Test Radeonu HD 6870 a 6850: hry, spotřeba a teploty

22. 10. 2010

Sdílet

 Autor: Redakce

Víc než jen Radeon HD 6850

AMD dnes uvádí na trh první modely z nové řady grafických karet HD 6000. Stejně jako v případě předcházející generace začíná osmistovkovými modely – Radeonem HD 6870 a HD 6850, které jsou osazené novým 40nm čipem Barts.

Uvedení nových modelů HD 6850 a 6870 budí u zákazníků rozpaky a do dosud celkem srozumitelných schémat modelového značení AMD vnáší trochu zmatku. Stalo se totiž něco, na co jsme u AMD nebyli přinejmenším po několik generací zvyklí. Nové modely, které by nezasvěcený podle označení logicky považoval za výkonnějšího nástupce úspěšné řady HD 5800, nenabízejí ani výkonnější a lépe vybavený čip, ani výrazný nárůst výkonu. Je tomu spíše naopak.

Původní modelová řada HD x800 se s novými Radeony HD 6800 štěpí do dvou podkategorií. Čerstvě uvedené modely Barts se vrací na cenovou úroveň, na které se kdysi pohybovaly tolik populární Radeony HD 4800. Obdoba stávající řady HD 5800, tedy nejvýkonnější jednoprocesorové karty s jádrem Cayman, budou pokračovat pod jiným modelovým označením. V plánu jsou i dvouprocesorové karty s kódovým značením „Antilles“.

strategie pro moedlovou řadu HD6000

Dalších modelů založených na těchto čipech bychom se měli dočkat během čtvrtého čtvrtletí.

Plán uvádění dalších modelů HD 6000

Recenze HD 6850: hlídejte si stream procesory

Zmatek kolem nového značení bude ještě ke všemu umocněn chybou, která se (nejspíše) povedla AMD. V první várce karet, které se v hojném počtu dostaly do redakcí a účastnily se testů, se objevily Radeony HD 6850, které mají namísto plánovaných 960 stream procesorů aktivních všech 1120 podobně jako Radeony HD 6870. Tato chyba stihla i nás a dozvěděli jsme se o ní s křížkem po funuse. A nejsme v tom sami. V době, kdy většina lidí dostala karty do testů, nebyla ještě veřejně dostupná poslední GPU-Z ve verzi 0.4.7, která už si s Radeony HD 6800 rozumí. Takto se HD 6850 hlásila ve starší verzi:

 

Všimněte si, že údaj o stream procesorech chybí. A takhle se hlásí „nemocná“ HD 6850 v novější verzi:

Naše testy Radeonů HD 6850 a 6870 budou tedy živější než obvykle. Výsledky „špatné“ karty máme jednou naměřené a byla by koneckonců škoda se o ně nepodělit, zajímavé to bude i pro následné srovnání s normální HD 6850.

Souhrnné výsledky, průměry i závěr tedy budou tentokrát o něco později, jakmile se mi podaří otestovat opravdovou HD 6850. Také grafických karet bude méně, než jste zvyklí, začal jsem testovat zgruntu znova na aktuálních ovladačích a postupně budou přibývat další modely. No, pojďme na to.

Podrobného popisu nové architektury a vlastností karet jste si už nejspíš v druhém dnešním článku všimli. V krátkosti si tedy jen zrekapitulujeme, cože jsou HD 6800 vlastně zač.

Zatímco při přechodu z řady HD 4800 na HD 5800 odpovídala většina parametrů jádra dvojnásobku čipů předchozí generace, při přechodu z HD 5800 na 6800 jádro naopak přišlo téměř o čtvrtinu svých tranzistorů a spolu s tím klesl i počet stream procesorů a texturovacích jednotek. Kvůli tomu jsou nové Radeony s obdobným značením paradoxně pomalejší, než jejich předchůdci. AMD na změnu parametrů ostatně upozorňuje i v prezentaci.

Jádro výkonnějšího modelu HD 6870 je taktované na 900 MHz. Paměti GDDR5 ale běží poměrně nízko (tedy s ohledem na poměry, na jaké jsme byli zvyklí u karet předcházející generace). Efektivní takt je 4,2 GHz, zatímco v případě Radeonů HD 5870 běžely paměti už v základu na 4,8 GHz.

