Minulý měsíc se v Praze konal čtvrtý ročník konference TVCON, na kterém se sešla odborná veřejnost. Hlavním tématem bylo samozřejmě televizní vysílání. Zástupci České Televize a Primy zde vysvětlovali budoucnost technologie HbbTV, Pavel Górecki zase přednosti IPTV a Pavel Dvořák shrnul stav přechodu na DVB-T2.
Velmi zajímavou přednášku o Netflixu měl zakladatel serveru Edna.cz Tomáš Vyskočil a šéf nangu.TV Ladislav Navrátil představil novinky, jaké brzy uvidíte u velké části poskytovatelů internetové televize.
HbbTV do každé rodiny?
Z pohledu pokročilého uživatele a geeka je HbbTV jen takový lepší teletext. Pokud máte u televizního gauče tablet, hybridní vysílání vám nic moc nepřinese. Ale někteří provozovatelé televizí v něm vidí přidanou hodnotu pro běžné uživatele a současně možnost, jak vydělat.
Tip: Co to je HbbTV a jak jej naladit: Vše o hybridním vysílání
Ač jde o jeden standard s typickým červeným tlačítkem, každá televize si jej řeší po svém. HbbTV nabízí ČT, Prima, Nova a několik menších stanic a funguje na terestrickém vysílání či přes kabelovku UPC. Teoreticky by mohlo fungovat i přes IPTV, ale pokud se nepletu, žádný operátor jej nenabízí.
Kromě známého červeného tlačítka prosazuje Česká televize i modré tlačítko a HbbTV tak hodlá pojmout trošku jinak. Navíc určité malé procento uživatelů si červené tlačítko plete a místo spuštění HbbTV televizor občas vypne.
Funkce červeného tlačítka se v čase mění. Většinou jím HbbTV spustíte, ale v určitých časech pomocí něj vlastně „kliknete na reklamu“. Inzerce nemají diváka obtěžovat, v průměru na něj alespoň u Primy vyskočí HbbTV reklama při každém 16 přepnutí.
Jan Zeman z České televize
U České televize je hlavní výhodou integrace iVysílání a právě k němu využívá i modré tlačítko. Nova má ve svém HbbTV hodně bulváru a místo celých pořadů můžete zhlédnout jen krátké ukázky. I během procházení HbbTV ale pořád vidíte aktuální vysílání v malém okně, něco jako PIP. Šikovně má Nova zpracované počasí. Zcela nové rozhraní má Prima. Je to jako byste si pustili na televizi internet s několika jednoduchými funkcemi, omezený jen na data konkrétní televizní stanice. Přesto jde o přidanou hodnotu.
Počet uživatelů HbbTV závisí na tom, jestli mají televizory či set-top-boxy, které tuto technologii umějí. Měření probíhá kombinací zjišťování příznaku Unique DeviceID a dotazníkem přímo ve vysílání (výzvou ke stisknutí červeného tlačítka). Podle Primy jsou to necelé dva miliony za měsíc a trend je rostoucí. V jeden okamžik je průměrný zásah inzertního příspěvku přes HbbTV až 260 000 diváků. Obecně najdete HbbTV hlavně u terestrického vysílání, IPTV jej nemívá (ač by to technicky problém nebyl).
HbbTV se zkrátka stává inzertní platformou. Hovořili o tom Jan Zeman z ČT i Daniel Grunt a Petr Hatlapatka z Primy. Když vám televize dají takto něco navíc, chtěly by i nějaký zisk. Ono je to logické, HbbTV je zdarma a provozovatele televize něco stojí. Navíc nabízí dobře cílenou reklamu s velkým zásahem, který je třeba proti internetovým banerům několikanásobný. HbbTV zůstane takovou „internetovou televizí pro chudé“. Na HbbTV ovšem spoléhají i malé televizní stanice, pro které by mohlo jít o významnou část příjmů.
Nikola Pařízková a Martina Vacková (televize Relax a Rebel, Digital Broadcasting)
IPTV je lepší.(TV)
S takovým názorem vystoupil Pavel Górecki z firmy GoNET, která stojí za internetovou televizí Lepší.TV. HbbTV je jen doplněk, ale vedle internetového vysílání IPTV/OTT nemá šanci. Funkce poskytované technologiemi IPTV/OTT budou vždy lepší, akorát ne zdarma.
A to zrovna Lepší.TV patří ve své nabídce k nejlevnějším a nabízí i nejdelší zpětné zhlédnutí. Slabinou je prozatím absence vysílání v rozlišení 1080p, takže kvalita obrazu je vlastně nižší, než bude u některých stanic v rámci DVB-T2. Což ale většina diváků stále moc neřeší.
