplota GPU otáčky
ventilátoru
spotřeba snímková
frekvence (Crysis)
0 % 1000 MHz 1450 MHz 5800 MHz 82 °C 3224 392,2 W 59,40
+20 % 1000 MHz 1450 MHz 5800 MHz 82 °C 3224 392,2 W 59,40
+20 % 1024 MHz 1450 MHz 5800 MHz 83 °C 3224 397,1 W 60,23
+20 % 1051 MHz 1450 MHz 5800 MHz 84 °C 3224 402,0 W 61,24
+20 % 1076 MHz 1450 MHz 5800 MHz 85 °C 3224 405,8 W 62,18
+20 % 1051 MHz 1475 MHz 5900 MHz 84 °C 3224 404,4 W 61,79
+20 % 1051 MHz 1501 MHz 6004 MHz 85 °C 3224 405,1 W 61,97
+20 % 1051 MHz 1526 MHz 6104 MHz 85 °C 3224 407,5 W 62,26
+20 % 1051 MHz 1550 MHz 6200 MHz 85 °C 3224 408,6 W 62,61
+20 % 1051 MHz 1576 MHz 6304 MHz 85 °C 3224 409,2 W 62,86
+20 % 1051 MHz 1600 MHz 6400 MHz 85 °C 3224 409,2 W 62,86
+20 % 1051 MHz 1600 MHz 6400 MHz 86 °C 3224 410,5 W 63,42
+20 % 1051 MHz 1625 MHz 6500 MHz 86 °C 3224 411,8 W 63,68
+20 % 1051 MHz 1650 MHz 6600 MHz 86 °C 3224 413,8 W 63,90

 

Spotřeba sestavy s grafickou kartou

Na prvním místě je spotřeba sestavy v úsporném režimu, tedy při vypnutém monitoru. Tady Radeony vítězí zásluhou režimu ZeroCore, ve kterém by jejich spotřeba měla být nižší než 3 W.

Podotýkám, že kvůli snížení vlivu procesoru jsou u sestavy deaktivované úsporné funkce (navíc přetaktovaného) procesoru. To kdybyste se divili, proč se jinde dostávají k hodnotám kolem 60 W. Samotná sestava bez grafické karty by tedy měla mít bez zátěže spotřebu kolem 115 W.

Dále následuje spotřeba při nečinnosti, kdy je zobrazená pracovní plocha systému.

V následujícím grafu je spotřeba sestavy v náročné statické scéně v Crysis. Grafické karty v ní dosahují o poznání vyšší spotřeby než při běžném hraní, snad se dá říci, že jde o maximální hodnoty, na které se ve hrách běžně dostanete.

Nejde o jednu špičkovou hodnotu, kterou zaznamenal wattmetr, jak se to často pro usnadnění v testech měří, ale o průměrnou hodnotu zaznamenávanou zhruba po dobu jedné minuty po 10–30 minutách stejné zátěže, kdy se dostatečně prohřeje chladič karty i samotná sestava a teplota grafického jádra i spotřeba se ustálí.

V případě referenční HD 7970 musím ještě připomenout jednu věc – jde o tutéž kartu, se kterou jste se mohli setkat v recenzi Sapphire HD 7970, konkrétně referenční model přímo od AMD, který už bohužel prodělal nejednu rozborku a tak není v původní podobě, ale má na jádře nanesenou kvalitnější teplovodivou pastu Noctua NT-H1. Kvůli tomu je spotřeba karty i teploty o něco nižší než tomu bylo u karty nerozebírané, kterou jste dosud mohli vídat v grafech. Pořád jde ale o karty z prvních várek, které mohly mít horší jádra než později prodávané modely.

Spotřeba s rychlejším 1000MHz profilem se od nové HD 7970 GHz Edition liší jen minimálně, musím ale zdůraznit, že reálná frekvence modelu GHz Edition i výkon je přes v grafech zdánlivě stejné frekvence jádra ještě o něco vyšší díky PowerTune Boost a vyššímu taktu pamětí.

Na pomalejším OC profilu je pak spotřeba o necelých 14 W nižší.

