Statistiky: Jak vypadá typický český surfař a uživatel počítače?

11. 12. 2012

Sdílet

 Autor: Redakce

Český statistický úřad minulý týden zveřejnil novou studii. Udělal sondu v českých domácnostech a zjistil, jak v Čechách, na Moravě a ve Slezsku lidé využívají informační technologie. Metodika je shodná s tou, kterou využívá Eurostat, takže čísla jsou dobře porovnatelná s ostatními evropskými zeměmi.

Letošního dotazování ze zúčastnilo 4749 domácností a 9064 jednotlivců, z nich jsou pak čísla interpolována na zbytek republiky.

Co počítač, to internet

Dvě třetiny domácností mají doma počítač i s internetem. Prakticky už v tom není rozdíl, téměř všechny počítače jsou už připojeny k celosvětové síti. Rychlost stále roste, jen dvě procenta domácností využívá pomalejší vytáčené připojení, ISDN nebo mobilní (GPRS, EDGE).

Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci 2012

Nepřekvapí, že počítač častěji vlastní rodiny s dětmi než bez a penetrace také roste úměrně s výši příjmů. Zajímavý je rychlý růst notebooků. Zatímco počet domácností se stolními počítači moc nepřibylo, těch s notebooky je dvakrát tolik co v roce 2009. Každá čtvrtá domácnost vlastní více než jeden počítač.

Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci 2012

Wi-Fi vede

Česko je světovou velmocí ve využívání Wi-Fi. Ať už za to mohou dřívější podmínky a ceny xDSL, nebo ne, i dnes se skrz bezdrátové sítě připojuje polovina (!) domácností. Zbytek si rovným dílem rozdělují kabelovky a xDSL, ostatní technologie jsou minoritní.

Přestože jsem si jistý, že bezdrátových přípojek máme opravdu hodně, v měření ČSÚ mohlo dojít k několika chybám. Pokud dotazník nevyplňovali technicky zdatnější lidé, mohli za Wi-Fi připojení považovat i domácí rozvod sítě pomocí routeru, přestože se připojují přes pevnou linku, kabel nebo optiku. Optická spojení navíc ČSÚ v tabulkách ignoruje.

 

Co se týče připojených domácností, nejvíce jich najdete v Praze a Jihomoravském kraji (nad 65 %), „nejzaostalejší“ je Liberecký kraj (pod 55 %).

Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci 2012

Česko je pod evropským průměrem jak v počtu počítačů na domácnost, tak i v dostupnosti vysokorychlostního internetu.

Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci 2012

Kdo se připojuje nejčastěji

Typický surfař je muž ve věku 16–24 let a s vysokoškolským vzděláním. Uživatelů internetu klesá s jejich věkem, naopak roste se vzděláním. Zatímco ve skupině 16–24 let se k celosvětové síti připojuje 96 % jednotlivců, seniorů nad 75 let jsou jen čtyři procenta. Tato čísla se každým rokem zlepšují, neboť internet se už dostává i k lidem se základním vzděláním a starší věkové skupiny dostávají nové (informačně gramotnější) zástupce, kteří předtím byli v nižší skupině.

Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci 2012

ČSÚ se také konečně zaměřil na mobilní přístupy k internetu. Celkem 13 % Čechů nad 16 let se připojuje i z mobilu. Mužů je dvakrát tolik co žen. A opět křivka klesá spolu s věkem. Třetina mladých do 24 let versus půl procenta seniorů nad 75 let.

Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci 2012

Předchozí graf je ještě dále rozveden do četnosti připojování. Přibližně třetina lidí do 54 let využívá mobilní internet denně, okolo 40 % pak jednou za týden.

Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci 2012

E-mail vede

Hlavní aktivitou na internetu byl, a zatím také stále je, e-mail; následují vyhledávání zboží/služeb a čtení zpráv. Všechny měřené oblasti během posledních třech let zaznamenaly zvýšenou aktivitu, výjimkou je pouze vyhledávání zaměstnání. Výrazně rostlo využívání sociálních sítí, ale také internetové bankovnictví nebo sledování/stahování videí.

Nepřekvapí, že chat a sociální sítě jsou výsadou mladších ročníků, zatímco ty starší zase častěji hledají informace o zdraví.

Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci 2012

A za co lidé nejvíce utrácejí? Téměř polovina nakupujích si v posledním roce v e-shopu objednala oblečení nebo obuv. Mezi službami jsou nejoblíbenější vstupenky. Častěji nakupují muži (32 %) než ženy (30 %). Největší kupní sílu tvoří lidé ve věku 25–34 let (54 % nakupovalo online) a vysokoškolsky vzdělaní (51 %).

ICTS24

Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci 2012

Více informací z provedeného průzkumu najdete ve zprávě ČSÚ. Detailnější informace získáte v tabulkách nebo jednom velkém shrnujícím dokumentu v PDF. Za rok zdar.