Jedním z úspěchů, které nás v Česku mohou těšit, je vybojování zastávky v Praze. Akce proběhla 5. června v klubu SaSaZu. I místní vývojáři se mohli přijít vzdělat na téma Windows 10 a možnosti platformy pro moderní aplikace. Není velkým překvapením, že putovní Build co se rozměrů a rozsahu týče nemohl překonat originál. Šlo o jednodenní akci, do které bylo zhuštěno to nejdůležitější.
Volná místa byla rozebrána za zhruba 3,5 hodiny, proto byla později kapacita ještě navýšena. Dokonce se v Praze jednalo o největší z proběhlých putovních konferencí Build. Akce se sice konala v Česku, což přirozeně neznamená, že by na ni nepřijeli cizinci. S výjimkou jedné proběhly přednášky v angličtině, ostatně přednášející přece povětšinou přijeli z Redmondu a čeština jim není vlastní.
Pro vývojáře především
Ne, že by se nesnažili. Diváky pobavil výstup s pokusem správně vyslovit slovo Praha. Své přijeli říct Jeff Burtoft, Pete Brown, David Rousset nebo Mat Velloso. Všichni to jsou ostřílení vývojáři. Od obecné zahajovací přednášky jsme se dostali ke konkrétnějším věcem, svůj kus slávy si urval miniaturní počítač Raspberry Pi – Windows 10 mají skvěle fungovat všude, i na tom nejméně výkoném hardwaru, který navíc můžete připravit, aby vykonával pouze jednu konkrétní činnost.
Nás více než kód zajímají konkrétní funkce. V tomto směru Build nevyhnutelně nemohl mnoho nabídnout. Cílem nebylo než předat publiku vývojářů to nejdůležitější, co budou potřebovat pro vývoj aplikací pro Windows 10, resp. jim ukázat, proč si pro vývoj vybrat právě tuto mladou moderní platformu.
Ořezanost putovní verze konference byla cítit také na tom, že nám toho Microsoft neukázal tolik, co předvedl v San Francisku. Někteří tajně doufali, že Redmondští předvedou Hololens, ale bohužel na to nebyl prostor. Ačkoli se sám za vývojáře nepočítám a není mým cílem osvětlovat vám, jak snadno se píše kód pro platformu Windows 10, s pár postřehy se s vámi podělím.
Postřehy
Microsoft nezastírá, že chce, aby se Desítky rozšířily v co nejkratším čase na co největší počet zařízení. Jedině tak se mu podaří přesvědčit vývojáře, aby produkovali aplikace. Jeden z přednášejících si zavtipkoval na téma „slyšeli jsme, že chcete větší uživatelskou základu.“ Vstříc vývojářům vychází mj. snadným portováním aplikací z iOS a Androidu. Podle jednoho plánu chce firma do dvou až tří let dostat Windows 10 na miliardu zařízení.
Podobně bylo přiznáno, že desktop platí za nejproduktivnější prostředí. Na tabletech dnes můžeme dělat i produ San Francisku ktivní věci, ale nejvíce aplikací a možností máme v klasickém desktopovém prostředí. Dávno jsou pryč časy, kdy Microsoft začal prodávat Osmičky a tvářil se, že desktop bude nahrazen novou platformou pro primárně dotykové aplikace. Tenhle plán prostě nevyšel a Microsoft ví, že svět má desktop v oblibě.
Přesto budou Desítky vedle desktopu logicky nadále prosazovat novou platformu pro aplikace. Microsoft nicméně plánuje prostředí více sjednotit v tom směru, že nedostaneme schizofrenní operační systémem se dvěma kompletně rozdílně vypadajícími prostředími. O moderních aplikacích v oknech už víte. Co ale to, že desktopové aplikace budou moct mít také svoje aktivní dlaždice?
Ať už k nabídce Start připnete jakýkoli program, nebude rozlišováno mezi jeho původem. Ostatně, i Windows Store nabídne prostor desktopovým programům. Přišlo také na dotazy, přičemž tím patrně nejtradičnějším byl příchod Cortany do Česka. V tomto směru se nic nového neděje. Microsoft s nasazením na dalších trzích počítá, ale nikdo nedokáže říct, kolik vody Vltavou proteče, než se dočkáme Cortany lokalizované do češtiny.
Nedávno firma řekla, že bude bojovat za lepší obchod s aplikacemi, ale to už tu bylo několikrát. Ačkoli každou schválenou aplikaci kontroluje člověk z masa a kostí, dostávají se do obchodu podvodné nebo nekvalitní a nefunkční kousky. Přednášející pánové se rozpovídali, proč tomu tak je. Často se prý děje to, že fungující normální aplikaci vývojáři později předělají a vytvoří z ní něco, čím nebyla. Něco, co pak návštěvníkům Windows Store otravuje život.
Současně není úplně možné plošně a výrazně zpřísnit pravidla pro přidávání aplikací, protože už dnes si někteří stěžují na pomalý proces schvalování. Proto Microsoft ověřeným vývojářům pro zjednodušení cestu do obchodu ulehčuje. Uvidíme, jak bude současná strategie fungovat, jestli budou v obchodě převážně dobré aplikace a vývojáři budou s podmínkami spokojeni.
Pokud jste zkoumali Hololens, patrně víte, že poslední verze předvedená právě v San Francisku výrazně zmenšila pole pohledu. Do každého oka jde obraz zvlášť, takže by zařízení patrně nestačilo s dechem. Ve výsledku proto vidíte rozšířenou realitu pouze v poměrně malém obdélníku.
Představit si to můžete tak, že dojem je podobný, jako kdybyste vzali mobilní telefon a podrželi ho asi čtvrt metru od obličeje. (Nebo si možná vzpomenete na stařičkého Dooma, kde šlo obraz omezit umělou viditelnou hranicí a zrychlit tak vykreslování.) Rozšířená realita se nachází ve zhruba takovém okně, což zážitek poněkud narušuje. Zástupce Microsoftu sdělil jednu velice zajímavou věc. Na to si prý stěžují nováčci, kteří si Hololens nasadili na hlavu. Ti, kdo s technologií pracují déle, k omezenému zornému poli tak skeptičtí nejsou, spíše naopak.