Herní předplatné od Microsoftu zamířilo na osobní počítače, čímž Microsoft potvrdil svůj záměr budovat široký ekosystém napříč platformami. S tím, že poslední generační válku konzolí prohrál, mu svým způsobem ani nezbývá prostor pro starší strategii, tj. mít jednu vlastní veleúspěšnou základovou stanici. Strategii pokrývání širokého spektra platforem už ovšem uplatňuje nejen u her. Xbox Game Pass se nám na konzolích představil v roce 2017, letos v červnu se rozběhlo testování na počítačích s Windows. Více než stovku her si po dobu betatestu zahrajete za 119 Kč měsíčně (posléze to bude 259 Kč), přičemž první měsíc vás vyjde na 26 Kč. Nemá smysl rozebírat konkrétní položky v katalogu, jen se sluší srovnat si fakta, abyste nebyli zklamaní.
Výhodnost předplatného
Nové hry přibývají, jiné ale zase mizí. Katalog se nemůže nafukovat donekonečna, což nevyhnutelně platí pro velkou část digitálních předplatných multimédií – částečnou výjimku dnes představují hudební služby. Vtip spočívá v tom, že za pár korun můžete každý měsíc odehrát desítky hodin a nikdo vás nebude omezovat. Neznamená to, že už klasický prodej na trhu nemá své místo.
Oba modely se vhodně doplňují a jako vždycky platí, že si každý najde ten svůj. Pro někoho bude předplatné velmi výhodné, jinému nenabídne dlouhodobou hodnotu. Asi jako v případě Office a dalších. Microsoft si pro předplatné „nesuší“ jen staré a neznámé hry, naopak láká i na velkou a aktuální herní produkci. (Ne snad, že by tzv. trojáčkové hry byly automaticky lepším zbožím než menší nezávislé tituly.) Produkty od Xbox Game Studios se ve službě objevují hned v době vydání.
Pro svou službu pro Windows vyrobil novou aplikaci s prostým názvem Xbox, která vás na změny v katalogu sama upozorní. Aspoň podle mých zkušeností není jako některé jiné moderní aplikace a neupozorňuje, když není přímo spuštěná. Můžete jí ale „postaru“ přikázat, aby startovala s Windows.
Stahování sviští, neobejdete se ale bez May Updatu
Pro úspěšné používání Xbox Game Passu se neobejdete bez Windows 10 alespoň ve verzi 1903. Právě ona prošla určitými úpravami na pozadí – distribuce her z Microsoft Storu používá stejnou infrastrukturu jako konzole Xbox. Více v článku Chystá se velké sblížení Xboxu a Windows. Microsoft Store šel dříve vlastní cestou, z vlastní zkušenosti ale vím, jak ostudně fungoval. Oproti Steamu, Uplay a dalším např. nikdy nedokázal využít naplno internetovou přípojku.
Stížnosti na pomalejší stahování byly běžné a u her, které se objemově poměřují na desítky až stovky gigabajtů, poznáte každý megabit. Dobrá zpráva zní, že se změnou infrastruktury se už tyhle trapné problémy neopakují. Jestliže mladému Epic Game Storu někteří vyčítají nedodělanost a nedostatky v oblasti základních funkcí, Xbox na tom u stejného publika nebude lépe. V tomto bodě považuji za férové vysvětlit si, že každý má jiná očekávání.
Sociální, ale základní klient
Osobně jsem spíše nenáročný člověk, navíc nevyhledávám kompetitivní hry, kde bych se utkával s kamarády a tunami cizích lidí. Od Xboxu nevyžaduji téměř nic kromě toho, aby mi požadovanou hru zpřístupnil, což dělá. Hru si v něm najdete, stáhnete do vybraného umístění (akci lze vyvolat i přímo v Microsoft Storu) a nakonec hrajete. Podobně jako již zmíněná herní platforma od Epicu ale Xbox platí za velice základní prostředí pro spouštění her. Já víc nepotřebuji, ve vašem případě záleží na vašich požadavcích.
Xbox minimálně není antisociální, protože obsahuje zvláštní sekci Sociální sítě. Své kamarádky a kamarády si tak můžete přidat do kontaktů a komunikovat s nimi textově i hlasově, pokud si to žádáte. Nahrávání je řešeno přes integrovaný herní panel (Win+G). V Xboxu také nakoupíte hry. Oceňuji rozdělení do samostatné sekce, takže se prostředí obchodu nemíchá s vaším předplatným. Obchodu bych už mohl vytknout věcí podobně jako např. Epic Game Storu.
Na pohled je hezky zpracovaný, ale chybí mu filtrování her podle výrobce. Jestliže můžu v Game Passu filtrovat podle žánru, proč v katalogu obchodu nemohu? O absenci propracovaného systému doporučování titulů jako na Steamu ani nemluvím. Smysluplný systém pro vyhledávání nebo doporučování zajímavých her je obecně velká výzva. Domnívám se, že na Steamu se osvědčil systém štítků, který je dodatečně flexibilní, aby překonal silně omezující koleje v podobě (Microsoftem) daných žánrů v katalogu. V rámci Xbox Game Passu např. nepovažuji za snadné najít příběhové hry.
Závěr
S obchodem už odbočuji, navíc Microsoft ve svém katalogu nenabízí ani zdaleka tolik her jako Valve. Zmínit v daném kontextu obchod přesto smysl má, protože jako předplatitelé nebo předplatitelky můžete nakupovat hry se slevou. Srdcovky se vyplatí mít po ruce. Celý systém vás takto motivuje k tomu, abyste kromě předplatného občas nějaký titul natrvalo zakoupili.
Je Xbox Game Pass dobrá a zajímavá služba? V jádru funguje, náročnější jedince patrně zklame výčtem funkcí. Je otázka, jestli předplatné vůbec míří na hardcore publikum, smysl může mít pro sváteční hráče a hráčky, kteří si levně odehrají třeba dvakrát do roka hru, která by samostatně stála tisíc korun. Respektive nemusíte čekat na výraznou slevu. Někdo jiný zase ocení, že může každý měsíc vyzkoušet levně řadu různých her. Jiný typ hráče si pak raději koupí jednu hru, kterou bude hrát s jinými lidmi celý rok.
Model předplatného tedy není ani pro každého, ale není ani nový. Na počítačích si už nějakou dobu můžete platit Origin Access. Microsoftu se podařilo předvést se ve slušném světle a neselhat na základních věcech jako spolehlivé a rychlé stažení her. Jestli vám to stačí, tak na to si budete muset zodpovědět sami.