Twitter už není ta hodná síť: bez Instagramu budou problémy [komentář]

13. 12. 2012

Sdílet

 Autor: Redakce

Byli jste zvyklí používat Tweetdeck? Twitter jej koupil. Nebo jiného klienta? Twitter je začal omezovat, protože chce, aby lidé využívali výhradně oficiálního. Zatím ještě existují alternativy, i placené, ovšem jakmile dosáhne nějaký klient hranice 100 000 uživatelů, další se již nepřipojí. Twitter omezil tokeny přes své API právě na toto číslo pro každého jednotlivého klienta a stotisícíprvý uživatel má smůlu.

Pokud je takový klient v Marketu nebo App Storu zdarma, jde o velmi snadno dosažitelnou hranici, když vezmeme v úvahu celosvětový počet účtů kolem 500 milionů. Nedávno postihl tento problém například Tweetro. Zrovna u něj je to problém, protože pro Windows 8 není mnoho alternativ. Proč to ale dělá?

Hranice 100 000 tokenů se dosáhne velmi snadno také tím, že ačkoliv přestanete klienta používat, token je stále aktivní a pro jeho zrušení by každý uživatel musel ručně odstranit klienta ze svých povolených aplikací v nastavení. A to prakticky nikdo nedělá.

Twitter: „Všichni používejte oficiálního klienta“

Pro autory ostatních klientů je zatím cestou, jak se elegantně vyhnout stotisícové hranici, svou aplikaci zpoplatnit, čímž počet uživatelů ubyde a vývojáři současně vydělají nějaké peníze. Twitter to ale kvůli penězům nedělá. Monetizace Twitteru je zatím velmi malá a peníze plynou hlavně z tzv. Promoted tweets, což jsou placené tweety, které se občas objeví ve vaší tajmlajně. A tyto tweety se samozřejmě objeví i v alternativních klientech.

Je v tom možná trochu sebestřednost a víra, že právě oficiální klient je ten nejlepší, což nerozporuji – sám jej už delší dobu používám jako hlavní. Jenže právě alternativní aplikace (klienti) dopomohly Twitteru k popularitě, jakou má dnes, když v dřevních dobách uměly proti oficiální aplikaci mnohem více. V byznysu se to nenosí, ale ze strany Twitteru jde o nevděčnost. Na druhou stranu, Twitter je již nepotřebuje.

Možná také doufá ve větší počet zobrazení záložky Discovery, která toho moc nenabízí, a přesto ji Twitter tlačí a v aplikaci na čelním místě. Nachází se v ní ovšem také užitečné Activity, tedy přehled aktivit vašich followings.

Twitter přestává být „Dont be evil“ sítí

Oficiální aplikace Twitter pro iPad se navíc v poslední verzi hodně nepovedla a uživatelé vzpomínají na tu předchozí; ke které se nejde vrátit a i když někteří neupdatovali, nelze dlouhodobě na staré verzi vytrvat.

 

Omezením alternativních klientů dochází k nevoli mezi skalními fanoušky, jelikož Twitter je stále hodně komunitní síť aktivních uživatelů. Ani vývojáři nejsou ze současné situace nadšení, do tvorby svých klientů dali mnoho prostředků a nyní hrozí, že je Twitter jedním šmahem zakáže. Může v tom být sice i obava ze zneužívání či vytěžování API špatně napsanými aplikacemi, ale tohle nebude ten pravý důvod.

Zpoplatněné aplikace třetích stran nyní budou muset být mnohem lepší, aby je lidé používali a to je dnes, kdy oficiální klient umí prakticky vše, velmi těžké. Obava ze zákazu navíc k vylepšování nepovede.

Jedna z tezí může být, že velmi některé populární aplikace třetích strany se pro Twitter stávají hrozbou. Může přetáhnout uživatele z oficiální aplikace a přinést uživatelům něco navíc. Něco, co si Twitter nepřeje, protože má vlastní strategii. A třeba bude nakonec nabízet vylepšenou a placenou verzi vlastního klienta, ale to je již čirá spekulace.

Válka o obrázkovač

A na scéně se objevují další změny. Stočtyřicet znaků prostého textu nikdy nestačilo a lidé do tweetů se prostřednictvím odkazů vkládali obrázky. Nejprve přes službu Twitpic a podobné, poté se Twitter dohodnul s Photobucketem a nabídl vlastní úložiště (hostované u Photobucketu) na adrese pic.twitter.com, ale stále vznikaly nové obrázkovače.

Některé již opět zanikly (třeba jako Lightbox z rozhodnutí Facebooku). Ty nejlepší ale byly jen pro iOS, což se nedávno změnilo. Přišel Instagram, který se s Twitterem tehdy kamarádil, pro telefony s Androidem, ale záhy byl koupen Facebookem a přátelství skončilo.

Androidisté si tak Instagramu ani pořádně neužili. Že se Instagram pomalu mění, bylo jasné hned, jak Zuckerberg zaplatil onu miliardu dolarů. Najednou se rozhodl zablokovat API pro Twitter, čímž Facebook potvrdil, že hodlá popularitu Instagramu využít jen pro sebe. Nakolik nakonec bude Instagram pohlcen, a nakolik zůstane samostatný, zřejmě neví ani oni sami.

ICTS24

Twitter kdysi také plánoval koupi Instagramu, ale nyní vyvíjí vlastní obrázkovač, který nedávno zpřístupnil při příležitosti nové aktualizace klienta. Bohužel, zatím toho mnoho neumí. Osud Instagramu je však velmi nejistý a pokud chcete obrázek sdílet právě přes Twitter, už nyní není vůbec vhodný – uživatelé na to brzy přijdou sami.

Změny přijdou. K lepšímu či horšímu

Twitter by měl hodně rychle zareagovat, jinak se mohou Instagramisti stáhnout na jinou síť (čti Facebook), ale místo toho se zabývá bojem s těmi, kteří mu v začátcích tolik pomohli. Do koupi jiného populárního obrázkovače se nemá a vlastní vyvíjí pomalu. Navíc stále není čitelná jeho finanční strategie. Doufám, že ví, co dělá – svět nepotřebuje další Facebook s modrým ptákem ve znaku.

Autor článku

Šéfredaktor Cnews.cz, dříve editor Computeru. Nadšenec do notebooků a příznivce kompaktních smartphonů. Najdete mě na Twitteru nebo LinkedInu.