Microsoft vysvětlil název nového Xboxu. Nebo vlastně ne

18. 12. 2019

Sdílet

 Autor: Microsoft

Redmondská společnost před týdnem překvapila odhalením nové herní konzole Xbox Series X, kterou začne prodávat na Vánoce 2020. Překvapivý byl design i samotný název. I když, jak se to vezme. Nomenklatura Xboxů byla vždy podivně složitá. Microsoft si je toho vědom a pro Business Insider proto řekl, že nová konzole je prostě jen Xbox. Je to vidět z odhaleného loga, kde Xbox je uveden velkým písmem, zatímco Series X menším jako dodatek. Zároveň dodal, že onen dodatek dává prostor pro budoucí série, ať už budou jakékoliv.

U aut nebo počítačů již takové pojmenování funguje. Prostě máte Škodu Octavii nebo Dell XPS 13, které jednou za čas vylepšíte a v techničáku nebo na štítku bude uvedena série odpovídající roku výroby. Osobně si ale myslím, že u konzole bude takové označení víc matoucí než zjednodušující. Sérii vozu si ani nemusíte pamatovat, neboť tak často do něj díly či nějakou výbavu nekupujete. A když, tak už to většinou za vás vyřeší servis. Pro notebook platí totéž, navíc budou různé generace softwarově kompatibilní.

Jenže ke konzolím se kupují hry neustále. A určitou dobu se souběžně prodávají dvě generace konzolí, takže tady rok až tři roky budou Xbox (Series X) a Xbox One a pro obě budou nadále vznikat hry. Ta pro Xbox One sice poběží na Series X (avšak s horším vizuálem), ale naopak to neplatí.

Xbox Series X Xbox Series X

Průběžné aktualizace konzolí?

Někde jsem viděl obhajobu, že krok Microsoftu dává z dlouhodobého hlediska smysl. Konzole jsou dnes převlečené počítače a dosavadní systém, že jednou za 5+ let přijde nová generace, skončí. Nahradí jej průběžné revize/aktualizace hardwaru.

Tomu nevěřím, tím by konzole opravdu „klesly“ na úroveň počítačů. Jejich výhoda je právě v tom, že se na dlouho zabetonují specifikace a vývojáři her mohou své tituly optimalizovat na konkrétní hardware, který je shodný pro desítky milionů hráčů. S inkrementálními aktualizacemi co dva roky by hrozilo, že by vývojáři museli připravovat x různých verzí her. Nebo hůř, nechali by na hráčích, ať si v nastavení hry upraví jednotlivé parametry tak, aby jim hra optimálně běžela (prostě jako na PC). To by vývojáře ani nemotivovalo, aby z konzolí vyždímali co nejvíce, jako se to děje dnes, kdy vidíme jasný pokrok mezi launchovými tituly a těmi, které přicházejí před koncem životnosti konzole.

Microsoft samozřejmě má vytyčenou jasnou budoucnost. Lidé si nebudou hry kupovat, ale předplácet v Game Passu. Nebudou mít konzole, ale přehrávače, které budou hry streamovat z xCloudu. Pak má smysl uvést Xbox bez jakýchkoli označení. Jenže dnes tam ještě nejsme a uvedením výkonné konzole s optickou mechanikou dává firma najevo, že minimálně tuhle generaci ještě zůstane vše v zaběhnutých kolejích.

Dává vám název Xbox (Series X) smysl?

Takže pořád zbývá jen ten nelogický název, kdy se první generace jmenovala Xbox, druhá Xbox 360, třetí Xbox 1 (no dobrá, Xbox One) a čtvrtá už je zase Xbox. Až se mimochodem příští rok spustí prodeje, tak budou na trhu Xbox One S, Xbox One S All-Digital Editon, Xbox One X a Xbox Series X. Radost pro zákazníky, prodavače i vyhledávače.

ICTS24

Japonci ukazují, jak na to

Sony si 25 let vystačilo s názvem PlayStation, u kterého jen postupně navyšuje číslo generace, případně označuje odlišné verze. Pořád ale dává smysl, že Slim je prostě menší a že Pro bude vylepšená varianta. Jen jednou Japonci zhřešili, a to když po PlayStation Portable nepřišel Portable 2, ale Vita.

U Nintenda také není jasná vize a laik podle označení GameCube, Wii a Switch nepozná, co je novější či lepší. Ale aspoň nepoužívají matoucí číselná označení. V historii k nim sáhli jen dvakrát. Nintendo 64 bylo označeno podle tehdy revolučního 64bitového procesoru. A Nintendo 3DS bylo vylepšenou verzí DS, která měla 3D displej.