Třetí se směje: Microsoft koupil Skype za 8,5 miliardy dolarů

10. 5. 2011

Sdílet

 Autor: Redakce

Žhavé zboží, pak horký brambor

Loni jsme si už mysleli, že Skype spadne pod křídla dotěrného Cisca, jež údajně nabízelo za akvizici 5 miliard dolarů. Později se jeden z viceprezidentů společnosti stal šéfem Skypu a už to vypadalo, že je ruka v rukávě. Tony Bates ve firmě stále působí a je především jeho „vinou“, že Skype zatím nevstoupil na burzu, i když už měl.

Minulý týden se objevila překvapivá zpráva, že se o Skype přetahují Facebook i Google. Podle informací zdrojů blízkých oběma společnostem měly nabídnout za akvizici 3–4 miliardy dolarů. Tedy o něco vyšší částku, než za kterou firmu kdysi koupil eBay (2,6 miliardy). Tehdy neskutečný obchod, když duo autorů Niklas Zennström a Janus Friss prodali svůj dva roky starý projekt za takový balík.

Nakonec se to eBayi vymstilo a Skype se pod jeho rukama trochu rozpadal. Minimálně finančně. Skype s sebou stále táhne vysoký dluh a za doby vedení eBayem byla služba neustále ve ztrátě. Není divu, že v roce 2009 dal eBay od Skypu ruce pryč a 70 % podílu prodal investiční skupině Silver Lake (část podílu si eBay ponechal). V moci Silver Lake se Skype postavil na nohy, loni dosáhl obratu 860 milionů dolarů, ale ztráta už byla minimální – jen 7 milionů. Provozní zisk činil 264 milionů. Do ztráty firmu dostaly akvizice a různé pokuty. Během těch 18 měsíců navíc došlo k 150% nárůstu provolaných minut.

Ale zpět k Facebook a Googlu. Jejich „rozumná“ částka zřejmě nestačila (jestliže Skype odmítl nabídku Cisca, tak se ani není čemu divit) a do hry se podle nových informací dostal také Microsoft. A dnes to opravdu prasklo, redmondská firma uskuteční největší akvizici ve své historii. V nedávné době se mu vyrovná třeba koupě McAfee Intelem za 7,7 miliardy.

Firma vedená Stevem Ballmerem se domluvila se Skypem na obchodu za 8,5 miliardy dolarů. Souhlasily správní rady obou firem a teď už se jen čeká, až obchod povolí regulační úřady.

Předchozí rekordní obchod byla akvizice aQuantive z roku 2007, kdy Microsoft zaplatil 6 miliard. Měl s technologiemi pro inzerenty a vydavatele velké plány, ale na rozdíl od podobného obchodu Google – DoubleClick z nich téměř žádné nevyužil. Ve svých reklamních systémech použil jen jejich část, zbytek zkrátka zabil. I předtím byla částka vyhnána hlavně soubojem s Yahoo, nákup Skypu tedy běží podle podobného scénáře. Microsoft už má konkurenční produkt, o Skype měly zájem jiné společnosti a Microsoft je více než dvojnásobně přeplatil. Hrozí stejný propadák?

Proč měl Microsoft zájem

Co do financí je akvizice až ošklivě nevýhodná a Skype se vlastními prostředky nikdy nezaplatí. Logiku musíme hledat jinde - Microsoft získá hlavně vliv, technologie a platící uživatele.

Skype je s více než 660 miliony registrovaných uživatelů stále největší IM sítí (obecně jej překonal pouze Facebook). Má 170 milionů aktivních uživatelů, přes 20 milionů jich je stále online. Windows Live Messenger má 330 milionů aktivních uživatelů a přibližně 40 milionů z nich je online. Proč tedy chce Microsoft „slabší“ síť? Důvodem je třeba těch 8,8 milionu uživatelů, kteří využívají placených služeb.

Komunikace Skype – Skype je sice zdarma, ale firma vybudovala obrovskou mezinárodní podporu operátorů, takže v rámci Skype Out se dovoláte takřka do celého světa, ať už na pevnou nebo mobilní linku. To Microsoft také nemá (a Google Voice na tom pracuje).

Skype loni koupil konkureční službu Qik, která zprostředkovává videohovory, ale hlavně streamované přenosy z mobilu včetně jejich archivace. To nyní rovněž připadne Microsoftu.

Skype je navíc velkou a známou značkou – pojmem, který snad každý zná a použil. A neamerická populace si s WLM příliš netyká. Skype je také multiplatformní, používají jej lidé s Windows, Mac OS, Linux, mobilními systémy Android, iOS, Symbian, je v televizích Panasonic a Samsung, specializovaných přístrojích apod.

To je několik dobrých důvodů, proč má Microsoft takový zájem.

Co to znamená pro uživatele

Zatím zřejmě nic, dokud obchod nebude dokončen, Skype zůstane stále stejný.

