Microsoft chystá novou edici Windows 10. Že jich má už dost? Tohle nebude další běžná edice, spíše jiný produkt. Novinka se aspoň aktuálně nazývá Windows 10 Cloud a běží v ní pouze moderní aplikace. Během posledních dní již stihl dokonce rovnou uniknout instalační obraz, přičemž první informace potvrzují to, že půjde o Windows, ale pouze s moderními aplikacemi.
Klasické programy, nebo moderní aplikace?
Řada z vás se nejspíše ptá, proč by měla taková edice existovat. Microsoft se chce odpoutat od minulosti, jak bylo již mnohokrát zmíněno. Ekosystém klasických programů, který můžete znát pod označením Win32, byť nejde o přívětivé označení prostředí pro masy, představuje pro Microsoft velkou výhodu. V tom je silný, na tomto ekosystému proto v posledních letech s Desítkami staví.
Cílem není udržet klasické programy při životě. Právě naopak, ty slouží jen jako podpůrný prostředek na cestu do budoucnosti. Jak jsem již kdysi uvedl v recenzi Windows 8, výhody moderních aplikací jsou znatelné a nejde o nic, co bychom na počítačích neměli chtít. Jistě, pár nadšenců může reptat nad jejich omezeností, kterou bude na každý pád potřeba řešit, pro většinu lidí je ale právě bezúdržbovost a jednoduchost velkou výhodou.
Výhody moderních aplikací
Moderní aplikace pocházejí primárně z centrálního zdroje, kde klepnutím na jedno tlačítko zahájíte instalaci. Při odinstalaci v zařízení nezůstane žádný nepořádek, tedy žádné nepotřebné soubory ani klíče v registru. Navíc aplikace běží v sandboxu, tudíž odděleně od systému. Po přeinstalaci systému se mohou aplikace automaticky samy nainstalovat (to aspoň platilo pro Osmičky), nebo jejich reinstalaci provedete snadno sami. Jednodušší a čistší provoz aplikací si lze představit těžko.
Store se stará o automatické aktualizování aplikací, o čemž vy nemusíte ani vědět. Některým hardcore jedincům může jistá omezenost vadit, pro většinu lidí je však výhodou. Aspoň za předpokladu, že moderní aplikace nabídnou dostatek funkcí, takže dokáží nahradit stávající klasické programy. Znovu zdůrazňuji, že hovořím o perspektivě běžného uživatelstva. Principiálně tedy o moderní aplikace stojíme.
To jsem ještě nezačal o tom, že Microsoft přitlačil v propojování ekosystémů. Nikdy nebylo snazší vyrobit aplikaci pro více platforem. Redmondský gigant dlouhodobě láká na to, že když vyrobíte aplikaci pro jednu z verzí Windows, stačí jí dodělat uživatelské prostředí a s minimálními zásahy a snahou ji přenesete na další platformy, např. z počítačů na mobily, dále na konzole nebo dokonce do virtuální reality.
Každá doba má jiné požadavky
Navíc již moderní aplikace počítají s tím, že máte dotekovou obrazovku. Lze je ovšem ovládat i klasicky myší a klávesnici (aspoň teoreticky by tomu nic bránit nemělo). Moderní prostředí se navíc umí příjemně škálovat podle jemnosti obrazovek. Což je něco, s čímž prastarý desktop dodnes bojuje, přičemž situace stále není ideální a vzhledem k jeho staré nátuře nejspíš škálování desktopu dokonalé nikdy nebude.
Moderní prostředí bylo navrženo v jiné době a s ohledem na jiné požadavky. S klesajícími prodeji klasických počítačů a jednoznačným odklonem k jednodušším zařízením by se jen blázen domníval, že budoucnost Microsoftu spočívá v prodeji licencí klasického desktopového systému. Řadě mladých lidí stačí jejich telefon, eventuálně tablet. Na lehčí práci může dostačovat např. i tablet s připojenou klávesnicí. Nebo v budoucnu telefon připojený k externímu monitoru.
