Dne 2. října 2018 Microsoft oznámil, že oficiálně vydává Windows 10 verze 1809, byť zatím instalaci umožnil jen manuálně. October 2018 Update ale nevyslal do služby Windows Update hned tak, aby se začal instalovat automaticky. (K tomu mělo dojít 9. října, tento plán ale zřejmě padá.) Tedy, od letošního jara firma používá novou taktiku, a sice klepnutí na tlačítko Vyhledat aktualizace vede k tomu, že se vám nová hlavní verze Desítek stáhne. Dříve to nebylo možné, dokud nezačala oficiální automatizovaná distribuce – přes Windows Update jste do té doby novou řadu získali jedině tak, že jste byli přihlášeni k testovacímu okruhu (v této souvislosti mám zejména na mysli kanál Release Preview). Druhou možnost představoval nástroj Pomocník s aktualizací. Teď v krátkém mezidobí od data spuštění distribuce manuálními cestami do data zahájení automatizovanou distribuce stačí jen zmáčknout tlačítko, byť uvedený nástroj můžete nadále využít také. Jenže kontrolu aktualizací může řada lidí provést v plné neznalosti toho, že tím mohou ihned přivolat upgrade. Brzy se objevily první problémy, přičemž ten nejzásadnější je pravděpodobně jedním z nejzávažnějších v historii Windows.
Problém potvrzen, distribuce stojí
Někteří lidé začali hlásit, že jim během procesu upgradu byla smazána data. Některým byly smazány desítky gigabajtů. Žádného velkého oficiálního oznámení jsem si nevšiml, na webu podpory se nicméně objevila informace o tom, že distribuce Windows 10 v1809 byla pozastavena do doby, než Microsoft prověří hlášení o uvedené situaci. A hlavně vyprodukuje opravu.
Tip: Přehled prvních objevených potíží s Windows 10 verze 1809
Na pozastavení možnosti manuální instalace systému alespoň na svém účtu 6. října upozornila Dona Sarkar, vedoucí programu Windows Insider. Ta dále doporučuje, abyste volali linku zákaznické podpory v případě, že vás problém postihne. Na svém webu podpory firma uvádí, abyste v takové případě omezili svou činnost na daném zařízení.
Volejte zákaznickou linku
Sarkar tvrdí, že zákaznická linka má nástroje na to, aby byly soubory obnoveny. Nebylo ovšem zřejmé, co konkrétně za problémem stojí, případně jak se dají soubory obnovit (resp. co pro to zákaznická podpora dělá). Se zajímavým zjištěním ale přišel BleepingComputer. Podle něj se lidé volající na zákaznickou linku dozvěděli, že Microsoft aktuálně nemá nástroj, kterým by data mohl obnovit.
Pouze že musí čekat na to, jak skončí vyšetřování problému. Jeden uživatel na Redditu ale včera od podpory získal novější informaci. Podle té se teď lidem radí, aby systém obnovili pomocí bodu obnovy jednotky. Ten by měl být vytvořen před upgradem. Problém tím pádem mají problém zřejmě ti, kdo tuto ochrannou funkci vypnuli.
V takovém případě se podpora pokouší v daném počítači vzdáleně najít jiné dostupné zálohy nebo se pokouší vstupovat do souborového systému NTFS specializovaným nástrojem. Jen zřejmé, že data by se na disku nacházet měla, ale hrozí riziko jejich přepsání. Zvlášť obnova z SSD může být náročná. To bude zřejmě důvod, proč Microsoft doporučuje s postiženým počítačem raději nepracovat.
Vždycky byste měli zálohovat, takže pokud tuto činnost nepodceňujete, můžete samozřejmě obnovit data z vlastní zálohy.
Komentář: historie se opakuje
Některá vydání Desítek byla zpočátku více problémová, některá méně. Letošní April Update, kde Microsoft významně zrychlil upgradovací proces napříč celým světem, ale nezažil zrovna ideální začátek. Kvůli na poslední chvíli objevenému problému bylo vydání odloženo, takže firma nad rámec původního plánu vyprodukovala nové sestavení.