V posledním grafu je vypočtený poměr výkon/watt ze stejné scény. Číslo je to jen přibližné, vychází z odhadované spotřeby karty (tu jsem dostal odečtením spotřeby sestavy s jedním zatíženým jádrem od spotřeby celé sestavy) a vyjadřuje, kolik W si vyžádá jeden snímek za sekundu, lepší jsou menší hodnoty.

Teploty, otáčky ventilátoru, hlučnost

Teploty

Teploty bez zátěže měřím při pokojové teplotě 25 °C v zakrytované testovací sestavě. Teplotu v zátěži odečítám po ustálení po 10-30 minutách po zatížení grafického jádra náročnou scénou v Crysis. Dosahovaná teplota je vyšší než při běžném hraní, dá se říci, že se pohybuje u horní hranice, které lze dosáhnout bez speciálních utilit stavěných na vytěžování grafického jádra.

Pamatujte na to, že pokud jde o vzájemné srovnání různých modelů, jde jen o informativní hodnoty, porovnávat se dají jen karty se stejným jádrem. Mezi jednotlivými modely už nezbývá než se spoléhat na to, že hodnota, kterou zobrazují diagnostické utility, odpovídá realitě a výrobce ji nějak nepřikrášlil.

 

Teploty jádra jsou podobné a u všech karet dobré. U rychlejšího 1000MHz profilu ale musím zdůraznit, že už jde o maximální výkon, terého chladič dosáhne, ventilátory už totiž běží naplno. Karta se sice tváří, že běží jen na 84–86 % plného výkonu, na vyšších hodnotách (od 84 % výše) už se ale stejně otáčky venitlátorů nezvedají).

Otáčky ventilátoru

údaje v tomto grafu jsou pouze informativní na doplnění ke grafům hlučnosti. Protože jen málokteré karty používají stejně koncipované chladiče a stejné ventilátory, nemělo by vzájemné porovnávání těchto hodnot valný význam. V případě HD 7970 je pro nás zajímavé srovnání obou profilů, zatímco na 950 MHz se otáčky ještě držely na rozumných 2800 ot./min, na rychlejším se chladič na podobné otáčky dostával už při 72 °C a od 82 °C výše už běžel na maximálním výkonu.

Hlučnost

V běžném počítači i v docela tichém počítači (s ventilátory na 700-800 ot.min) v režimu bez zátěže po sluchu nepoznáte, zda ventilátory na kartě běží či nikoliv.

V zátěži pak hodně záleží na zvoleném profilu. Na tom pomalejším není karta při 2800 ot./min nějak zvlášť tichá, ale ve srovnání zejména s referenční kartou je pořád tišší. Na rychlejším profilu už to není o mnoho horší.

Shrnutí výkonu, cena

Cena

Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání.

Přesnou českou cenu Radeonů HD 7970 GHz Edition zatím neznáme, udávaná hodnota vznikla přepočtem z oficiální americké ceny 499 dolarů bez daně. Dá se předpokládat, že by se měla pohybovat někde v rozmezí 11800–12300 Kč.

 

Průměrný výkon, aneb zatím jej neberte tak vážně!

U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou. Protože porovnáváme nejvýkonnější karty, z celkového průměru jsem tam, kde u her testujeme více nastavení detailů (nemyslím tím rozlišení), vypustil méně náročná nastavení, která používáme pro porovnávání slabších karet.

Jako základ, od kterého se počítá výkon dalších karet, slouží vždy nejvyšší skóre dosažené u všech testovaných karet.

 

Obvyklé grafy s průměry tu mám zatím spíše pro zajímavost, testovaných her je zatím mnohem méně než obvykle, takže každá odchylka od obvyklého průměru (DiRT Showdown už není v průměru započítaný, ale platí to také pro Aliens vs Predator) má při srovnání různých architektur a čipů výrazný vliv na celkový průměr.

Souhrnné grafy tedy neberte jako prostředek pro srovnání výkonu s konkurenční GTX 680, ale pouze jako prostředek pro vzájemné srovnání různých HD 7970.

