Test Gigabyte Radeon R9 280X OC: reinkarnace HD 7970 GE za sedm tisíc

8. 10. 2013

Sdílet

 Autor: Redakce

Nové Radeony řady 200: co je jinak

AMD dnes oficiálně uvádí na trh novou modelovou řadu Radeonů. Spolu s tím nás čeká spousta novinek včetně nového schématu značení. Drtivá většina nových modelů je postavená na čipech, které známe z modelové řady HD 7000. AMD zatím zveřejnilo jen jednodušší specifikace, obrázky jednotlivých modelů v referenčním provedení a jejich vlastnosti najdete shrnuté v článku Radeony R7 a R9 jdou na pulty. Specifikace a ceny jednotlivých modelů. Na starším základu je postavený i dnes testovaný Radeon R9 280X OC Windforce 3X od Gigabyte, který je více než jen podobný u nás populárnímu 1,1GHz modelu Radeonu HD 7970 stejnojmenného výrobce.

Prezentace a dokumenty, které se k nové modelové řadě vztahují, jsou plné nových termínů a technologií a při jejich letmém proběhnutí můžete nabýt dojmu, že avizované změny se týkají celé nové modelové řady. Zdaleka ne všechny modely ale umí všechny nové technologie a chvíli asi potrvá, než v tom budou všichni mít jasno. Při výběru karet je na to třeba pamatovat. Některé z novinek vyžadují změnu v konstrukci karet (např. odlišná konfigurace výstupů ) a tak u nových modelů postavených na PCB ze starších modelů nemohou fungovat.

 

Jednou z podstatných novinek u modelů řady 200 je technologie TrueAudio, se kterou chce AMD zaútočit proti levným integrovaným zvukovkám a které jsme už věnovali celou stranu článku při první veřejné prezentaci k připravovaným Radeonům. Bohužel se to netýká všech modelů z nové řady, ale pouze připravovaných R9 290X, R290 a dnes uvedené R7 260X, tedy karet postavených na nejnovějších GPU. U testovaného Radeonu R9 R280X tedy budou mít jeho majitelé budou smůlu.

Další podstatné inovace v nové modelové řadě jsme se dočkali u výstupů. Zatímco u běžných Radeonů HD 7000 a starších bylo možné na kombinaci konektorů DVI a HDMI zapojit nejvýše dva monitory (a pro tři monitory v Eyefinity tak bylo nutné minimálně pro jeden použít DisplayPort), u Radeonů řady R9 bude možné zapojit na konektory DVI a HDMI najednou až tři monitory.

Radeony řady 200 Radeony řady 200
Radeony řady 200 Radeony řady 200

Aby to fungovalo, musí displeje běžet se stejným časováním a musí být zapojené už při bootu počítače. Při zapojení třetího monitoru za chodu počítače přes DVI/HDMI totiž nefunguje hot plug a v takovém případě je třeba restartovat PC.

Možnost zapojení monitorů přes DisplayPort zůstala zachovaná, lze připojit až tři monitory, což spolu s DVI a HDMI dělá celkem až šest monitorů.

Radeony řady 200

Zklamaní budou snad jen majitelé starších nebo extrémně levných monitorů; nové Radeony přicházejí o poslední analogový výstup, z čistě digitálních konektorů DVI-D nevyrobíte D-Sub už ani s pomocí redukce. A když jsme u těch redukcí, AMD v prezentaci zmínilo i rozbočovače pro DisplayPort, s jejiž pomocí lze k jednomu výstupu z karty připojit více monitorů.

Radeony řady 200

Vše kolem možnosti připojení tří výstupů přes klasická rozhraní DVI a HDMI se bohužel opět netýká testované karty, která má k dispozici jen kombinaci výstupů používaných u Radeonů řady HD 7900, tedy Dual link DVI-I (analogový VGA tedy paradoxně neschází), HDMI a dva mini DisplayPorty.

Co se týká dalších technologií, které AMD spolu s řadou 200 představilo (Gaming Evolved App či nové API Mantle), odkáži vás na článek Jana Olšana.

Gigabyte Radeon R9 280X OC Windforce 3X: představení a parametry

Kartu nám zapůjčilo přímo české zastoupení Gigabyte. Jde o vzorek, který nemá prodejní balení a příslušenství.