U slabšího modelu HD 6850 běží jádro na 725 MHz, paměti jsou taktované na „pouhých“ 4 GHz efektivně a namísto 1120 stream procesorů jich má mít aktivních jen 960. Ne tak náš kousek (alespoň zatím).

Sapphire Radeon HD 6850

Sapphire Radeon HD 6850

Sapphire nám do testu zapůjčil Radeon HD 6850 s modelovým značením 1180-00-40R, Už při uvedení je, podobně jako řada jiných představených modelů HD 6850, osazený nereferenčním chladičem, a v tomto případě je to jen dobře. Agresivně řezaný kryt z lesklého černého plastu zdobí nejspíš po vzoru starších toxiců „jedovaté“ černostříbrné proužkování. Kartě dominuje velký 80mm axiální ventilátor, který bývá v případě Sapphire příslibem tichého chlazení bez zátěže a nepříliš velké hlučnosti v zátěži. Po obvodu ventilátoru je vidět pod krytem vidět jedna ze dvou 8mm heatpipe.




Konfigurace výstupů je na pohled stejná, jako u Radeonů HD 5850. Možnosti, které nové modely z řady HD 6800 nabízí, jsou ale o poznání širší, podrobněji jste se o tom už mohli dočíst v dalším dnešním článku rozebírajícím architekturu a vlastnosti.




Karta má na déku necelých 22 cm.




„3D“ nálepka na přední stěně krabice upozorňuje na nové vlastnosti Radeonů.






Kromě obvyklého příslušenství, které u Radeonů se čtyřmi výstupy nebývá moc bohaté, najdete v krabici i kabel pro standard HDMI 1.4a


 

Testovací sestava

Testovací konfigurace

Ve srovnání tentokrát není karta v referenčním provedení, kvůli malému počtu 1GB modelů na základních taktech a jejich ceně (často jsou dražší než přetaktované verze) je do grafů zařazená přetaktovaná 1GB verze MSI GeForce GTX 460 v provedení Cyclone, se kterým mám já i Mirek dobré zkušenosti a který nabízí kromě mírně vyšších taktů (jádro běží na 725 místo 675 MHz, paměti jsou na referenčních taktech) i mnohem lepší provozní vlastnosti jen za malý příplatek.

MSI N460GTX Cyclone OC recenze

 

Hardware

  • monitor: HP LP3065 (30", 2560 × 1600 px, S-IPS)
  • procesor: Intel Core i7-920 (20× 200 MHz = 4,00 GHz, Turbo
    Boost a HyperThreading vypnuty)
  • základní deska: Gigabyte GA-X58A-UD5 (Intel X58, ICH10R, BIOS
    F3)
  • paměti: 6 GB Kingston DDR3-1866 (1200 MHz, 7-7-7-20-2T, 1,66 V)
  • pevný disk: Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS)
  • optická mechanika: Lite-On DH-4O1S (Blu-ray, DVD-ROM)
  • zdroj: Gigabyte Odin GT 800W (GE-S800A-D1)
  • skříň: Cooler Master Centurion 534
  • chladič CPU: Scythe Mugen 2 (1300 rpm) + Noctua NT-H1
  • systémové větráky: Arctic Fan12 PWM + Cooler Master 12 cm @
    1000
    rpm

Pouze pro testy hlučnosti je použit jiný počítač
(a noční klid), jediným zdrojem hluku je tichý disk v silentboxu a ventilátor zdroje:

  • hlučnost okolí: 35,5 dBA (měřeno cca
    20 cm od grafické karty, sestava je mimo skříň)
  • pevný disk: WD10EVDS v boxu Acutake Dark Disc 2
  • zdroj: EnergyKnight SS-500ET (OEM Seasonic)
  • chladič CPU: pasivní

Operační systém, nastavení a ovladače

  • Microsoft Windows 7 Ultimate (64bitová verze)
  • vypnuta automatické defragmentace, aktualizace i swap file na
    všech jednotkách
  • DirectX redist August 2010
  • Intel INF
    9.1.1.1
  • ATI Catalyst 10.10 pro Radeon HD5850, HD 6850, HD 6870
  • Nvidia
    GeForce 260.89 pro GeForce GTX 460

Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065

Za poskytnutí procesoru Intel Core i7-920 děkujeme společnosti Intel

Za poskytnutí testovacích pamětí DDR3 děkuji společnosti Kingston

Kingston

Za
poskytnutí základní desky GA-X58A-UD5 a zdroje Odin GT děkujeme
společnosti
Gigabyte

Mugen 2 v bedně

Za zaslání Blu-ray mechaniky děkuji společnosti Lite-On
IT

Za poskytnutí desítek balení teplovodivé pasty Noctua NT-H1
děkujeme
společnosti RASCOM
Computerdistribution

Za

poskytnutí her Battlefield Bad Company 2 a Dragon Age: Origins děkujeme
společnosti
Electronic Arts Czech Republic.

Za
poskytnutí hry Aliens vs. Predator děkujeme společnosti CD Projekt.

CD Projekt

Za
poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.

Aliens vs. Predator (DX11), Anno 1404 (DX10)

Aliens vs. Predator

 

Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží pouze v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.

 

 


CD Projekt

Anno 1404

U této překrásně vypadající strategie (schválně zkuste kliknout na náhledový obrázek nad tímto odstavcem anebo tento přímo z testovací sekvence) jsem se nechal podobně jako u Call of Duty World at War inspirovat metodikou PC Games Hardware a tu tedy máme plně srovnatelnou. Postup je takovýto: Stáhněte si uloženou pozici PCGH, uložte ji do C:\Users\xyz\Documents\Anno 1404\Savegames. Nastavte všechny grafické detaily ve hře na maximum, vypněte vertikální synchronizaci a MSAA i anizotropní filtrování aktivujte také skrze hru.

Po načtení uložené pozice pomocí kurzorových kláves několikrát přelétněte přes ostrov a pak pozici znovu nahrajte. Zafunguje to jako cache proti vlivu pevného disku. FRAPS nastavte na 20 sekund a měřte vždy od doby, kdy začne v pravém horním rohu mluvit Zahir. 

Za poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.

Battlefield Bad Company 2 (DX11), Call of Duty 5: World at War (DX9)

 

Battlefield Bad Company 2

Hned v úvodní misi se po probití zákopy dostanete po louku. Zde se po střetu s Japonci hra uloží. Nastavím FRAPS na 45 sekund a z tohoto checkpointu běžím kolem hořícího zera a dále pralesem až k můstku u vodopádu. Nové karty jsou otestovány v DirectX 11 režimy, všechny včetně starších pak společně v DirectX 10. Ten u DX11 GPU vynutíte v souboru C:\Users\xyz\Documents\BFBC2\settings.ini. Nastavení společně s uloženou pozicí si můžete stáhnout zde.

bf-dx10-aa4-1920.png
bf-dx10-aa4-2560.png
bf-dx11-aa4-1920.png
bf-dx11-aa4-2560.png

>

Za poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme společnosti Electronic Arts Czech Republic.

Call of Duty 5: World at War

Benchmark probíhá pomocí FRAPSu. Ten nastavte na 35 sekund. V
možnostech hry aktivujte konzoli a do ní vepište devmap pel1b. Tím se
dostanete na začátek mise Houževnatý (Relentless). Jakmile se tak stane,
spusťte FRAPS. Nově už nemusíte pro srovnatelnost výsledků s EHW držet klávesu pro pohyb vpřed, nechte jen doběhnout oněch 35 sekund a nic nedělejte.

 

Colin McRae: DiRT 2 (DX11, DX9)

Colin McRae: DiRT 2

Pro testování DiRT 2 používám velký dávkový soubor, který umožňuje otestovat bez nějakého zasahování čtyři různé tratě ve čtyřech nastaveních. Pro srovnatelnost výsledků s DirectX 10 a 10.1 kartami mám sadu konfiguračních XML s vynuceným DirectX 9, další sada XML zapíná DirectX 11 (na GPU, jež ho umí), teselaci i nejvyšší úroveň detailů postprocessingu.

