AMD Radeon HD 7970 a novinky pro CrossFire
V pondělí jsme si Radeony HD 7970 představili v recenzi. Dnes vám nabízíme test dvojice HD 7970 v CrossFire. Právě s CrossFire, tedy vzájemným propojením dvou a více karet, přímo souvisí některé novinky, které AMD představilo a kterých se v brzké době dočkáme.
GeForce GTX 560 Ti | GeForce GTX 570 | GeForce GTX 580 | Radeon HD 6870 | Radeon HD 6950 | Radeon HD 6970 | Radeon HD 7970 | |
Jádro | GF114 | GF110 | GF110 | Barts | Cayman | Cayman | Tahiti |
Výrobní proces | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 28 |
Velikost jádra | ~330 | ~520 | ~529 | 255 | 389 | 389 | 365 |
Tranzistorů | 1,95 mld. | 3,0 mld. | 3,2 mld. | 1,7 mld. | 2,64 mld | 2,64 mld. | 4,31 mld. |
Stream procesorů | 384 | 480 | 512 | 224 (1120) | 352 (1408) | 384 (1536) | 2048 |
Takt jádra | 822 MHz | 732 MHz | 772 MHz | 900 MHz | 800 MHz | 880 MHz | 925 MHz |
Takt SP | 1644 MHz | 1464 MHz | 1544 MHz | 900 MHz | 800 MHz | 880 MHz | 925 MHz |
ROP/RBE | 32 | 40 | 48 | 32 | 32 | 32 | 32 |
Texturovacích jedn. | 64 | 60 | 64 | 56 | 88 | 96 | 128 |
Paměť | 1 GB GDDR5 | 1280 MB GDDR5 | 1536 MB GDDR5 | 1 GB GDDR5 | 2 GB GDDR5 | 2 GB GDDR5 | 3 GB GDDR5 |
Takt pamětí | 4008 MHz | 3800 MHz | 4008 MHz | 4200 MHz | 5000 MHz | 5500 MHz | 5500 MHz |
Šířka sběrnice | 256 b | 320 b | 384 b | 256 b | 256 b | 256 b | 384 b |
Propustnost pamětí | 128,3 GB/s | 152 GB/s | 192,4 GB/s | 134,4 GB/s | 160 GB/s | 176 GB/s | 264 GB/s |
Fillrate (pixely) | 26,3 Gpx/s | 35,1 Gpx/s | 37,1 Gpx/s | 28,8 Gpx/s | 25,6 Gpx/s | 28,2 Gpx/s | 29,6 Gpx/s |
Fillrate (textury) | 52,6 Gtx/s | 43,9 Gtx/s | 49,4 Gtx/s | 50,4 Gtx/s | 70,4 Gtx/s | 84,5 Gtx/s | 118,4 Gtx/s |
FLOPS | 1262 | 1406 | 1582 | 2,0 TFLOPS | 2,25 TFLOPS | 2,7 TFLOPS | 3,79 TFLOPS |
Max. spotřeba | 170 W | 225 W | 244 W | 151 W | 200 W | 250 W | 250 W |
Délka karty | 23 cm | 27 cm | 27 cm | 25 cm | 28 cm | 28 cm | 28 cm |
Shader model | 5.0 | 5.0 | 5.0 | 5.0 | 5.0 | 5.0 | 5.0 |
ZeroCore a vypínání karet
Klíčovou a převratnou novinkou, kterou majitelé konfigurací s více grafickými kartami ocení, je technologie ZeroCore, která dokáže v případě nečinnosti převést grafickou kartu do režimu spánku (označovaný jako long idle), kdy se vypíná jádro GPU a aktivní jsou jen obvody, které jsou nutné k tomu, aby byl pro zbytek počítače viditelný kontext GPU, aby věděl o přítomnosti grafické karty a aby se karta mohla probudit a po probuzení dostat do původního stavu.
V případě jedné grafické karty to znamená, že pokud Windows převedou zobrazení do úsporného režimu a není aktivní žádná aplikace, která by toužila měnit obraz (řada aplikací už počítá s tím, že pokud od počítače odběhnete a upadne do režimu hlubšího spánku, není jej zapotřebí kvůli aktualizacím probírat), karta se přepne do režimu spánku a vypne vše nepotřebné včetně ventilátoru. S každou kartou navíc tak spotřeba v nečinosti roste o méně než 3 W.
U dvou a více Radeonů v CrossFire pak při běžné práci systém automaticky vypíná všechny adaptéry kromě primárního (ale i ten může při nečinnosti usnout stejně jako v případě jedné karty) a probouzejí se v okamžiku, kdy systém detekuje spuštění aplikace podporující CrossFire.
Se staršími Radeony a konkurenčními GeForce bylo přitom vrcholem úspornosti podtatkování jádra a snížení napájecího napětí. A na spotřebě sestav bez zátěže to bylo zatraceně znát – zejména u highendových karet to znamenalo nějakých 17–50 W navíc s každou další kartou.
Podpora PCI Express 3.0
V zahraničních testech se někteří recenzenti zaměřili na přínos technologie PCI Express 3.0, a ukázalo se, že při jediné kartě s výkonem HD 7970 nemá tato novinka pro hráče valný význam. U špičkových platforem, které mají dostatečný počet linek PCI Express, by k brždění karet stále nemělo docházet ani u starší generace PCIe 2.0.
