Město Brno se přidalo ke sporu Lido Taxi proti společnosti Uber. Krajský soud dnes rozhodl, že Uber poskytuje nelegální taxislužbu a vydal předběžné rozhodnutí zákaz činnosti. Uber působí v Brně čtvrtým měsícem, v Praze potom přes rok. Magistrát přitom nepoukazuje ani tak na hospodářskou soutěž (kde by ovšem vadila i služba Senior Bus), jako spíš na dodržování platných zákonů. Uber ovšem tvrdí, že není taxislužbou.
Krajský soud uvedl, že se v případě Uberu jedná o klasickou taxislužbu, která obchází pravidla pro jiné taxislužby a krátí práva cestujících. Společnost Uber má podle soudu zakázáno vozit v Brně lidi v autech bez taxametru a s řidiči bez taxikářských zkoušek. Kromě oficiálního žalobce (Lido Taxi) si na Uber prý nejvíce stěžuje společnost City Taxi.
Účinnost rozhodnutí nabude právní moci dnem doručení (do holandštiny přeloženého) rozhodnutí do sídla Uberu v Nizozemsku. Společnost Uber se jistě odvolá, ale na zákaz činnosti už toto nemá mít vliv. V Praze se o zákazu také uvažuje, ale soud zde nevydal žádné předběžné opatření a řidiči stále jezdit mohou.
Uber poskytuje jízdu v mnoha zemích, ale problémy má téměř všude. Zatím zcela skončil v Maďarsku, Dánsku a Itálii.
Komentáře:
„Soud v předběžném opatření společnosti Uber nezakázal podnikání na trhu přepravy osob! Zakázal pouze podnikání způsobem, který vede k porušování zákonných pravidel. Společnost Uber se často obhajuje tím, že zákony v oblasti taxislužby jsou zastaralé. To však rozhodně nemůže být argument k jejich vědomému a systematickému porušování či obcházení„ uvedl primátor města Brna Petr Vokřál.
„Nechceme brojit proti mobilním aplikacím a modernímu způsobu taxislužby, naopak tento moderní způsob komunikace se zákazníkem vítáme. Chceme jen to, aby všichni poskytovatelé taxislužby dodržovali platné zákony. Město Brno navíc společně s Prahou usiluje o to, aby se zákonodárci věnovali takovým změnám v této oblasti, které budou respektovat technologický vývoj. V této souvislosti město Brno uvítá, pokud by Uber místo systematického zakrývání nelegálního podnikání upřel svou sílu do podpory rychlejší změny českého zákona. Do té doby musí podnikat na trhu podle stejných pravidel jako ostatní“ doplnil náměstek primátora pro oblast dopravy Matěj Hollan.
Komentář autora: Z rozsudku není příliš patrné, jak dochází ke krácení práv cestujících. Pokud je tím myšlena papírová účtenka, cestující dostávají elektronickou. Klasické Taxi nabízí srovnatelnou službu snad jen přes aplikaci Liftago.
Dnes ještě Uber běžně jezdí, sám jsem s ním před hodinou přijel domů. Podle informací od řidiče (jeho jméno redakce zná) se Uber bude odvolávat. Zároveň zdůraznil, že největší odpůrce Uberu z řad magistrátu Matěj Hollan sám Uber dříve běžně využíval a několikrát jej vezli.
Stát by měl spíše změnit podmínky pro taxislužbu, neboť taxametry nejsou v době smartphonů potřeba, znalosti místopisu také ne. Proč se tak neděje je otázkou – zákazníkovi z oficiální taxislužby neplynou prakticky žádné výhody. Uber sám sebe prezentuje jako spolujízdu, ovšem dal by se klasifikovat i jako taxislužba. Narozdíl od ní ale nemá žádné výhody rychlých pruhů MHD, ani nesmí přímo do center měst na „štafly“. Řidiči i zákazníci navíc musí být uživateli/členy aplikace, nelze vzít jen tak někoho z ulice.
Magistrát také vydal Stručná fakta o společnosti Uber, kde kritizuje řadu aspektů. Proč jej ale lidé stále chtějí používat, když je podle úředníků pro lidi tak nevýhodný, z něj není jasné.