Měří se na čtyřech tratích: Maroko (méně náročná, ale výsledky srovnatelné s volně stažitelným demem), L.A. (noční, stadión dělá některým kartám problémy), Malajsie (na některých GPU nejnáročnější) a Londýn (ten je v plné hře jako základní benchmark). Veškeré použité XML a dávky pro testování najdete v tomto ZIPu.

Crysis Warhead (DX10)

Crysis Warhead

K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer
Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Abych bylo měření kompatibilní s
ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a
implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a
zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním
Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy
už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.

Far Cry 2 (DX10.1), Just Cause 2 (DX10)

Far Cry 2

Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.

Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.

Just Cause 2

Just Cause 2 bylo jedním z příjemných překvapení první čtvrtiny roku 2010 (alespoň po grafické stránce) a autoři mysleli i na integrovaný benchmark. Ty jsou ve hře hned tři, všechny vypadají velmi dobře, konec Desert Sunrise a hlavně nejnáročnější Concrete Jungle pak přímo parádně. Výsledky měření jsou z náročnějšího Dark Tower a Concrete Jungle, méně náročný Desert Sunrise už vynechávám.

Je trochu škoda, že Bokeh filtr a GPU simulace vody (která pak vypadá opravdu fantasticky) je realizována pouze přes Nvidia CUDA a nikoli třeba DirectCompute. V tomto max. nastavení by se tedy mohly srovnávat jen GeForce.

Mafia 2, Metro 2033 (DX11), Napoleon: Total War (DX9)

Mafia 2

Do metodiky jsme nově zařadili i zejména u nás populární Mafii II. Testy se zapnutým vyhlazováním jsou oproti většině ostatních her trochu exotické. Ve hrách se totiž nejčastěji používá vyhlazování MSAA (obvykle 4×, náročnější uživatelé nastavují i 8×), zatímco vývojáři Mafie sáhli k méně efektivnímu 2× SSAA (supersampling).

 

Metro 2033

Z testovaných her největší zabiják grafických karet, který na trůnu
vystřídal Crysis a Stalkery: CS a CoP. V Game Options je položka Advanced PhysX vypnuta, na kartě Video je vybrána kvalita Very High, DX10 pro všechny karty a znovu navíc potom DX11 pro nejnovější GPU s jeho podporou, dále 4× MSAA a 16× AF. Používám uloženou hru takřka ze začátku hry (Chase), vozíkem jedete tunelem a než se vám ve snové vizi objeví příšera, logování FRAPSem ukončím (180 s). Benchmarkovací sekvence asi není nejtěžší možná, i tak ale současným kartám stačí a asi pár let ještě bude, výhodou je dobrá opakovatelnost.

 

Uloženou pozici před jízdou tunelem si můžete opět stáhnout, pro otestování používám následující nastavení. Kombinace MSAA, vysokého rozlišení a profilu very high u mnoha karet znemožňuje prakticky už pohyb v menu a přitom slevení z maximálních detailů hru vizuálně zřejmě až tolik nepokazí. Testuji pouze nižší rozlišení 1920 × 1200, vyšší rozlišení 2560×1600 už je na většině karet při stejném nastavení nehratelné.

Napoleon: Total War

V Napoleon:
Total War (demo, 1.0.0) používám pro testování bitvu u
Ligny. Fraps nastavuji na
62 sekund, jakmile získám kontrolu nad myší a klávesnicí, nastavím
pohled hned na zcela
nejnižší možný u země (náročná detailní animace vlnící se trávy či
obilí).

 

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DX11), World in Conflict (DX10)

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting (DX10 nebo DX11 podle toho, co GPU podporuje). Je-li DirectX10.1 podporován, je zatržen i v Advanced Options. DirectX 10 karty testuji pouze s 4× MSAA, DirectX 11 akcelerátory potom ještě navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).