Situace by se ale mohla lišit (tím nechci říct, že se liší) v případě konfigurací CrossFire na mainstreamové platformě Intel LGA 1155. Ta má v procesoru integrovaný řadič PCI Express, který pro „dlouhé sloty“ PCIe nabízí pouze šestnáct linek PCIe 2.0. Pokud na desku pro LGA 1155 osadíte více grafických karet, musí se o tyto linky zapojené karty rozdělit. Je-li pro nové Radeony menší počet linek PCIe brzdou, mohla by se díky dvojnásobné propustnosti PCIe 3.0 situace zlepšit. S jistotou to ale budeme moci říct, až někdo podobné testy udělá (a v případě LGA 1155 sice existují desky, které by měly novou sběrnici podporovat, jenže změřit to půjde až s novou generací procesorů s integrovaným řadičem PCIe 3.0).
Uživatelské profily
A poslední významnou novinkou (tedy pouze pro majitele Radeonů), která s CrossFire souvisí a netýká se přímo Radeonů 7970, ale i starších modelů, je možnost vytváření a editace uživatelských profilů. Zatím jsme měli možnost vyzkoušet si tuto funkci v preview ovladačů Catalyst 12.1 a 12.1a a oficiálně by se měla objevit s ostrou verzí Catalyst 12.1.
CrossFire jsem otestoval na dvojici referenčních Radeonů HD 7970 přímo od AMD. Jedna z karet už bohužel absolvovala rozborku a nahrazení původního nánosu pasty kvalitní pastou Noctua (karta testovaná na DIIT).
Testovací sestava
Testovací konfigurace
Podrobný popis testovací sestavy najdete v článku Ze zákulisí: nové sestavy pro měření grafik a hlučnosti. Karty AMD jsou testované na ovladačích Catalyst 11.4, Catalyst 11.8 (Radeon HD 5850, HD 5870, Radeon HD 6670, HD 6850, HD 6950, HD 6990), Radeon HD 6970 je přetestovaný na poslední verzi ovladačů AMD Catalyst 12.1a preview.
Radeony HD 7970 jsem testoval na neveřejné betaverzi ovladačů od AMD s Catalyst Application Profiles 11.12 CAP2.
Téměr všechny karty Nvidie jsou testované na ovladačích 266.58. Výjimkou je model GTX 560 Ti, který jsem testoval na ovladačích 266.66, GTX 560 je pak testovaný na neveřejné verzi ovladačů 267.59 a konečně GTX 560 je testovaná na ovladačích 275.20.
Základní deska Gigabyte EX58-UD5 je osazená „extrémním“ šestijádrovým Core i7-980X. Procesor je přetaktovaný na 3,8 GHz při napětí zvýšeném na 1,344 V (podle CPU-Z).
V BIOSu jsou vypnuté úsporné technologie. Důvod je opět jednoduchý – co nejvíce omezit vliv procesoru při měření spotřeby grafické karty. Kvůli snížení chyby při měření, ke kterým by jinak docházelo kvůli automatickým a nevyzpytatelným změnám taktovací frekvence, je vypnutý Turbo Boost.
Paměti DDR3-1600 běží na 1360 MHz při časování 8-8-8-22-1T a 1,64 V.
Procesor chladí výkonný Coolink Corator DS, který můžete znát z testu zveřejněného na ExtraHardware.
„Levný“ Centurion od Cooler Master se k podobné sestavě na pohled ani trochu nehodí, ale jde o skříň s typickou (a stále ještě nejčastěji používanou) koncepcí a konfigurací chlazení. V bočnici jsem zalepil otvor v místě chladiče procesoru – při použitém chladiči procesoru a daném uspořádání systémového chlazení nadělal víc škody než užitku.
Vepředu je 1000otáčkový Cooler Master dodávaný se skříní. Zadní systémový ventilátor Nanoxia FX12 (možná si jej ještě pamatujete z naší recenze) může v případě potřeby běžet až na 2000 ot./min, pomocí panelu je zregulovaný na 1500 ot./min, při kterých je aerodynamický hluk ještě únosný.
O napájení se stará 920W Enermax Revolution 85+ má vysokou účinnost, nabízí vysoký výkon a umožňuje i bezproblémový provoz řešení postavených na 3-way SLI či CrossFireX ze tří karet. Při časté manipulaci se náramně hodí odpojitelná kabeláž, která ve skříni zbytečně nepřekáží. K samotnému průvanu ve skříni zase tolik nepřispívá, ventilátor obvykle běží v rozmezí 800-900 ot./min.
Pevný disk VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) s kapacitou 300 GB používáme především kvůli rychlejšímu načítání her.
