Švédové zavedli slovo „nevygooglitelný“, právníci Googlu to však zatrhli

27. 3. 2013

Sdílet

 Autor: Redakce

Švédský jazykový ústav loni vydal seznam nových termínů pro spisovný slovník, který zahrnoval i heslo „oggoglebar“ (v překladu „nevygooglitelný“). Ten definoval „něco, co nejde najít na webu“. Přitom nešlo jen o konkrétní vyhledávač Googlu, ale obecně kterýkoliv.

Právníkům Googlu se to nelíbílo a žádali po ústavu, aby definici změnil, tedy aby se týkal pouze Googlu a ne obecně vyhledávačů. Švédští jazykoví experti ale raději termín úplně odstranili a vyjádřili pohoršení, že jim firma zasahuje do jazyka. Vývoj slov prý nebere ohled na značky. V praxi se ale nic nezmění, mezi lidmi je údajně slovo hodně populární a budou jej užívat slovník neslovník.

 

Obavy Googlu ale musíme pochopit. Pokud jeho značka nabere jiného významu, může na ni ztratit ochrannou známku. O tu třeba kdysi přišla společnost Zipper vyrábějící zipy nebo Unilever produkující vazelínu. Problémy ostatně měl i Xerox se svými kopírkami (xeroxovalo se i na jiných značkách) a dnes se obecně mluví o photoshopování jako o retuši fotografií obecně.

Zdroj: The Verge, Sveriges Radio