Možná jste právě mávnuli rukou se slovy, že „stejně tam mají nějaké RAID edice, to mi vůbec nepomůže“. Opak je pravdou, společnost ve svých datových úložištích používá zcela standardní pevné disky. Důvod je poměrně směšný – v době, kdy továrny v Thajsku nebyly schopny dodávat disky ve velkém množství, zaměstnanci z Backblaze objížděli obchůdky a skupovali nejen interní, ale i externí disky (které pak museli vypreparovat).
Chybovost zařízení je dána především třemi faktory – chyba z výroby, náhodná chyba a chyba z opotřebení. Zatímco chyba z výroby se projeví ve většině případů hned na začátku, chyba z opotřebení až po určitém čase (a postupně se šance chyby zvyšuje). Náhodné chyby lze považovat za určitou konstantu a objevují se po celou dobu.
Dá se tak předpokládat, že chybovost bude vyšší na začátku nasazení, pak se sníží a po určitém čase začne zase růst. A přesně ke stejnému výsledku došli i v Backblaze. Během prvního roku a půl byla chybovost 5,1 %, další rok a půl ale byla jen 1,4 %. Po třech letech online provozu se chybovost zvedla na 11,8 % (a patrně bude dále stoupat).
Výhled do budoucna
Společnost poskytla statistiku za první 4 roky, slíbila však, že bude výsledky průběžně zveřejňovat i dále. Pomocí interpolace výsledku však předpokládá, že by se 6 let v ostrém provozu mohlo dožít až 50 % disků.
Pokud je to pravda, rozhodně to není špatné. Zkuste vzít v úvahu, že na RAID Edition poskytuje pětiletou záruku, cena je však výrazně vyšší (oproti spotřebním diskům). Teoreticky vzato se provoz obyčejných disků v datacentrech vyplatí. Pokud ovládáte anglický jazyk, opravdu doporučuji si přečíst celý článek (viz zdroj).
Zdroj: blog.backblaze.com