Gigabyte Radeon R9 280X OC Windforce 3X

Grafický čip Tahiti má alespoň podle GPU-z shodné parametry jako u HD 7970 a v případě této karty je taktovaný na 1100 MHz, což je stejné jako u dosud prodávané HD 7970 GHz Ed. OC s Windforce 3X. A shodné jsou i takty 3 GB paměti GDDR5 – 6 GHz efektivně.

Při prohlížení karty jsem si všiml, že označení nad konektorem řešené samolepkou. Po jejím sloupnutí jsem našel přesně to, co jsem čekal. Nemusí to nutně znamenat, že je nová karta jen přeznačenou HD 7970 GHz Ed. OC s Windforce 3X, jen to, že oba modely využívají stejný plošný spoj (i když těch shod se starším modelem je více než dost). Nezapomínejte také, že v našem případě jde o předprodukční vzorek přímo od výrobce a je tak možné, že u prodejních karet už bude nápis přímo na PCB.

Gigabyte Radeon R9 280X OC Windforce 3X Gigabyte Radeon R9 280X OC Windforce 3X

Karta je osazená dvouslotovým chladičem s technologií triangle cool (masivní hliníkový blok ve tvaru trojúhelníku, který směruje proudění vzduchu do stran). Teplo od jádra na obě strany pasivu odvádí trojice heatpipe. Pasiv shora ofukuje trojice nízkoprofilových ventilátorů.

Gigabyte Radeon R9 280X OC Windforce 3X Gigabyte Radeon R9 280X OC Windforce 3X Gigabyte Radeon R9 280X OC Windforce 3X Gigabyte Radeon R9 280X OC Windforce 3X

Plošný spoj je stejný, jako na HD 7970 GHz Edition OC v revizi 2.1. Oproti kartám v první revizi, které najdete v převážné většině recenzí, má vylepšené chlazení napájecí kaskády.

Gigabyte Radeon R9 280X OC Windforce 3X Gigabyte Radeon R9 280X OC Windforce 3X Gigabyte Radeon R9 280X OC Windforce 3X Gigabyte Radeon R9 280X OC Windforce 3X

Karta má stejné uspořádání výstupů jako výkonnější Radeony HD 7000 – dual-link DVI-I, HDMI a dva mini DisplayPorty. Bez rozbočovačů pro DisplayPorty na něj tedy připojíte najednou až čtyři monitory. Pokud budete chtít na kartu zapojit tři monitory do Eyefinity, musíte minimálně jeden zapojit přes DisplayPort.

Gigabyte Radeon R9 280X OC Windforce 3X

Přídavné napájení se nijak neliší od HD 7970 – kombinace šestipinu a osmipinu je dimenzovaná na teoretickou maximální spotřebu 300 W, typická spotřeba má být podle AMD kolem 250 W.

Gigabyte Radeon R9 280X OC Windforce 3X

Na kartě jsou dva konektory pro CrossFire a vedle nich neschází přepínač BIOSů.

Gigabyte Radeon R9 280X OC Windforce 3X

Testovací sestava, metodika

Testovací sestava

Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F10. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.

  • základní deska: Gigabyte X79-UD5
  • procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
  • chladič CPU: Noctua NH-D14
  • paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX
  • zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
  • pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB)
  • skříň: Gelid DarkForce
  • operační systém: Windows 7 x64

Testovací sestava na grafické karty

Testovací sestava na grafické karty

Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty

Testy spotřeby a teplot probíhají při okolní teplotě 23 °C.

