Přesné určení toho, co lze za sociální síť považovat a co již ne, je velice složité. Dle některých zdrojů by měla být sociální síť tvořena takovou komunitou členů, jež se navzájem ovlivňují. Nikoliv tedy uživateli se společnými zájmy nebo jinými společnými vlastnostmi. Pokud by byla tato definice opravdu dodržována, termínem sociální síť bychom mohli nazývat třeba seznamky. Facebook, Twitter nebo Myspace by pak museli být nazývány pouhými komunitními sítěmi. Pro většinu uživatelů je to však pouhá hra se slovy a je tak úplně jedno, jak jsou jejich oblíbené portály nazývány. Výraz sociální síť se na moderním internetu zkrátka používá pro většinu společenských webů, ať již se jedná o celosvětové pojítko Facebook, mikroblogovací Twitter nebo české Spolužáky.cz.
Díky aplikacím pro chytré telefony můžete být ve spojení se světem neustále. A třeba si zahrát na reportéra.
Právě Spolužáci.cz mají mnoho společného s pravděpodobně první sociální síti v pravém slova smyslu. V roce 1995 totiž jistý inženýr Randy Conrads a dlouholetý zaměstnanec Boeingu spustil projekt Classmates. Již podle jména je jasné, oč jde. Měl za úkol spojit současné i bývalé spolužáky z dětských školek, základních škol, univerzit, kolegy ze zaměstnání, a také členy armády Spojených států. Postupem času a současně s tím, jak uživatelé první sociální sítě stárli, začal se také měnit obsah, který se na stránkách objevoval. Minulý rok označil zakladatel portál za místo, které se plní nostalgickými vzpomínkami, fotkami ze školních lavic a také školními ročenkami. Proto byl projekt přejmenován na Memory Lane, tedy Vzpomínková ulice. Monetizace probíhá obvyklým provozováním prémium účtů, jejichž majitelé mají zpřístupněných více funkcí služby.
I když může být služba Classmates považována za první moderní sociální síť, principy, na kterých fungovala, se poněkud liší od těch dnešních. Většina sociálních portálů je založena na principu přátelení se s ostatními uživateli. To bylo do některé z internetových služeb poprvé implementováno v roce 1997. Toto prvenství patří portálu Sixdegrees.com, který však neměl dlouhého trvání a zaniknul v roce 2001. Ten byl následován několika méně známými službami, o které nebyl mezi uživateli valný zájem. To však změnil Friendster, prapředek dnešního fenoménu Facebook. V době největších úspěchů měl desítky milionů uživatelů a fungoval na podobných základech jako výše zmiňovaný symbol sociálních sítí.
Předchůdce českých spolužáků a prapředek sociálních sítí Classmates
Právě Facebook se však postaral o velice rychlý pád Friendsteru a masivní odliv uživatelů. V roce 2009 byl portál koupen malajskou technologickou společností MOL Global. Ta jej nějakou dobu provozovala pro Asijské uživatele v prakticky nezměněné podobě. Letošní květen však znamenal razantní změnu. Friendster je nyní komunitním webem zaměřený na hraní online her a 90 % jeho návštěvníků přichází právě z Asie. Prim ale začalo hrát dítko studenta Harvardovy univerzity Marka Zuckenberga - Facebook. Se svými 500 miliony aktivních uživatelů se jedná o giganta, jejž bude jakákoliv služba překonávat velice obtížně.
Běžný den sociálního síťaře
Prolínání sociálních sítí do běžného života je viditelné na každém kroku. Kromě toho, že jsou běžnou součástí našich životů počítače s připojením k internetu, extrémně se zvýšila také penetrace mobilního datového pokrytí mezi uživateli chytrých telefonů. Jejich využití jako klienta například pro Facebook nebo Twitter je již naprosto běžné. Většina mobilních platforem má svoji oficiální mobilní aplikaci pro nejrozšířenější sociální sítě. A pokud ne, vhod přijdou weby upravené pro menší displeje dotykových telefonů (touch.facebook.com, m.twitter.com atp.). Není tedy nic snazšího než svou statusovou zprávičku odeslat na svoji Facebookovou zeď přímo z centra dění. To stejné platí o rychlém odeslání právě vyfocené fotografie čočkou chytrého telefonu. K Facebook tímto způsobem přistupuje minimálně polovina jeho uživatelů.
