VoIP: když internet nahradí klasický telefon

4. 5. 2010

Sdílet

 Autor: Redakce

Při telefonování na principu VoIP se hlas transformuje do datových paketů, které pak putují internetem přes IP protokol. V případě, že telefonujete s dalším VoIP účastníkem, počítač přeloží pakety zpět na hlas. Pokud ale voláte na běžné linky, zařízení zvané brána přeloží pakety v analogový signál, který pak již putuje běžnými telefonními dráty (nebo v mobilních sítích). Velkou výhodou IP telefonie je cena – v případě, že voláte do vlastní sítě, neplatíte většinou nic. V rámci různých VoIP operátorů sdružených v asociacích (např. AODT) pak většinou voláte velmi levně, při volání na pevné linky a do mobilních sítí hradíte jen za přenos od brány vašeho operátora k druhému účastníku hovoru (přes běžné sítě) – i to většinou znamená zajímavou úsporu.

Brána do světa IP telefonie

Technologických variant, jak internetovou digitální telefonii realizovat je dnes několik, spojuje je jeden podstatný parametr: umožňují snadný přechod od běžných operátorů na VoIP. Dobrou variantou je zapůjčení brány operátorem – tu zapojíte do vaší síťové infrastruktury, nakonfigurujete síť a je hotovo. Zůstane vám totiž stejné připojení k internetu, v případě placeného převodu bude mít také stejná telefonní čísla, můžete si dokonce nechat původní analogové telefony – protože od brány se po firmě se již hlas šíří analogově. Někteří odborníci dokonce tvrdí, že analogové telefony jsou nejlepší (v případě, že se nejedná o třicet let staré přístroje), protože každý IP telefon je vlastně malý počítač.

VoIP telefon lze pořídit i pod 2000 Kč, zdroj: Joyce

Druhou variantou je využití virtuální ústředny – ta je provozována u operátora, váš podnik nebo domácnost se pouze vybaví potřebnými IP telefony. Doby volání přes počítač jsou již dávno pryč – samostatný IP přístroj je mnohem spolehlivější, jeho obsluha připomíná běžný telefon a hlavně: počítač vůbec nemusí běžet. Po konfiguraci sítě a telefonů pak můžete hned začít volat, jediné co potřebujete, je dostupnost síťového kabelu u každého pracoviště, kde má být telefon umístěn. Ve velkých firmách a náročném nasazení pak přichází v potaz i varianta vlastní IP ústředny pro zajištění nejlepší spolehlivosti a kvality hovoru. Ve všech případech je však nejlepší využít služeb odborníků – ani konfigurace běžného IP telefonu není úplně snadnou záležitostí.

Pozor na hovory do Lichtenštejnska

Nejdůležitějším parametrem je však výběr operátora. Firem nabízejících IP telefonii jsou u nás stovky, ne všechny však zaručují kvalitní a bezpečné služby. Důkazem může být nedávný případ podnikatelky z Valašského Meziříčí, která kvůli špatně zabezpečené službě musela zaplatit telefonní účet za 1,4 milionu Kč. Její piráty napadené VoIP linka totiž vyvolávala na podvodné číslo Lichtenštejnska. A podobné případy, byť s nižšími částkami, se stále množí. Je tedy potřeba vybrat si spolehlivého operátora. Trochu krkolomnou variantu představuje ověření pomocí webu Českého telekomunikačního úřadu – pokud má společnost přidělená vlastní čísla, jedná se velmi pravděpodobně o seriózního poskytovatele. Druhou možností je využít služeb některého ze známých operátorů – jistotu ve všech odvětvích představují profesních cechy v tomto případě Asociace operátorů digitální telefonie (AODT). Pro firemní zákazníky je možné doporučit např. spolehlivý IPEX, nebo společnost Unient, která dokáže se službou viphone ušít tarif přesně na míru.

