Jde o historicky první dotaci připravenou ČTÚ. Dotace získaly České dráhy, RegioJet i Leo Express. České dráhy osadí do 176 vozů opakovače, větší množství vagónů (493 vozů) potom půjde na úpravu skel, případně budou skla vyměněna. RegioJet pošle na úpravu skel 260 vozů a Leo Express naopak do všech svých 25 vagónů osadí opakovače.
Dopravci si museli vybrat, neboť oba postupy nejde kombinovat. Opakovače naopak potřebují mít vagóny spíše odstíněné. Úprava skel vyjde výrazně levněji, ale opakovače jsou spolehlivější. Obecně se dá říct, že opakovače se nasazují do novějších vozů.
Je vhodnější opakovač, nebo nová okna?
Zatímco opakovače přijímají mobilní signál přes antény na střechách vozů a šíří jej přes vyzařovací kabel pod stropem, úprava oken je jednodušší technologie. Laserem dojde k bodovému vypálení kovové vrstvy v oknech tak, aby mobilní signál mohl proniknout do vozu, aniž by se zhoršilo stínění vozu například v létě.
Předseda Rady Českého telekomunikačního úřadu Marek Ebert prezentuje výsledky k dotacím na zlepšení mobilního signálu 5G ve vlacích.
Mobilní operátoři byli v minulých letech nuceni posílit pokrytí vlakových koridorů, taktéž prostřednictvím dotace z projektu 5G koridory. Podmínku ČTÚ byl útlum signálu (měřený zhruba ve výšce 4,5 metru nad tratí) o 31 dBm (útlum vztažený k výkonu v miliwattech) nižší, než je běžné. Právě kvůli tomu, že se signál přes konstrukci vlaku ještě utlumí v průměru o 25 dBm. Toto dokrývání koridorů ještě není dokončeno.
Tyto úpravy se týkají pouze vlaků českých dopravců. Na koridorech ale jezdí například i vlaky rakouské a maďarské. V případě ÖBB už jsou tyto opakovače nainstalovány delší dobu. Naopak třeba ve vlacích Deutsche Bahn bych opakovače nečekal, neboť podle informací ČTÚ je na území Německa jejich použití zakázáno.
Celková suma financovaná z EU prostřednictvím Národního plánu obnovy činí 290 milionů korun. V průměru to vychází na necelý půlmilion na jeden vagón, přičemž opakovače jsou výrazně dražší. Hotovo má být do konce roku 2025.