Uživatelé grafik Nvidia mají s kartami GeForce RTX možnost používat pokročilý upscaling DLSS, který výrazně zvyšuje snímkovou frekvenci, protože reálné vykreslování běží na sníženém rozlišení oproti nativnímu, a tedy s menšími nároky. Před časem bylo oznámeno, že nějakou formu alternativy pro grafické karty Radeon chystá i AMD, má se jmenovat FidelityFX Super Resolution (FSR).
AMD minulý měsíc vydalo větší aktualizaci ovladačů 21.4.1, ale její součástí ještě FSR nebylo, naopak jsme měli zprávy, že čekat tuto novinku je třeba spíš až někdy na konci roku. Teď se objevilo konfliktní tvrzení, podle kterého by naopak vydání mohlo být mnohem blíž, možná už příští měsíc.
FSR příští měsíc?
Youtuber Coreteks teď tvrdí, že FidelityFX Super Resolution už pokročilo výrazně víc a technologie je už prý v rukou vývojářů her. A údajně by dokonce měla být uvedena už brzy, snad dokonce během příštího měsíce (června). To by bylo mnohem dříve, než předchozí indicie naznačovaly. Jak důvěryhodná tvrzení tohoto youtubera jsou, to je nejasné, ale údajně mu toto sdělilo několik zdrojů (snad právě z okruhu vývojářů her, s kterými by asi AMD mělo na této věci spolupracovat).
Podle Coreteks prý výkon vypadá dobře, to ale může znamenat víceméně cokoliv a konkrétní čísla nebo nějaká porovnání s DLSS nenabízí. Kromě toho je třeba říct, že jen údaj o výkonu nám neříká nic, pokud nevíme, jak moc velký bude postih v kvalitě obrazu.
FSR údajně nebude vyžadovat od vývojářů příliš mnoho práce, pokud ho budou do hry začlenit, a také neobnáší trénování pro konkrétní hru. Trošku zvláštní je tvrzení, že prý tato technologie je implementována v ranější fázi grafické pipeline, než DLSS, které běží víceméně jako postprocesssing na jejím konci. U DLSS je právě díky tomu, že pracuje s hotovými snímky (bitmapami), dobře aplikovatelný upscaling na bázi neuronové sítě. Tento přístup by měl právě být snazší na začlenění do hry, kdežto umístění do nějaké ranější fáze vykreslování naopak komplikovanější. Jak si toto vysvětlit, se snad dozvíme časem (napadá mě, zda AMD nepoužilo něco jako nedávno vydanou funkci Radeon Boost na bázi variable-rate shadingu, místo upscalingu celých snímků).
Konvenční upscaling místo neuronové sítě?
Další věc, kterou Coreteks uvádí, je zmínka, že FSR používá pro upscaling z nižšího rozlišení „algoritmický super sampling“, jenž prý má velmi malý dopad na výkon. Opět těžko říct, jak moc těmto informacím věřit, ale pokud to není zkresleno/nepochopeno, mohlo by to znamenat, že upscaler nebude na bázi neuronové sítě („AI“), ale nějakého konvenčního interpolačního algoritmu, který má vysoký výkon při implementaci na shaderech GPU.
Nevýhodou takovéhoto přístupu by mohla být nižší kvalita a ostrost upscalingu. Ale teoreticky by tu mohly být i výhody, AI upscaling mívá také své artefakty nebo problémy se ztrátou detailů (rozmazání) v texturách. Obecně vzato bychom ale asi od použití jednoduššího upscalingu měli očekávat nižší kvalitu obrazu u FSR proti DLSS 2.0. Záležet ale také bude na tom, zda bude AMD používat také temporální stabilizaci, jež je na DLSS 2.x také velmi důležitá (pokud ne důležitější), o čemž Coreteks mlčí.
Tip: Nvidia uvádí DLSS 2.0: nová verze AI upscalingu je temporální a nese mnohá vylepšení
FSR má běžet i na grafikách jiných značek
Upscaling FSR bude součástí knihoven či balíku grafických komponent a efektů pro hry FidelityFX. Podle Coreteks by ale FSR nemělo být podporované jen čistě na grafikách AMD, ale mělo by být kompatibilní i s GPU od Nvidie (a potažmo asi od Intelu). To nicméně není úplně překvapivé, pokud AMD používá konvenční shadery a ne nějaké speciální jednotky jako Nvidia u DLSS. Pokud hra už bude podporovat jak DLSS, tak FSR, asi se dá čekat, že uživatelé karet GeForce budou volit upscaling od Nvidie.
Pro vývojáře by ale mohla obojetnost FSR a široká kompatibilita být atraktivní. AMD by se takto možná i mohlo snažit odradit některé od toho, aby implementovali DLSS, které funguje jen na jedné značce – tedy aby tuto funkci nechali jen na FSR, protože tím pokryjí všechny grafiky.
Zatím tyto informace berte s rezervou. Zejména tvrzení, že AMD tuto technologii vydá už příští měsíc, vypadá dost odvážně. Na druhou stranu, pokud vývoj probíhal už dříve, ještě před prvním oznámením loni v říjnu, mohlo by se to stát. Na přelomu května a června se koná Computex 2021 (virtuálně) a AMD opět bude prezentovat svoje novinky. Jde o jeden ze dvou nejsledovanějších hardwarových „eventů“ roku (s CES), takže by dávalo smysl, na něm podobnou novinku představit. Poté během června se také bude konat herní veletrh E3, který by mohl případně hrát stejnou úlohu.
Dlužno ale dodat, že oznámení či odhalení technologie FidelityFX Super Resolution na jedné z těchto akcí nemusí být totéž co uvedení. Podobná technologie může být předvedena či oznámena jen formou dema, ukázek a „slibů“ s tím, že ve hrách se objeví později, třeba až za pár měsíců. Tudíž se sice v červnu můžeme o této novince dozvědět, ale nakonec se může potvrdit i to, že pro uživatele bude dostupná až spíš koncem roku. Ostatně i DLSS bylo oznámeno v několikaměsíčním předstihu předtím, než se objevila první hra (Battlefield V), takže toto by možná měl od začátku být očekávaný scénář...
Zdroj: VideoCardz