V centrále Twitteru (v San Franciscu) včera jeho provozovatelé pořádali tiskovou konferenci, kde představili řadu novinek a pochlubili se novými čísly. Na pódiu se vystřídali všichni hlavní představitelé v čele se zakladateli Evanem Williamsem a Bizem Stonem.
Že Twitter roste, netřeba dodávat. Denně se hlásí více než 370 000 uživatelů, zvýšený zájem je především o mobilní přístup (250% nárůst oproti loňsku). Přibližně 145 milionů uživatelů napíšou denně asi 100 milionů nových tweetů. Přitom přes oficiální webový klient přistupuje 78 % z nich (více ve statistikách zde).
Webový klient se přitom téměř nemění, pokročilými funkcemi neoplývá a proto už řada lidí přešla na desktopové nebo i online alternativy. Tyto uživatele chce Twitter získat zpět a přidanou hodnotou si rozmazlit i ty věrné. Přijde totiž nový web, který změní takřka vše. Na první pohled to však nepřipomíná klasický scénář „spousty novinek, ale v nepřehledném rozhraní“, ale už podle obrázků se člověk musí na chystanou podobu těšit.
Twitter už není tím obyčejným mikroblogem se 140 znaky na vykecávání. Nabaluje na sebe vlastní služby (geolokace, zkracování URL) a aplikace třetích stran, které tweetům přidají další rozměr. Jak kdesi někdo trefně poznamenal, ze stavu „co dělají uživatelé“ se přeměnil na „co se děje ve světě“.
Novou podobu zatím zkouší jen malé procento beta testerů, ale ukázkové video odhaluje vše podstatné.
Z úzké nudle a pravého panelu s odkazy se stala plnohodnotná dvoupanelová aplikace (hodně podobná oficiálnímu klientu pro iPad). V základním pohledu opět sdružuje počet tweetů, followings, followers, trending topics atd., ale stačí klepnout / najet myší na některý tweet a zobrazí se další podrobnosti.
Multimédia přímo na zdi
Pokud tweet obsahuje odkaz na video nebo obrázek, přímo se zobrazí jejich náhled. Mají vaši přátelé aktivováno sdílení geolokace? Ihned je uvidíte na mapě. Tyto funkce budou fungovat díky partnerství se službami DailyBooth, DeviantART, Etsy, Flickr, Justin.TV, Kickstarter, Kiva, Photozou, Plixi, Twitgoo, TwitPic, TwitVid, Ustream, Video, yfrog a YouTube. Tedy největší esa ve sdílení videa (i broadcast vysílání!) a obrázků, které se dnes ve spojitosti s Twitterem využívají.
Nový Twitter, zdroj: Engadget
Další drobnosti:
- Nahoře poprvé vidíme vyhledávač, v poli pro psaní příspěvku už chybí tlačítko „Tweet“ a proud příspěvků je nekonečný. Tedy konec tlačítek další/předchozí.
- U jednotlivých tweetů se už nezobrazují detailní informace (ty se přesunou do pravého panelu), zůstal pouze příspěvek, čas a k přezdívce přibylo i jméno uživatele.
- Klepnutím na jméno nebo ikonku uživatele vyskočí podrobnější info boxík než nyní. Kromě jména, základních informací a nástrojů přibyly ještě počítadla tweetů, followers, followings a listy.
- Stále není možné přihlásit se na více účtů současně a přepínat je.
Magazín TechCrunch už nový design testuje a zjistili několik dalších zajímavostí:
- Přibydou klávesové zkratky (konečně!). Tečkou se obnoví proud a přesune vás to úplně nahoru, „n“ (nový tweet), „t“ (retweet) a další.
- Zvětší se uživatelské ikonky (avatary). To odpovídá osobnějšímu trendu (zobrazování jmen apod.).
- Proud je celkově čistší, ikony retweetů zmizely, nahradil je zelené trojúhelník v rohu.
- Ve vyhledávači přibydou filtry, bude možné hledat jen příspěvky s odkazy nebo se lze omezit jen na nejbližší oblast (podle adresy v profilu nebo geolokace?)
Chytřejší budeme, až si nový Twitter vyzkoušíme sami. Provozovatelé slíbili, že jej spustí v následujících týdnech. Snad se zlepší i výkon. Nová architektura tomu nasvědčuje, už dříve slíbovali, že jednotlivé komponenty rozloží do několika dedikovaných serverů, což by mělo pomoci v rychlosti. Zatím je to bída a nedovedu si představit plynulý chod funkcí v pravém panelu.
Uživatelé alternativních klientů jako HootSuite nebo Seesmic už podobné funkce znají, takže se nad novinkou mohou jen ušklíbnout. My ostatní máme radost, nebo ne?
Zdroj: Twitter, Engadget, TechCrunch