Což ostatně pochopily jak Microsoft, tak Apple. A jak správně podotkl kolega Lukáš Václavík v podcastu, ani Google nestojí stranou. Snaží se propojit Android s Chrome OS. Může tak opět vzniknout – a skutečně vzniká – systém, který bude obojživelný. Bude podporovat okenní režim, tedy pořádný multitasking, současně však bude na daném zařízení bez připojených periférii fungovat jako klasických jednoduchý operační systém zaměřený více na konzumaci obsahu než na jeho tvorbu.
Cesty za hybridním zařízením
Od roku 2012 se Microsoft snaží proniknout na tablety, spíše se mu však podařilo úspěšně vytvořit kategorii hybridních zařízení. Apple zase v roce 2010 na trh úspěšně zavedl kategorii tabletů. Jablečná firma se dlouhodobě tvářila, že je nesmysl propojovat klasické prostředí s moderním, proto vyvíjela odděleně tablety a počítače. Její bezradnost s počítači je ale vidět na poslední řadě Macbooků Pro, kde se místo dotekového displeje jako kompromis objevil kontroverzní Touchbar.
Apple naproti tomu ví, co má dělat s iPady, jen ještě není tak daleko, jak by chtěl. Model Pro zareagoval na Microsoft. iPad Pro se snaží být tabletem, který je ale zároveň pracovním nástrojem, když potřebujete. Dokáže tedy nahradit počítač. Spíše by měl, v praxi mu v tom zatím brání software. Zajímavé je, že se Apple snaží pracovní nástroj vyrobit z jednoduššího a primárně dotekového iOS.
To je v kontrastu s Microsoftem, jenž pro změnu začal stavět na svém desktopovém systému. Jednak ho optimalizoval pro slabší hardware, v čemž úspěšně pokračuje dodnes, jednak na klasické prostředí nalepil dotekové. Osmičky napověděly, že se Microsoft bude chtít desktopu zbavit, firma to celkem v podstatě přiznala, ale přístup, jehož výsledkem byl schizofrenní produkt se dvěma odlišnými prostředími, se na klasických počítačích nesetkal s vřelým přijetím.
Průnik svou světů
Lepší přístup po tomto neúspěchu Microsoft zvolil s Windows 10. Tentokrát k desktopu nepřiřadil druhé prostředí, ale raději vymyslel, jak desktop proměnit na tabletový režim, pokud je potřeba. K tomu vytvořil hybridní zařízení Surface, která slouží primárně k tomu, aby inspirovala výrobce zařízení. A skutečně, po příchodu Surfacu se začaly objevovat různé typy počítačů s dotekovými obrazovkami, někdy navíc odnímatelnými nebo např. otočnými.
Díky výrazné evoluci v tom, jak počítač vypadá nebo jak může fungovat, se ale více sblížila právě dvě dříve oddělená uživatelská prostředí. Dotek se stává druhým a zcela plnohodnotným prostředkem ovládání podle toho, která možnost je pro nás aktuálně výhodnější. Právě v tomto světle je vidět, že za prvé inovace nezemřela, za druhé je doteková vrstva nezbytnou součástí evoluce. Microsoft se nespletl, když Osmičky vybavil dotekovým prostředím.
Myšlenka byla pokroková, jen provedení většinu lidí iritovalo. Tím spíše je jasné, že budoucnost není v desktopu, ale v moderním prostředí, které může být obojetné. Zdůrazňuji, že si nemyslím, že moderní prostředí nezaznamená automaticky konec klasického stolního počítače bez dotekové obrazovky. Nikoli, moderní prostředí může v tradici desktopu pokračovat a výkonné pracovní stanice budou pro určité skupiny lidí stále důležité.
Společné cíle technologických gigantů
Apple má v současnosti výhodu v bohatém ekosystému aplikací pro iOS, jenže mu chybí pokročilé nástroje – a iOS dnes není systém připravený na práci. Firma za tímto cílem nicméně směřuje. Podobně se Microsoft snaží ve Windows o tabletové prostředí, přičemž aktuálně jeho těžiště leží přesně obráceně v klasických programech pro desktop. Má na své straně nástroje jako neustále omílaný Photoshop.