Procesor |
||
Intel Core i7-980X |
||
základní parametry |
||
počet jader / vláken | 6 / 12 | |
taktovací frekvence | 3,33 GHz | |
násobič | 25× | |
TurboBoost | až 3,6 GHz, násobič 1/1/1/1/2/2 | |
cache | 12 MB | |
použité nastavení |
||
taktovací frekvence | 3,8 GHz (28 × 136 MHz), 1,344 V, vypnutý HyperThreading, TurboBoost a C1E/EIST | |
recenze |
||
Šestijádrový Intel Core i7-980X (Gulftown) v testu | ||
Za zapůjčení procesoru děkujeme společnosti Intel |
Základní deska |
||
Gigabyte GA-EX58-UD5 |
||
základní parametry |
||
patice | LGA 1366 | |
čipová sada | Intel X58, ICH 10R | |
paměťové sloty | 6× DDR3, max. 24 GB | |
PCIe sloty, PCI sloty | 3× PCIe ×16 (16+16+1/16+8+8), 1× PCIe x4, 1× PCIe ×1, 2× PCI | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
recenze |
||
Gigabyte EX58-UD5: výkon s Ultra Durable 3 | ||
Za zapůjčení základní desky děkujeme společnosti Gigabyte | ||
Paměti |
||
Kingston KHX1600C7D3K3/6GX (3× 2 GB) |
||
základní parametry |
||
typ | DDR3 | |
taktovací frekvence | 1600 MHz | |
časování | 7-8-7-20 | |
napájecí napětí | 1,65 V | |
udávaná spotřeba | 1,8 W na modul | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
použité nastavení |
||
takt/časování | 1360 MHz, 8-8-8-22-1T, 1,64 V | |
Za zapůjčení pamětí děkujeme společnosti Kingston |
Pevný disk |
||
Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) |
||
základní parametry |
||
kapacita | 300 GB | |
otáčky | 10 000 ot./min | |
rozhraní | SATA 3 Gb/s | |
vyrovnávací paměť | 16 MB | |
průměrná přístupová doba (čtení/zápis) | 4,2 ms / 4,7 ms | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení pevného disku děkujeme společnosti Western Digital |
Optická mechanika |
||
Lite-On DH4O1S |
||
základní parametry |
||
typ | BD-ROM | |
podporované formáty | [BD] BD-R, BD-RE , BD- ROM , BD-R DL , BD-RE DL , BD- ROM-DL [DVD] DVD Video, DVD-5, DVD-9, DVD-10, DVD-18, DVD+RW 4.7GB, DVD+R 4.7GB, DVD-RW 4.7GB (closed session), DVD-R 4.7GB, DVD+R9 [CD] CD-DA, RAW, CD-ROM XA (m1,m2,m2f1/m2f2), CD-R, CD-RW, CD-PLUS, CD-I |
|
rychlost čtení | BD-R/RE/ROM/SL/DL : 4× CAV DVD +R/-R SL : 12× DVD +R/-R DL : 8× DVD +RW/-RW SL : 8× DVD-9 : 8× CDR/CDRW : 32× |
|
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení optické mechaniky děkujeme společnosti LiteOn |
Zdroj |
||
Enermax Revolution 85+ ERV920EWT-00, 920 W |
||
základní parametry |
||
celkový výkon | 920 W | |
špičkový výkon | 1010 W | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení zdroje děkujeme společnosti Enermax |
Skříň |
||
Cooler Master Centurion 534 |
||
základní parametry |
||
formát | miditower | |
standard | ATX |
Chladič |
||
Coolink Corator DS |
||
základní parametry |
||
podporované patice | Intel LGA 775/1156/1366, AMD AM2/AM2+/AM3 | |
rozměry | 155 × 140 × 121 mm | |
hmotnost pasivu | 1040 g | |
materiál | měděná základna, hliníková žebra | |
ventilátor | 120 × 120 × 25 mm, 800–1700 ot./min, PWM | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
recenze |
||
Test chladičů (finále): Noctua, Thermalright, Zalman… | ||
Za zapůjčení chladiče děkujeme společnosti Rascom |
Operační systém, nastavení a ovladače
- Microsoft Windows 7 Ultimate (64bitová verze)
- vypnuta automatické defragmentace, aktualizace i swap file na
všech jednotkách - DirectX redist August 2010
- Intel INF
9.1.1.1 - Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065
Za
poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme
společnosti Electronic Arts Czech Republic.
Za
poskytnutí hry Aliens vs. Predator děkujeme společnosti CD Projekt.
Za
poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.
Aliens vs. Predator (DX11), Anno 1404 (DX10)
Aliens vs. Predator
Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží pouze v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Anno 1404
U této překrásně vypadající strategie (schválně zkuste kliknout na náhledový obrázek nad tímto odstavcem anebo tento přímo z testovací sekvence) jsem se nechal podobně jako u Call of Duty World at War inspirovat metodikou PC Games Hardware a tu tedy máme plně srovnatelnou. Postup je takovýto: Stáhněte si uloženou pozici PCGH, uložte ji do C:\Users\xyz\Documents\Anno 1404\Savegames. Nastavte všechny grafické detaily ve hře na maximum, vypněte vertikální synchronizaci a MSAA i anizotropní filtrování aktivujte také skrze hru.
Po načtení uložené pozice pomocí kurzorových kláves několikrát přelétněte přes ostrov a pak pozici znovu nahrajte. Zafunguje to jako cache proti vlivu pevného disku. FRAPS nastavte na 20 sekund a měřte vždy od doby, kdy začne v pravém horním rohu mluvit Zahir.
Za poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.
Battlefield Bad Company 2 (DX11)
Battlefield Bad Company 2
Hned v úvodní misi se po probití zákopy dostanete po louku. Zde se po střetu s Japonci hra uloží. Nastavím FRAPS na 45 sekund a z tohoto checkpointu jdu kolem hořícího zera a dále pralesem až k můstku u vodopádu. Karty jsou otestovány v režimu DirectX 10 i novějším DirectX 11. Ten u DX11 GPU vynutíte v souboru C:\Users\xyz\Documents\BFBC2\settings.ini. Nastavení společně s uloženou pozicí si můžete stáhnout zde.