Pavel Górecki prozradil, že v Lepší.TV si na rozdíl od většiny dalších operátorů naprogramovali vše sami a nevyužívají platformu typu nangu.TV. Mohou proto expandovat a hodlají nabízet služby IPTV pro další zájemce o poskytování televize.
Možná se tak brzy dočkáme nového poskytovatele internetové televize, jehož technologie (příjem signálu, jeho zpracování a uložení pro živé i zpětné vysílání) bude pocházet právě od LepšíTV. Nebo na něj přejde někdo z konkurence.
Stejným způsobem u nás funguje i SledováníTV, jehož služby využívá kromě mnoha lokálních poskytovatelů třeba i Vodafone. Zrovna ten ale uvažuje o odkoupení UPC, čímž by získal vlastní technologie.
Porazí někdo Netflix?
Tomáš Vyskočil založil Ednu a nyní se věnuje projektu Filmtoro. Podle něj je nemožné, aby někdo zastavil rozjetý Netflix. Největší hráči v tomto oboru jsou ještě Amazon, Hulu a HBO, ale Netflix má nevětší růst. Ve světě jej používají hlavně Američané, v Evropě převážně ve Velké Británii, Francii a Německu. Počet uživatelů v Česku odhaduje na 50 000, ale oficiální statistiky nejsou dostupné.
Takový Amazon má ve své nabídce filmů asi třikrát více titulů, jenže Netflix ty své dokáže lépe prodat a hlavně má stále více původní tvorby, do které investuje čím dál víc peněz. Plánované investice pro tento rok dosahují 7 miliard dolarů, Amazon hodlá utratit 5 miliard a HBO (a to má drahou Hru o trůny) jen dvě miliardy.
Časté nářky na chudý obsah v Česku jsou opodstatněné jen zčásti – na filmy je to skoro vyrovnané a celkový počet titulů prohráváme v poměru pouze 3700 : 5700.
DVB-T2 do dvou let všude
Pavel Dvořák, bývalý šéf Českého Telekomunikačního úřadu, za jehož doby nebyli mobilní operátoři zrovna otevřeni změnám, informoval o postupující digitalizaci v rámci nového standardu DVB-T2.
Přechod z analogu na DVB-T byl velkým skokem a spíše než kvalitu obrazu přinesl možnost vysílání více stanic v rámci multiplexů. HD rozlišení přijde až s DVB-T2, jenže se ukazuje, že „více místa ve vzduchu“ využijí majitelé multiplexů spíše k navýšení počtu kanálů. Ve Full HD tak má vysílat hlavně veřejnoprávní česká televize.
Ve světle toho (a také kvůli novým set-top-boxům pro majitele starších zařízení) může mít smysl vyzkoušet internetovou televizi, která vyšší kvalitu nabízí už dnes. UHD rozlišení to ovšem nebude, neboť o něj není mezi uživateli dostatečný zájem (nebylo by to zadarmo).
Není to jen o HD, přechod na DVB-T2, které již částečně vysílá, umožní uvolnit pásmo 700 MHz pro účely mobilního internetu. K tomu má dojít v polovině roku 2020 a na začátku roku 2021 pak dojde k úplnému vypnutí DVB-T. DVB-T se ve středních Čechách vypne již ke konci roku 2019 a jako první vypne multiplex 1 České televize v Praze na Cukráku a Žižkově.
Nangu.TV v novém
Ladislav Navrátil je chief Architect Nangu.TV, což je platforma pro poskytování internetové televize. V Česku ji využívá O2 TV a T-Mobile TV, ale i také třeba iVysílání České televize. Patří k velkým hráčům i ve světě. Nangu.TV bylo založeno v roce 2004 a poskytuje kompletní technologie pro streamování videa.
Podle Navrátila bude dalším krokem změna toho, jak lidé vnímají vysílání. Už ne jako časovou osu stanic v současném EPG, ale nabídku například podle žánru. Při vyhledávání filmu pak nabídka z více stanic – nižší rozlišení a s reklamou mohou být třeba zdarma, za vyšší rozlišení bez reklam se připlatí. Nové rozhraní nangu.TV má čtyři části: Home, Video, Televison a Search.
Otázkou zůstává, co na takový přístup řeknou majitelé televizních stanic. Jenže podobné revoluce proběhly už dříve, třeba v hudebním průmyslu po vstupu Applu. Mnoho současných internetových televizí a operátorů tak možná v dlouhodobém horizontu skončí přinejlepším jako součást některého giganta typu Google nebo Apple.
partnerem rubriky IPTV je společnost CETIN a ZrychlujemeČesko.cz