Jenže jeho zařízení nefungují na dotekové rovině, jak bych chtěl – primárně z důvodu chybějících aplikací. Windows Store je v tomto ohledu stále pozadu. Kdo se jako první co nejvíce přiblíží ideálu hybridního zařízení a naplní podstatu moderního světa? Ačkoli na to jde každý z jiné strany, cíle Applu a Microsoftu jsou si nebezpečně podobné. Microsoft samozřejmě nezkouší jen vyrobit tablety či počítače, zkouší také přístup jiný.
V odvětví smartphonů neuspěl. Do rozjetého vlaku nasedl pozdě a dlaždice nedocházely být konkurenční výhodou smazávající zbývající rozdíly mezi mobilními platformami. Přesto Microsoft mobilní systém stále vyvíjí a ukázal nám, že má ambice vytvořit pro změnu i počítač z kapesního zařízení. Oproti konceptu, kdy je tablet současně nás počítač pro produktivní činnosti, bychom v tomto případě měli jen jedno zařízení na všechno. Což je koncept, který by na určité rovině fungovat mohl.
Budoucnost Microsoftu leží minimálně v cloudových technologiích, jak opakovaně napovídají finanční výsledky. I kdyby se stáhl ze spotřebitelského trhu, přežije.
Více rozehraných partií zlepšuje šance na přežití Microsoftu, byť se přirozeně může stát, že prohraje na všech frontách. Pokud k tomu dojde, může se zcela stáhnout ze spotřebitelského sektoru. V posledních letech má firma především jeden problém, na který narážíme znovu a znovu. Jde o prázdný Windows Store. Proto s Desítkami firma uvedla několik strategií, jak naplnit Windows Store.
Strategie, jak naplnit Windows Store
Je možné vzít weby, volitelně k nim přidat pár základních funkcí pro propojení se systémem (typicky notifikace), a lze je vydávat za samotné aplikace. Zabalit do kontejneru a zveřejnit ve Storu je rovněž možné klasický desktopový program, tedy aplikace pro běhové prostředí Win32. Podotýkám, že takový program stále běží jen na procesorech x86. Dále se Microsoft rozhodl zaměřit na „stavění mostů“. Jinými slovy je možné snadno portovat aplikace z jiných platforem.
Součástí mise, jak naplnit Store, jsou také vývojářské nástroje Xamarin pro snadné vyvíjení aplikací pro více platforem. Nejčerstvějším prostředkem ke splnění mise je pak prosincové oznámení o emulaci klasických programů na ARMových procesorech, které by opět mohlo změnit pravidla hry. Důležité je slůvko mohlo, protože jak to nakonec dopadne, se musíme nechat překvapit. Zachovat si k emulaci zdravou nedůvěřivost, dokud si ji neosaháme, je na místě.
Kam všechno tohle vede? Cílem není mít ve Storu klasické aplikace, weby ani porty. Konečným cílem není ani emulace. Uvedené způsoby se snaží vytěžit to, v čem je Microsoft silný. Představují pro firmu podpůrné prostředky, jak překlenout období sucha. Všemi dostupnými silami se Microsoft snaží přesvědčit vývojářskou obec, aby se ujala moderní platformy (UWP) a začala produkovat moderní aplikace pro Windows Store.
Zvoní Intelu hrana?
Během podzimu jsem došel k jistému závěru. Roky sledujeme, jak se AMD nedaří konkurovat Intelu, výsledkem čehož je stagnace. Procesory od Intelu jsou sice stále výkonnější, ale rozdíly mezi generacemi minimální. Není ani snaha stlačovat ceny dolů. Intel sám v posledních letech pohořel na několika frontách, především nezvládl vyrobit procesory pro mobil. Dokonce tento boj již zcela vzdal, čímž nechal architektuře ARM volné pole působnosti.