Za poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme společnosti Electronic Arts Czech Republic.
Call of Duty: Black Ops, Call of Duty 5: World at War (DX9)
Call of Duty: Black Ops
Zatím poslední díl populární série je méně náročný než jeho starší předchůdce Call of Duty: World at War. Testuji pomocí Fraps prvních devadesát sekund z úvodní animace k misím U.S.D.D., která začíná cestou do Pentagonu a v S.O.G. odehrávající se ve Vietnamu.
nastavená úroveň vyhlazování. I na průměrné moderní grafice, jakou je GeForce GTX 460, při vysoké úrovni vyhlazování se snímková frekvence jen výjimečně dostala pod šedesát snímků za sekundu.
Call of Duty 5: World at War
Benchmark probíhá pomocí FRAPSu. Ten nastavte na 35 sekund. V
možnostech hry aktivujte konzoli a do ní vepište devmap pel1b. Tím se
dostanete na začátek mise Houževnatý (Relentless). Jakmile se tak stane,
spusťte FRAPS. Nově už nemusíte pro srovnatelnost výsledků s EHW držet klávesu pro pohyb vpřed, nechte jen doběhnout oněch 35 sekund a nic nedělejte.
Colin McRae: DiRT 2 (DX11, DX9), Crysis Warhead (DX10)
Colin McRae: DiRT 2
Pro testování DiRT 2 používám velký dávkový soubor, který umožňuje otestovat bez nějakého zasahování čtyři různé tratě ve čtyřech nastaveních. Pro srovnatelnost výsledků s DirectX 10 a 10.1 kartami mám sadu konfiguračních XML s vynuceným DirectX 9, další sada XML zapíná DirectX 11 (na GPU, jež ho umí), teselaci i nejvyšší úroveň detailů postprocessingu.
Měří se na čtyřech tratích: Maroko (méně náročná, ale výsledky srovnatelné s volně stažitelným demem), L.A. (noční, stadión dělá některým kartám problémy), Malajsie (na některých GPU nejnáročnější) a Londýn (ten je v plné hře jako základní benchmark). Veškeré použité XML a dávky pro testování najdete v tomto ZIPu.
V malých grafech jsou výsledky dílčích testů z dávky.
Crysis Warhead
K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer
Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s
ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a
implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a
zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním
Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy
už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.
Far Cry 2 (DX10.1), Just Cause 2 (DX10)
Far Cry 2
Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.
Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.
Just Cause 2
Just Cause 2 bylo jedním z příjemných překvapení první čtvrtiny roku 2010 (alespoň po grafické stránce) a autoři mysleli i na integrovaný benchmark. Ty jsou ve hře hned tři, všechny vypadají velmi dobře, konec Desert Sunrise a hlavně nejnáročnější Concrete Jungle pak přímo parádně. Výsledky měření jsou z náročnějšího Dark Tower a Concrete Jungle, méně náročný Desert Sunrise už vynechávám.
Je trochu škoda, že Bokeh filtr a GPU simulace vody (která pak vypadá opravdu fantasticky) je realizována pouze přes Nvidia CUDA a nikoli třeba DirectCompute. V tomto max. nastavení by se tedy mohly srovnávat jen GeForce.
Mafia II (DX9), Metro 2033 (DX11), Napoleon: Total War (DX9)
Mafia II
Do metodiky jsme zařadili i zejména u nás populární Mafii II. Testy se zapnutým vyhlazováním jsou oproti většině ostatních her trochu exotické. Ve hrách se totiž nejčastěji používá vyhlazování MSAA (obvykle 4×, náročnější uživatelé nastavují i 8×), zatímco vývojáři Mafie sáhli k méně efektivnímu 2× SSAA (supersampling).
Testuje se na maximální detaily s vypnutým GPGPU PhysX.
Metro 2033
Z testovaných her největší zabiják grafických karet, který na trůnu
vystřídal Crysis a Stalkery: CS a CoP. V Game Options je položka Advanced PhysX vypnuta, na kartě Video je vybrána kvalita Very High, DX10 pro všechny karty a znovu navíc potom DX11 pro nejnovější GPU s jeho podporou, dále 4× MSAA a 16× AF. Používám uloženou hru takřka ze začátku hry (Chase), vozíkem jedete tunelem a než se vám ve snové vizi objeví příšera, logování FRAPSem ukončím (180 s). Benchmarkovací sekvence asi není nejtěžší možná, i tak ale současným kartám stačí a asi pár let ještě bude, výhodou je dobrá opakovatelnost.
Uloženou pozici před jízdou tunelem si můžete opět stáhnout, pro otestování používám uvedené nastavení. Kombinace MSAA, vysokého rozlišení a profilu very high u mnoha karet znemožňuje prakticky už pohyb v menu a přitom slevení z maximálních detailů hru vizuálně zřejmě až tolik nepokazí. Testuji pouze nižší rozlišení 1920 × 1200, vyšší rozlišení 2560×1600 už je na většině karet při stejném nastavení nehratelné.