Testy hlučnosti

Hlučnost grafických karet měřím samostatně na speciální sestavě, která vznikla jen kvůli tomuto účelu. Podrobnosti o ní najdete v článku Ze zákulisí: nové sestavy pro měření grafik a hlučnosti. Sestava je osazená SSD, o chlazení dvoujádrového Athlonu se stará chladič Noctua NH-C14, která během měření hlučnosti chladí procesor jen pasivně. Jediným aktivním zdrojem hluku u sestavy při měření je tak tichý zdroj Enermax s ventilátorem běžícím na přibližně 600 ot./min. Abych hluk jeho ventilátoru co nejvíc izoloval od grafické karty, je záměrně umístěný až za základní deskou.

testovací sestavy 4 testovací sestavy 5 testovací sestavy 6 testovací sestavy 7
testovací sestavy 17 testovací sestavy 18 testovací sestavy 19 testovací sestavy 20

Při měření na grafické kartě nastavím otáčky, které jsem zjistil ze zátěžových testů naměřených na herní sestavě a změřím samostatně hlučnost grafické karty. Protože je většina karet (hlavně bez zátěže) tišší než samotná testovací sestava pro měření výkonu, je to jediná možnost, jak se vyhnout zkreslení výsledků systémovými ventilátory a ostatními aktivními prvky chlazení.

Ovladače a karty pro srovnání

Ve srovnání najdete karty, které jste mohli vidět v recenzích na Extrahardware.cz. Na jakých ovladačích byla karta testovaná zjistíte z podrobnějších informací, které se zobrazí v rámečku v grafech po najetí na příslušný datový pruh.

 

 

Aliens vs. Predator, Battlefield 3

Aliens vs. Predator

Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

 

Pro pomalejší grafiky přidávám i méně náročné nastavení bez teselace a MSAA 4×, do celkového průměru se ale oba následující grafy nezapočítávají.

Battlefield 3

Battlefield testuji s maximální úrovní detailů, výjimkou je pouze deaktivované vyhlazování MSAA, který kvůli náročnosti enginu zvládají rozumně jen nejvýkonnější karty. Vyhlazuje se tedy pouze pomocí FXAA. Testuje se 70 sekund dlouhý úsek po začátku druhé mise Operation Swordbreaker po vystoupení z transportéru.

Bioshock Infinite, Cliffs of Dover (Il-2 Sturmovik)

Bioshock Infinite

Pro otestování Bioshocku používám vestavěný benchmark. Testuji s detaily nastavenými na maximum.

     

Cliffs of Dover

Pokračování jednoho z nejpopulárnějších leteckých simulátorů je na hardware velmi náročné. Většina položek v nastavení snižuje kvalitu obrazu, ale k výrazně vyššímu výkonu nepomáhá. Proto jsem zůstal u velmi vysokého nastavení a stáhl jen kvalitu efektů, stromů a množství budov i za tu cenu, že výsledky naměřené u slabších karet budou nízké a snímkové frekvence možná až nehratelné.

Pro testování v této hře se většinou používá jeden z dodávaných záznamů. Ty ale bohužel nepatří k nejnáročnějším. Proto jsem nahrál vlastní záznam nad Londýnem.

Crysis 3, F1 2013

Crysis 3

Protože by velmi vysoké nastavení bylo pro většinu stávajících karet příliš náročné a vysoké zase zbytečně nízké, zvolil jsem vlastní nastavení. Vycházel jsem z globálního nastavení velmi vysoké, ale u položek post processing, stíny a voda jsem detaily snížil o jeden stupeň na vysoké. Pro vyhlazování hran jsem zvolil méně náročné SMAA střední (2TX).

Testuji na dlouhé, na rozličné efekty bohaté a poměrně náročné úvodní animaci z mapy „Swamp“, která přísluší čtvrté misi s českým názvem „S plným rizikem“. Počítejte s tím, že ve hře narazíte i na náročnější pasáže. Zejména při obtížně opakovatelných (měřitelných) přestřelkách může být výkon karet podstatně nižší.

F1 2013

F1 2013 je poslední ze známé série závodních her od Codemasters postavených na EGO Engine 3.0. Oproti F1 2012 má vylepšenou, avšak na výkon karet stále velmi nenáročnou grafiku.

Pro testy jsem zvolil maximální nastavení s vyhlazováním MSAA 4×. Vestavěný benchmark nepoužívám se standardním nastavením, ale vytvořil jsem vlastní konfigurační soubor. Z okruhů, které jsou k dispozici, jsem vybral nejnáročnější Jerez a zredukoval počet vozů, používám následující nastavení:


 
  
  
  
  
  
  
  
  
 

Max Payne 3, Metro: Last Light

Max Payne 3

V Max Payne 3 jsou téměř všechna nastavení na maximu, výjimkou je snížené rozlišení map pro stíny. Z obdobného důvodu a také kvůli velkým nárokům na výkon karet je deaktivované náročnější vyhlazování MSAA, hrany jsou vyhlazované pouze pomocí FXAA. S vyšší kvalitou stínů a s vyhlazováním MSAA by nebylo možné testovat karty s 1 GB paměti.

