Jak asi víte, drtivá většina her využívá API Direct3D od Microsoftu, které je dostupné pouze na operačních systémech Windows. Portovat takovou hru na Linux by obnášelo přepsat ji pro rozhraní OpenGL. Spousta her, Left 4 Dead 2 nevyjímaje, už ale pod OpenGL dokáže fungovat například na počítačích Apple s Mac OS X.
Přesto, když programátoři poprvé hru rozběhali na Ubuntu (vycházeli právě z verze pro Mac), dosáhli kulervoucí rychlosti celých šesti snímků za sekundu. A tak se tým zaměřil na dvě kategorie vylepšení. Za prvé to byly modifikace samotné hry (a jejího enginu Source), aby lépe využívala dostupných prostředků linuxového jádra (kernelu), nebo aby dokázala rychleji volat funkce OpenGL. Za druhé to bylo vylepšování ovladačů grafického adaptéru. Tým spolupracoval s AMD, Nvidií i Intelem a ti na jejich podněty odstranili různá úzká hrdla, což by mělo mít pozitivní vliv na výkon ve všech hrách a 3D aplikacích.
Konečné pořadí na sestavě s procesorem Intel Core i7-3930K, grafickou kartou GeForce GTX 680 a 32 GB paměti bylo následující:
- Ubuntu 12.04 32bit, OpenGL – 315 fps
- Windows 7 SP1 64bit, OpenGL – 303 fps
- Windows 7 SP1 64bit, Direct3D – 271 fps
Důvodem, proč hra pod OpenGL po optimalizacích běží i na Windows rychleji než pod Direct3D, posléze vývojáři taktéž odhalili a jali se ho odstraňovat – byť z čísel je asi zřejmé, že s plynulostí už není problém ani na jedné platformě a že projekt podpory Linuxu u Valve nemá nouzi o lidské a finanční zdroje. Dočkali jsme se Duke Nukem: Forever, dočkáme se také dne, kdy bude Linux pro hráče plnohodnotnou alternativou k Windows?
Zdroj: Valve Linux blog, obrázek: The Tech Report