Napoleon: Total War
V Napoleon:
Total War (demo, 1.0.0) používám pro testování bitvu u
Ligny. Fraps nastavuji na
62 sekund, jakmile získám kontrolu nad myší a klávesnicí, nastavím
pohled hned na zcela
nejnižší možný u země (náročná detailní animace vlnící se trávy či
obilí).
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DX11), World in Conflict (DX10)
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting (DX10 nebo DX11 podle toho, co GPU podporuje). Je-li DirectX10.1 podporován, je zatržen i v Advanced Options. DirectX 10 karty testuji pouze s 4× MSAA, DirectX 11 akcelerátory potom ještě navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).
World in Conflict
Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování
navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.
Spotřeba (příkon), teploty, hlučnost
Chlazení více karet v CrossFire bylo u HD 6970 při běžně používaném nasázení karet do desky (tj. ve dvou sousedních dvojicích slotů) kvůli konstrukci krytu chladiče u referenčních karet extrémně problematické.
K ventilátorům výše umístěných karet se mohl vzduch dostat pouze tenkou škvírou mezi kartami, která byla široká jen několik milimetrů. Kromě těžce nedomyšleného tvaru krytu na tom měl svůj podíl i kovový backplate, který i na zadní straně karty přidal na šířce pár milimetrů. Šlo to do takového extrému, že výrobci na zadní rozvaděč tepla u produkčních karet lepili gumové proužky sloužící jako distanční podložky, aby alespoň tu minimální mezeru pro přístup vzduchu nějak zajistili.
Výsledkem této politiky bylo, že se karty při intenzivní zátěži podtaktovávaly a docházelo ke zpomalování přidušených karet (a ztížení synchronizace obou adaptérů).
Radeony HD 7970 jsou na tom v tomto ohledu o poznání lépe. Jednak chybí kovový rozvaděč tepla, takže mezi oběma kartami je o něco více prostoru, a také zásluhou zkosení krytu do stran a zejména díky zkosení zadní hrany se k ventilátoru dostává podstatně více vzduchu. I když je to podstatně lepší, obdobně jako u jiných karet je přístup vzduchu k ventilátoru horní karty pořád horší než u volné karty.
Protože se u karet zahřívá i zadní strana tištěného spoje (a často dost intenzivně), spodní karta vyhřívá i kartu umístěnou nad ní. Důsledkem toho všeho jsou podstatně vyšší teploty horních karet a s tím související vyšší otáčky ventilátoru, vyšší hlučnost a vyšší spotřeba.
Pokud to tedy deska umožňuje, je z těchto důvodů nejlepší mezi oběma kartami nechat alespoň jeden slot volný.
Spotřeba
V případě následujících výsledků v CrossFire počítejte s tím, že naměřené výsledky nejsou úplně přesné a berte je s rezervou. První karta byla sice v pořádku, druhá už ale měla za sebou rozborku a výměnu teplovodivé pasty, díky které je spotřeba o něco nižší.
Už v recenzi HD 7970 jsem zmiňoval, že v okamžiku, kdy Windows spustí úsporný režim displeje, může po přepnutí do hlubšího režimu spánku s vypnutým ventilátorem může klesnout jen na 112 W.
Při osazení dvou karet do CrossFire zůstává ve 2D režimu aktivní jen jedna karta, ostatní jsou uspané. Výsledkem je to, že spotřeba je oproti jediné kartě jen o pár wattů vyšší. Při měření byl rozdíl vyšší než avizované 3 W, bylo to ale dáno tím, že při měření spotřeby jsem už neměl dostatek času na to, aby po herních testech dokonale vychladlo.
Oproti ostatním konfiguracím (všimněte si, že včetně dvouprocesorových karet!) je spotřeba o poznání nižší. Oproti GTX 580 ve SLI už dělá rozdíl 58 W!.
Spotřeba v zátěži po zahřátí karet je s ohledem na výkon pořád celkem zajímavá, rozhodně ale není nikterak nízká – i přes nový výrobní proces je ze všech jednočipových karet AMD nejvyšší. Pamatujte na to, že pár wattů ještě sráží lepší teplovodivá pasta u jedné z karet.
Připomeneme si, jak vypadaly teploty jádra u jedné karty:
Při osazení dvou karet je horní karta v zátěži o poznání teplejší. Teplota jádra vystoupala až na 93 °C a s tím souvisí i podstatně vyšší výkon ventilátoru – roztáčel se až na 3770 otáček, při kterých už je karta mnohem hlučnější. U spodní karty s přepastovaným jádrem byla teplota ve srovnání se samostatně osazenou kartou vyšší asi o nějaké 3–4 °C a ventilátor se roztočil na 2920 ot./min.
Hlučnost
Na tomto místě nejdřív zopakuji to, co jsem napsal k jediné HD 7970 a pro připomenutí a srovnání následují i grafy:
Už jsem zmiňoval, že Radeony HD 7970 dostaly vylepšený ventilátor, který je optimalizovaný pro vyšší výkon při nižších otáčkách. Díky tomu je zvukový projev o něco kultivovanější a míň trpí na různé parazitní zvuky, jako je pískání, svištění, povrzávání nebo vrčení.
Vyšší průtok vzduchu při stejných otáčkách ale také automaticky znamená, že je karta za stejných otáček ventilátoru hlučnější než její předchůdce HD 6970. Pozor, neznamená to, že by byla HD 7970 v tomhle ohledu horší, na dosažení stejného chladícího výkonu stačí nižší otáčky (a nižší hlučnost). Umocňuje to ještě větší pasivní část chladiče.
