Ve vývoji herních konzolí lze snadno spatřit paralelu s vývojem her jako takových. Zatímco v uplynulých desetiletích šlo spíše o zábavné hříčky, jejichž primárním účelem bylo se odreagovat, dnešní hry jsou masivní kulturní díla, vyrovnávající se svým uměleckým zázemím, výpravou i rozpočtem těm nejdražším světovým velkofilmům. Stejně tak konzole už dávno nejsou ty primitivní hračky, určené pouze na jednoúčelové odreagování. Kromě přehrávání všech možných druhů médií - obrázků, hudby nebo filmů - dnes nabízejí také připojení k internetu a s tím spojenou pestrou škálu služeb, vylepšení a digitálního obsahu. Plus, jak asi hráče napadne v první řadě, ruku v ruce jde pochopitelně i možnost hrát s přáteli i cizinci hry ve více hráčích online - čímž se zábava zaručeně násobí.
počet zemí s Xbox Live | 26 |
cena stříbrného členství | zdarma |
cena zlatého členství | 450 Kč (3 měsíce)/1 599 Kč (12 měsíců) |
cena Xbox Live bodů | 349 Kč (800 b.)/799 Kč (2 100 b.) |
Vedle narůstající tendence společnosti obracet se k digitálnímu obsahu (schválně, kolik hudby jste si za poslední roky pořídili na fyzických nosičích?) hraje roli také další faktor, který konkrétně výrobce konzolí a videoher k využívání internetu žene. Hry této generace jsou díky svým technickým kvalitám a náročnosti výrazně dražší na výrobu, než tomu bylo v minulosti. Je tedy potřeba hledat pro ně finanční modely, které přináší nějaké ty tržby navíc, když už jsou samotné ceny her v obchodě víceméně pořád stejné. Odpovědí jsou pochopitelně digitální přídavky do her, někdy ve formě "dodatečných" vozidel nebo třeba zbraní, jindy v podobě celé "dodatečné" kapitoly herního příběhu. Za to by se ovšem hráči neměli na tvůrce zlobit, spíše naopak: pokud se vám hra líbila a líbí, není skvělé mít možnost se do ní vrátit s něčím novým za pár korun? Něco jako extra porce vašeho oblíbeného jídla v restauraci.
Zkušený Microsoft
Microsoft je považován za průkopníka, pokud jde o online služby na konzolích. Jejich síť Xbox Live je s námi již od dob původní Xbox konzole a starého dobrého trháku jménem Halo. A bylo by lhaní do kapsy, kdybychom zastírali, že právě Microsoft má se sítěmi a rozhraními maximální zkušenosti, za které samozřejmě vděčí operačnímu systému Windows. Jak se to projevuje na současné podobě Xbox Live? Inu, je to služba přehledná, promyšlená, spolehlivá a především: dokonale funkční. Schopnost spojit se s dalšími lidmi online a například si povídat, zatímco každý děláte něco úplně jiného - od hraní her přes sledování filmů po čtení Facebooku - nabízí Xbox Live nezatíženou jakýmikoliv technickými komplikacemi nebo poplatky.
Pokud tedy patříte k náruživým hráčům, není nic snazšho, než si najít skupinu přátel a užívat si hraní společně. Přátelé přitom mohou být vaši kolegové z práce, ale klidně i noví známí z druhé strany planety, se kterými si prostě rozumíte a baví vás stejné hry. Komunikační schopnosti konzole jsou přitom natolik pokročilé a intuitivní, že se snadno může stát novým videotelefonem (pomocí přídavného senzoru Kinect), který si oblíbí i ženská část vaší domácnosti. Pokud jde o bezpečí, celý systém obhospodařuje nastavení soukromí v rámci konzole, takže se nemusíte bát otravného spamu a vetřelců. Navíc, na rozdíl od konkurence, Xbox Live za sebou nemá žádnou neslavnou aféru s únikem citlivých dat do sítě.
