Velký zimní test herních grafik poprvé
Právě si čtete první část testu grafických karet, v němž budete moci sledovat výkon grafických karet v jednotlivých hrách a minimálně v rozlišeních: 1680 × 1050 px, 1920 × 1200 px (plus vždy ještě s čtyřnásobným vyhlazováním hran). Nejsilnější karty jsou pak otestovány ještě v rozlišení 2560 × 1600 px.
Test obsahuje zastoupení všech současných grafických karet, jež by se daly považovat za herní i k 20–20" LCD panelu (1680 × 1050 px). Za takové minimum považuji Radeon HD 4670 (v souhrnu podobně výkonný jako ještě doprodávaný Radeon HD 3850), u společnosti Nvidia to není přece jen příliš slabá GeForce 9500 GT, ale až GeForce 9600 GT. Ta je také schopna zodpovědět otázku, jak by asi byl (opět v souhrnu) výkonný Radeon HD 3870. Pokud někomu schází GeForce 9800 GT, najde ji v testu v podobě GeForce 8800 GT.
Test je již oproštěn od GeForce GTX 260 (192 SP), její výkon najdete ve starších testech na EHW. Nezařadil jsem ani Radeon HD 4850 X2, jakožto kartu vyráběnou jediným výrobcem a ještě v rozměru, který se do testovací skříně nevejde. Zato můžete sledovat výkon Radeonu HD 4870 ve dvou variantách: s 512 a 1024 MB GDDR5 paměti. Kořením článku je zařazení GeForce 8800 GTX (G80) zastupující čip vládnoucí grafikám od listopadu 2006 až do února 2008.
V dalších částech testu vás čeká:
- spotřeba, teplotní testy, hodnocení hlučnosti
- shrnující grafy
- poměr výkon/cena
- popisy jednotlivých otestovaných karet
Následující tabulka ukazuje parametry otestovaných karet a rovnou dává také legendu ke grafům: grafickým kartám ATI Radeon patří odstíny červené, karty Nvidia GeForce mají odstíny zelené (tmavší barva v grafech je použita pro vícečipová řešení se SLI/CrossFire), dnes už běžně neprodávaná GeForce 8800 GTX sloužící jako etalon a vazba se staršími testy a kartami je pak vyznačena odstínem modré.
Testovací sestava, použité testy
Testovací sestava
Monitor | HP LP3065 (30", S-IPS) |
Procesor | Intel Core 2 Duo E6750 @ 3,5 GHz (1,33 V) |
Základní deska | XFX nForce 790i Ultra SLI (FSB: 1,3 V, Unlinked) |
Paměť | Kingston 2× 2 GB DDR3-1600, 8-8-8-24, 2T (1,9 V) |
Pevný disk | Western Digital VelociRaptor, 300 GB (10 000 ot./min) |
Zdroj | Corsair CMPSU-750TX (12V: 60 A, 750 W) |
Chladič CPU | Coolink Silentator + Noctua NF-P12 (900 ot./min) |
Skříň | Cooler Master Centurion 534 |
Optická mechanika | Lite-On DH-4O1S (Blu-ray, DVD-ROM) |
Systémové větráky | Arctic Cooling 12PWM (800 ot./min) |
Cooler Master 12cm (800 ot./min) | |
Operační systém | Windows Vista Ultimate (32-bit, EN) SP1 |
Ovladače Nvidia | Nvidia GeForce 180.48 WHQL |
Nvidia GeForce 181.20 pro GeForce GTX 285/295 | |
Ovladače ATI/AMD | ATI Catalyst 8.12 WHQL |
Použité testy
API | Vydáno | |
Assassin's Creed (1.01 pro ATI, 1.02 pro Nvidia) | DX10 | 2008/04 |
Bioshock (demo, 1.0) | DX10 | 2007/08 |
Call of Duty 4: Modern Warfare (1.6) | DX9 | 2007/11 |
Call of Duty 5: World at War (1.0.1017) | DX9 | 2008/11 |
Company of Heroes: Opposing Fronts (2.301) | DX10 | 2007/09 |
Crysis (1.2.1) | DX10 | 2007/11 |
Crysis: Warhead (1.1.1) | DX10 | 2008/08 |
Dead Space (1.0.0.222) | DX9 | 2008/10 |
Enemy Territory: Quake Wars (demo, 2.0) | OpenGL | 2007/09 |
Fallout 3 (1.0.0.15) | DX9 | 2008/11 |
Far Cry 2 (1.0.1) | DX9 | 2008/10 |
Left 4 Dead (source engine 37) | DX9 | 2008/11 |
Race Driver GRID (official demo) | DX9 | 2008/06 |
S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (1.0.5.7) | DX10 | 2008/09 |
The Elder Scrolls IV: Oblivion (1.2.0416) | DX9 | 2006/03 |
The Witcher (Zaklínač, 1.3) | DX9 | 2007/10 |
Trackmania Nations Forever (2.11.11 cz) | DX9 | 2008/04 |
Unreal Tournament 3 (1.2) | DX9 | 2007/11 |
X3: Terran Conflict (rolling demo, 1.0) | DX9 | 2008/10 |
World in Conflict (1.008) | DX10 | 2007/09 |
Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065:
Za poskytnutí testovacích pamětí DDR3 děkuji společnosti Kingston:
Za zaslání Blu-ray mechaniky děkuji společnosti Lite-On IT
Za poskytnutí největší části testovacích her pro testování děkuji společnosti CD Projekt.