Bez zátěže je karta velmi tichá, ale kartám s chladičem osazeným kvalitním axiálním ventilátorem (GTX 460, GTX 560), nemůže výkonný a masivnější radiální ventilátor pochopitelně konkurovat. Na rozdíl od nich je znát výraznější vrčení a hluk od ložisek. Není to ale nic, co by u výkonnějších sestav nezaniklo v hluku běžných systémových ventilátorů.
Následující grafy ilustrují hlučnost karty při konkrétních otáčkách. Podrobné vysvětlení dvojice následujících grafů a toho, co vše z nich vyčtete, najdete v článku Hlučnost jako nikdy předtím: srovnání 10 karet.
Pokud máte zkušenosti se staršími větráky na referenčních kartách AMD, vězte, že HD 7970 je při stejných otáčkách hlučnější právě kvůli optimalizacím, které umožňují vyšší průtok vzduchu při nižších otáčkách. V zátěži ale ventilátor běží na podstatně nižších otáčkách než u HD 6970 a tak je novinka tišší.
S vyššími teplotami a otáčkami ventilátoru souvisí i podstatně vyšší hlučnost celého řešení – odpovídá součtu dvojice karet vydávajících hluk 66 a 59,5 dBA (pohromadě jsem je bohužel nezměřil).
Celkový výkon, cena, poměr cena/výkon
Průměrný výkon
U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou.
S ohledem na vysoký výkon dvou HD 7970 v CrossFire jsem u her, kde je testováno vícero nastavení, tentokrát v souhrném hodnocení vynechal ta méně náročná nastavení, ve kterých už evidentně docházelo ke zkreslení výsledků vinou nedostatečného výkonu procesoru.
Jako základ, od kterého se počítá výkon dalších karet, slouží vždy nejvyšší skóre dosažené u všech testovaných karet a multi-GPU konfigurací. Nejvýkonnější řešení, které jsme testovali, bylo tvořené trojicí GeForce GTX 580 a které téměř ve všech testech dosáhlo maximální skóre. Vůči němu je tedy většinou vztažený výkon jednotlivých karet v jednotlivých hrách, ze kterých je pak spočteno průměrné skóre.
V celkovém hodnocení jsou tedy započtena obě nastavení z Aliens vs. Predators, Anno 1404, Battlefield: Bad Company 2 v režimu DX11, všechny testy z Call of Duty: Black Ops, Call of Duty: World at War, u DiRT 2 pouze maximální detaily (režim DX11), v Crysis: Warhead pouze nastavení Enthusiast, Far Cry a Just Cause 2 je v nezměněné podobě, u Mafia II je započítán režim s vyhlazováním SSAA, Metro 2033 a Napoleon je oproti standardu v nezměněné podobě, u S.T.A.L.K.E.R.: Call of Prypiat je pouze režim s vysokými detaily a DX11 a konečně u World in Conflict nebylo co vynechávat (i když u něj už zřejmě k omezení ze strany procesoru také dochází).
Dvojice Radeonů HD 7970 už se v průměru výkonem vyrovná třem GTX 580 ve SLI a tři HD 6970 s jistotou poráží.
Jelikož CrossFire ze dvou HD 7970 v některých dílčích testech trojici GTX 580 výrazně překonává, srazilo to zase o něco víc i celkové skóre GeForce GTX 580. V průměru už dosahuje pouze 93,1 % ze všech naměřených maximálních hodnot.
Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání. Z grafu výrazně vyčnívá Radeon HD 5850 a HD 5870, u kterého cena zůstala zamrzlá podle posledních kusů s velmi vysokou cenou. Paseku to dělá i v grafech s poměrem cena/výkon.
Ceny HD 7970 jsou dost vysoké, proto vás dvě karty vyjdou asi jen o pět tisíc levněji než tři GTX 580 a dokonce dráž než tři Radeony HD 6970. Přesto je naprosto zřejmé, že co se čistě herního výkonu týče, investice do tří karet slabších než HD 7970 už nemá v současnosti význam.
Závěrečné hodnocení
Závěrečné hodnocení
Z výsledků je zřejmé, že vynikající škálování, které odpovídá dvojnásobku jediné karty, u her není zdaleka pravidlem. Na vině nemusí být jen samotný CrossFire nebo nedokonalé škálování v dané hře, ale nejčastěji to bude zřejmě limit výkonu ze strany procesoru.
Ze zmíněných důvodů má i CrossFire ze dvou 7970 v praxi daleko k dokonalému škálování (ostatně je to logické). Pokud jste na základě propagačních materiálů AMD nebo některých recenzí testovaných v malé hrstce her nabyli dojmu, že se s druhou kartou všude zvedne snímková frekvence na dvojnásobek, je to nesmysl.
Tam, kde k limitu ze strany procesoru evidentně nedochází, se ale výkon prakticky na dvojnásobek skutečně často zvedá. Samozřejmě platí i výjimky z tohoto pravidla – např. v Mafii II nebo Napoleon: Total War není soudě dle výkonu tří GTX 580 s výkonem procesoru zase takový problém, přesto má ale škálování 7970 daleko k vytouženému ideálu.