FRAPSem měřím úvodních 38 sekund od druhého checkpointu z páté kapitoly, který patří k nejnáročnějším checkpointům ve hře.

Metro: Last Light

Metro testuji pomocí vestavěného benchmarku, který je velmi náročný (přinejmenším je náročnější než několik úvodních hodin hry pro jednoho hráče).

" width="700" height="394" frameborder="0">

 

Testuje se tato trojice nastavení:

 

Třetí měření se zapnutou GPGPU akcelerací PhysX jsem přidal spíše pro ilustraci toho, co pokročilejší fyzika s výkonem karet ve hře udělá. Do celkového průměru však započteno není.

Ačkoliv by se mohlo z průměrných snímkových frekvencí zdát, že je hra s pokročilou fyzikou bez problémů hratelná i na Radeonech, není tomu tak. S Radeony se ve scénách náročných na fyziku propadá na nehratelné snímkové frekvence (pro podrobnosti viz samostatný článek s průběhy frametimes věnovaný Metru).

Splinter Cell Blacklist, Total War: Shogun 2

Splinter Cell Blacklist

Splinter Cell Blacklist testuji na jedné z nejnáročnějších scén ve hře jednoho hráče, které jsou dostupné z uloženého checkpointu. Jde o úvod k misi Vězeňské zařízení, zátoka Guantanamo, Kuba. Pomocí FRAPSu měřím úvodních 82 sekund.

 

Testuje se s detaily nastavenými na ultra a vyhlazováním MSAA 2×, náročnější MSAA 4× už by bylo zejména ve vyšším rozlišení 2560 × 1600 bodů stěží hratelné na highendových kartách.

Total War: Shogun 2

Pro měření používám vestavěný benchmark s vlastním nastavením detailů (na maximum) a vyhlazováním MSAA 4×.

Kromě výše uvedeného nastavení v rozlišení 1920 a 2560 bodů pouštím i méně náročný test se standardním nastavením, uvádím jej pro porovnání s výsledky, které najdete jinde. Do průměrů se ale tento výsledek nezapočítává.

The Witcher 2 (Zaklínač 2)

The Witcher 2 testuji s téměř maximálním nastavením detailů, výjimkou je pouze nastavení Nejlepší kvalita (UberSampling), které je vypnuté.

Do metodiky jsem vybral lokaci, jež patří určitě mezi nejnáročnější: poslední část kapitoly zvané Vedení útoku, kdy drak proboří hradby a útočí na vaši družinu i nepřátelské vojáky.

" width="560" height="315" frameborder="0">

 

Chování PowerTune: Crysis

Po spuštění zátěže se takt GPU držel asi minutu a půl na maximálních 1100 MHz. Při nich se snímková frekvence pohybovala v průměru na 65,8 fps. Spotřeba se postupně vyšplhala na 430 W a teplota na 68 °C, potom začala automatika GPU zbytečně intenzivně podtaktovávat.

 

Asi minutu se ještě automatika snažila takty vracet na maximum, posléze rezignovala a hlášená frekvence začala intenzivně skákat mezi 490 a 1050 MHz, v průměru se pohybovala kolem 750 MHz. Průměrná snímková frekvence spadla na nízkých 48,1 fps (to je o malinko více než měl původní referenční Radeon HD 7950 se 45,2 fps).

Spotřeba karty se přitom propadla z ~430 na 390 a posléze až na 375 W. Podobné skoky ve spotřebě i výkonu jsou na poměry obvyklé u grafických karet opravdu extrémní a má to na míle daleko k drobnému, až nepozorovatelnému snížení výkonu, které s uvedením architektury GCN proklamovalo AMD.






Chování PowerTune: Aliens vs Predator

V Aliens vs Predator se už frekvence dokázala nahoře udržet téměř po celou dobu, k podtaktování GPU výjimečně docházelo, ale na průměrné skóre a výkon to mělo oproti Crysis jen minimální vliv.

