Z dřívějška již bylo známo, že Wii U používá tříjádrový procesor architektury PowerPC (kompatibilní s procesorem staršího Wii) na 1,2 GHz, kde jedno jádro má větší cache (2 MB) než dvě zbývající (512 kB), též že konzole má 2 GB hlavní paměti typu DDR3 připojené přes 64bitovou sběrnici, že grafický akcelerátor má kořeny v architektuře AMD/ATI R7xx (to odpovídá Radeonům řady HD 4000) a běží na 550 MHz, a že v jednom čipu s GPU je také 32 MB paměti eDRAM.
Právě konkrétní parametry grafického jádra byly doposud zahaleny rouškou tajemství. Členové diskuzního fóra NeoGAF ale zajásali, když viděli, že rozbor konzole Wii U nabízí za $200 již zmíněná firma Chipworks. Ta se zabývá reverzním inženýrstvím elektronických zařízení a mikročipů zejména pro účely identifikace použitého intelektuálního vlastnictví. Ve zkratce: máte-li podezření, že něčí čip porušuje vaše patenty, Chipworks pořídí fotografii („die-shot“) ve vysoké kvalitě, ze kterého lze ledacos vyčíst.
Jenže Chipworks nabízeli pouze takzvanou „top metal“ fotografii, ze které se podrobné specifikace čipu vyčíst nedají. Než diskutéři na NeoGAFu stihli ve veřejné sbírce shromáždit požadovanou sumu, v Chipworks si jejich snažení všimli a rozhodli se „polysilicon die-shot“, jehož pořízení není úplně levnou záležitostí, poskytnout zadarmo. (Pro srovnání top metal a polysilicon fotografií navštivte stránky Chipworks – například zde firma zkoumala procesor Apple A6.) My zveřejňujeme verzi s anotacemi serveru Eurogamer.net (pro obrázek v plném rozlišení zamiřte tamtéž, pro originál bez anotací k Chipworks).
Světlé bloky označené tyrkysovou barvou, to je již zmiňovaných 32 MB eDRAM. Nad ní vidíte další dva bloky pamětí, ohraničené šedou barvou. Jejich účel je nejasný, pravděpodobně prý patří k části čipu, která zajišťuje zpětnou kompatibilitu s původním Wii. Na fóru NeoGAF se spekuluje, že v čipu by mohlo být schované celé GPU Hollywood. Pokud je pravda, že Hollywood je jen výše taktovaný die-shrink čipu Flipper z Nintenda GameCube, pak hovoříme o 51 milionu tranzistorů, které v čipu vyráběném 40nm technologií zaberou poměrně malý prostor. Když už jsme u toho, čip, na jehož fotografii se díváte, má 150 mm² a s největší pravděpodobností plní také úlohu severního můstku, mohlo by zde být i „bezpečnostní“ jádro ARM Starlet (nebo jeho novější ekvivalent) a obvody pro zpracování zvuku a zvukových efektů.
Konečně ke grafickému jádru. Červeně jsou vyznačeny bloky stream procesorů, kterých je dohromady 320 (64 5D jednotek), žlutá barva značí šestnáct texturovacích jednotek, bez označení je osm jednotek ROP. Nejblíže má toto GPU k Radeonu HD 4650, který má ale 32 texturovacích jednotek a běží na vyšší frekvenci (600 MHz). Na základě těchto specifikací lze soudit, že hry pro Wii U se nejspíše budou držet rozlišení 720p, na 1080p konzole nemá dostatek hrubé síly.
Závěrem se Eurogamer podivuje nad tím, že o Wii U toho Nintendo zveřejnilo tak málo. Informace, které máme o Xboxu Durango a Playstationu 4 pocházejí většinou z od vývojářů a z dokumentace pro ně určené, což znamená, že i jim Nintendo tyto důležité informace zatajilo. A to ještě pořád nevíme o hardware konzole vše.
Zdroj: Eurogamer.net, Chipworks
Ilustrační fotografie: rozborka Wii U na serveru Anandtech