Na konkrétní hodnoty u jednotlivých her a nastavení se ještě můžete podívat v souhrnné tabulce:
HD 7970 3072 MB 925/5500 MHz [fps] |
CF 2× HD 7970 3072 MB 925/5500 MHz [fps] |
nárůst výkonu [%] |
|
Aliens vs. Predator Benchmark, 1920 × 1200 | 110,9 | 221,2 | 99,5 % |
Aliens vs. Predator Benchmark, 2560 × 1600 | 69,8 | 138,4 | 98,3 % |
Aliens vs. Predator Benchmark, 1920 × 1200, 4× AA, teselace | 54,7 | 108,8 | 98,9 % |
Aliens vs. Predator Benchmark, 2560 × 1600, 4× AA, teselace | 34,6 | 68,6 | 98,3 % |
Aliens vs. Predator Benchmark, 1920 × 1200, průměr | 82,8 | 165,0 | 99,3 % |
Aliens vs. Predator Benchmark, 2560 × 1200, průměr | 52,2 | 103,5 | 98,3 % |
Anno 1404, 1920 × 1200, 4× AA | 58,3 | 58,3 | 0,0 % |
Anno 1404, 2560 × 1600, 4× AA | 49,4 | 49,4 | 0,0 % |
Battlefield: Bad Company 2, 1920 × 1200, 4× AA, DX11 | 97,1 | 145,8 | 50,2 % |
Battlefield: Bad Company 2, 2560 × 1600, 4× AA, DX11 | 66,6 | 126,9 | 90,5 % |
Call of Duty: Black Ops, 1920 × 1200, 4× AA, U.S.D.D. | 105,6 | 110,9 | 5,0 % |
Call of Duty: Black Ops, 2560 × 1600, 4× AA, U.S.D.D. | 85,5 | 106,1 | 24,1 % |
Call of Duty: Black Ops, 1920 × 1200, 4× AA, S.O.G. | 125,5 | 146,6 | 16,8 % |
Call of Duty: Black Ops, 2560 × 1600, 4× AA, S.O.G. | 96,1 | 142,8 | 48,6 % |
Call of Duty: Black Ops, 1920 × 1200, 4× AA, průměr | 115,6 | 128,8 | 11,4 % |
Call of Duty: Black Ops, 2560 × 1600, 4× AA, průměr | 90,8 | 124,4 | 37,0 % |
Call of Duty: World at War, 1920 × 1200, 4× AA | 73,3 | 97,4 | 32,9 % |
Call of Duty: World at War, 2560 × 1600, 4× AA | 54,9 | 81,7 | 48,8 % |
Colin McRae: DiRT 2, 1920 × 1200, 4× AA, DX11, Morocco | 111,5 | 190,7 | 71,1 % |
Colin McRae: DiRT 2, 1920 × 1200, 4× AA, DX11, L.A. | 102,0 | 178,6 | 75,2 % |
Colin McRae: DiRT 2, 1920 × 1200, 4× AA, DX11, Malaysia | 95,8 | 171,5 | 79,0 % |
Colin McRae: DiRT 2, 1920 × 1200, 4× AA, DX11, London | 105,9 | 182,0 | 71,8 % |
Colin McRae: DiRT 2, 2560 × 1600, 4× AA, DX11, Morocco | 82,5 | 150,9 | 82,8 % |
Colin McRae: DiRT 2, 2560 × 1600, 4× AA, DX11, L.A. | 71,4 | 139,3 | 95,0 % |
Colin McRae: DiRT 2, 2560 × 1600, 4× AA, DX11, Malaysia | 70,2 | 129,1 | 84,0 % |
Colin McRae: DiRT 2, 2560 × 1600, 4× AA, DX11, London | 78,6 | 144,7 | 84,2 % |
Colin McRae: DiRT 2, 1920 × 1200, 4× AA, DX11, průměr | 103,8 | 180,7 | 74,1 % |
Colin McRae: DiRT 2, 2560 × 1600, 4× AA, DX11, průměr | 75,7 | 141,0 | 86,3 % |
Crysis Warhead, 1920 × 1200, enthusiast | 58,5 | 83,7 | 43,0 % |
Crysis Warhead, 2560 × 1600, enthusiast | 38,0 | 72,8 | 91,3 % |
Crysis Warhead, 1920 × 1200, 4× AA, enthusiast | 50,8 | 83,1 | 63,6 % |
Crysis Warhead, 2560 × 1600, 4× AA, enthusiast | 32,9 | 64,2 | 94,9 % |
Crysis Warhead, 1920 × 1200, gamer | 86,7 | 95,4 | 10,0 % |
Crysis Warhead, 2560 × 1600, gamer | 58,2 | 90,0 | 54,6 % |
Crysis Warhead, 1920 × 1200, 4× AA, gamer | 73,9 | 93,9 | 27,0 % |
Crysis Warhead, 2560 × 1600, 4× AA, gamer | 49,4 | 86,6 | 75,2 % |
Crysis Warhead, 1920 × 1200, průměr (enthusiast) | 50,8 | 83,1 | 63,6 % |
Crysis Warhead, 2560 × 1600, průměr (enthusiast) | 32,9 | 64,2 | 94,9 % |
Far Cry 2, 1920 × 1200, 4× AA | 128,9 | 224,2 | 73,9 % |
Far Cry 2, 2560 × 1600, 4× AA | 94,8 | 186,2 | 96,5 % |
Just Cause 2, 1920 × 1200, 4× AA, Dark Tower | 87,1 | 171,9 | 97,4 % |
Just Cause 2, 2560 × 1600, 4× AA, Dark Tower | 58,9 | 115,9 | 96,8 % |
Just Cause 2, 1920 × 1200, 4× AA, Concrete Jungle | 67,8 | 97,9 | 44,4 % |
Just Cause 2, 2560 × 1600, 4× AA, Concrete Jungle | 47,9 | 89,5 | 86,8 % |
Just Cause 2, 1920 × 1200, 4× AA, průměr | 77,5 | 134,9 | 74,2 % |
Just Cause 2, 2560 × 1600, 4× AA, průměr | 53,4 | 102,7 | 92,3 % |
Mafia II, 1920 × 1200, 1× AA | 109,7 | 107,3 | -2,2 % |
Mafia II, 2560 × 1600, 1× AA | 78,7 | 106,1 | 34,8 % |
Mafia II, 1920 × 1200, 2× SSAA | 77,7 | 108,6 | 39,8 % |