 






Chování PowerTune: Metro: Last Light

V Metro: Last Light byla karta nejspíš vytížená nejméně, běžela permanentně na maximálních taktech. Teploty ani hlučnost se ale výrazně nelišily od předchozích testů.

 






Teploty, otáčky ventilátoru, hlučnost

Teplota grafického čipu

Teplota grafického čipu je údaj získaný ze senzorů pro monitoring grafické karty. Hodnoty berte spíše jako orientační, diagnostické utility se spoléhají na informaci, kterou jim předá samotná karta a ta nemusí odpovídat reálné teplotě GPU. Ze zkušeností s jinými komponentami víme, že diagnostika dokáže tyto hodnoty přikrášlit a občas naměří i nižší hodnoty než je teplota okolního vzduchu. Proto bych nedoporučoval přinejmenším vzájemně srovnávat hodnoty naměřené na různých GPU.

S teplotami čipu bez zátěže nebývá problém, přesto může být tento údaj zajímavý. Pokud je karta i bez zátěže hlučná a teplota GPU je přitom nízká, svědčí to o nevhodném nastavení regulace otáček (karta je hlučnější, než by při lépe zvládnuté regulaci mohla být).

Teplota grafického čipu v zátěži by se určitě neměla dostat přes 100 °C. Už při teplotách přes 90–94 °C ale začínají nějaké karty výrazně snižovat takt jádra nebo roztáčet ventilátory na plný výkon.

Specialitou jsou karty s GPU Boost 2.0, jejichž regulace karty automaticky přetaktovává tak, aby teplota GPU nepřesáhla nastavenou hodnotu (standardně 80 °C). V případě, že je u karty s GPU Boost naměřená hodnota 80 °C, s velkou pravděpodobností karta narazila na cílovou hodnotu a snížila úroveň přetaktování.

Teplota grafického čipu u testované karty

K teplotě bez zátěže nemám výhrady, teplota v zátěži je ale (bohužel) velmi nízká. Je to důsledkem velmi vysokých otáček ventilátoru, které se výrazně podepsaly na hlučnosti – hodnoty kolem ~3300 ot./min mají hodně daleko k tomu, co u nejnovějších karet běžně vídáme.

Otáčky ventilátoru

Protože ne všechny karty používají stejně koncipované chladiče a zejména stejně velké a stejně výkonné ventilátory, nemá samotné porovnávání otáček ventilátorů valný význam. Údaje v tomto grafu slouží pouze jako doplnění pro měření hlučnosti.

Radiální (odstředivé) ventilátory s lopatkami po obvodu, které se nejčastěji používají u výkonnějších referenčních karet, bývají na stejných otáčkách hlučnější než chladiče s axiálními ventilátory.

Dále platí, že karty s jedním ventilátorem bývají i při podobné hlučnosti na poslech snesitelnější než karty se dvěma či třemi ventilátory. Důvodem není jen větší průtok vzduchu a vyšší aerodynamický hluk. Pokud jsou na chladiči vedle sebe dva ventilátory, v místě, kde sousedí, ženou jejich lopatky vzduch proti sobě a vzájemně se přibržďují. Kvůli tomu může hluk vydávaný kartou kolísat, což člověk vnímá hůř než stabilní hladinu hluku.

Ventilátory testované karty

Nastavení regulace ventilátorů je u BIOSu předprodukční karty opravdu špatně zvládnuté, dá se předpokládat, že to výrobce bude řešit.

 

Bez zátěže jsou otáčky pro monitoring asi příliš nízké a nezvládá je zaznamenávat (rychlost se ale pohybuje kolem 1000 ot./min, se kterými u jiných grafik problémy zatím nebyly). V zátěži jde pak karta téměř na maximum i přesto, že jsou teploty jádra velmi nízké.

Hlučnost grafické karty

Co se hlučnosti týká, pamatujte, že se nedá ohlížet jen na údaj naměřený hlukoměrem, ale liší se i charakter zvuku, který chladič vydává. Hlučnější chladič s vyrovnaným hlubším tónem může být snesitelnější než tišší chladič, u kterého kolísají otáčky nebo který vydává vyšší tón.