V podstatě se tak akorát drží klasického trhu s procesory pro desktopy a notebooky, z pohledu spotřebitele bráno. Microsoft měl už podle starých spekulací vyrobit jakýsi revoluční smartphone, jenž by se opět schoval pod jméno rodiny Surface, jenže zrušením plánů na příslušné procesory mu Intel vypálil rybník. Ani AMD v tomto ohledu příliš nápomocné není.
Microsoftu nezbývá než se opřít o ARM, pokud se chce ještě o Surface Phone pokusit, ať už bude jakýkoli. Což nevadí, protože zatím vyvíjí mobilní verze Windows, která ARM podporuje. Když tedy se tedy ohlédneme na rybník architektury x86, která pohání osobní počítače celé dekády, dojdeme k neuspokojivému stavu. Intel neinovuje, AMD mu nekonkuruje. Osobně už zde zajímavý vývoj nečekám. Pravým konkurentem Intelu je – nebo by spíš mohl být – někdo, kdo nežil ve stejném moři.
Má ARM co nabídnout na počítačích?
Pravým konkurentem Intelu a jeho doméně může být architektura ARM. Proč by se měl Microsoft začít orientovat právě na ARM? ARM se dnes zaměřuje na procesory pro mobily, jistě. Kolega Lukáš byl v podcastu přesvědčený, že Intel musí zůstat ve hře, protože na stříhání videa nebo náročných her procesory ARM nejsou dodatečně výkonné a že Intel zůstane tam, kde je. Což je jistě pravda. Zatím.
Velice důležité je dle mého názoru časové hledisko, které když nezohledníte, můžete přehlédnout větší obrázek a souvislosti. Jistě, kdyby se Microsoft začal výrazně orientovat na ARM, k velkému převratu by bezesporu nedošlo přes noc. Nemyslím, že by všichni zahodili svoje počítače postavené na architektuře x86. Kdyby se ale ARMovým procesorům podařilo zaseknout drápy do jisté skuliny, mohly by pak tuto skulinu začít rozevírat. O čem to vlastní píši?
Vzhledem k výše uvedenému je jasné, že kdyby k tomu došlo, dává smysl, aby se ARMové procesory jako první uhnízdily v levných počítačích. Koneckonců, některá zařízení s Chrome OS jsou na architektuře ARM postavená. Nebo byla už před lety. Proč by taková zařízení nemohla vznikat s Windows? Windows vlastně zatím nepodporuje ARM. Lépe řečeno Windows podporuje ARM, ale nevznikla příslušná edice pro laptopy či velké tablety.
Windows a ARM? Chybí jeden dílek
Domnívám se, že i toto je důvod, proč Microsoft ještě neskončil s vývojem Windows 10 Mobile. Tato edice je vstupenkou do světa ARM, a proto se vyplatí držet ji naživu minimálně tak dlouho, dokud naděje na průnik na trh nezemřou. Opět jde o čas. Režim Continuum je zatím nedostatečně rozvinutý, Microsoft zatím nemá systém pro ARMové procesory, který by poháněl počítače nebo velké tablety. Zatím. Navíc např. Lumie 950 ukázaly, že procesory ARM stále nenabízí dost výkonu.
Opět podotýkám, že zatím. Podívejte se ale, jak velké pokroky dělají mobilní SoC každý rok. Když pospojujete všechny dílky do sebe, vychází z toho stále přesvědčivější obraz. Jistě uvidíme, co přinese budoucnost – a zejména jaký výkon nabídnou ARMové procesory. Pokud však nenastanou komplikace, Microsoft právě s Windows 10 Cloud pronikne na levné laptopy či tablety. V tomto bodě může být výrazněji narušen tzv. Wintel, přičemž kdyby se ARMovým procesorům podařilo nabídnou více výkonu a jistě také nižší cenu než Intel/AMD, mohl by se ARM stát středním proudem i na počítačích.
Časem by teoreticky mohl zaútočit i na výkonné pracovní stanice pro minoritu. Jak jsem naznačil, k převratu by nedošlo hned, ale ARM by mohl architektuře x86 podíl používanosti ubírat pomalu s tím, jak by tyto procesory byly stále lépe uzpůsobeny pro vyšší výkon hodný klasických počítačů. Z počítačů by byl ARM dobrý pro levnější kancelářské stroje, mohl by se ale rozšiřovat na sestavy, které jsou běžně považovány za výkonnější. Ovšem, že je to jen teorie spoléhající na řadu více či méně nejistých proměnných.