Mafia II, 2560 × 1600, 2× SSAA | 50,7 | 87,8 | 73,2 % |
Metro 2033, 1920 × 1200, 4× AA, DX10 | 56,2 | 111,5 | 98,4 % |
Metro 2033, 1920 × 1200, 4× AA, DX11 | 35,9 | 70,2 | 95,7 % |
Metro 2033, 1920 × 1200, 4× AA, průměr | 46,0 | 90,9 | 97,4 % |
Napoleon: Total War, 1920 × 1200, 4× AA | 40,0 | 46,2 | 15,6 % |
Napoleon: Total War, 2560 × 1600, 4× AA | 29,6 | 37,9 | 28,0 % |
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, 1920 × 1200, 4× AA, day | 112,0 | 159,0 | 42,0 % |
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, 1920 × 1200, 4× AA, night | 102,0 | 144,0 | 41,2 % |
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, 1920 × 1200, 4× AA, rain | 106,0 | 171,0 | 61,3 % |
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, 1920 × 1200, 4× AA, sunshafts | 78,0 | 139,0 | 78,2 % |
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, 2560 × 1600, 4× AA, day | 76,0 | 127,0 | 67,1 % |
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, 2560 × 1600, 4× AA, night | 69,0 | 114,0 | 65,2 % |
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, 2560 × 1600, 4× AA, rain | 71,0 | 126,0 | 77,5 % |
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, 2560 × 1600, 4× AA, sunshafts | 52,0 | 101,0 | 94,2 % |
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, 1920 × 1200, 4× AA, DX11, day | 75,0 | 129,0 | 72,0 % |
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, 1920 × 1200, 4× AA, DX11, night | 72,0 | 118,0 | 63,9 % |
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, 1920 × 1200, 4× AA, DX11, rain | 75,0 | 135,0 | 80,0 % |
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, 1920 × 1200, 4× AA, DX11, sunshafts | 56,0 | 105,0 | 87,5 % |
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, 2560 × 1600, 4× AA, DX11, day | 48,0 | 92,0 | 91,7 % |
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, 2560 × 1600, 4× AA, DX11, night | 47,0 | 87,0 | 85,1 % |
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, 2560 × 1600, 4× AA, DX11, rain | 48,0 | 94,0 | 95,8 % |
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, 2560 × 1600, 4× AA, DX11, sunshafts | 37,0 | 73,0 | 97,3 % |
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, 1920 × 1200, 4× AA, DX11, průměr | 69,5 | 121,8 | 75,2 % |
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, 2560 × 1600, 4× AA, DX11, průměr | 45,0 | 86,5 | 92,2 % |
World in Conflict, 1920 × 1200, 4× AA | 91,0 | 111,0 | 22,0 % |
World in Conflict, 2560 × 1600, 4× AA | 68,0 | 105,0 | 54,4 % |
Jestliže se u jedné karty dalo říci, že jde v současnosti o bezkonkurenční řešení, v případě více karet to platí dvojnásob či trojnásob – CrossFire ze dvou 7970 nabízí obdobný výkon jako trojice karet předchozí generace při nesrovnatelně lepších provozních vlastnostech. Škálování u dvou karet je také méně problematické než se třemi a má i další výhody (menší pravděpodobnost negativního škálování se třetí kartou, snazší synchronizace, nižší inputlag).
Pokud v současnosti chcete to nejlepší, neřešíte, že jde o vysokou investici a nepotřebujete proprietární technologie Nvidie, není důvod, proč s nákupem dvou HD 7970 váhat. Váhavější střelci ale možná před velkou investicí ještě (zatím jen bůh ví, jak dlouho) počkají na odpověd konkurenční Nvidie, o které zatím nevíme s jistotou vůbec nic.
CrossFire AMD Radeon HD 7970
+ v průměru výkonnější než tři HD 6970
+ výkon srovnatelný se třemi GTX 580 ve SLI
+ velká rezerva pro přetaktování (vč. pamětí)
+ na multi GPU výjimečná spotřeba bez zátěže
+ podstatně lepší poměr výkon/watt než u jiných výkonných řešení
+ ve hrách nelimitovaných CPU většinou vynikající škálování
+ bez zátěže celkem tichá
− výjimečně nemusí fungovat
−
při intenzivní zátěži velmi hlučné
− horší poměr cena/výkon