Dvojice smartphone a tablet už nikoho nepřekvapí. Každý, kdo je techničtěji založen, tyto dvě placky používá. V roce 2014 však přibydou další hračky, které u sebe budeme nosit. O chytrých hodinkách se mluvilo i předchozí rok a někteří výrobci již představili svoje první modely. Naplno do této kategorie vtrhnul Samsung, jenž svoje hodinky rozdával k phabletu Note III a Sony. Přidalo se několik dalších výrobců, kteří na chytré hodinky specializují – Pebble, Cookoo.
To hlavní se však očekává příští rok – měly by být představeny hodinky Applem. Od něj se očekává, že z aktivního prodloužení displeje smartphonu, za který platí hodinky teď, udělá samostatné zařízení. Podle patentů, které Apple vlastní, se dá očekávat zakomponování všemožných senzorů snímající životní funkce i přesné pohyby uživatele.
Trendy roku 2014 - Tablety jsou out
Kromě toho se však očekává i druhá generace chytrých hodinek Google Glass. Ta by měla možnosti povýšit na další úroveň. Měla by být zásadním způsobem vylepšena výdrž na jedno nabití a především přibydou nové funkce, které nebudou lpět na provázání s telefonem. Rok 2014 tedy budeme označovat jako rok chytrých doplňků (wereable computing).
2. Tablet nebo telefon?
Na další rok plánují velcí výrobci dotykových placek další zvětšování úhlopříček. Dosud platilo pravidlo, že co je do pěti palců, můžeme nazývat telefon. Tablety pak začínaly od sedmi palců. Příští rok se však zaplní i mezikategorie – zařízeními, která nebudou ani tabletem ani smartphonem. Pro mnohé tak odpadne „nutnost“ kupovat dvě zařízení.
Trendy roku 2014 - Tablet nebo telefon? (zdroj: TechnoBuffalo.com)
Pokud se spokojí s obří šestipalcovou plackou v kapse, bude sloužit jako tablet i smartphone. Již předchozí rok jsme mohli podobný trend pozorovat v menší míře u Samsungu. V tom následujícím se však dočkáme těchto obřích smartphonů (nebo malých tabletů) od většiny z velkých výrobců. Jistotou je třeba Nokia s Windows Phone 8 v této mezikategorii.
3. Konec pirátění hudby
V průběhu uplynulého roku jsme se i na českém internetu dočkali několika služeb, které slouží pro nákup či poslech hudby za předplatné. Postupně u nás byl spuštěn Deezer, poté přišlo Rdio a nakonec velkou trojici uzavřel Google se svým Play Music. Navíc se čeká i na dalšího velkého hráče – Spotify.
Trendy roku 2014 - Konec pirátění hudby
Několik let jsme ze všech stran slyšeli, že pokud budou dostupné kanály, bude se krást hudba mnohem méně. V roce 2014 budou mít uživatelé českého internetu šanci ukázat, že tomu tak opravdu je. V současné době jsou tyto služby využívány především lidmi, kteří se pohybují v IT. Běžným uživatelům zatím tyto možnosti nejsou známé. Čekáme však, že se v příštím roce tohoto tématu chytnou i obecná média a předplacená hudba se stane běžnou záležitostí pro mnohé uživatele, kteří v minulosti pokoutně stahovali hudbu ze sdílecích serverů. Ostatně 60 Kč měsíčně, které stojí přístup k 20 mil. skladeb na Rdio.com a u nichž je jistota, že se z nich část dostane do kapsy interpreta, je mnohem lepší volba, než předplacený kredit na Ulož.to.
4. Televize už jen chytře a prohnutě
Uměle budovaný trend 3D už nikoho nezajímá. Lidé na něj slyšeli jen z části a postupně začali uživatelé zjišťovat, že pro domácí použití 3D není úplně ideální. I proto se prosazuje mezi televizemi nová funkčnost, která nejednoho diváka donutí vyměnit stávající přístroj za nový. Převážná většina televizorů, která bude v roce 2014 prodána, ponese označení Smart TV. Jedná se o přístroje, které v sobě mají i kus chytrých multimediálních přehrávačů. Jsou poháněny jednoduchým operačním systémem, do kterého je možné instalovat aplikace stejně, jako v případě chytrých telefonů nebo tabletů.