I kdyby se nešlo škálování výkonu tak dobře, herní počítače a výkonné stanice nemá doma každý. Většina lidí je nepotřebuje, a proto by se relativně snadno mohla architektura x86 jako taková dostat na okraj zájmu. Je to tak utopický scénář? Možná je dnes těžko představitelný, že ale není nemožný, což ostatně dokázala před pár dny zpráva o tom, že by Apple mohl začít své počítače stavět na ARMu. Mimochodem, o tom se mluvilo už před pěti lety. Nebudu teď zabíhat do podobností, zda a proč by to pro Apple mohlo by jednodušší než pro Microsoft.
Jak vyzrát na Chrome OS? Zkopírovat jeho dobré vlastnosti
Zůstaňme u Microsoftu. Jak bylo předesláno, Redmondští mají několik prostředků, jimiž by rádi naplnili svou strategii. Opustit desktop bylo cílem už dřív a je to cílem i nadále, pokud to bude možné, o tom nemám pochyb. Přechod na ARM by byl skvělou výmluvou a podnětem k opuštění běhového prostředí Win32 a transformaci celého ekosystému. Microsoftu navíc roste konkurence v podobě chromebooků. Tyto přístroje se zatím prosadily primárně ve školství, aspoň to platí pro Ameriku. Microsoft se jim snažil všemožně konkurovat už dříve.
Doporučuji, abyste s případně vrátili k mému staršímu článku, kde popisuji letitý boj o levné počítače a uvažuji nad tím, zda budou Windows zdarma. Vlastně spíše uvažuji, kdy se to stane, protože jsem přesvědčený, že se to jednoho dne stane. Chromebooky poraženy nebyly a Microsoft se s nimi bude potýkat i nadále. Jak snížit cenu počítačů?
Zdůrazňuji, že se opět dostávám na tenký led, protože nyní skutečně jen – obrazně řečeno – uvažuji nahlas, co by se mohlo stát. Cestu k levnějším počítačům by otevřely právě procesory ARM. Cenu by se dále podařilo snížit, kdyby byl Windows zdarma. Co kdyby byla zdarma edice Windows 10 Cloud? Sama o sobě ostatně bude podporovat jen moderní aplikace pro prostředí UWP. Moderní aplikace by na takovém zařízení měly běžet svižně.
Většinu času stejně trávíme v prohlížeči, proto pokud někomu stačí Chrome OS, měl by mu stačit podobný jiný systém s prohlížečem – je jen otázka, zda bude lidem stačit Edge. Kromě prohlížeče by ovšem Microsoft nabízel také moderní aplikace. Navíc by taková edice mohla být po vzoru Chrome OS jednoduchá, především co se správy a údržby týče. K největším výhodám platformy od Googlu patří právě bezúdržbovost a snadná správa. Což je něco, co pro klasické edice Windows neplatí.
Cloud klasické programy podporovat nebude
Mezi první námitky, proč by tento plán nemusel uspět, by patrně patřilo, že Store zeje prázdnotou. Jak jsem nastínil výše, Microsoft má několik dočasných řešení, jak Store rozjet, přičemž konečným cílem je nalákat vývojářskou obec k vývoji nativních aplikací pro Windows 10, tedy pro prostředí Universal Windows Platform (UWP). Microsoft spoléhá na to, že jakmile se mu podaří vývojářky a vývojáře oslovit, budou ochotnější slyšet na (potenciální) výhody, které jim UWP nabídne.
Platforma bez nativních aplikací je samozřejmě z dlouhodobého hlediska mrtvá. Již jsem v samostatném komentáři rozebíral, jaké nouzové řešení představují např. porty aplikací jako Facebook nebo Instagram. Lze očekávat, že ani emulace se nevyrovná nativnímu zážitku. Ani mít web zabalený do kontejneru, takže vystupuje jako samotná aplikace, není žádná velká výhra. Někteří pak do Storu již přidali svůj desktopový program.