Za poskytnutí základní desky XFX nForce 790i Ultra SLI děkuji společnosti XFX.
Nastavení ovladačů:
- Nvidia ForceWare – Vsync: off, Quality: high, transparency AA: off, max. pre-rendered frames: 3
- ATI Catalyst – Vsync: off, Quality: high, adaptive AA: off
Assassin's Creed (DX10.1)
Assassin's Creed
U Assassin's Creeda mám nainstalovány dvě různé verze, jednu bez patche (1.01, retail) a druhou s patchem 1.02. Karty ATi Radeon s podporou DirectX 10.1 podávají v neošetřené verzi podstatně vyšší výkon, nějakých vad v obraze jsem si (alespoň v testované části) nevšiml.
FRAPSem jsem měřil proběhnutí od stromu dole u studny až po hrad na kopci, při seběvětší snaze o co nejpodobnější opakování je v měření jistá malá dávka nepřesnosti.
Bioshock (DX10)
Bioshock
Bioshock staví na Unreal 3 enginu a přidává DirectX 10 povrchy. Testuji s nejvyššími možnými detaily, vypnuté nechávám globální osvětlení (global lighting). Hra nemá zabudovaný benchmark, a tak testuji pomocí FRAPS. Vybral jsem velmi náročnou část z počátku hry – od vašeho vynoření se na hladině, kolem ohně až do majáku.
U karet ATI se podle mě i přes vynucení v ovladačích (což by pro Unreal 3 engine již mělo být možné, bohužel však zatím ne pro DirectX 10 verze těchto her) zapnulo jen anizotropní filtrování a 4× anti-aliasing nikoli.
Call of Duty 4: Modern Warfare (DX9)
Call of Duty 4: Modern Warfare
Call of Duty 4 je pro vás podle naší ankety stejně atraktivní volbou jako Crysis nebo Zaklínač, a tak vás určitě výkon karet v této hře bude zajímat. Testoval jsem s téměř všemi detaily na maximu, velikost textur jsem změnil na Extra, anti-aliasing i anizotropní filtrování jsem zapínal přes nabídku hry.
Call of Duty 5: World at War (DX9)
Call of Duty 5: World at War
Benchmarkuji pomocí FRAPSu, a to hned v jedné z úvodních částí hry (viz obrázek). Používám verzi hry 1.0.0.15, všechny detaily jsou nastaveny na maximum, měním jen rozlišení a anti-aliasing.
Company of Heroes: Opposing Fronts (DX10)
Company of Heroes: Opposing Fronts
V Company of Heroes používám zabudovaný benchmark. Testovaná verze je 2.301, hru je potřeba spustit s parametrem -novsync. Všechny detaily mám nastaveny na možná maxima, oproti screenshotům níže i fyziku.
Crysis (DX10)
Crysis
Crysis je jedním z pádným argumentů pro nákup nové grafické karty, byť v DirectX 9 režimu. Testoval jsem s celkovou úrovní detailů „High“ a všechny DirectX 10 karty pak i s „Very high“, anti-aliasing jsem zapínal ve hře. Testuji pomocí GPUbenchmark.bat (průlet kolem ostrova), plnou verzí hry s nainstalovanou záplatou 1.2.1.