Brána WellGate 3512 má jednoduché nastavení, navíc kompletně v češtině, zdroj: Joyce

Spolehlivý operátor vám garantuje dostatečnou kvalitu hovorů – podle oficiálního měření nabízejí VoIP řešení největších poskytovatelů vyšší kvalitu, než mobilní hovory v GSM sítích. Pokud pro vás tedy nepředstavují mobily problém, nemohou vás zarmoutit ani telefonáty přes IP protokol. Díky moderním technologiím dnes totiž většinou probíhá poctivá implementace QoS a dynamického přidělování pásma. Problémem však může být pomalé nebo nespolehlivé připojení k internetu – budete-li si ale u poskytovatele internetové konektivity stěžovat, nejspíš vám řekne, že problém je u provozovatele VoIP služby. Pokud tedy potřebujete opravdu stoprocentní spolehlivost, nejlepší řešení představuje internet i VoIP od stejného provozovatele, což největší hráči na poli internetové telefonie umí nabídnout (např. přes telefonní dráty pronajaté od Telefónica O2 nebo pomocí vlastních pevných nebo bezdrátových sítí). Profesionální poskytovatelé navíc neprovozují jen nějaký protokol na internetu, ale nabízejí Veřejně dostupnou telefonní službu (s kodekem G711 A). To je poměrně podstatný termín – veřejně dostupná telefonní služba totiž zaručuje stálou dostupnost, garantované tísňové volání (112, 158) a s tím spojenou geograficitu – telefonnímu číslu totiž musejí být přiřazeny GPS souřadnice, aby záchranná služba hned věděla, kam má vyrazit. Taková služba se již plně vyrovná běžné telefonní lince, nabídne ale výrazně lepší cenové podmínky.

Well SIP-T26P

Siemens Gigaset C470 IP

Well LS200

Pokročilý kancelářský model nabízí LCD displej s českým rozhraním, 13 programovatelných tlačítek a 10 indikačních LED diod. Telefon podporuje PoE – je tedy napájen přímo ze síťového kabelu a nemusí být zapojen do elektřiny. Může provozovat tři nezávislé SIP účty a podporuje širokopásmový kodek G.722, který nabízí výrazně vyšší kvalitu zvuku. Nechybí mu Peer-to-peer mód pro volání v rámci firmy bez tarifu. Dokáže navíc fungovat jako router díky vlastnímu NAT a DHCP serveru. VoIP telefony od značky Siemens není jen atraktivní, ale také bezdrátový a chytrý. Umí přepínat mezi klasickými a internetovými telefonáty jediným tlačítkem a provozuje až 6 samostaných SIP linek. V budově má dosah až 50 m a při plném nabití vydrží až 12 hodin telefonování. Nechybí mu ani kvalitní handsfree. Hodí se do luxusních kanceláří i do domácnosti. Za velmi rozumnou cenu si můžete pořídit vlastní ústřednu a mít tak dokonalou kontrolu na vlastním VoIP řešení. Jedná se vlastně o malý počítač postavený v miniITX skříni. Je vybaven procesorem Intel Atom, jedním gigabajtem paměti a 80GB diskem. Uvnitř se samozřejmě skrývá Linux – přístroj tak může fungovat nejen jako plnohodnotná VoIP ústředna, ale také jako mailový a faxový server.
Cena:  2 200 Kč (dotovaný) Cena:  3 155 Kč Cena:   11 988 Kč

 

Ochrana kyberprostoru

Velmi zajímavou službu nabízí společnost Český bezdrát. Trochu nešikovná zkratka AOKPE skrývá termín Aplikace Ochrany Kyberprostoru Eri. Síť s touto technologií dokáže rozpoznat přenášený obsah a provádět dynamické optimalizace podle potřebu uživatelů. Pro běžného uživatele to může být trochu nesrozumitelně, co tedy služba umí v praxi? Pomocí přístupu do webového rozhraní poskytovatele dokážete nastavit, jaký typ přenosů se v dané době může přes vaše dráty realizovat.