Dlužno dodat, že uvedené klasické programy, které byly jen obaleny do kontejneru a přidány do Storu, na ARMových procesorech stejně neběží. A záměrně neběží ani ve Windows 10 Cloud pro procesory architektury x86. (Díky úniku víme, že Cloud nebude jen pro ARM, nýbrž poběží určitě i na procesorech x86.) Tím jsou vlastnosti edice dané. Kdyby Microsoft chtěl, mohl by se na ARMových zařízeních opírat o emulaci, nebude ji nicméně potřebovat. Minulost má do Cloudu vstup zakázán.
Kdyby se Microsoftu podařilo překlenout propast, mnohem lépe by do takové reality zapadly smartphony s Windows a režimem Continuum. Zatím se počítá s emulací programů pro prostředí Win32, nativní aplikace nicméně budou potřeba také zde. Kdyby existovaly, našlo by Continuum smysl a mohlo by vzkvétat. Na trhu by se nacházelo více (smysluplných) typů počítačů než dnes.
Co má Cloud společného s cloudem
Jak jsem již uvedl, Microsoft na licencích Windows vydělává stále méně. K úspěšnému přerodu celého ekosystému by pomohly právě aplikace, přičemž Microsoft by vydělával na provizích z prodejů ve Storu. Podobně mj. z části vydělává Apple, přičemž se hodnota tohoto příjmu zvyšuje.
Zdůrazňuji, že toho o Windows 10 Cloud víme zatím málo. K oficiálnímu odhalení by teoreticky mohlo dojít za pár měsíců na konferenci Build. Do té doby nebudeme mít stoprocentně jasno. Zdroje Mary Jo Foley na každý pád hovoří o tom, že tato edice nebude mít vůbec podporu pro klasické programy. Což potvrdil o pár dní později únik systému na síť. To je logické, pokud akceptujeme představu, že Cloud bude jednoduchá bezúdržbová alternativa postavená proti Chrome OS. Dávalo by pak opravdu smysl, kdyby byla bezplatná. O tom dnes ovšem nic nevíme.
Zaměření, zdá se, odpovídá také název edice. Může být zamýšlen jako odkaz k jednoduchým zařízením, které se opírají primárně o cloudové služby. Běžní uživatelé a uživatelky tráví čas z největší části na webu, kde kontrolují Facebook, e-mail, sledují YouTube apod. Navíc můžeme do cloudu ukládat svá data, ať už do OneDrivu, nebo např. do Dropboxu. Aspoň pro první levná zařízení s Chrome OS platilo, že disponovala velmi malými úložišti.
Může to tady být odkaz napovídající, k čemu bude tato edice vhodná. Cloud dle mého názoru opravdu nenaznačuje, že budou ve hře Photoshop a spol. Funkcionalita systému by se měla naopak více opírat o cloudové služby. Informace Foley prozrazují, že Cloud nebude mít nic společného s cloudem ve smyslu, že by šlo o serverovou edici.
Schyluje se k dalšímu Windows RT?
Windows 10 Cloud tedy jistě poběží i na procesorech x86, záměrně však nebude podporovat klasické programy. Nebude to matoucí? Microsoft již dříve oficiálně uvedl nemobilní Windows pro ARMové procesory. Nazýval ho Windows RT a šlo o neúspěšný produkt. Ve své době jsem tvrdil, že ačkoli je myšlenka v jádru dobrá, provedení nebylo nejšťastnější. Produkt byl nevhodně pojmenován, navíc klamal tělem.
Vypadal totiž jako Osmičky. Na rozdíl od nich v tomto systému ovšem nefungovaly klasické programy. I kdyby je vývojářky a vývojáři překompilovaly pro ARM, nefungovaly by. Systém byl uměle omezen tak, aby byly mimo hru. Proto bylo paradoxní vidět známou pracovním plochu, ale nemoci dělat to, co dříve šlo. Navíc ačkoli stažené desktopové programy nefungovaly, mohli jste na takovém zařízení spustit některé aplikace z balíku Office 2013 nebo jiné vybrané nástroje od Microsoftu.