U dvou nejznámějších sítí - Facebooku a Twitteru - jsou aplikace pro mobilní zařízení pouhými doplňky, klienty bez kterých by se sítě bez problému obešly. Existují však sociální sítě, které jsou na použití chytrých telefonů přímo závislé. Příkladem mohou být geolokační hry. Ty spočívají ve vytváření bodů zájmů (restaurace, kulturní památky, nádraží atp.) a následném přihlašování se právě k těmto bodům. První uživatel může navštívit například zajímavou restauraci. Ve svém telefonu spustí klienta geolokační hry (nejčastěji Gowalla nebo Fourswquare) a po načtení svojí pozice prostřednictvím GPS vytvoří na tomto místě bod zájmu se jménem restaurace popřípadě s doplňujícími informacemi. Další uživatelé se mohou k tomuto bodu přihlásit a získávat tím různé odměny - ten kdo určitý podnik navštěvuje nejčastěji, dostane například slevu na vybrané služby.
V poslední době jsou velice oblíbené také sociální aplikace pro chytré telefony, které slouží pro sdílení například toho, s kým právě jste. Na tomto principu je založený nový startup (začínající webový projekt) With! (www.with.me). K informaci o tom, s kým trávíte svůj čas, můžete připojit zajímavou fotografii a následně vše sdílet například na Twitteru. Obdobně funguje Color. Zde sdílíte fotografie z míst, která jste právě navštívili s lidmi ze svého okolí. Jak je vidět, možností jak využít mobilní telefon, který máte u sebe prakticky celý den, je spousta.
Zábava i práce
Dalším fenoménem, který je velmi zajímavé sledovat, je přesouvání veškeré komunikace na Facebook. Zatímco ještě před několika lety většina uživatelů komunikovala přes IM komunikátory typu ICQ nebo Skype, dnes můžeme pozorovat masivní odliv z těchto služeb. Výhodou komunikace na Facebooku je především centralizace veškerého dění. Na Facebooku je jen v České republice přes tři miliony lidí. Je tedy o mnoho snazší napsat kamarádovi prostřednictvím integrovaného chatovacího klienta, než jej hledat na některém z komunikátorů. S tím souvisí i další výhoda - všichni používají ke komunikaci stejný protokol. Pomalu tedy začala odpadat nutnost mít nainstalováno několik komunikačních nástrojů (Skype, ICQ, Gtalk atd.). Chat na Facebooku je navíc plně otevřený vývojářům a tak pro něj mohou vznikat i aplikace třetích stran. Není tedy problém, aby Facebookový chat fungoval ve vašem oblíbeném IM komunikátoru.Mnohem dál se však ve Spojených státech posunula jedna z prvních sociálních sítí LinkedIn.
Pro připomenutí - jde o jakýsi veřejně dostupný profesní životopis. Zde může každý uvést své vzdělání, pracovní zkušenosti a další reference. Samotní uživatelé mohou navazovat kontakt pomocí zájmových skupin nebo daného oboru, ve kterém působí. Co je však důležitější - své profily zde nemají jen pouzí zaměstnanci nebo podnikatelé, ale i běžné firmy. Mezi nimi se tady pohybují i personalisté velkých společností a při lovu nových zaměstnanců vsázejí i na tuto metodu. Je však nutné znovu připomenout, že tento způsob získávání především manažerů funguje lépe za mořem, kde je počet uživatelů mnohokrát vyšší. Jen pro představu - největší společností působící na LinkedIn je IBM. V jejich síti najdete tisíce zaměstnanců od těch nejvýše postavených manažerů po běžné zaměstnance. Prostřednictvím LinkedIn vypisují firmy výběrová řízení a přímo na síti tak můžete navázat kontakty s personalisty největších společností.