Ve firemním nasazení tak můžete krátkodobě odstřihnout třeba flashové video, internetová rádia, Skype, chat a nebo SMTP (server odchozí pošty), pokud podle příliš vysokého zatížení dojdete k závěru, že jsou vaše počítače napadené a rozesílají spam. Ostatní porty dále běží – můžete tak domluvit nápravu. Tato technologie se však vyplatí i doma – děti od počítače násilím neodtrhnete, můžete s nimi však udělat dohodu, že k Internetu nebo k jednotlivým jeho aplikacím (P2P, chat, hry atd.) mají přístup třeba jen od šesti do osmi večer. Toto pak nastavíte ve webovém rozhraní a máte vyhráno.

bitcoin_skoleni

Poskytovatelé VoIP služeb          

Operátor Tarif Měsíční paušál Pevná linka 7–19 h Pevná linka 19–7 h Mobilní sítě Vlastní síť Volné minuty Aktivace/Zřízení Další 
Český bezdrát Eri Box HTS/ISDN od 489 Kč 0,79 Kč/min 0,49 Kč/min 3,89 Kč/min zdarma od 3 499 Kč (2 linky) není potřeba vlastní připojení  
Český bezdrát Eri Box Kredit plus kredit (minimálně 500 Kč) 0,69 Kč/min 0,39 Kč/min 3,49 Kč/min 0,15 Kč/min 489 Kč aktivace zdarma při nákupu kreditu za 750 Kč  
Český bezdrát Eri Box Kredit kredit (minimálně 250 Kč) 0,99 Kč/min 0,59 Kč/min 4,09 Kč/min zdarma 489 Kč aktivace zdarma při nákupu kreditu za 750 Kč  
Český bezdrát Eri Box Klient plus 0 Kč 0,69 Kč/min 0,39 Kč/min 3,49 Kč/min zdarma 489 Kč minimální hovorné za měsíc je 100 Kč  
Český bezdrát Eri Box Klient 0 Kč 0,79 Kč/min 0,49 Kč/min 3,89 Kč/min zdarma 489 Kč minimální hovorné za měsíc je 100 Kč  
Fayn Comfort 199 Kč 0,42 Kč/min 0,19 Kč/min 2,44 Kč/min zdarma 500* 0 Kč
Fayn Smart 49 Kč 0,44 Kč/min 0,22 Kč/min 2,59 Kč/min zdarma 100* 0 Kč
Fayn Cool 0 Kč 0,47 Kč/min 0,24 Kč/min 2,74 Kč/min zdarma 0 Kč
IPEX VoIPEX 24 399 Kč zdarma zdarma 3,82 Kč/min zdarma 1 Kč volání na pevné linky v ČR zdarma 
IPEX VoIPEX kredit 1,02 Kč/min 0,60 Kč/min 3,82 Kč/min zdarma 30 Kč dotované telefony 
viphone break kredit 0,95 Kč/min 0,60 Kč/min 4,52 Kč/min zdarma 0 Kč 30 Kč za každou referenci 
viphone firemní dle tarifu od 0,69 Kč/min (dle tarifu) od 0,69 Kč/min (dle tarifu) od 2,99 Kč/min zdarma dle tarifu dle objednávky sdílený hovorový kredit ve firmě, individuální přístup k zákazníkům 
802.cz Trunk 5 250 Kč 0,52 Kč/min 0,30 Kč/min 3,39 Kč/min zdarma 4 800 Kč při uzavření smlouvy na 2 roky je zřizovací poplatek poloviční 
802.cz Trunk 10 350 Kč 0,52 Kč/min 0,30 Kč/min 3,39 Kč/min zdarma 9 600 Kč při uzavření smlouvy na 2 roky je zřizovací poplatek poloviční 
802.cz Trunk 20 500 Kč 0,52 Kč/min 0,30 Kč/min 3,39 Kč/min zdarma 19 200 Kč při uzavření smlouvy na 2 roky je zřizovací poplatek poloviční 
802.cz Trunk 30 700 Kč 0,52 Kč/min 0,30 Kč/min 3,39 Kč/min zdarma 24 000 Kč při uzavření smlouvy na 2 roky je zřizovací poplatek poloviční 
 
Jedná se o redakční výběr, který nezahrnuje všechny operátory ani tarify.
Ve dnech pracovního klidu (víkendy, státní svátky) platí snížené sazby hovorného, stejně jako v době mimo špičku 19–7 hod.
V případě firemních řešení je většina operátorů schopna vypracovat individuální tarifní nabídku. 
*Volné minuty v rámci předplaceného tarifu platí pouze do pevných sítí v České republice. 

 

Zdroje: ČTÚ, Český bezdrát