U velmi nízkých hodnot (zhruba pod 33 dBA) už nejsou rozdíly mezi jednotlivými kartami příliš podstatné, znát jsou snad jen během nočního klidu a na krátkou vzdálenost. Kartu navíc s velkou pravděpodobností je přehluší některý ze systémových ventilátorů, ventilátor ve zdroji počítače, ventilátor na chladiči procesoru nebo otáčení ploten u klasického pevného disku.

Pamatujte také na to, že dBA je logaritmická jednotka. Vzájemné poměry pruhů v interaktivních grafech ani údaje v procentech neodpovídají rozdílům hlučnosti v praxi (jednoduše řečeno karta se 60 dBA není jen dvakrát hlučnější než karta se 30 dBA).

 

Hlučnost testované karty

Bez zátěže se hlučnost karty pohybovala na hranici slyšitelnosti na vzdálenost kolem 20–30 cm. Zato v zátěži vám karta provětrá bubínky, s ventilátory běžícími téměř na maximálních otáčkách okupuje chladič horní pozice žebříčku hlučnosti. S takovým nastavením ji bude chtít asi málokdo provozovat, obzvláště přihlédneme-li k tomu, že má jádro velmi nízkou teplotu a chladič tím pádem obrovskou rezervu.

A ještě si připomeneme, jak na tom byly v zátěži karty v okolí R9 280X

Spotřeba, poměr výkon/watt

Měření spotřeby

Protože nás zajímají především rozdíly mezi jednotlivými kartami, pro zmenšení chyby měření a snížení vlivu procesoru jsou v BIOSu deaktivované úsporné funkce procesoru (ten je navíc přetaktovaný). To kdybyste se divili, proč se jinde dostávají bez zátěže k hodnotám kolem 60 W, zatímco naše sestava jde daleko přes 100 W. Samotná sestava bez grafické karty by měla mít bez zátěže spotřebu kolem 115 W.

Spotřeba v úsporném režimu monitoru

V úsporném režimu obecně vítězí Radeony zásluhou technologie ZeroCore, režimu, ve kterém by spotřeba Radeonů HD 7000 měla být nižší než 3 W. Záměrně říkám že měla, protože při rozdílech naměřených mezi jednotlivými Radeony je zřejmé, že se všechny do deklarovaného 3W limitu v ZeroCore vejít nemohly.

Spotřeba ve Windows

Naměřená hodnota odpovídá spotřebě počítače při nečinnosti, kdy je zobrazená pouze pracovní plocha systému. Naměřená hodnota odpovídá „práci“ v systému Windows 7, který má (z ryze praktických důvodů) vypnuté rozhraní Aero.

Spotřeba při intenzivní zátěži v Crysis

V následujícím grafu je spotřeba celé sestavy v náročné statické scéně v Crysis. Grafické karty v ní dosahují vyšší spotřeby i zahřívání než při běžném hraní, zřejmě nemají daleko k maximální hodnotám, na které u grafické karty při běžném hraní dá vůbec dostat.

Nejde o jedinou špičkovou hodnotu, kterou zaznamenal wattmetr, jak se to často pro usnadnění v testech měří, ale o průměrnou hodnotu spočítanou ze zhruba minutového úseku měřeného po 15–60 minutách zátěže, kdy je celý počítač dostatečně prohřátý a ustálí se teplota karty i ostatních komponent a s tím i spotřeba.

Při běžném hraní, kde není grafické jádro tolik vytížené a karty se tak nezahřívají, mohou být rozdíly mezi kartami odlišné.

Některé karty s automatickým řízením spotřeby nebo přetaktování mohou při vyšší zátěži narazit na nastavené limity spotřeby či teploty a následně snížit takty. Potom se bude naměřená spotřeba ve srovnání s ostatními kartami jevit lepší, než by tomu bylo u porovnání při nižší zátěži.

Spotřeby u testované karty

Oproti dřívější metodice jsem udělal jednu drobnou změnu – měřím při okolní teplotě cca 23 °C, což je o dva stupně méně než dříve. Na spotřebě v zátěži to udělá ale jen malý rozdíl, který se příliš neliší od chyby měření, jde o pokles kolem 1–2 W, zmiňuji to hlavně kvůli srovnání se staršími grafy. Bez zátěže jsou rozdíly minimální, jaké byly hodnoty u dalších karet si připomeneme starším grafem.