Trendy roku 2014 - Televize už jen chytře a prohnutě
Ruku v ruce s tím čekáme větší prosazení zahnutých obrazovek a samozřejmě zvětšení úhlopříček. Prohnuté displeje již několik let vídáme na velkých technologických výstavách, až nyní se však náklady na výrobu dostaly na takovou úroveň, která umožní normální ceny.
5. Soumrak herních PC
Je známým faktem, že stolní počítače ztrácejí svůj podíl na úkor notebooků a dalších mobilních strojů. Většina z uživatelů těchto méně výkonných krabiček si však pravděpodobně někdy chtěla zahrát nějakou herní pecku a narazila na limity hardwaru. V roce 2014 by se ke slovu konečně měla ve větší míře dostat Nvidia se svou technologií Grid. Ta umožňuje hraní nejnáročnějších her i na naprosto běžném notebooku za pár tisíc korun. Vše totiž běží kdesi na vzdálených strojích a k uživateli je přenášen pouze obraz. Naplno se tedy rozvine nová kategorie služeb GaaS (Gaming as a Service).
Trendy roku 2014 - Soumrak herních PC
V minulosti jsme podobné pokusy zaznamenali (OnLive). Nikdy však nebyly natolik úspěšné, aby se dostali mezi větší část uživatelů. Mimo jiné i proto, že servery z velké části běží ve Spojených státech, což má za následek zvýšenou odezvu a ne zcela pohodlné hraní. Nvidia má však připravený koncept, který by měl tento zádrhel vyřešit. Nejen, že bude poskytovat své vlastní servery, ale umožní zbudování těchto herně výpočetních center i dalším subjektům. Nic tedy nebude bránit tomu, aby byla taková centrála vybudovaná i u nás a vzdálené hraní bylo stejně pohodlné jako to běžné lokální.
Trendy pro rok 2014 – 1/2
Trendy pro rok 2014 – 2/2
6. Virtuální realita nové generace
Když si dnes zapneme některou z nových her, jsme ohromeni úžasnou grafikou a dokonale reálnou fyzikou. Stále je to však pouze obrázek hýbající se na monitoru, což nám nechává od virtuální reality jistý odstup. Už příští rok se však dočkáme revoluce, která bude znamenat největší skok od vzniku hraní na PC vůbec. Mezi běžné uživatele se totiž začne dodávat zařízení Oculus Rift, které se postará o stoprocentní vtáhnutí hráče do hry. Sestává se z jakýchsi obřích brýlí, které si hráč nasadí na hlavu a pomocí dvou menších displejů těsně před očima je mu promítán obraz ze hry. V současné době je testována první verze tohoto zařízení a ohlasy jsou velmi pozitivní.
Trendy roku 2014 - Virtuální realita nové generace
Nejeden z redaktorů, kteří Oculus testovali, hovořil o naprosto jiné dimenzi vnímání hry. Vtažení do děje je až neuvěřitelné a často se prý stávalo, že realita kolem hráče přestala existovat.
Oculus však nemusí být využíván pouze k hraní. Představte si, že vám architekt vymodeluje nový dům a vy se po něm budete moci takřka reálně projít.
Vzhledem k tomu, že ani cena tohoto zařízení by neměla být nikterak velká a pohybovat se daleko pod hranicí desíti tisíc korun, máme se opravdu na co těšit.
7. Platidla moderní doby
Na přelomu roku byly hlavním tématem kryptoměny. Slovo bitcoin se nejednou objevilo v obecných médií a povědomí o tomto virtuálním platidle se rozšířilo i mezi netechnickou veřejnost. Když před více než čtyřmi roky skupina dodnes neznámých Japonců vymyslela měnu postavenou na bázi počítačové šifry, nikdo z nich si nepředstavoval, že se bude jedna jednotka tohoto platidla obchodovat za stovky a tisíce dolarů. I když se v minulosti prosadila především díky černému trhu v šedé zóně internetu – Toru, v budoucnu by mohla platit za běžné internetové platidlo.
