Hlavní navigace

Test 256MB GeForce 8800 GT se Zalmanem

22. 4. 2008

Sdílet

Zdroj: Redakce

Gigabyte chladí G92 Zalmanem

GeForce 8800 GT byla v listopadu 2007 tou první z celé vlny výhodných grafických karet střední třídy. Dnes už je k mání pod 4000 Kč, o 800–1000 Kč levněji pak Nvidia prodává GeForce 9600 GT. Ta už nemá ale 112 stream procesorů a čip G92, ale 64 stream procesorů v čipu G94. Za podobnou cenu jako GeForce 9600 GT či jen o něco málo dráže však seženete i GeForce 8800 GT. Jenže jen s 256 MB paměti. Standardem je přitom 512 MB GDDR3. Jednu z 256MB GeForce 8800 GT k nám vozí i Gigabyte.

Karta od Gigabyte je možná tou vůbec nejzajímavější GeForce 8800 GT jakou můžete sehnat. Od referenčního návrhu se totiž Gigabyte odklonil snad ve všech směrech. Hned, jak si vynadíváte na chladič, vás trkne délka karty. Ta je oproti referenční GeForce 8800 GT od Nvidie výrazně menší. Karta už nemá 23 cm, ale necelých 20 cm.

 

Další zvláštností jsou takty karty. Takt GPU G92 Gigabyte nastavil namísto 600 na 700 MHz, shadery (stream procesory) neběží na 1500, ale na 1700 MHz. Bohužel, stejně jako celá řada dalších 256MB GeForce 8800 GT už tak oslabené paměti netikají na 900 (1800 efektivně) MHz, ale na 750 (1500 efektivně) MHz.

Záhadou jsou takty karty ve 2D. GPU-Z je detektovat nedokáže, některé programy (ATITool a RivaTuner) hlásí 700 MHz, jiné pouze 450 MHz. Nejsem si úplně jist, ale myslím, že vzhledem ke spotřebě karty bude takt ve 2D zřejmě oněch 700 MHz.

Tuto GeForce můžete koupit buď v provedení s chladičem Zalman VF830, který je zřejmě k dispozici pouze jako OEM pro Gigabyte,...

nebo se známým chladičem Zalman VF700 AlCu:

Oba větráky jsou připojeny jen 2pinovým konektorem, nemůžete tedy sledovat jejich otáčky. Nemůžete toho bohužel ještě více, o tom ale dále v článku.

Nejzajímavější GeForce 8800 GT v obrazech, Gamer HUD

Už v první kapitole článku jsem vám ukazoval, že karta je výrazně kratší než běžná GeForce 8800 GT, nebo 9600 GT. Ve skříni je to samozřejmě příjemné:

Gigabyte krabici vyladil podle největšího taháku v příslušenství, kterým je hra Neverwinter Nights 2.

Gigabyte osazuje GeForce svými prémiovými součástkami a na krabici to náležitě zdůrazňuje.

 

Hra Neverwinter Nights 2 je v balení i s manuálem.

Na dalším CD jsou ovladače a utilita Gamer HUD.

Screenshot z Games HUD jsem bohužel zapomněl típnout, takže tento jediný jsem si vypůjčil z recenze 512MB verze této karty z webu Overclockersclub.

Mám pocit, že G92 v běžné GeForce 8800 GT má napětí 1,05 V, přetaktovaná G92 u Gigabyte (TurboForce) má 1,1 V. Gamer HUD vám kromě taktování umožňuje zvýšit napětí na 1,2 V. Pak se klidně dostanete přes 750 MHz.

Paměti Hynix 1,4 ns odpovídají 714 MHz, Gigabyte je tedy provozuje na vyšším taktu (750 MHz) než pro jaký je určuje výrobce. Všimněte si malého čipu Voltage Gear Overdrive, který je zřejmě ovládán přes Gamer HUD.

