Hlavní navigace

V Praze skončila Game Developers Session. Herní svátek byl konečně světový

4. 12. 2015

Sdílet

 Autor: Redakce

Již od roku 2003 pořádá sdružení České hry každoroční konferenci zaměřenou na setkávání herních vývojářů nazvanou Game Developers Session. Akce se původně konala v Brně a soustředila se téměř výhradně na české a slovenské tvůrce. Později se ale přesunula do Prahy a ze spíše lokální záležitosti se proměnila v mezinárodní událost s dostatečným renomé na to, aby sdílela hosty s věhlasnou konkurencí, jako je Game Developers Conference

CEO Madfinger Games Marek Rabas na ohlédnutí za pěti lety v byznyse mobilních her
CEO Madfinger Games Marek Rabas na ohlédnutí za pěti lety v byznyse mobilních her

Loni tak například na GDS přijel Pawel Miechowski, scenárista povedeného polského survivalu This War of Mine o dopadech války na civilisty. Jak dokazuje letošní ročník, jenž se odehrál ve dnech 27. a 28. listopadu v kongresovém centru Hotelu Olšanka, u střední Evropy nezůstane.

Čeština na ústupu

Snahu akci maximálně otevřít zahraničním účastníkům prozrazuje již fakt, že zhruba polovina přednášek probíhala v angličtině. A to včetně vystoupení pravidelných řečníků, kteří by ještě před rokem či dvěma mluvili česky, případně slovensky. Částečně to samozřejmě zatím může působit jako světovost hraná, protože na chodbách centra byla pořád slyšet převážně čeština, jména zahraničních přednášejících nicméně poukazují na to, že jde o krok nutný a správným směrem.

Josué Monchan z Pendulo Studios na přednášce o tom, jak vlastně u her funguje příběh
Josué Monchan z Pendulo Studios na přednášce o tom, jak vlastně u her funguje příběh

Vždyť vystoupil například systémový designér FarmVille Brian Davis, narativní designér oceněný na letošní Game Connection v San Francisku Josué Monchan nebo herní designér zaměřující se na propojení filmů a videoher Mario von Rickenbach. Osobnosti české a slovenské scény zastoupené profesionály z Bohemia Interactive, Madfinger Games, Amanita Design nebo Warhorse Studios doplnili vývojáři ze Španělska, Švýcarska či Nizozemska.

 

Zároveň se letošnímu ročníku povedlo získat generálního partnera ve společnosti Epic Games, tedy v jednom z opravdu velkých zástupců videoherního průmyslu a firmě stojící mimo jiné za rozšířeným Unreal Enginem. Pokud ničím jiným, tak faktem, že společnost podobně zvučného jména vyslala své zástupce přemlouvat tuzemské vývojáře k používání jejich enginu, se Game Developers Session definitivně zbavila někdejší příchuti multifiremního večírku.

 Srbský vývojář Ranko Trifković vysvětluje, jak se píše hra
Srbský vývojář Ranko Trifković vysvětluje, jak se píše hra

Nadšení profesionálové

Do budoucna přitom může být důležité i to, že se Game Developers Session daří najít rovnováhu mezi odbornými přednáškami pro aktivní vývojáře a prezentacemi atraktivními pro běžného hráče. Na jedné straně se sice suše jmenují výhody toho kterého enginu či používání tabulkového designu, na straně druhé je ale prostor pro pohled do zákulisí vývoje očekávaných her – ať je to třetí díl nezávislé a výtvarně precizní adventury Samorost nebo ambiciózní středověké RPG Kingdom Come: Deliverance.

Viktor Bocan z Warhorse Studios popisuje vývoj šermování z první osoby pro hru Kingdom Come: Deliverance
Viktor Bocan z Warhorse Studios popisuje vývoj šermování z první osoby pro hru Kingdom Come: Deliverance

Tato rovnováha pak přesahuje přednáškové sály, jelikož mimo ně má zase návštěvník na výběr například mezi účastí na specializovaném workshopu či návštěvou výstavních stánků s možností vyzkoušet připravované hry. Program letos zpestřil i videoherní kvíz nebo souboj art directorů v kreslení. Že jde o nabídku pro návštěvníky lákavou, dokázal zvýšený zájem, který nakonec organizátory donutil navýšit limit registrací z 500 na 650 lidí.

Aleksej Savčenko z Epic Games mluví o výhodách Unreal Enginu 4
Aleksej Savčenko z Epic Games mluví o výhodách Unreal Enginu 4

WT100

Navíc je nutné ocenit, že ačkoliv ze všech organizátorů prýští nadšení, nejde už dávno jen o akci nadšeneckou – přednášky začínaly a končily na čas, technické problémy byly zcela výjimečné a dvoudenní konference proběhla bez většího zádrhelu. Vzhledem k tomu, že ve třech sálech obsáhla kompletní proces vývoje hry od napsání až po distribuci, nejde o úplně nepřekvapivý výsledek. Po letošním ročníku lze jednoduše konstatovat následující: Game Developers Session už se nejmenuje anglicky zbytečně.

Zdroj fotografií: Facebook/GDS