Ne, že by bylo překvapivé, že v roce 2020 navštěvujeme weby častěji z mobilů oproti tradičním počítačům. Smartphony sice mají obvykle kratší životnost, ale i tak jsou prodeje výmluvné. Chytrých telefonů se loni prodalo 1,4 miliardy, klasických počítačů se i přes růst prodalo jen kolem 260 milionů. Pár statisticky zajímavých údajů týkajících se zařízení, pomocí kterých spotřebitelé a spotřebitelky přistupují k různým internetovým službám, poskytl Seznam.cz. Jeho zpráva sice cílí na segment marketingu, ale pár údajů si z ní pro ilustraci vypůjčit můžeme. Weby SeznamZprávy.cz, Novinky.cz a Garáž.cz navštěvuje prostřednictvím mobilů více než polovina lidí. Nejpoužívanější mobilní aplikací od Seznamu je jeho Prohlížeč, se kterým aktivně pracuje 600 tisíc lidí. Co se týče zobrazení reklam před videy, mobily v tomto ohledu tvoří pouze 35 %. Video, kam vkládá reklamu Seznam, tedy lidé sledují raději na tradičních počítačích. Lépe jsou na tom webové reklamy – 44 % je zobrazeno na mobilních zařízeních.
Když odběhneme od reklamy, vidíme, že určité funkce spotřebitelky a spotřebitelé raději využívají na tradičních strojích. Aktuálně z mobilů pochází 37 % zadaných dotazů ve vyhledávání. Loni to bylo 35 %. Za poslední čtyři roky se podíl počtu vyhledávání z mobilů zvedl zhruba dvojnásobně. Podíl nákupních dotazů tvoří až 20 % ze všech dotazů. Nejčastěji se zajímáme o jízdenky, poukázky a oděvy. Pro kontext dodávám, že globálně mobilní zařízení generují zhruba 52 % přenosů spojených s návštěvou webů.
Doplňující informace
Oživeno dne 23. června v 11.25 hodin: Seznam nám upřesnil, že podíly počtu vyhledávání na mobilních zařízeních jsou uvedené v infografice a aktuálně se jedná o 37 %. Dříve publikovaný graf ukazuje kumulativní hodnoty ukazující vývoj hledanosti na mobilech v čase.
Graf jsme stáhli, protože je silně zavádějící a uvedené hodnoty nelze jasně interpretovat (tj. začíná v roce 2014, není zřejmé, s čím a jak srovnává). Výrok Seznamu „Téměř každý druhý dotaz je vyhledáván na mobilu“ hodnotíme jako nepravdivý, protože 37 % má výrazně blíže jedné třetině než polovině.
Zdroje: Blog Seznam.cz | IDC | Statista