Překvapila mne vyšší spotřeba karty bez zátěže. Ve srovnání s dnes už běžně dosahovanými 125–130 W je ale o malinko vyšší. Při uspání monitoru odpovídá ostatním Radeonům v režimu ZeroCore.

Výslovně pak musím upozornit na jednu dost velkou zákeřnost u spotřeby bez zátěže – naměřil jsem 375 W, jenže tato hodnota už je po ustálení po razantním zásahu PowerTune (podtaktovávání GPU). Pokud by k němu nedošlo (resp. pokud zvednete limit pro PowerTune, aby se karta nepodtaktovávala), spotřeba by se pohybovala kolem 430 W. Zásah PowerTune zkreslil i výsledek u poměru výkon/watt, protože s podtaktováním GPU došlo k výraznému poklesu snímkové frekvence.

V následujícím grafu je vypočtený poměr výkon/watt ze stejné scény. Číslo je to jen přibližné, platí pro celou sestavu a vyjadřuje, kolik snímků za sekundu zvládá počítač na 1 W. Lepší jsou vyšší hodnoty. Opět připomínám, že jde o situaci při intenzivním vytížení grafické karty náročnou scénou a v méně náročných situacích jsou rozdíly menší.

Celkový výkon, cena, poměr cena/výkon

Ceny

Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání.

Protože cenu hledáme především kvůli porovnání poměru cena/výkon s nejvýhodnějšími kartami, které jsou ve stejnou dobu dostupné, nemusí odpovídat konkrétním testovaným modelům, ale může jít o levnější kartu na obdobných taktech.

Závěrečné shrnutí

Závěrečné shrnutí

Snad vám neuteklo, že se od posledního testu změnila sestava testovaných her a spolu s tím i drasticky klesl počet porovnávaných karet na pouhé dvě. Víc jich novou metodikou zatím změřených nemám. Zrovna u této karty nám to ale vůbec nemusí vadit, výkon je téměř ve všech testech srovnatelný s Radeonem HD 7970 s jádrem přetaktovaným na 1100 MHz a pamětmi na 6 GHz, který v grafech v dřívějších recenzích už nějaký čas najdete.

Výjimkou je jen intenzivní zátěž, při které takty karty snižuje PowerTune. Z her, které jsou v obou metodikách, to byl jen zátěžový test v Crysis (tam je pokles taktů i výkonu masivní, ale ten se ale do průměrů nezapočítává) a drobné snížení taktů na nějakou sekundu bylo vidět v Aliens vs Predator (vliv na průměrné fps je ale v řádech desetin snímků za sekundu.)

Pokud vás tedy zajímá výkonnostní srovnání Radeonu HD 7970 alias R9 280X na 1100 MHz s větším množstvím karet, projděte si třeba test MSI GTX 760 Hawk, ze kterého je i následující graf s průměrným výkonem.

Teď už k provozním vlastnostem R9 280X. Až extrémně nevydařené je nastavení regulace chladiče. Ventilátory se totiž roztáčely až někam ke 3300 ot./min, při kterých by šlo s hlučností kolem 50 dBA o nejhlučnější nereferenční grafiku, kterou jsem v posledních letech testoval. Hlučnější jsou už jen jen referenční HD 7950 a HD 7970. Teplota jádra se přitom pohybovala na zbytečně nízkých 68 °C.

A na opačné straně – bez zátěže – karta nastavovala otáčky tak nízko, že přestával fungovat monitoring a karta ukazovala nesmyslné hodnoty (např. 6666666.000 ot./min). Tady jsou dvě možnosti – buď zvednout výkon ventilátorů nad 30 % (kolem 1200 ot./min) , kde už se monitoring chytá, nebo nechat nastavení na nízkých a tišších otáčkách a monitoring v idle oželet. Nemůžu ale vyloučit ani to, že šlo o nějaký špatný kus ventilátoru, protože jsem se s něčím podobným u grafických karet ještě nesetkal.

