Hlavní navigace

Tip na web: sledujte online seznam nebezpečných a nejakostních potravin

17. 7. 2012

Sdílet

 Autor: Redakce

Ministerstvo zemědělství a Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) provozují od minulého týdne nový web Potraviny na pranýři (potravinynapranyri.cz). Na něm budou upozorňovat na nejakostní, falšované a nebezpečné protraviny, na které lze narazit na českém nebo evropském trhu. Nemusí jít nutně o zdraví škodlivé výrobky, ale mohou napří. obsahovat méně masa, než slibuje obal, případně byl produkt připraven nepovoleným způsobem.

Do budoucna chceme aplikaci otevřít i pro další dozorové a inspekční orgány, jakými jsou například Státní veterinární správa nebo hygienická služba. Vedle hlavního účelu – zveřejňování prohřešků – chceme v dohledné době přidat také vzdělávací část, která by se věnovala zvyšování obecné informovanosti o všem, co se kvality a jakosti týče,“ říká ke spuštění aplikace ministr zemědělství Petr Bendl.

SZPI chce rychle a přehledně upozorňovat na nepoctivé výrobce a prodejce potravin. Kromě toho, že je bude pokutovat ve správním řízení, má nově i nástroj, kterým nekalé praktiky okamžitě zpraví také spotřebitele.

Aktuálně je v databázi asi 360 výrobků: 45 jich bylo nalezeno v obchodech Tesco, 25 v řetězci Kaufland, 24 jich prodává Ahold, 23 Penny Market a v jednotkách pak i další větší prodejci jako Hruška, Lídl nebo Jednota. Neznamená to však, že by v těchto obchodech bylo více závadných potravin než jinde. Jen jsou více pod dohledem.

 

U všech produktů jsou vedeny detailní informace o výrobci, původu, datumu a kontrole vzorku a samozřejmě i nevyhovujících parametrech, každý záznam je doplně fotografiemi. Potraviny jsou rozděleny do skupin a podskupin, nechybí ani vyhledávač.

bitcoin_skoleni

Hlavní výtku máme ke vzhledu webu (špatně kontrastní grafika) a hlavně neexistenci mobilní verze případně aplikace. Ve spojení se skenerem čárových kódů by aplikace na vyhledávání závadných potravin byla dokonalá.

O Potraviny na pranýři je velký zájem. SPZI se chlubí, že první den portál navštívilo 200 000 lidí, kteří si prohlédli skoro čtyři miliony stránek a strávili na webu téměř sedm minut.