 

Testovací sestava, použité testy

Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP L3065:

Za zapůjčení základní desky Asus P5K-E WiFi AP děkujeme společnosti Asus

Za poskytnutí testovacích pamětí DDR2 děkuji společnosti Kingston:

Kingston

Použité benchmarky a hry (důležité jsou především aktuální verze u Crysis, F.E.A.R., Lost Planet a World in Conflict, u těchto her se s patchem měnil i výkon):
# 3DMark06, 1.1.0
# 3DMark05, 1.2.0
# Bioshock
# Call of Duty 4
# Call of Juarez DX10 official benchmark
# Company of Heroes DX9 a DX10
# Crysis 1.1
# Enemy Territory: Quake Wars 1.1
# F.E.A.R. 1.08
# Gothic 3
# Half-Life 2: Lost Coast
# Heroes of Might and Magic V
# Lost Planet: Extreme Condition DX10 1.004
# Medal of Honor: Airborne
# Quake IV
# Serious Sam 2
# Splinter Cell: Chaos Theory
# S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
# The Elder Scrolls IV: Oblivion
# Unreal Tournament 3
# World in Conflict 1.005

Za poskytnutí her pro testování děkuji společnosti CD Projekt.

CD Projekt

Nastavení ovladačů:

  • Nvidia ForceWare – Vsync: off, Quality: high, transparency AA: off, maximum pre-rendered frames: 3 (ForceWare 170 series)
  • ATI Catalyst – Vsync: off, Quality: high, adaptive AA: off

Výběr her, náročnější a novější testy I.

Do této kapitoly jsem vybral testy v novějších a náročnějších hrách. Je vidět, že jakmile hra má jen trochu větší textury, tak už v rozlišení 1680 × 1050 px testovaná karta zaostává i za GeForce 9600 GT. Po zapnutí 4× MSAA přichází tragédie a brutální propad výkonu.

Výběr her, náročnější a novější testy II.

Crysis si s 256MB GeForce 8800 GT při high nastavení zahrajete tak možná v 1024 × 768 px. U World in Conflict budete muset snížit detaily textur. Oblivion ano, ale s menšími texturami (což je na hře dost vidět) a bez anti-aliasingu.

Gigabyte 8800 GT 256 MB vs. ref. GeForce 8800 GT 512 MB

Podrobné srovnání s referenční 512MB GeForce 8800 GT (ta má nižší takt GPU a vyšší takt pamětí) poprvé zřetelně odhaluje, kdy začíná docházet k problémům s velikostí paměti:

Gigabyte 8800 GT 256 MB vs. ref. Zotac GeForce 8800 GT AMP! 512 MB

AMP! Edition od Zotacu má podobně taktované jádro G92, ale mnohem vyšší takt pamětí. Výkonností rozdíl je brutální.

Gigabyte 8800 GT 256 MB vs. GeForce 9600 GT 512 MB

GeForce 9600 GT je levnější než 256MB GeForce 8800 GT a má podstatně méně stream procesorů i nižší takt GPU než karta od Gigabyte. Paměti má však taktovány výše a hlavně má 512MB framebuffer.

Spotřeba

Nízký takt pamětí a jejich poloviční velikost znamená významnější úsporu ve 3D, ve 2D zřejmě takt GPU není snížen na 450 MHz, jak ukazuje třeba RivaTuner, navíc by mohlo hrát roli vyšší napětí. I tak dělá poloviční množství paměti a jejich nižší takt zhruba 10 W k dobru.

Teplota a hlučnost (video)

RivaTuner vám zdánlivě nabídne možnost regulovat na kartě větrák. Ten je implicitně nastaven na 29 % otáček (to je samozřejmě nesmysl) a snížit otáčky můžete na 25 %. Hýbat táhly můžete, jak chcete, ale vliv to nemá žádný:

Jedinou možností, jak větrák regulovat, je vytáhnout 2pin napájecího kablík a připojit jej do základní desky, nejlépe s nějakým odporem po cestě (na obrázku je L.N.A. adaptér Noctua). Ideální bude třeba laciný Zalman Fan Mate 2 (80 Kč):

Hlučnost na plných otáčkách si dovolím ilustrovat tímto videem. V něm po chvíli přepojím napájení větráku karty na Scythe Kama Master a ukážu vliv regulace na 5 V (okolo 55. sekundy videa a pak před koncem). To se z hlučné karty stane tichá karta a chlazení je stále dostatečně výkonné.

Klepnutím přehrajete video

Teplota

Při opravdu dlouhodobém zatěžování v Crysis jsem dosáhl nejvýše teploty GPU 62 stupňů Celsia. V ATITool však 67 stupňů Celsia. To proto, že v Crysis GPU je GPU limitováno framebufferem a není tak plně vytíženo. V každém případě jsou obě teploty dobré.