 

Celou věc jsem konzultoval i s Gigabytem, karta má zřejmě předprodukční BIOS a je pravděpodobné, že se brzo dočkáme upraveného BIOSu, který nastavení regulace změní. V takovém případě bychom, bude-li karta ještě k dispozici, výsledky s aktualizovaným BIOSem doplnili.

Pokud by na něco takového nedošlo, zbývá ještě možnost vlastního nastavení. Kombinace nízkých teplot a vysokých otáček ventilátoru totiž vysloveně vyzývá k manuálnímu nastavení regulace. Zkusil jsem to alespoň letmo, při zpomalení ventilátoru ke 2000 ot./min se teploty GPU pohybovaly na stále dobrých 76 °C a hlučnost karty spadla podstatně níže ke 38 dBA.

Nemilým překvapením bylo i fungování PowerTune při intenzivní zátěži, ale z toho už bych vinil spíše AMD než Gigabyte. Kdyby řízení spotřeby fungovalo tak pěkně, jako to vypadá v prezentacích AMD, dalo by se říct, že je nastavení, které zvolil Gigabyte, ideální. Karta běží ve hrách téměř permanentně na maximálních taktech a jen při velmi intenzivní zátěži dochází ke snižování taktů – při běžném hraní by k tomu tedy docházelo opravdu výjimečně.

Bohužel, místo drobného snížení výkonu tak, aby se karta zase vešla do obálky spotřeby, dochází po překročení nastaveného k výrazné oscilaci taktů, podtaktovávání karty až pod 500 MHz a razantnímu poklesu výkonu. Co to s výkonem i spotřebou udělalo konkrétně je obšírně popsáno v příslušné kapitole věnované PowerTune a Crysis, pokud jste ji přeskočili, tak se k ní vraťte.

Ani toto ale nebude pro trochu zdatnější jedince žádná tragédie – pokud u vaší karty docházelo k podtaktovávání častěji, řešení je obdobně jako u regulace otáček ventilátoru triviální – stačí o malinko navýšit limit pro PowerTune, aby k podtaktování nedocházelo ani při vyšší zátěži. Musím ještě upozornit, že ne ve všech dignostických utilitách je podtaktovávání vidět, například GPU-z ukazoval místo „reálné“ frekvence jen přepínání mezi režimem s přetaktováním (jako 1100 MHz) a režimem pod základním taktem (jako 1050 MHz).

Highend s cenou vyšší střední

AMD ve všech materiálech pasuje nový model do pozice přímé konkurence 2GB GeForce GTX 760. Oproti ní je sice výrazně výkonnější, ale také je podstatně dražší. Spíše než konkurence pro zmíněnou GeForce je pozicovaná někam doprostřed prostoru mezi levnou GTX 760 a GTX 770. Poměrem cena/výkon v použité metodice vychází novinka jen o malinko lépe. Je to dobré přinejmenším kvůli tomu, že už jde o segment, ve kterém už pořízení výkonnější karty obvykle znamená spíš horší poměr cena/výkon.

Co je mimořádně pozitivní, je cena – i když se může v českých obchodech nakonec o nějakou tu stovku lišit od orientačního přepočtu 7100 Kč s DPH, s přihlédnutím k tomu, že jde v podstatě o 1100MHz Radeon HD 7970, je částka lehce převyšující sedm tisíc mimořádně lákavá a jde o výrazný posun k lepšímu poměru cena/výkon. Opět se mi vybavily vzpomínky na GeForce 8800 GT nebo GeForce GTX 275, které byly v obdobné pozici – přinesly výkon dosud běžný u highendu za přívětivou cenu.

ICTS24

Gigabyte Radeon R9 280X OC Windforce 3X

+ vysoký výkon
+ cena
+ poměr cena/výkon
+ výrazné přetaktování od výrobce
+ chladič má dostatečnou rezervu
+ bez zátěže neslyšná

− nevhodné nastavení regulace(může vyřešit novější BIOS)
− zbytečně vysoká hlučnost v zátěži (může vyřešit novější BIOS)
− razantní pokles výkonu při zásahu PowerTune (může vyřešit novější BIOS)
− vysoká spotřeba
− nemá nové uspořádání výstupů