Zakřivené monitory se staly populární volbou pro hry, kde pomáhají pocitu „ponoření“. Pracovat ale se zakřivenou obrazovkou stále i mimo hry asi není ideální. S panely OLED je teď ale možné mít „transformeří“ monitor, který lze zakřivit a zase zploštit podle momentální potřeby. Takto fungující monitor s „variabilní křivostí“ teď představil Corsair na Gamescomu. A kromě tohoto unika to bude hodně schopný HDR herní monitor i sám o sobě.
Tento monitor se jmenuje Corsair Xeneon Flex 45WQHD240 OLED. Jde o širokoúhlý monitor pro hráče s rozlišením 3440 × 1440 bodů, který má obrazovku vyrobenou tak, že lze ručně měnit její geometrii. Můžete ji provozovat jako zcela plochý pracovní displej, nebo ji velmi rychle proměnit na vysoce zakřivený panel (poloměr může být až „800R“, což by mělo znamenat poloměr zakřivení jen 80 cm).
Zakřivení či narovnání se provádí madly po stranách obrazovky, která má ze zadní stany podpůrný mechanismus, jenž by se měla starat o správný tvar. Změna prohnutí by měla být možná kdykoliv i během provozu. Podle schématu by mechanismus snad měl mít nějaké mezipolohy mezi maximální křivostí 800R a rovným charakterem (na schématu je jich pět, ale je otázka, zda to není jen pro ilustraci).
Základem monitoru je čtyřicetipětipalcový W-OLED panel od LG Display s antireflexní úpravou. Tato technologie v principu dovoluje vyrábět relativně pružné, nebo dokonce vysoce ohebné displeje, které lze různě tvarovat i za provozu (díky čemuž jsou možné telefony jako Galaxy Fold). Ve stolních monitorech to ale asi vidíme využité poprvé.
Panel má dosahovat na maximální jas až 1000 cd/m², což je na OLED monitory výrazný nadprůměr a mělo by to umožnit hodně dobré schopnosti v HDR zobrazení. OLED má díky tomu, že samotné pixely svítí (na rozdíl od LCD, kde prosvítá podsvícení matricí) dokonalou černou a teoreticky skoro neomezený kontrast. V praxi Corsair uvádí statický kontrastní poměr 1 350 000 : 1 (měl by tedy být minimálně tisíckrát lepší než IPS panely).
Odezva má prý být jen 0,03 pro přechod šedá-šedá a 0,01 ms pro zapnutí či vypnutí. Tato odezva, minimálně o řád kratší než u LCD, má údajně prakticky eliminovat rozmazání a artefakty u pohybujícího se obrazu.
Monitor bude podporovat adaptivní obnovování jak přes technologii AMD FreeSync Premium, tak G-Sync od Nvidie (současná podpora obou ale asi bude znamenat, že se nebavíme o nativním G-Sync s modulem od Nvidie, ale o „G-Sync Compatible“, což je kód Nvidie pro použití standardu VESA AdaptiveSync). Obnovovací frekvence panelu je 240 Hz, takže na své si přijdou i hráči rychlých kompetitivních 3D her.
Monitor má mít pokročilý systém ochrany proti vypálení obrazu (tzv. burn-in), což je trvalé poškození OLED panelu, které u této technologie alespoň teoreticky hrozí, pokud je příliš dlouho zobrazen ten samý obraz – aktuální elektroniky monitorů a televizí by takové situace měly detekovat a různými technikami jim bránit. Corsair bude na panel dávat tříletou záruku garantující, že nevznikne burn-in nebo vadné pixely (záruka je na jejich nulový počet).
Kdy se bude dát koupit?
Corsair ukazoval Xeneon Flex 45WQHF240 OLED na herním veletrhu Gamescom, zatím ale není oficiálně stanovené datum, kdy se začne prodávat. Firma uvádí, že tuto informaci se dozvíme někdy později během zbytku roku spolu s finálními specifikacemi (a asi také cenou…). Z této formulace se zdá, že do konce letošního roku asi vydání nenastane a tyto monitory budou dostupné až někdy po novém roce.