Sociální sítě jsou považovány za místo, kde se setkávají přátelé, vyměňují si své zážitky, chlubí se svými úspěchy či neúspěchy. To je bezpochyby pravda, nicméně využití sociálních sítí jde mnohem dál. Nejzářnějším příkladem může být Twitter s jeho zpravodajským potencionálem. Žádné televizní zpravodajství nebo psané články na zpravodajských serverech nemohou nahradit výpis krátkých zpráviček, které mohou být uživateli odesílány přímo z centra dění, navíc doplněné autentickými fotografiemi nebo videozáznamem. Jak takové zpravodajství v reálném čase vypadá, jsme se mohli přesvědčit při nepokojích v Libyi nebo při španělských demonstracích. Pro představu si můžete na Twitteru vyhledat téma #SpanishRevolution (mřížkou se označují témata jednotlivých zpráviček). Z českých luhů a hájů pak můžeme zmínit například bleskurychlé zpravodajství z prvomájového Brněnského pochodu neonacistů v podání @jansedlak
Nejaktuálnější zpravodajství? Twitter‚Ķ
O opravdový rozruch se však postaral Sohaib Athar, počítačový konzultant, jenž žije ve městě, které roky obýval Usáma bin Ládin. Jelikož bydlel nedaleko domu nejhledanějšího teroristy světa, byl takřka v centru dění při jeho dopadení. Nejprve na svůj Twitter účet napsal zdánlivě nedůležitý příspěvek o tom, že mu nad hlavou létá armádní helikoptéra. Poté následovala zpráva o zřícení vrtulníku a také o nedalekých výstřelech. Až o několik hodin později se dozvěděl o tom, že jako první na světě uveřejnil zprávy z průběhu dopadení Usámy bin Ládina.
Do sociálních aplikací investoři vkládají miliony dolarů. Návratnost a monetizace je však v nedohlednu.
Tyto možnosti se rozhodla využít zpravodajská stanice CNN ve spolupráci s mobilním gigantem Nokia. Vytvořili službu s názvem iReport, která dělá z běžných uživatelů chytrých telefonů zpravodajské reportéry. Pokud se právě nacházíte na místě, kde probíhá nějaká zajímavá událost, máte možnost zachytit dění jako běžnou fotografii nebo video, doplnit k ní komentář a odeslat přímo do CNN. Bude-li váš příspěvek obsahově zajímavý, máte šanci, že bude použit ve zpravodajství. Většina těchto příspěvků je také dostupná na adrese ireport.cnn.com.
Symbiózou sociálních sítí a běžných médií můžete pozorovat i na českých obrazovkách. Především Česká televize v rámci projektu nových médií zapojuje do svého vysílání prvky pro interakci s diváky. Průkopníkem je bezesporu pořad Hydepark, u nějž jeho tvůrci vsadili na komunikaci s diváky především prostřednictvím Facebooku. A i v dalších pořadech můžete často zahlédnout odkazy na fanouškovské stránky na sociálních sítích. Zda je taková provázanost prospěšná, necháme na vás.
Po svém se k tomu však postavila nekompromisní francouzská vláda. Po kontroverzním zákonu Hadopi si připsala další zářez v podobě zákazu zmiňovat jména sociálních sítí (především Facebook a Twitter) v televizním vysílání. Prý jde o reklamu těchto sítí. Tamní redaktoři tak mají s odkazováním na Facebook utrum.
Bude Facebook internetem?
