Helmy a brýle zprostředkovávající virtuální realitu nejsou nic nového pod sluncem, za uplynulá desetiletí se ale nikdy masivně nerozšířily do říše počítačů a spotřební elektroniky. Možná však nakonec přece jen nastává jejich čas. Na trh se je pokouší dostat Oculus Rift, svůj prototyp má údajně i Valve. Těmto hráčům ale vznikla mocná konkurence. Na GDC 2014 totiž vlastní brýle pro virtuální realitu (či „náhlavní displej“) představila společnost Sony. Určené jsou pro Playstation 4 a vzhledem k očekávanému rozšíření této konzole má Sony reálnou šanci tuto technologii konečně zpopularizovat.
Svou sadu pro virtuální realitu Sony zatím označuje pracovním jménem Project Morpheus a údajně na ní pracuje již asi tři roky. Zatím toto zařízení existuje ve formě prototypu, Sony na něm ještě bude dál pracovat. Brýle či lépe řečeno headset (jeho součástí budou i sluchátka, nicméně měla by zde být i možnost použít vlastní) je postaven na 5" LCD s rozlišením 1920 × 1080 bodů. Zorné pole by měl uživatel mít v devadesátistupňovém úhlu, na každé oko připadá polovina displeje (zhruba 960 × 1080 bodů). Pochopitelně je ale nutno počítat s tím, že se parametry komerční verze proti prototypu mohou změnit.
Project Morpheus, headset společnosti Sony pro virtuální realitu
Součástí zařízení jsou i akcelerometr a gyroskop, sledující polohu hlavy v rozsahu 360 stupňů (takže otočíte-li hlavou, otočí se i virtuální realita okolo vás). Pracují s frekvencí 1000 Hz, kvůli eliminaci prodlev ale systém zřejmě bude pohyb hráče i sám předvídat. Systém bude také spolupracovat s kamerou, kterou Sony pro Playstation 4 vyrábí, jakož i s ovladačem Playstation Move.
Sony si údajně dalo záležet na ergonomii skeletu zařízení. Neměl by při nošení tlačit na nos ani tvář a zároveň by měl být dostatečně vzdušný, aby se optika uvnitř nemlžila. V současnosti se Morpheus připojuje kabelem (HDMI a USB), finální podoba by ale už mohla být bezdrátová, což bude pochopitelně pohodlnější (uvidíme ale, jak to bude s napájením).
Systém pochopitelně bude potřebovat patřičné hry i jiný obsah a softwarovou podporu. Se Sony bude v tomto směru spolupracovat AutoDesk, Crytek, Havok Epic Games, Unity a zřejmě i další společnosti. Samotná Sony pak údajně vyvinula vlastní technologii virtualizovaného prostorového zvuku (tj. simulovaného s binaurálními sluchátky). Na GDC 2014 mají být k vidění první demonstrace běžící na prototypech – k vidění (zahrání) by měl být Thief či EVE Valkyrie.
Kdy přesně si budete VR headset od Sony pořídit, bohužel firma neprozradila. Je třeba říci, že v současnosti již má Project Morpheus existující konkurenci například v podobě zmíněného headsetu Oculus Rift. Sony by ale mohlo mít širší ekosystém aplikací a her. Mimochodem, dle zákulisních zvěstí na brýlích pro virtuální realitu pracuje tajně i Microsoft. Souboj Xboxu One a Playstation 4 tak možná dostane nové grády.