Nemusím myslím rozvádět, jak to bylo matoucí. Windows RT byl matoucí i pro ty, kdo se v odvětví IT orientovali, natož pro laickou veřejnost. Od produktu, jenž se nazývá Windows a obsahuje prostředí klasické pracovní plochy, zkrátka máte určitá očekávání.
Třebaže někteří tvrdili, že bude lepší těžit ze slavného jména, Microsoft tímto hloupě pokazil šanci, jak prosadit Windows na platformě ARM. (Plus byla byla licence zbytečně drahá.) Mohu z archivu vytáhnou i konkrétní příklad toho, jak moc byly produkty s Windows RT matoucí a jaké nepříjemnosti způsobily – podívejte se na blog herní redaktorky Alžběty Trojanové. Příspěvek První pomoc, pokud jste chytli Windows RT je nazván výmluvně.
Cloud nabídne cestu ven
Windows 8 bylo možné považovat za nástupce Windows 7, Windows RT byl ale samostatný produkt. Byla to sazenice, z níž měl vyrůst bohatý strom, nová rodová linie. Nestalo se. I proto mám nyní strach, aby se scénář neopakoval. Jakmile někdo uvidí pracovní plochu, bude očekávat staré známé aplikace. Platí to tím spíš, když se jedná o produkt s názvem Windows a známým logem. Jeden příklad za všechny. Trávíme čas na webu a nejpoužívanějším prohlížečem je aktuálně Chrome.
A proto se bude zákonitě opakovat scénář, kdy někdo rovnou po prvním spuštění zařízení půjde stáhnout instalační programu Chromu, a zjistí, že to nebude možné. Je přitom jedno, jestli tento člověk bude mít zařízení s procesorem architektury ARM, nebo raději x86. Chrome si prostě nezapnete. Mé první myšlenky se proto stejně jako kdysi v případě Windows RT ubírají k tomu, zda by aspoň nemělo být zapomenuto na jméno Windows.
Druhým dechem musím dodat, že tentokrát má Microsoft komplexnější plány včetně únikové cesty. Zatímco pokud vám nevyhovovalo zařízení s Windows RT, kde byly k dispozici jen aplikace ze Storu, přičemž Store byl skoro prázdný, nezbylo vám než se zařízení zbavit. Tentokrát však bude možné přejít na vyšší edici Windows, konkrétně na edici Pro. Tím odemknete možnost provozovat klasické programy. To již bylo potvrzeno, a to díky dokumentaci, jak upozornil Brad Sams.
Emulace bude až na podzim
Stále toho mnoho nevíme. Protože bude Cloud dostupný jak na zařízeních s procesory ARM (nebo se to aspoň dá předpokládat), tak s procesory x86, bude upgrade možný v obou případech? Protože zatím edice Pro pro ARM vlastně neexistuje. Microsoft by zde mohl využít emulaci klasických programů.
To však nesedí časově. Kdyby Cloud – a že to tak zatím vypadá – přišel už na jaře, bylo by na emulaci brzy. S emulací se totiž nepočítá dříve než na podzim. Pokud tedy produkt vyjde a bude podporovat procesory ARM i x86, mohl by Microsoft zase jednou úspěšně mást spotřebitele a spotřebitelky. Po minulé zkušenosti jsem opatrný a spíše skeptický. Zatím to vypadá na silně nepřehlednou situaci.
Jak jsem výše uvedl, přechod na ARM – nebo aspoň výrazné zaměření se na něj – z dlouhodobého hlediska dává smysl. Microsoft se přinejmenším na každý pád snaží rozběhnout vývoj moderních aplikací pro Windows Store. Jedním z mezikroků bude právě Windows 10 Cloud. Tím, že nebude jen pro ARM, se Microsoft pojistí, že bude úniku z moderního prostředí k ověřeným nástrojům. Aspoň na procesorech x86.
