Jak je na trhu samostatných grafik? Nvidia získala, AMD ztratilo, o herní GPU roste zájem

24. 2. 2017

Sdílet

Ilustrace - grafické karty Nvidia a AMD, tržní podíly Autor: ExtraHardware / Cnews
Ilustrace - grafické karty Nvidia a AMD, tržní podíly

Minulý týden jsme zde probírali data o prodejích a tržních podílech jednotlivých dodavatelů GPU během čtvrtého kvartálu roku 2016. Analytická firma Jon Peddie Research, která je zveřejňuje, měla v té době ale ještě jen celková čísla, do kterých se počítají i integrovaná grafická jádra. Vzhledem k jejich vysoké početní převaze (stačí se podívat na procenta Intelu) pak bohužel není úplně zřejmé, jak si proti sobě stála Nvidia a AMD v tom hlavním – samostatných herních grafikách. Nyní už ale JPR doplnila i samostatnou zprávu pro tuto oblast a tak je obrázek kompletní.

Pro připomenutí: celkové podíly vyšly tak, že se Intelův „kousek“ koláče smrsknul ze 71 % na 68,1 % a jak AMD, tak Nvidia získali: červení na 14,4 % z dřívějšího 13% podílu, zelení na 17,5 % z 16,0 %. Jak to o ale vypadalo jen mezi samostatnými kartami GeForce a Radeon? Již z celkových čísel se dalo očekávat, že se zvedne podíl Nvidií, k čemuž také došlo. Je to však pohyb poměrně malý, což je možná překvapivé. Její tržní podíl stoupl ze 70,2 % na 70,5 %, tedy o 0,3 procentního bodu. AMD zákonitě kleslo ze 29,8 % na 29,5 %. Pro srovnání, o rok dříve v Q4 2015 byl poměr sil 78,3 % proti 21,6 %. Firma S3 je ještě v tabulce stále uvedena, ovšem bez nějakého měřitelného podílu.

Tržní podíly samostatných grafik Nvidia a AMD v Q4 2016 (Zdroj: Jon Peddie Research) Tržní podíly samostatných grafik Nvidia a AMD v Q4 2016 (Zdroj: Jon Peddie Research)

Je otázka, proč pohyb nebyl větší. Zatímco AMD v daném období na trh nepřineslo žádný nový produkt, Nvidia vydala GeForce GTX 1050 a GTX 1050 Ti, které směřují do poměrně levného segmentu a také v recenzích byly pozitivně hodnocené. Teoreticky by jejich efekt snad mohlo kompenzovat listopadové uvedení 14nm Radeonů Pro na profesionálním trhu. Tam údajně v čtvrtém kvartále prodeje narostly skoro o pětinu (přesně 19,4 %), tento segment je ale určitě menším rybníkem, než herní GPU.

ICTS24

o herní grafické karty je zájem i když PC chřadnou

Podle JPR jsou profesionální grafické karty spolu s herním hardwarem prakticky jediné oblasti, které nekopírují klesající trend prodejů osobních počítačů a naopak rostou. Zatímco osobních počítačů se v čtvrtém kvartále roku 2016 prodalo o 10,9 % méně než před rokem v Q4 2015, prodej samostatných grafických karet šel údajně meziročně o 21,1 % nahoru. V porovnání s třetím kvartálem pak prodeje byly také vyšší, o 5,6 %.

Rozložení prodejů mezi jednotlivé oblasti trhu grafických karet (Zdroj: Jon Peddie Research) Rozložení prodejů mezi jednotlivé oblasti trhu grafických karet (Zdroj: Jon Peddie Research)

Jon Peddie Research z těchto čísel (a také se zvyšujícího se podílu samostatných grafických karet na jeden počítač) vyvozuje, že herní průmysl má na PC rozhodně dobrou budoucnost, přičemž tato platforma si bude pro hraní držet prvořadý význam. Nicméně uvidíme, zda se tento trend vydrží a nebude jen dočasný. Za růstem prodejů v roce 2015 je pravděpodobně i přechodná vlna upgradů daná příchodem FinFETových GPU po delší době, kdy byly grafiky zamrzlé na 28nm procesu. Úspěch v loňském roce tak částečně mohou být důsledkem odložené poptávky z let 2014 a 2015, kdy prodeje klesaly. Tento faktor ale jednou odezní a mohl by trh grafik opět otočit do klesajícího trendu.