Windows Intune: síťová administrace v cloudu

23. 3. 2011

Sdílet

 Autor: Redakce

Nové cloudové řešení, které se mezi koncové zákazníky dostalo 23. března v sobě snoubí bezpečnostní řešení Windows a přesouvá je na vzdálené servery, ke kterým je možnost přistupovat z kteréhokoliv počítače s přístupem na internet. Značně tak usnadňuje práci administrátorů, kteří mnoho úkonů, závislých na pokročilé infrastruktuře vykonají z prostředí webového prohlížeče.

Na stanicích je nainstalován pouze tenký klient, který zajišťuje komunikaci se servery této služby. Díky němu má uživatel možnost zkontrolovat poslední aktualizace pro Windows Intune, zkontrolovat nastavení bezpečnostního software a také si jediným klepnutím vyžádat přímou pomoc administrátora.

Na klientských počítačích dojde k nainstalování bezpečnostní aplikace Windows Intune Endpoint Protection a Microsoft Security Essentials. Bezpečnostní balíček ale jistě znáte, je možné používat na počítačích už dlouho. Implementování tohoto balíku do firemního řešení je však vítáno především díky dobrým výsledkům, které Microsoft Security Essentials vykazuje ve většině testů.

Budování infrastruktury

Ke zprovoznění klientů Windows Intune na jednotlivých pracovních stanicích vede několik cest. Ta první, manuální zabere samozřejmě nejvíce času, avšak jsou prakticky vyloučeny jakékoliv problémy při instalaci. Na počítačích, jež mají být zapojeny do správy, je nutné přihlášení do administrátorské konzole na webu a ruční stáhnutí klientu.

 

Další možností je stáhnout soubor do firemní sítě a distribuovat přes LAN, případně soubor nahrát na externí disk/flashku a instalovat offline. Tento soubor je unikátní pro danou organizaci. Po jeho instalaci se pak odečte z celkového množství dostupných licencí ve firmě.

Intuitivní správa

Webové rozhraní, ve kterém budete s Windows Intune pracovat, je kompletně vytvořeno v prostředí Silverlight. I když je tato technologie minoritou i mezi službami Microsoftu, problémy by neměly nastat u žádného prohlížeče.

Administrace je rozdělena na několik sekcí podle prováděných úkonů. Na startovní obrazovce, na kterou se dostanete po přihlášení, najdete veškerá důležitá oznámení a hlášení. Budete tak ihned vědět, zda některý z uživatelů nepotřebuje pomoc, zda není některý z počítačů infikovaný nebezpečným softwarem nebo nejsou-li dostupné aktualizace pro klientské počítače.

Jedna z nejdůležitějších sekcí je záložka pro správu automatických aktualizací. Nejenže máte z tohoto místa přehled o všech dostupných a nainstalovaných aktualizacích, ale máte možnost je na jednotlivých počítačích provádět. Stejně jako v běžném Windows Update, i zde najdete bezpečnostní záplaty rozdělené na povinné, kritické a doporučené. Navíc zde najdete vlastní záložky speciálních aktualizací, jako je například Service Pack.

Jak už bylo zmíněno výše, Windows Intune dokáže spolupracovat s Microsoft Security Essentials. Jako administrátor tak máte po ruce aktuální bezpečnostní stav jednotlivých počítačů. V případě infikování lze samozřejmě vzdáleně spustit léčbu systému.

Pro celkovou správu počítače je důležité mít přehled o nainstalovaném softwaru, se kterým uživatel pracuje. K tomu slouží další seznam, který najdete v administraci Windows Intune.

Stejně jako bezpečnostní software na jednotlivých počítačích můžete jednoduše spravovat i nastavení brány firewall. Snadno můžete vytvořit bezpečnostní politiku, kde je možné zakázat či povolit konkrétní služby.

ICTS24

Pro dokonalý přehled o aktivitách na jednotlivých počítačích umožňuje Windows Intune vytváření informačních výpisů, kde najdete změny v konfiguraci typu instalování aktualizace nebo nového programu.

Protože se jedná o cloudovou službu, můžete ji v praxi vyzkoušet až na 25 počítačích po dobu 30 dnů a rozhodnout se, zda-li vyhovuje právě vaší organizaci. Více informací najdete na www.intune.cz.