již agentura IDC spočítala také tablety. V posledním čtvrtletí jich výrobci poslali do obchodů necelých 53 milionů. Oproti stejnému období roku 2015 je o 20 % méně. Výrazně si pohoršily společnosti Apple a Samsung. Třetí Amazon stagnuje, zato draví čínští výrobci v čele s Lenovem a Huawei rostly v dvojciferných číslech.
Stejní výrobci si udrželi místa i v žebříčku za celý rok 2016. Během něj činily dodávky 175 milionů tabletů. Čtvrtinu tabletů má na svědomí Apple, 15 % Samsung. Obě firmy ale co do počtu kusů oslabily. Naopak Amazon dokázal za celý rok vyrůst na dvojnásobek a Huawei o polovinu. Trh s tablety ale během roku poklesl o více než 15 %.
IDC tvrdí, že Applu se nedaří prosadit iPady Pro. Většinu prodejů tvoří Air 2 a Mini. Na každý iPad Pro prodá 10 jiných modelů. U Samsungu prý táhl hlavně Galaxy Tab S2 a Tab A. U Huawei agentura chválí, jak se výrobci povedla expanze z Číny do zbytku Asie a Evropy (do USA prakticky vůbec).
Dodávky tabletů za 4. čtvrtletí 2016 podle IDC
Výrobce | Dodávky 4Q16 |
Podíl 4Q16 |
Dodávky 4Q15 | Podíl 4Q15 | Změna |
Apple | 13,1 mil. | 24,7 % | 16,1 mil. | 24,3 % | −18,8 % |
Samsung | 8,0 mil. | 15,1 % | 9,0 mil. | 13,6 % | −11,4 % |
Amazon | 5,2 mil. | 9,7 % | 5,2 mil. | 7,8 % | −0,6 % |
Lenovo | 3,7 mil. | 7,0 % | 3,2 mil. | 4,9 % | +14,8 % |
Huawei | 3,2 mil. | 6,0 % | 2,2 mil. | 3,4 % | +43,5 % |
Ostatní | 19,8 mil. | 37,4 % | 30,5 mil. | 46,0 % | −35,1 % |
Celkem | 52,9 mil. | 100,0 % | 66,2 mil. | 100,0 % | −20,1 % |
Dodávky tabletů za celý rok 2016 podle IDC
Výrobce | Dodávky 2016 |
Podíl 2016 |
Dodávky 2015 | Podíl 2015 | Změna |
Apple | 42,6 mil. | 24,4 % | 49,6 mil. | 23,9 % | −14,2 % |
Samsung | 26,6 mil. | 15,2 % | 33,4 mil. | 16,1 % | −20,5 % |
Amazon | 12,1 mil. | 6,9 % | 6,1 mil. | 2,9 % | +98,8 % |
Lenovo | 11,1 mil. | 6,3 % | 11,2 mil. | 5,4 % | −1,2 % |
Huawei | 9,7 mil. | 5,6 % | 6,5 mil. | 3,1 % | +49,9 % |
Ostatní | 72,7 mil. | 41,6 % | 100,3 mil. | 48,4 % | −27,5 % |
Celkem | 174,8 mil. | 100,0 % | 207,2 mil. | 100,0 % | −15,6 % |
Windows na vzestupu
Dodávky tabletů už spočítala také agentura Strategy Analytics. Top 5 výrobců se shoduje s IDC, ale počty tabletů se liší. IDC je přísnější a za tablety nepovažuje zařízení, které jsou „více notebook“. Například Surface Book nebo různé laptopy s otočným dotykovým displejem. Surface Pro 4 s připojitelnou klávesnicí a jeho klony už tablety jsou. Strategy Analytics má možná trochu volnější výklad, detaily bohužel neuvádí.
Podle SA na tom trh s tablety tak špatně nebyl. Za poslední čtvrtletí přišlo na trh 63,5 milionů tabletů, meziročně „jen“ o 9 % méně. Oslabily dodávky iPadů 2 i Surfaců Pro. Agentura oproti IDC navíc upřesnila i operační systémy, se kterými dotykové počítače přišly na trh.
Během posledních tří měsíců roku 2016 činily dodávky:
- 40,3 milionu tabletů s Androidem (10% meziroční pokles)
- 13,1 milionu tabletů s iOS (21% pokles)
- 10,1 milionu tabletů s Windows (19% růst)