Chcete vrátit peníze? Tak za to si budete muset zaplatit. Takhle nějak to nejen u červeného operátora donedávna fungovalo, pokud jste chtěli odejít k jinému operátorovi a obdržet zpátky neprovolaný kredit z předplacenky. Vodafone už vám zbylý kredit vrátí, aniž byste mu za tento akt museli proplatit administrační poplatek. Vodafone zrušení poplatku oznámil 12. června. V tiskové zprávě uvádí, že „poplatek za vrácení kreditu zavedla letošní novela telekomunikačního zákona“. To je přinejlepším zavádějící tvrzení. Jak jsme už dříve psali, tento akt může být zpoplatněný, ale také nemusí. Zákon dal lidem do ruky možnost o vrácení kreditu požádat a současně dal operátorům možnost, aby si za tuto operaci nechali zaplatit. Případné zpoplatnění ale musí být ukotveno ve smlouvě a navíc by výše poplatku neměla překročit skutečný náklad vzniklý proplacením. Konkrétně v zákoně stojí:
„Opouštěný poskytovatel služby na žádost spotřebitele využívajícího předplacené služby podanou nejpozději do 30 dnů ode dne ukončení smlouvy vrátí zbývající zůstatek předplatného. Vrácení zůstatku může být zpoplatněno, pouze pokud je tak uvedeno ve smlouvě, a výše zpoplatnění musí odpovídat skutečným nákladům, které opouštěnému poskytovateli služby prokazatelně vznikly při vrácení zůstatku.“
Podle Vodafonu měla více než polovina zákazníků a zákaznic při převodu čísla zůstatek kreditu menší než dvě koruny. V dubnu firma obdržela pouhých sedmnáct žádostí o vrácení kreditu. S novými podmínkami se to samozřejmě může změnit. Lze předpokládat, že mnozí před odchodem kredit provolali, když věděli, že by jim jinak propadl.
Doplněno 15. 6. v 15.45 hodin: T-Mobile poplatek zrušil také, a to ke dni 5. června. Nijak se tím ale nechlubil, mezi řečí to jen zmínil v odpovědi na Twitteru. O2 podle našich informací poplatek ruší od 15. června.
Zdroj: tisková zpráva Vodafonu | 127/2005 Sb. Zákon o elektronických komunikacích | T-Mobile na Twitteru | vlastní