Skvělý výsledek Radeonu HD 4870 X2 ve vysokém rozlišení s anti-aliasingem je zatížen chybným zobrazením. Jsem na rozpacích, zda tento výkon počítat, či zda nastavit Catalyst AI Disabled a při bezchybnosti obrazu dosáhnout jen výkonu HD 4870, 1 GB. Zatím stále doufám, že v Crysis při daném nastavení snad nějak jde CrossFire bezchybně zprovoznit a výsledek počítám.
Crysis: Warhead (DX10)
Crysis: Warhead
K otestování výkon v Crysis: Warhead používám utilitu od HOC a nejnáročnější mapu frost 2. V tomto testu je měřen výkon při průletu lokací s letadlovou lodí a zmrzlým obřím dolem. Hra běží v DX10 režimu, všechny detaily jsou nastaveny na Gamer (odpovídá High v původním Crysis).
Dead Space (DX9)
Dead Space
I v Dead Space využívám nástroje FRAPS. Po načtení uložené pozice vyjedu výtahem do na poměry hry vcelku náročné místnosti s velkou pohyblivou konstrukcí kolem níž lze běhat dokola a nic vás přitom neruší. Pro každé nastavení měřím dvě tato kola.
Enemy Territory: Quake Wars (OpenGL)
Enemy Territory: Quake Wars
Nové Enemy Territory představuje jedinou současnou moderní OpenGL hru pod Windows a zároveň jediný OpenGL test v testovací sadě. Quake Wars používají značně upravený Doom 3 engine, obohacený především o technologii MegaTexture (více o technologii v článku na Beyond3D). Pro testy používám maximální detaily, přes konzoli vypínám limit 30 i 60 fps, AA i AF zapínám ve hře, patch 1.1 by měl řešit problémy se soft particles. Ty jsem měl u všech karet kromě Radeonu X1950 Pro zapnuty (u této karty to hra nepovolí), ale zkusil jsem karty přeměřit i s vypnutými soft particles a tato položka neměla vliv na výkon ani u GeForce 8600 GTS.
Pro účely testování jsem si nahrál vlastní timedemo (recordtimenetdemo), které měří výkon v rozsáhlé lokaci se stromy (Valley). Timedemo (pro verzi 2.0) ke stažení: zde.
Fallout 3 (DX9)
Fallout 3
Ve Fallout 3 nastavuji všechny detaily na maximum, měním jen rozlišení a anti-aliasing. U anti-aliasingu i vertikální synchronizace je potřeba u obou .INI souborů uložených v \My Games ověřit, zda se skutečně nastavily dle vašich požadavků. Pro změření výkonu používám velkou otevřenou lokaci Dupont Circle, po proběhnutí kolem střílejících nepřátel s aktivním GOD mode ničím raketometem autobus a auto, po výbuchu končím logování FRAPS.
Far Cry 2 (DX10.1)
Far Cry 2
Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test short ranch. Výsledky v grafech jsou průměrem ze tří opakování každého dílčího testu. Jak v DX9, tak v DX10 režimu bylo nastavení jako na obrázku pod tímto odstavcem. Ve hře nemám změřeno dostatek karet a zatím ji nepočítám do shrnujících grafů.
Left 4 Dead (DX9)
Left 4 Dead
Pro účely testování v Left 4 Dead jsem si vytvořil vlastní timedemo v pěkné a hlavně především na výkonu grafiky závislé lokaci s lesem.
Race Driver GRID (DX9)
Race Driver GRID
Měřím FRAPSem od předstartovní animace až po první zatáčku, kde už se může něco náhodného semlet. Pro měření jsem vybral trať v San Franciscu. Používám profil vysokých detailů (Ultra), jen anti-aliasing (MSAA) a rozlišení si upravuji podle potřeby.
S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (DX9 a DX10.1)
S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky
U pokračování hry ze zóny kolem Černobylu jsem si vystačil hned s prvním táborem a východem slunce. S FRAPSem proběhnu vždy stejnou přes minutu trvající trasu. V první části měření používám DX9 režim hry s full dynamic lighting a všemi táhly nastavenými na maximum (měním opět jen rozlišení a hýbám s táhlem anti-aliasingu). Dávám k dispozici svou uloženou hru, z níž testuji. Testuji tak, že po nahrání začnu logovat FRAPSem a postupuji tak, jak ukazuje toto video pořízené FRAPSem na GeForce GTX 280.
Enhanced full dynamic lighting je režim, který umožní zapnout několik funkcí jako třeba Volumetric Smoke či Wet Surfaces (více v tomto srovnání). U karet ATI Radeon zapínám podporu DX10.1, anti-aliasing průhlednosti však nechávám v režimu DX10, DX10.1 režim je náročnější (ověřeno).