Reálně se tak nový systém začal k lidem dostávat během května, ačkoli číslo verze bylo stále 1803, tedy odkazovalo k březnu. Což byla paradoxní situace, kde jsem Microsoft kritizoval za příliš těsný časový plán, který mu nenechává dostatek času na kvalitní testování. Navzdory existenci programu Windows Insider nakonec bylo v systému objeveno mnoho problémů a ty nejvážnější se týkaly některých modelů SSD.
https://twitter.com/donasarkar/status/1048612272287834112
Došlo i k vynucení instalací tam, kde byly upgrady zakázané. Ani zmíněné trable s úložišti SSD se ale nerovnaly smazaným datům. V podstatě mohu zopakovat myšlenky z komentáře z května, kde poukazuji na to, že podobně agresivní přístup k distribuci nové verze není vhodný, zvlášť když je aktuálně nastavené testování zjevně nedostačující.
Ani vynucení upgradů v případě April Updatu mě nepřesvědčuje, že má Microsoft situaci pevně v rukou. Pokud je testování v rámci programu Windows Insider nedostatečné, měl by uvažovat o investici do zlepšení vlastního testovacího centra. Situace je tentokrát vážná nejen s ohledem na dopad chyby, která pronikla do finálního sestavení verze 1809. Jakého dalšího přehmatu se firma dopustila?
Nevyužitý program Windows Insider
Na Redditu někteří začali poukazovat na to, že Microsoft o problému dokonce věděl už před několika měsíci. Ať už záměrně, nebo nezáměrně, chyba Redmondským zjevně unikla. Ve výsledku je to jedno, jedná se zkrátka o ohromné pochybení. Pamatujete si, jak jsem před pár měsíci kritizoval, že společnost novou hlavní verzi Desítek do kanálu Release Preview pustila jen pár dní před oficiálním (plánovaným) vydáním?
Minule byla díky testování na poslední chvíli odhalena zásadní chyba. K odhalení ovšem došlo skutečně za minutu dvanáct. Firma se ale nepoučila – místo aby dala testování dostatek prostoru na všech úrovních, tak tentokrát Release Preview nepoužila vůbec. Respektive do tohoto kanálu verzi 1809 uvolnila až 2. října, tj. v den oficiálního vydání této řady Windows.
Aspoň Fast ring byl zapojen dostatečně, nemáme však tušení, kolik lidí je k němu připojeno a kolik jich používá další kanály. Proto je důležité využít potenciální masu lidí v programu Release Preview a rozšířit tak testování na více možných softwarových a hardwarových konfigurací. Pár dní testování nicméně nemusí být dostatečná lhůta.
Microsoft nezvládá testování (ani servisních aktualizací)
Jestli se Microsoft neprobudí, definitivně ztratí důvěru zákazníků a zákaznic. Měl by zvýšit důraz na testování (před pár lety výrazně ztenčil interní testovací oddělení). Každé nové verzi by měl dát dostatek prostoru a využít všechny prostředky k tomu, aby se vydání podařilo maximálně odladit. Měl by se ujistit, že program Insider maximálně vytěží a že nepřehlédne klíčovou zpětnou vazbu, byť se třeba týká relativně malého procenta instalací.
Nezodpovědnost jedince, který nezálohuje důležitá data, je stále jeho slabinou. Jenže Microsoft má v tomto specifickém případě svůj díl viny nese také, protože nedokázal vydat dostatečně odladěný software. Jeho nekompetenci nic neomlouvá.
https://twitter.com/SaherAhwal/status/1049184711262724096
Mimochodem, před koncem září jsem vtipkoval o tom, jak se „normální svět“ chystá na nové vydání Windows. Bulvárně pojaté nadpisy článků doporučujících určité kroky, abyste se vyhnuli případné noční můře, výjimečně nebyly přehnané. Ačkoli se problém se smazaným daty nedotkl zdaleka každé instalace (přesné číslo stále neznáme), v oněch specifických případech, kde ke ztrátě dat došlo, frustrace uživatelek či uživatelů z upgradu musela být obrovská.
Microsoft zatím neukazuje, že by se poučil. Bohužel ani neprokázal, že by o problémech uměl efektivně komunikovat. Podobné je to s řadovými servisními aktualizacemi, které v posledních letech bývají rovněž problémové. Dnes můžeme bezpečně říct, že firma nejen koncepci systému jako služby nezvládá.