Mezitím bude doufat, že se s moderním prostředím spokojí dodatek lidí, aby na to slyšela vývojářská obec. Aspoň já to předpokládám. Ačkoli je zatím brzo hodnotit produkt, který zatím nebyl oficiálně ani představen, pouhé spekulace a procházejí dosavadních střípků považuji za fascinující.
Adaptabilní prostředí
Do celé mozaiky ovšem patří také další části. Těsně je s tím spojeno jiné nedávné odhalení Zaca Bowdena z Windows Central, a sice že Microsoft vyvíjí adaptabilní uživatelské prostředí. Composable Shell, či zkráceně CShell, jednoduše řečeno bude technologie umožňující okamžité přizpůsobení prostředí aktuální obrazovce.
Microsoft má jeden systém na počítacích, mobilech, konzolích, chytrých brýlích atd. Stejné je jádro, ale prostředí systému – potažmo i aplikací – je pokaždé jiné. Prostředí se umí škálovat, hovoříme však o stále stejném prostředí určené pro daný typ zařízení, kde se jen prvky zmenšují nebo zvětšují. CShell by měl dokázat to, že se prostředí skutečně přizpůsobí jakékoli obrazovce. Čili na základě velikosti obrazovky uvidíte určitý počet prvků.
Windows 10 Mobile se hodí pro menší obrazovky, zhruba do šesti palců. Dále mají Redmondští v zásobě Windows 10 v základní edici, která se ale hodí pro větší tablety. Na sedmi až osmipalcové obrazovky příliš vhodná není. Nové adaptabilní prostředí by se však dokázalo vhodně přizpůsobit jakékoli obrazovce, například tedy klidně i sedmipalcovým displejům. Podotýkám, že nehovoříme o vizuálním stylu, který bude určovat projekt Neon.
CShell bude spíš technologická část zajišťující správné přizpůsobení prostředí velikosti obrazovky. Zatímco dnes je ke každé edici Windows přiložen určitý přizpůsobený typ uživatelského prostředí, díky CShellu bude možné do všech edic přiložit stejnou komponentu zodpovědnou za uživatelského prostředí, jež bude inteligentně měnit rozvržení prostředí na základě aktuálních požadavků.
Závěr
Perfektním příkladem využití by byl Surface Phone. Nedávno odhalený patent ukazuje zařízení, které se skládá jako knížka. Takový telefon by po rozevření či rozbalení mohl nabídnout větší plochu a systém by se jí díky CShellu dokázal přizpůsobit. Navíc kdybyste pak tento telefon připojili k externímu monitoru, mohlo by se prostředí znovu přizpůsobit velké obrazovce. To již nyní dále rozvádět nebudu, je však myslím jasné, že si Microsoft potenciálně otevírá spoustu vrátek a dále realizuje svou vizi jednoho systému pro všechna zařízení.
Nakolik však bude úspěšný, ukáže až čas. Prozatím platí, že z plánů může sejít. Veškeré snažení společnosti je nicméně mířeno směrem k modernímu prostředí, které umožní přejít do budoucnosti, kde jeden Windows znamená jeden Windows více než dnes. Budoucnost je hybridní, ostatně i současnost je z části hybridní. Desktop ale vedle moderního prostředí vypadá jako relikt z minulosti, kterým vlastně je.
Adaptabilní prostředí je dalším argumentem pro moderní aplikace. Vím, že to dnes bylo dlouhé, ale prohlédli jsme si komplexní obrázek toho, kam Microsoft míří a jak by mohla budoucnost vypadat. Nyní již víte, jakou roli hraje a mohl by sehrát ARM, jak se potenciálně transformuje trh s počítači a jak s tím souvisí nová edice Windows. Microsoft postupně skládá dohromady zajímavou mozaiku, o výsledku však zatím můžeme pochybovat.
Ani integrované nástroje ve Windows 10 nás kvalitou zatím nepřesvědčují, že by obstály bez náhrady. Což v Cloudu budou muset, když nebude jiná možnost. Přesto jsem přinejmenším zase jednou nadšený z vývoje techniky. Poslední roky podobně interesantní nebyly ani zdaleka.