The Elder Scrolls IV: Oblivion (DX9)
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Čtvrtý díl série Elder Scrolls patří i přes svůj věk stále mezi nejnáročnější hry vůbec. Zvlášť, když stejně jako já v testu, vyberete lokace s množstvím vlnící se trávy, pohupujících se stromů a přesto rozhledem do vzdálené krajiny. Testuji s maximálními detaily a HDR.
Soubor s nastavením (vše na maximum) a dvě uložené testovací pozice ke stažení: zde.
Poznámka: Radeon HD 4870 X2 je testován při přejmenování Oblivion.exe na Crysis.exe (zjištěná kombinace nejvyššího výkonu při bezchybnosti obrazu).
Trackmania Nations Forever (DX9)
Trackmania Nations Forever
Trackmaniu hraje nejen ve světě, ale i v ČR obrovský počet hráčů, hra má navíc zabudovanou možnost benchmarku. Škoda jen zatím nevysvětlitelného chování, kdy ve vyšším rozlišení (dokud nezapnete anti-aliasing) obdržíte vyšší výsledek. Jinak hra na plné detaily zatíží jakoukoli dnešní grafiku a není velkým přítelem Multi-GPU.
Trackmania na plné detaily sice dává zabrat i silnějšímu hardware, ale CrossFire se mi v ní už dlouhodobě přesto rozjet nedaří. SLI výkonnostně škáluje, ale obraz obsahuje slabě viditelnou chybu v podobě jakýchsi „duchů“. Radeony s Catalyst 8.12 na jiných drahách, než je ta v benchmarku, vykazují chybné zobrazení stínů při nastavení ze screenshotu.
Unreal Tournament 3 (DX9)
Unreal Tournament 3
Bude to nuda, ale napíšu to, co píší všude: Unreal Tournament 3 je příkladem skvěle optimalizovaného enginu, skvěle vypadá a přitom je velmi svižný i na běžném hardwaru. Před testováním musíte v UTEngine.ini vypnout vyhlazování snímkové frekvence (implicitně nastaveno na interval 22 až 62 fps) a to tak, že najdete bSmoothFrameRate=True a nastavíte na False (předtím odstraňte u souboru atribut Jen pro čtení). Pro grafické karty je lepší flyby, pro realističtější výsledky pak botmatch, testoval jsem pomocí flyby a vybral jsem pro změnu mapu Sanctuary.
Nastavení hry ke stažení: zde.
World in Conflict (DX10)
World in Conflict
World in Conflict je asi nejlépe vypadající strategie, zástupce nové vlny DirectX 10 a dobrý benchmark procesoru. Tyto karty jsem testoval ve 1 680 × 1 050 px s upraveným profilem very high details (zapnul jsem i water reflects clouds, pouze anti-aliasing a anizotropní filtrování měním dle potřeby toho kterého grafu). Používám vestavěný benchmark. Při testování pod Windows XP jsem samozřejmě musel použít jen DirectX 9 režim (stíny z mraků na vodě si musíte pod DX9 odpustit).
X3: Terran Conflict (DX9)
X3: Terran Conflict
Vesmírná sága X pokračuje a i k dalšímu dílu byl vydán samostatný benchmark. U dvou zatržítek Ship Colour Variations a Automatic Quality Control jsem si nebyl jist, zda zvyšují, či snižují kvalitu obrazu, mám je tedy vypnuté, ostatní detaily jsou nastaveny zcela jistě na maximální hodnoty.
SLI je nutno zapnout vytvořením profilu a zavolením AFR1, kterak aktivovat CrossFire, na to jsem dle výsledků asi nepřišel.
Zaklínač (The Witcher) (DX9)
Zaklínač (The Witcher)
Původně jsem chtěl grafické karty v Zaklínačovi testovat v nejnáročnější lokaci – Obchodní čtvrti Wyzimy – ale v ní jsou silné grafické karty bohužel limitovány jinou částí systému:
The Witcher | obchodní čtvrť | GeForce GTX 280 |
1680 × 1050 | 16× AF | 38,3 |
1680 × 1050 | 4× AA 16× AF | 37,4 |
2560 × 1600 | 16× AF | 38,0 |
2560 × 1600 | 4× AA 16× AF | 37,0 |
Nakonec jsem si tedy našel jinou náročnou část, která ale vytěžuje pro změnu především grafickou kartu. Jedná se o háj druidů v lese na Blatech.