Microsoft překvapivě vytvoří novou obchodní divizi Microsoft Skype, která bude stát vedle online a Windows Live sekce. To může znamenat, že klient bude nadále samostatný, se stejnou značkou, jen jej bude vyvíjet stejný tým s rozdílným zaměstnavatelem na výplatní pásce. Prezidentem divize zůstane Tony Bates.

Toto osamostatnění také nahrává faktu, že Skype určitě nespadne pod Windows Live Messenger. Klidně se může stát, že značka WLM zanikne a se spojí se Skypem. Ale nejspíš zůstanou obě aplikace oddělené a Skype bude pouze úzce propojen s ostatními produkty: WLM, podnikovým Lyncem, Outlookem, Hotmailem nebo Exchange. Oslovit může spotřebitelskou i firemní sféru.

Zřejmě bude jednodušší zahrnout podporu Skypu do ostatních produktů než převádět Skype pod nové protokoly a ladit zpětnou kompatibilitu. Navíc Microsoft tvrdí, že zachová klienty i pro ostatní platformy. A objeví se nové pro Windows Phone a Xbox/Kinect.

Možná vás napadá, co udělá Microsoft s podivnými podmínkami Skypu a P2P systémem propojení nodů a supernodů, jež zatěžují internetové linky uživatelů. Inu, nevíme. Kromě čísel a několika faktů nás napadají pouze spekulace, co by, kdyby.

Rizika

Microsoft stále umí prodávat Windows, Office a různá enterprise řešení, ale ve spotřebitelské oblasti se mu tolik nedaří. Online divize je skutečně propadák, nevyšel mu tah s vlastními telefony Kin a na úspěch Windows Phone se stále čeká. Úspěšný je hlavně Xbox a Kinect, ale jinak obecně platí, že Microsoft nedokáže správně prodat své zábavní a online produkty. Skype může patřit do obou skupin. První riziko.

Když se tolik nedaří „bezplatné“ online divizi, může nabídnout placené služby, jako je třeba Skype Out? Skypu se nakonec podařilo lidi přesvědčit, že mohou platit a tím ušetřit. Jenže podaří se stejnou „chorobou“ nakazit i ostatní uživatele? Necelých devět milionů platících uživatelů vyšlo Microsoft na 8,5 miliardy dolarů, tedy zhruba 1000 dolarů za uživatele. Jestliže byl loňský provozní zisk Skypu okolo 250 milionů, každý z nich firmě vydělal 30 dolarů a nějaké drobné. Aby se obchod někdy zaplatil, musel by mít Microsoft přes 260 milionů takových uživatelů. A to nehrozí.

Třetím rizikem je pověrčivost. Minulý rekordní úlovek aQuantive se zkrátka nepovedl. Akvizice Skypu má podobné pozadí.

Reakce

Jak už bylo řečeno, Microsoft zaplatí 8,5 miliardy dolarů v hotovosti. Skype nyní z největší části vlastní skupina Silver Lake, dále pak eBay, CPP Investment Board, Joltid Limited, Europlay Capital Advisors a Andreessen Horowitz.

Skype měl na konci loňského roku 911 zaměstnanců, letos přidal minimálně 63 díky akvizici Qiku. V roce 2010 bylo v síti provolováno (obrazem i zvukem) asi 207 miliard minut.


Akcie Microsoftu, zdroj: Google Finance

Burza na oznámení reagovala více než 1% poklesem ceny akcií, ale to je u Microsoftu běžná věc při oznámení podobných zpráv. Jinak jsou akcie stabilní jako málokde jinde. Zástupci společností jsou ale pozitivně naladěni.

Skype je fenomenální služba, kterou milují miliony lidí na celém světě,“ říká CEO Microsoftu Steve Ballmer. „Společně vybudujeme budoucnost komunikace v reálném čase tak, aby lidé mohli být stále ve spojení se svou rodinou, přáteli, klienty a kolegy kdekoliv na světě.

Microsoft a Skype sdílejí vizi v přinášení inovací a produktů pro své zákazníky,“ tvrdí Tony Bates. „Společně budeme schopnit urychlit plány Skypu v rozšíření globální komunity a uvedení nových směrů v komunikaci a kolaboraci.

Bude zajímavé sledovat především mobilní sféru redmondské firmy. Po velké dohodě s Nokií a převzetí Skypu se budou muset mít na pozoru především operátoři. VoIP je budoucnost a tradiční dražší 2G/3G sítě už nemusí být tolik přitlažlivé (maximálně kvůli datových tarifům), když Skype a podobné služby budou v každém druhém telefonu.

Co říkáte na spojení Skypu a Microsoftu vy? Vítáte jej, nebo Skype preventivně smažete z disku?

ICTS24

Mimochodem: Twitterem se šířil moc pěkný vtip. Co získáte spojením Skype a Microsoft .NET? Že by přece jen katastrofa?

Zdroj: Microsoft, Wired, TechCrunch