Do budoucnosti sociálních sítí také může promluvit druhá internetová bublina, o které se šušká již několik měsíců. Každý den je představeno mnoho nových startupů, které mají co dočinění se sociálními sítěmi. Většina z nich zaniká během několika málo měsíců svého fungování. Najdou se však takové, které získají od investorů obrovské finanční prostředky i přesto, že je jejich monetizace a případně rozpočet v černých číslech v nedohlednu. Zářným příkladem může být investice do zmíněné aplikace Color. Ještě než ji autoři spustili, získali od investorů ze Sillion Valley astronomickou částku 41 milionů dolarů. Do byznys plánů nevidíme, návratnost takovéto investice je však velice těžko představitelnou. Předpovídání budoucnosti sociálních sítí je věštění z křišťálové koule. Na rychle se vyvíjejícím internetu se může stát cokoliv a prakticky nikdo nemůže odhadnout, jakým směrem sociální sítě v dalších měsících vykročí.Často můžete v odborných médiích slyšet o tom, že je dnešní internet tvořen Googlem. Ostatně dokážete si představit brouzdání bez Googlu? Pravděpodobně moc ne. Kromě vyhledávání se na formování internetu podílí i desítkami dalších služeb. Mezi tím i reklamním systémem AdSense, který je často jediným prostředkem jak financovat web. Tuto úlohu však časem může do značné míry nahradit Facebook. Pro přihlašování na stále více webových služeb můžete využít účet na Facebooku. Jak už bylo zmíněno výše, na Facebook se přesouvá většina komunikace. Uživatelé navíc nyní mohou používat i emailovou adresu ve tvaru uživatel@facebook.com. Možná se tedy dočkáme doby, kdy bude Facebookový účet vstupní branou do internetu. Mnoho odborníků však zastává opačný názor. Podle nich by mohl Facebook během několika let zaniknout a být nahrazen jiným komunikačním kanálem. Zatím si však nikdo netroufá odhadnout, jak by měl vypadat.
Tipy na zajímavé aplikace
Memolane |
---|
www.memolane.com |
Pokud máte rádi deníčky a výpravy do minulosti jistě oceníte službu Memolane, jenž vám deníček vytvoří z vašich příspěvků na sociálních sítích. Kombinace stavových zpráviček z Facebooku, Twitteru, navštívených míst z Gowally, poslouchané hudby na Last.fm nebo fotografií z Flickru je mnohdy lepší než analogové "Můj milý deníčku". |
|
Trendmap |
---|
www.trendmap.com |
Pokud máte rádi deníčky a výpravy do minulosti jistě oceníte službu Memolane, jenž vám deníček vytvoří z vašich příspěvků na sociálních sítích. Kombinace stavových zpráviček z Facebooku, Twitteru, navštívených míst z Gowally, poslouchané hudby na Last.fm nebo fotografií z Flickru je mnohdy lepší než analogové "Můj milý deníčku". |
|
Piictu |
---|
www.piictu.com |
Česká služba, která zaujala i investory ze Sillicon Valley se snaží o nový způsob komunikace prostřednictvím chytrých telefonů. S ostatními uživateli však nekomunikujete prostřednictvím psané konverzace, ale pomocí fotografií. Každou odeslanou fotkou můžete odstartovat nové téma, na nějž další uživatelé reagují svými snímky. |
|
Foursquare |
---|
www.foursquare.com |
Průkopníka geolokačních her nesmíme v našem výběru opomenout. Vlastníte-li chytrý telefon a rádi byste si na cestách zasoutěžili, nic vám nebrání ve stažení přehledného klienta. Díky němu budete moct vytvářet zajímavá místa, hlásit se k nim a získávat různá ocenění. Službu podporuje většina nejpoužívanějších mobilních platforem. |
|
LikeYou |
---|
www.likeyou.cz |
Mladá flirtovací služba vzniknuvší v Brně dobře poslouží všem geekům, kterým je stydno promluvit na osobu opačného pohlaví. Nebo těm, kteří se jen snaží zjistit, jestli je jejich objekt zájmu natolik technicky vyspělý a používá chytrý telefon. Na anonymní zeď můžete společně s informací o poloze a barvě vlasů vaší vyvolené či vyvoleného napsat i vzkaz pro zaujetí. |
|
Tweetstats |
---|
www.tweetstats.com |
Pokud jste pokročilým uživatelem Twitteru a sdílíte desítky či stovky zpráv měsíčně, mohla by se vám líbit podrobná analýza vašeho chování na Twitteru. Po zadání vašeho, nebo klidně i cizího uživatelského jména vám Tweetstats nabídnou přehledné grafy s údaji o tom, které dny nebo hodiny přidáváte nejvíce příspěvků, s kterými uživateli nejčastěji komunikujete nebo jaký je váš nejpoužívanější klient. |
|