 

Shrnutí výsledků, verdikt

GeForce 8800 GT 256 MB je ostudou společnosti Nvidia. Ano v 3DMarcích a v pár hrách s nevelkými texturami, nižším rozlišení a bez anti-aliasingu je výkon v pořádku a opravdu šetříte. Zbytek je bohužel tragédie a šetřit pár stovek (anebo oproti GeForce 9600 GT ani nešetřit) kvůli laborování s nastavením a snižováním detailů, jen abyste se vyhnuli propadům snímkové frekvence, je podle mě holý nesmysl.

Stejně jako tomu bylo u 320MB GeForce 8800 GTS, má Nvidia evidentní problémy s paměťovým managementem u karty, která byla navržena s 512MB framebufferem. Jen je to ještě mnohem horší a častější. Radeon HD 3850 256 MB podobné problémy zdaleka nemá a propady občas najdete až v 1920 × 1200 s 4× AA (což po kartě snad ani nikdo nechce). Nvidia by měla buď bleskově vymyslet něco v ovladačích, nebo pokud to nejde, tak se s výrobci dohodnout na stažení všech 256MB GeForce 8800 GT. Touto kartou jen mate zákazníky a kazí si jméno.

Přestože bude lepší, když si prohlédnete předchozí grafy a tabulky s herním výkonem karty, udělal jsem pro vás tradiční shrnutí. Průměrování je pro 256MB GeForce 8800 GT naštěstí milosrdné. Beru jen nativní rozlišení 20 a 22palcových LCD (1680 × 1050 px).

To samozřejmě neplatí, když spočítám průměr z výsledků se zapnutým anti-aliasingem.

V celkovém průměru vychází karta sice lépe než Radeon HD 3850 256 MB, ten je však mnohem levnější a hlavně jsou jeho výkony daleko stabilnější (nemá průměr vylepšen pár hrami nenáročnými na framebuffer).

Ceny grafik se od minule zase trochu snížily (kromě už neprodávaných Radeonu HD 2900 XT a GeForce 8800 Ultra, u nichž už ceny nebudu měnit a časem je z grafů odstraním). Poslední graf vezme celkový výkon a podělí jej aktuální nejnižší eshopovou cenou karty (včetně DPH, beru jen ceny karet skladem).

Pro rozlišení 1680 × 1050 vycházejí nejvýhodněji Radeony HD 3850/3870 a GeForce 9600 GT, 512MB GeForce 8800 GT je mnohem výhodnější než 256MB (a to jsem nalezl ještě opravdu nízkou cenu).

Verdikt

GeForce 8800 GT 256 MB nekupovat. Tedy možná tak za 2000 Kč, ale to si stejně raději koupím úspornější a výkonnostně spolehlivější Radeon HD 3850 256 MB. Špatně odvedenou práci Nvidie v tomto případě odnesla společnost Gigabyte, kterou jsem přemluvil k zapůjčení 256MB verze jejich GeForce 8800 GT.

Konkrétně kartě od Gigabyte můžu vytknout už jen 2pinové připojení větráku (bez sledování otáček a bez možnosti softwarové regulace) a nižší takt pamětí. Zbytek je zvládnut perfetkně: kvalitní součástky, kratší PCB, možnost zvyšovat napětí jádra přes utilitu Gamer HUD, slušná RPG hra v balení a dobrá účinnost chlazení.

Má rada zní: Kupte si Gigabyte GeForce 8800 GT, ale 512MB verzi. Ta má plný takt pamětí, přetaktované jádro, možnost zvýšení napětí, přibalenou slušnou hru, dobré chlazení Zalman a kratší PCB. Do košíku si přihoďte regulátor otáček Zalman Fan Mate 2 a budete mít výbornou kartu.

Gigabyte GeForce 8800 GT 256 MB

+ přetaktované GPU
+ další přetaktování s Gamer HUD
+ přibalená hra Neverwinter Nights 2
+ účinné chlazení Zalman VF830
+ kratší PCB
+ kvalitní cívky, mosfety a kondenzátory

- pouze 256 MB paměti je problém (kupte si 512MB model téže karty)
- nízký takt pamětí (jen u 256MB verze)
- chladič bez softwarové regulace a sledování otáček
- zabírá dva sloty a přesto nefouká ze skříně ven
 

 

MMF24

Za zapůjčení grafické karty GeForce 8800 GT 256 MB děkujeme společnosti T.S.Bohemia