Trendy roku 2014 - Platidla moderní doby
Rok 2014 by měl být rokem alternativ k bitcoinu. Ten sice byl první kryptoměnou, i kvůli tomu však skýtá mnohá úskalí. Vznikají mnohá další internetová platidla, fungující na stejném principu, ale využívající jiný typ šifry, kterou je potřeba odhalit k získání virtuální mince. Největší slabinou (a pro některé výhodou) bitcoinu je extrémně se měnící kurz. Právě to by měly alespoň z části nové kryptoměny jako je litecoin ošetřovat.
8. I programy jdou předplatit
Stejně jako je možné si na rok předplatit Extra PC, je možné si za zlomek ceny pořídit software, který bude fungovat jen určitou dobu. V současné době tento trend notně rozšířil Microsoft se svým Office 365 (kancelářský balík na předplacenou dobu) a Adobe, které svůj grafický balík distribuuje pouze formou měsíčních či ročních poplatků.
Ať už se to koncovým uživatelům líbí či nelíbí, pro společnosti vyvíjející tento software je to výhodnější – zkrátka na tom vydělají víc. V následujícím roce se tedy dočkáme toho, že bude možné předplácet stále více aplikací pro počítače i telefony a tablety.
Trendy roku 2014 - I programy jdou předplatit
9. Soumrak nad Facebookem
Rok 2014 by se mohl zapsat do krátké historie Facebooku, jako rok přelomový. Největší ze sociálních sítí by však neměla opět zazářit, nýbrž poprvé zaznamenat citelnější úbytek uživatelů. Podle mnoha průzkumů a studií totiž Facebook v současné době slouží pro obrovskou část uživatelů pouze jako prostředek pro komunikaci. Nahradil populární ICQ, MSN Meesenger a další kecálky minulosti.
Problémem, který trápí i běžné uživatele v zámoří je bezpečnost a soukromí. Tyto dvě slova se začala v mnohem větší míře skloňovat po aférách NSA a PRISM. I díky tomu mohl do obrovských rozměrů vyrůst komunikační nástroj Snapchat, který má ve Spojených státech desítky milionů uživatelů.
Kromě zvýšené obezřetnosti na sociálních sítích je další limit, na který Facebook pomalu naráží – penetrace možného trhu. Na Facebook už se denně nepřidává ani zdaleka tolik uživatelů jako tomu bylo před rokem. Kdo Facebook chtěl, už jej má. Průzkumy také ukazují, že velké množství nově registrovaných účtů je falešných a počet reálných uživatelů stagnuje. Brzy se tedy dočkáme opačného trendu, kdy přestane být vypisování statusů na Facebook in a vznikne nový komunikační nástroj, který tohoto obra sesadí z trůnu. Může to být už v roce 2014.
10. Herní konzole ze smartphonů
Jak vidno, celé odvětví virtuálního hraní čeká příští rok mnoho nového. I naše poslední věštba se totiž této kategorie týká – konkrétně mobilního hraní. Protože jsou dnešní smartphony vybavené pouze obřím dotykovým displejem, chybí na nich přesná tlačítka, která by umožňovala přesné ovládání her.
Trendy roku 2014 - Herní konzole ze smartphonů
Vše však nasvědčuje tomu, že na trh vtrhne nová kategorie příslušenství, která tento problém vyřeší. Bude se jednat o krabičky imitující tvar a tlačítka kapesních konzolí – PS Vita, PSP, Nvidia Shield. Do těch však bude možné zasadit smartphone a připojit jej k tomuto fyzickému ovladači, na kterém se hry ovládají mnohem snadněji. Výhodu zde minimálně v počátku budou mít uživatelé jablečných telefonů – iPhonů. Desítky vývojářů her pro iOS již oznámili podporu těchto externích ovladačů a první dva výrobci již mají toto příslušenství ve svém portfoliu.
Inventura loňských předpovědí
Nesmíme si odpustit inventuru našich odhadů které jsme v Extra PC do světa vypustili na začátku roku 2013. V čem všem jsme se trefili a co nakonec dopadlo jinak?
1. Vytiskněte si třeba pistoli
Trojrozměrný tisk je internetem budoucnosti. V uplynulém roce jsme se dočkali dalšího rozšiřování levných 3D tiskáren mezi méně technické uživatele a zaznamenali v této souvislosti i několik kauz. V některých amerických státech se stalo nelegální „vytisknutí“ některé ze součástek pro zbraně, které na 3D tiskárnách opravdu vznikají.