Uvidíme také, jak na mizerný výkon GeForce v DiRT Showdown zareaguje Nvidia. Je pravděpodobné, že poté, co se hra objevila v testovacích metodikách, nezůstane lhostejná. Ještě připomenu, že třeba po vypuštění Dirt 3 byla situace podobná, tehdy to ale bylo bez výrazných novinek v enginu a Nvidia zareagovala poměrně rychle.

 

Pokud by vás přece jen zajímaly průměry i s DiRTem, rozklepněte si odkazy na grafy s výsledkem v rozlišení 1920 × 1080 bodů, 2560 × 1080 bodů a průměr z obou rozlišení.

Poměr cena/výkon

Poměru cena/výkon, který vychází ze stejných průměrů, tu dávám také spíše pro vzájemné porovnání jednotlivých verzí HD 7970. Číslo udává, kolik korun zaplatíte za jedno procento výkonu, lepší jsou nižší hodnoty.

 

Závěrečné shrnutí

Přetaktovaný model HD 7970 OC je i s rychlejším 1000MHz profilem o něco pomalejší než HD 7970 GHz Edition, i tak ale nabízí ve většině titulů v plném HD rozlišení podobný výkon jako konkurenční GeForce GTX 680 (s výjimkou DiRT Showdown). Při vyšším rozlišení 2560 × 1600 bodů už má HD 7970 OC mírně navrch.

Na vyšší výkon HD 7970 OC ale připlatíte pět stovek navíc a zaplatíte za něj i podstatně vyšší spotřebou a v případě rychlejšího profilu i vyšší hlučností karty. S probíhající akcí AMD je ale více než příjemnou kompenzací za vyšší cenu trojice her DiRT Showdown, Deus Ex HR a Nexuiz.

Sapphire Radeon HD 7970 OC

Při přetaktování jsem vyzkoušel i kombinaci 1050 MHz u jádra (odpovídá horní hranici taktů pro PowerTune Boost u HD 7970 GHz Edition) a pamětí na 6000 MHz efektivně. Výsledkem byl výkon vyšší než u GHz edition na základních taktech, podotýkám ale, že šlo o náročnou scénu a při běžném hraní může být rozdíl menší.

Smůla je, že zatímco obdobný chladič byl na HD 7950 (byť na jiné testovací sestavě) při asi 2100 ot./min velmi tichý, na žravější HD 7970, zejména přetaktované, už o něm budete vědět určitě.

A dvojnásob zamrzí, že ačkoliv jsou dosahované teploty standardní a karta se ani v nepříliš intenzivně větrané skříni nepřehřívá, pro další přetaktování (zejména se zvýšeným napájecím napětím) už nemá chlazení další výkonnostní rezervy.

Podtrženo a sečteno, karta nabízí výrazný nárůst výkonu a lepší provozní vlastnosti než referenční karta nebo nová HD 7970 GHz Edition za cenu o malinko horšího poměru cena/výkon, s ohledem na výkonnější a tišší chlazení je ale příplatek adekvátní.

Nedá mi to neupozornit ještě na nepřetaktovaný model Sapphire HD 7970 se stejnou konstrukcí, který pořídíte asi o sedm stovek levněji a neměl by být problém dostatet jej na obdobné takty. Otázkou zůstává, zda mají oba modely osazené stejné paměťové čipy a všechny napájecí fáze a zda přetaktované modely nemají kvalitnější čipy, což by znamenalo krom nižší spotřeby při obdobných taktech i vyšší potenciál pro přetaktování

ICTS24

 

AMD Radeon HD 7970 GHz edition

+ výrazný nárůst výkonu proti původní HD 7970
+ přetaktování pamětí
+ dva BIOSy, možnost volby mezi tichým a výkonným profilem
+ výhody a technologie HD 7970
+ v klidu neslyšná
+ v zátěži i na rychlejším profilu podstatně tišší než referenční
+ bohaté příslušenství včetně aktivního adaptéru z mini DisplayPortu na DVI-D
+ i přes vysoké takty stále slušná rezerva pro přetaktování
+ tři plné hry zdarma
− vyšší cena
− o poznání dražší než nepřetaktovaný model obdobné konstrukce
− vyšší spotřeba
− na rychlejším profilu o poznání hlučnější
− na rychlejším profilu mohou ventilátory běžet nadoraz