Dnes už nám to nepřijde, ale několik let zpátky vzbuzovala vzrušené debaty možnost, že by firma Valve, známá hrami Half-Life, Portal nebo Team Fortress a také oblíbenou distribuční platformou Steam, představila herní konzoli a postavila se tak vládcům druhé strany herního trhu – Sony, Microsoftu a Nintendo. Takzvaný „Steam Box“ se v roce 2013 skutečně potvrdil a Valve oznámilo iniciativu herních konzolí (nazvaných Steam Machines) založených na PC-kompatibilním hardwaru a poháněných Linuxem. Jak už ale dnes víme, nakonec tato iniciativa nesklidila valný úspěch, ačkoliv se ní toho tolik čekalo. Zdá se, že nyní z toho Valve jak se frázovitě říká „vyvozuje důsledky“ a Steam Machines oficiálně odklízí ze scény.
Konzole či počítače Steam Machines vydalo několik partnerů (obvykle to byli zároveň OEM výrobci PC) a Valve je nabízela ve Steamu. A jak se zdá, na něm se také odehrává jejich tichý odchod. Valve nyní Steam Machines z platformy fakticky odstranila. Stránky pro jednotlivé produkty a pro celou tuto kategorii zatím na serverech stále jsou, ale byl odebrán odkaz, který na ně dříve odkazoval z nabídky „Hardware“. Tím pádem jsou tyto produkty schované a dostanete se k nim jen přes vyhledávání (že nebyly zcela smazány, je chvályhodné, jelikož i po ukončení prodeje by měli majitelé a ideálně i třeba kupující z druhé ruky mít možnost zobrazit informace o produktu).
Toto podle všeho ukazuje, že Valve nad těmito produkty láme hůl. Tato situace se dala čekat, neboť platforma SteamOS se podle všeho výrazně neprosadila coby alternativa vůči herním počítačům prodávaným s Windows. Zároveň konkrétní konfigurace strojů, které byly uvedeny v roce 2015 (po dlouhém zdržení, které asi také pomohlo projekt potopit), ztrácejí na konkurenceschopnosti. Pokud jejich výrobci nevydávají jejich nové generace, což se zdá se neděje, nemá smysl starší generace udržovat v nabídce.
Po něčem jako jsou Steam Machines dnes není slyšet takový zájem jako před pěti lety, takže jejich odchod pravděpodobně málokoho vzruší. Hraní na PC má dnes vyšší popularitu, nebo by se možná dalo říci větší „sebevědomí“. Dnes není příliš cítit dřívější obavy, že by konzole mohly herní PC a Steam převálcovat. Kromě toho se ale rozmohly herní sestavy formátu Mini-ITX a hraní v obývacím pokoji se tak stejně stalo populární, byť je to skrze Windows a ne na SteamOS Linuxu. Ostatně se asi dá říci, že příležitost pro Steam Machines možná zhatilo i streamování her, které paradoxně prosadila mimo jiných podobných produktů i krabička Steam Link přímo od Valve. Místo Steam Machine v obýváku vám dnes stačí jen do televize posílat obraz ze svého hlavního herního PC. Na druhou stranu se také hardwarový program firmy Valve přeorientoval na zajímavější oblast virtuální reality s technologií SteamVR, na níž jsou založené i brýle HTC Vive.
Zůstane SteamOS?
Odpískání Steam Machines ponechává otázku, co bude s jejich operačním systémem SteamOS. Valve nedávno vydala jeho novou aktualizaci, nicméně je otázka, zda jeho vývoj charakter udržovací „podpory“ než skutečné evoluce. SteamOS je linuxová distribuce a všechna tíha vývoje tedy není na Valve, do určité míry by stačilo jen ladit a aktualizovat balíčky z upstreamu. Firma by tento systém asi mohla udržovat nezávisle na konci své hardwarové iniciativy coby možnost pro zájemce o hraní na Linuxu, pokud této platformě nadále přeje. Je ale otázka, zda jí to bude stát za to a zda by nebylo obecně užitečnější, kdyby Valve spíše přispívala do populárnějších zavedených distribucí a dbalo na to, aby Steam pro Linux dobře fungoval na nich.
Aktualizováno (5. 4. 2018)
Valve na svém fóru v reakci na mediální ohlas po odebrání odkazu na Steam Machines vydalo prohlášení, v kterém ujišťuje, že herní Linux nehodlá zabalit. Firma má stále zájem na tom, aby hraní na Linuxu fungovalo a údajně bude nadále vyvíjet SteamOS. Soustředit se chce zejména na rozvoj API Vulkan a zřejmě také grafických ovladačů pro Linux. SteamOS má být centrem těchto snah, vlastní distribuci si tedy Valve podle tohoto komuniké asi chce nechat.