Nemá smysl si nic nalhávat, Windows Phone vývojáře nezaujal. Microsoft rychle uvedl platformu, která nebyla kompatibilní s předchozím systémem (Windows Mobile) a i tu roztříštil vedví poté, co uvedl Windows Phone 8, což pro všechny znamenalo další velkou změnu oproti sedmičce. K tomu mobilní Windows přišly na silně saturovaný trh, kdy tehdy funkčně vyspělejší systémy Android a iOS měly rozebráno 90+ procent trhu. A kde nejsou vývojáři, nejsou aplikace. A bez aplikací zase uživatelé…
Microsoft se ale nevzdal. Uvedl Windows 10, jednotný systém pro počítače, tablety, mobily, herní konzoli, VR brýle, ale i produkty internetu věcí. A s ním Univerzální platformu Windows (UWP), která dovolí vývojářům použít jeden kód pro vytvoření aplikace na všechny zmíněné platformy. Firma věří, že desítky na počítačích, mobilech atd. budou dostupné na miliardě zařízení (aktuálně je cíl naplněn z jedné pětiny). To už je pro vývojáře dost velká motivace pro vytvoření nového softwaru vedle toho pro iOS nebo Android.
Vývojáři mohou recyklovat kód z jiných platforem
To samotné nestačilo. Na loňské konferenci Build Microsoft oznámil, že vývojáři budou moci zrecyklovat většinu kódu ze stávajících aplikací, a vytvořit tak variantu pro Windows (UWP) s menšími náklady, než kdyby museli začít úplně od píky. K tomu firma uvedla tzv. mosty (navíc jako open source), které dovolí ve Visual Studiu převést kód z jednoho jazyka do druhého.
Web Bridge přenese webový kód (HTML + JavaScript), tímto způsobem už vyšel například Shazam nebo Yahoo Mail. Projekt Islandwood umí převést kód z Objective-C (iOS) a díky němu vznikl port hry Candy Crash Saga. Projekt Centennial zase převede stávající programy pro Win32 nebo .NET, zatím čekáme na první verzi nástroje.
Projekt Inslandwood převede aplikace z iOS na Windows
Firma chystala i projekt Astoria, jenž měl sloužit k portování aplikací z Androidu. Byla s ním ale spousta problémů, mobily to brzdilo a už od podzimu se spekulovalo, že Microsoft projekt zařízne. Teď to bohužel potvrdil. Bude to velká ztráta? Všechny významné aplikace vycházejí pro Android i iOS (pro ten spíš přednostně), takže to zásadní problém být nemusí.
Jenže jak dlouho vydrží Islandwood? Ani po roce ještě nástroje nejsou podle vývojářů dobré. Apple mezitím uvedl nový programovací jazyk Swift, který má nahradit Objective-C. Islandwood si se Swiftem nerozumí a každá další změna jazyků nebo API u Applu zabrzdí nebo znemožní převod na Windows.
Microsoft kupuje Xamarin
Redmondští proto mají ještě jednu pojistku. Za neznámou částku kupují společnost Xamarin, která aplikační krizi vyřeší jiným způsobem. Xamarin má totiž nástroje pro vývoj mobilních aplikací pro více platforem současně. Tvůrci píší v C#, Xamarin pak vyplivne nativní kód pro Android, iOS, OS X i Windows. Stačí se naučit jeden jazyk, používat jedno prostředí a tvůrci mohou tvořit software pro téměř tři miliardy zařízení.
Xamarin slibuje společný vývoj pro všechny platformy
Je to čistší řešení než zmíněné mosty, protože případné změny u API systémů nebo jazyků se vyřeší jednou, ne u každé aplikace zvlášť. Xamarin se díky tomu za čtyři roky vývoje stal hodně populárním. Firma dnes zaměstnává 350 lidí a sama má 15 000 zákazníků. Její software prý využívá více než milion vývojářů.
Microsoft již loni začal Xamarinem začal úzce spolupracovat, aby poskytl jednotné prostředí kombinující Visual Studio, cloud Azure, Office 365 a Enterprise Mobility Suite pro vývoj aplikací na všech platformách. Odkoupení Xamarinu je logickým pokračováním, však se o obchodu mluví už rok.
Co má společného GNOME a Windows 10?
Za Xamarinem mimochodem stojí Miguel de Icaza. Velmi známý linuxový vývojář, jenž se podílel na kernelu, GNOME, Midnight Commanderu nebo Gnumericu, ale po uvedení platformy .NET a jazyka C# se zamiloval do Microsoftu. A poštval proti sobě komunitu.
S Natem Friedmanem založil firmu Helix, později přejmenovanou na Ximian. Společně rozjeli projekt Mono, implementaci platformy .NET pro unixové systémy. Ximian koupil Novell. Jenže Novell byl v roce 2011 odkoupen skupinou Attachmate a ta chystala reorganizaci (čti škrty). Z Mona odešla spousta lidí včetně de Icazy a Friedmana. Ti pak založili Xamarin, kde chtěli zkušeností s .NET a C# využít v rostoucím byznysu softwarových obchodů na nových platformách.
Zleva: Nat Friedman (výkonný ředitel Xamarinu), Scott Guthrie (výkonný viceprezident Microsoft pro Cloud a Enterprise), Miguel de Icaza (technický ředitel Xamarinu)
Ani koupě Xamarinu automaticky neznamená, že vývojáři začnou dělat software pro Windows 10. Jednodušší už to ale mít nebudou. Nástroje Xamarinu jsou placené, indie vývojáři platí 300 dolarů ročně, velké firmy 999 dolarů nebo 1899 dolarů v závislosti na podpoře. Microsoft by mohl ceny snížit těm, kteří budou vyvíjet i pro Windows.
I kdyby se tak nestalo, pro Microsoft bude mít Xamarin význam. Sám pro konkurenční platformy publikuje hromadu softwaru. Vývojářům může rovnou nabídnout přístup ke svým cloudům. Více o budoucích plánech se dozvíme v příštích měsících. V březnu bude akci pořádat Microsoft (Build), v dubnu pak Xamarin (Evolve).