Steam Machines nejsou moc úspěšné, za sedm měsíců se prodalo jen 500 000 kusů

13. 6. 2016

Sdílet

 Autor: Redakce

Začátkem měsíce ohlásila firma Valve první výsledky prodejů vlastního hardwaru, konkrétně ovladače Steam Controller, který navrhla jako substituci pro myš a klávesnici při hraní PC her v konzolovém stylu (na gauči, u televize). Tento ovladač se stal centrální součástí programu herních počítačů, které měly konkurovat Xboxu a PlayStation a běžet na Linuxu. Jeho prodeje ale pro tuto koncepci zatím nevypadají moc optimisticky.

Valve ani žádná z firem, která
„Steam Machines“ či „Steam Boxy“ prodává, přímo počty
prodaných počítačů/konzolí neprozradila. Valve ovšem
vyhlásilo, že prodalo již přes půl milionu dotyčných ovladačů,
a to od jejich uvedení v listopadu – tedy za skoro
sedm měsíců. To na první pohled nepůsobí zle, jak ale
upozorňuje web Ars Technica, ovladač by měl být vždy přibalen
jako součást ke každé oficiálně distribuované konzoli Steam
Machine.

To by znamenalo, že prodeje hardwaru
nemohou být vyšší než toto číslo, byť oficiální Steam
Machines prodává několik různých výrobců. Ars Technica
požádala Valve o potvrzení a údajně dostala skutečně
informaci, že v onom počtu pěti set tisíc kusů (respektive
něco přes tuto hodnotu) jsou zahrnuty nejen exempláře, které
Valve prodalo samostatně, ale i všechny ovladače dodané
s hotovými Steam Machines. Jaké je rozložení mezi hotová PC
a samotné ovladače (které si zájemci mohli pořídit
k existujícímu PC nebo k Steam Linku) nevíme, ale znamená to, že těch pět
set tisíc je asi naprostým stropem.

Steam Machine Zotac SN970 (Zdroj: ComputerBase)
Steam Machine Zotac SN970 (Zdroj: ComputerBase)

To lze hodnotit různě, ale Steam
Machines měly poměrně velké ambice. S takovýmito prodeji po
prvním půlroce je ale jasné, že nemohou ohrozit pozici
konvenčních herních konzolí, kterých se prodaly desítky
milionů, ani operačního systému Windows. Jak Ars Technica podotýká, jak PlayStation 4, tak
Xbox One měly údajně prodat přes milion kusů jen v první
den.

V případě platformy Steamu
v širším smyslu to ovšem není tak tragický neúspěch
z pohledu uživatelů, neboť budou přes neúspěch Steam
Machines pro ně dále budou nabízeny PC hry. Linux jako herní
platforma komercionalizovaná Valvem (v podobě SteamOSu) tím
také není odsouzena k záhubě, neboť ji pravděpodobně živí
spíše individuální instalace Steamu na běžných počítačích
a distribucích. Nicméně pokus tyto směry nějak ucelit
v jednotnou herní platformu kombinující PC hardware, Linux
a ovladač Valve asi selhala a nelze čekat, že by jí
vývojáři věnovali nějakou zvláštní pozornost nad rámec
ostatních PC. O nějakých exkluzivních titulech už nemluvě.

GDC 2015: Ovladač Steam Controller (Zdroj: Engadget)
GDC 2015: Ovladač Steam Controller (Zdroj: Engadget)

SteamOS a Steam Machines jako
specifický produkt tak asi zapadne. Samotný ovladač by ale ještě
asi dlouhodobější úspěch mít mohl, pokud dokáže přesvědčit
o své užitečnosti i mimo bundling s oficiálními
Steam Machines. Zatím se však nezdá, že by hraní na PC bral
nějakým útokem. Je ale možné, že větší ohlas dosáhne až
v některé z pozdějších generací – či v podání
nějaké jiné firmy, která se inspiruje.

 

bitcoin_skoleni

Nápadu Steam Machines asi uškodily
průtahy

Když jsem nyní o tomto tématu
měl znovu psát, musel jsem si už připomínat, jak dlouho se
o „Steam Boxech“ vlastně hovoří. Spekulace trvaly
skutečně dlouho a vrcholily v roce 2013 – tehdy
také v září Valve oficiálně oznámilo program
konzoloidních PC pro obývák
, SteamOS
ovladač
Steam Controller
. Už na CES 2014 (před dvěma a půl lety)
pak ukazovalo
třináct modelů těchto konzolí či PC
a tehdy byl od
výrobců počítačů cítit zájem. Jenže pak se vše zadrhlo,
když Valve začalo zdržovat vydání kvůli přepracovávání
a ladění ovladače. Nakonec bylo až v březnu
následujícího roku
oznámeno, že vše jde konečně na trh –
v listopadu 2015. Trvalo to tedy dva roky a to bylo možná
příliš dlouho na to, aby iniciativa sklidila větší úspěch…

Zdroj: Ars
Technica