2. Televize vhodné pro 21. století
Před uplynulými vánoci bylo jedno z hlavních hesel v multimediálním světě 4K rozlišení. Dobře jsme tedy odhadli trend zvyšujícího se rozlišení, který přišel nedlouho po Full HD mánii. Přecenili jsme však výrobce s bezdotykovým a hlasovým ovládáním. Na to si stále ještě budeme muset několik let počkat.
3. Dráty musí pryč
Že jsou fyzické vodiče přežitek, je už dnes každému jasné. Nejeden z chytrých telefonů vydaných v uplynulém roce umožňuje bezdrátové nabíjení pouhým položením na speciální podložku. V knihovnách a restauracích ve Spojených státech již jsou časté bezdrátové dobíjecí stanice, které fungují díky zavedenému standardu QI. Ten umožňuje nabíjení telefonů bez závislosti na výrobci a dodávané proprietární nabíječce.
4. Ohebná zobrazovadla
Naše věštba tykající se smartphonů s prohnutými displeji se vyplnila na poslední chvíli. V listopadu totiž Samsung ukázal svůj telefon Galaxy Round, který jako zobrazovací panel používá ohnutý OLED displej. Se zahnutým displejem přišlo i LG, které se však rozhodlo pro vertikální prohnutí. Důvodem těchto tvarů je snadnější ovládání displejů s velkými úhlopříčkami.
5. Revoluce v konzolích
Zde jsme minulý rok šli na jistotu. Tzv. Next-gen konzole se dostaly na předvánoční trh a obě trhaly rekordy v prodejích. Za prvních 24 hodiny si obě mohly připsat více než milion prodaných kusů. Trefili jsme se i v hardwaru. Jde o lehce upravené komponenty z desktopových počítačů, které jsou speciálně vyladěné pro herní účely. Díky optimalizaci her ze strany vývojářů máme na dalších 6-8 let vystaráno
6. Hybridně a levně
Mezi tablety se prosadil hybridní koncept, který umožňuje připojení klávesnice a přetvoření takového stroje na použitelný notebook. Lídrem v této kategorii je Asus, minulý rok se však přidaly i další výrobci. Že budou klesat ceny tabletů takovým templem jsme ani nedoufali. Listopadový test tabletů nám dokázal, že se použitelná placka dá sehnat pod čtyři tisíce korun.
7. Osobní mrak
Nejen v korporátní sféře je stále častěji skloňován cloud. V roce 2013 jsme začali využívat aplikace typu Microsoft Office v prohlížeči a fotky většina lidí zálohovala místo externího disku na Facebook. Zelenou dostalo cloudové hraní a přehrávání multimediálního obsahu ze vzdálených serverů. Schválně – kolikrát jste za minulý rok napsali do vyhledávače seriály online.
8. Minipočítače za minipeníze
Začal to Raspberry PI a minulý rok se přidal i Intel. V létě jsme poprvé spatřili Intel NUC (Next Unit Computer), který v miniaturní krabičce nabízí dospělý desktopový procesor i další potřebné komponenty pro funkční počítač. Na rozdíl od Raspberry může na této krabičce běžet Windows nebo tradiční desktopový Linux a plně tak nahradit velkou počítačovou skříň, která vydává hluk pod stolem.
9. Když vám naše realita nestačí
Již minulý rok jsme předpověděli příchod Google Glass. Ty se konečně z rýsovacích prken a návrhů dostaly do stavu fungujícího zařízení, které v průběhu roku bylo distribuováno mezi první testery a vývojáře. Díky tomu začali vznikat i první aplikace třetích stran, které umožní třeba holografickou navigaci nebo orientaci na golfovém hřišti.
10. Asie útočí
Že začíná být Čína samostatnou jednotkou, bylo v průběhu uplynulého roku jasné. Na trh se dostaly zařízení, které byly kompletně navrženy v Číně a nevyužívají komponenty velkých hráčů. Setkat jsme se mohli s mobilními procesory architektury ARM, které nikdo nezná, ale plně konkurují Qualcommu i Samsungu.