Tom Clancy's H.A.W.X. 2 benchmark

Čerstvě uvedený preview benchmark Tom Clancy's H.A.W.X. 2, který v naší metodice nahradí původní H.A.W.X., podporuje DirectX 11 a dokáže i opravdu intenzivně zaměstnat teselátory. I z tohoto důvodu se snad ještě před jeho uvedením ozvalo samotné AMD s komentářem, že je benchmark nachystaný pro karty Nvidie a záměrně vypuštěný těsně před uvedením nové generace Radeonů se záměrem poškodit je. Na vině má být zbytečně jemná teselace polygonové sítě, která pkartám GeForce nedělá problémy, zatímco Radeony výrazně brzdí. AMD slibuje, že v době uvedení bude zjednána náprava v ovladačích.

Nic to ale nemění na tom, že pokud tento úžasně vypadající benchmark, který teselaci smysluplně využívá, v současnosti spustíte, dopracujete se následujícím výsledkům. Zda a jak se bude situace lišit u plné hry teprve zjistíme, prozatím vám nabízím dílčí výsledky, ze kterých je zřejmé, že GeForce má v tomto testu nad Radeony abnormální náskok. Kvůli zmíněné kontroverznosti výsledek prozatím nezapočítávám do celkového skóre. Aby byla k dispozici teselace, je nutné spouštět DX11 verzi exe souboru z adresáře hry. Vše je nastaveno na maximální detaily a se zapnutou teselací. Průběh loguji samozřejmě i
FRAPSem, výstupem benchmarku jsou totiž jen dvě celočíselné hodnoty
(průměrné a trošku nepochopitelně rovněž maximální fps).

World in Conflict

Testuji s upraveným profilem very high details (zapnul jsem i
water reflects clouds (voda odráží oblaka), anizotropní filtrování
navýšil na 16×). Používám vestavěný benchmark.

Unigine Heaven 2.0 a 3DMark Vantage (DX10)

Unigine Heaven 2.1

 

3DMark Vantage

Vantage

 

Zájemci o technologie použité v 3DMarku Vantage najdou jejich popis v tomto whitepaperu (PDF). V grafech najdete pouze výsledky z GPU testu.

Nastavení shrnuje tato tabulka přímo od Futuremarku:

V grafech najdete pouze výsledky z GPU testu.

GeForce GTX 460, 1024 MB, Extreme:

GeForce GTX 460, 768 MB, Extreme:

Radeon HD 5830, Extreme:

GeForce GTX 470, Extreme:

Radeon HD 5850, Extreme:

GeForce GTX 480, Extreme:

GeForce GTX 285, Extreme:

Radeon HD 5870, Extreme:

Radeon HD 5970, Extreme:

GeForce GTX 295, Extreme:

Spotřeba, teplotní testy

Spotřeba

Je měřena spotřeba celého PC (bez monitoru, viz kapitola Testovací sestava) pomocí zásuvkového wattmetru FK Technics. Nastavení jednotlivých her pro pro měření spotřeby a teploty je popsáno v následující kapitole.

Teplota

Namísto verdiktu

Namísto verdiktu

I když vám ještě nenabídnu souhrné výsledky, řadu závěrů už si vyvodíte ze samotných grafů. Bylo by chybou považovat Radeony HD 6850 a 6870 za pravé nástupce řady HD 5800 a zazlívat jim, že přinášejí nižší výkon. Více než řadu HD 5800 připomíná jejich uvedení modely HD 4800 a sám jsem mnohem raději za to, že se z drahých a výkonných karet řada HD 6800 vrací zase do cenově zajímavějšího segmentu při zachování velmi zajímavého výkonu.

A čeho si na nich cením ještě víc je to, že konečně po dlouhé době, kdy ceny Radeonů spíše stoupaly, je zase znát posun cen směrem dolů a že jejich uvedení vyprovokovalo přinejmenším přestřelku mezi AMD a Nvidií, ze které budeme těžit především my. Na výrazné zlevňování karet Nvidie si asi bude stěžovat jen málokdo a může nám být jedno, jestli je za ním snaha Nvidie pokazit AMD vypuštění nových modelů, nebo vyprázdnit sklady před novými modely GeForce, na kterých se prý intenzivně pracuje.

Další výsledky, měření a závěrečné hodnocení najdete v článku Kompletní test Radeonu HD 6850 a 6870: hry a provoz

bitcoin_skoleni