Stříbro je také výhra
Pokud snad podezíráte celý systém, že se z vás snaží jen tahat další peníze, není to fair. Základní formát služby Xbox Live je totiž zcela zdarma, stačí se jen zaregistrovat. Získáte tak tzv. "stříbrnou" variantu služby, v rámci které se budete moci spojit a chatovat s přáteli, stahovat nová videa i hratelné ukázky z her a konzole se vám bude sama starat o udržování aktuálního operačního systému i automatické stahování a instalaci nejnovějších "patchů" pro hry i aplikace. Nenáročný hráč si s touto variantou služby klidně vystačí a možnost povídat si u hraní s přáteli nebo zdarma zkoušet hratelné ukázky nových titulů rozhodně za tu registraci stojí, o aktuálnosti verzí software nemluvě.
Zlatá verze služby pak obnáší v první řadě možnost hrát online. Než namítnete, že nechcete platit za něco, co na jiných platformách - včetně PC - je běžně zdarma, zkuste zvážit následující argument. Za svoje peníze si zde kupujete garanci dokonale stabilní služby, běžící z nevyčerpatelných serverů Microsoftu a dokonale chráněné před všemi možnými škodlivými vlivy. Je to jako koupit si roční permanentku do lóže ve vaší oblíbené koncertní hale: jasně, můžete se spokojit s místem k stání, ale občas se na vás možná nedostane vstupenka a jindy třeba přes toho čahouna před vámi ani pořádně neuvidíte. Zkrátka a dobře, opravdový fanoušek nemá o čem přemýšlet. Xbox Live přitom skutečně nabízí hráčům největší komfort, pokud jde o samotné rozhraní systému - sám jsem se s kolegy přistihl, že při hraní na konkurenčních platformách občas využíváme pro komunikaci headset a propojení přes Xbox Live, jelikož je to prostě snazší a spolehlivější.
Je toho víc
Vedle možnosti hrát zakoupené "krabicové" hry online je Xbox Live také zdrojem her vlastních, které jsou dostupné jen a pouze ve stahovatelné, digitální podobě. Platí se za ně pomocí speciálních Microsoft bodů, které lze nakoupit v obchodech s hrami, ale také elektronicky přímo přes konzoli. Tyto stahovatelné hry přitom mohou být nenáročné hříčky od menších nebo začínajících studií, ale stále častěji mezi nimi najdeme i masivní tituly od těch nejslavnějších tvůrců. Ve všech případech přitom platí, že taková hra je výrazně levnější, než ta krabicová. Nicméně v síti Xbox Live máte možnost si stáhnout také digitální verze úspěšných krabicových her, opět většinou cenově výhodněji. Xbox Live je tak kvalitním zdrojem plnohodnotných herních zážitků bez potřeby chodit do kamenného obchodu.
Hráči srdcem i duší navíc ocení ještě jednu zdánlivě drobnou vlastnost Xbox Live. Jde o možnost zkoumat hráčské profily vašich přátel a pomocí tzv. Achievementů neboli "virtuálních odznaků za dohrané hry a konkrétní úspěchy v nich" zjistit, jak se komu v jaké hře dařilo, jaké volby učinil a na jakou obtížnost třeba dokázal danou hru dokončit. Kromě toho většina her podporuje také jakousi online nástěnku (tzv. "Leaderboards"), kde se sleduje např. čas, za jaký jste v závodní hře projeli kterou trať nebo kolik nepřátel jste zvládli postřílet. Zdravá soutěživost patří k jakékoliv společenské zábavě. A nenechte se mýlit: Xbox Live je bohatá společenská zábava se vším všudy - navzdory skutečnosti, že kromě věcí z tohoto článku jsou některé drobnosti pro české uživatele prozatím mírně omezené oproti západním zemím.
Herní legendy na Xbox
Shadow Complex |
---|
Rok vydání: 2009, cena: 1 200 b. |
Pokud nostalgicky vzpomínáte na devadesátá léta a éru přehledných 2D akčních her, sledovaných "kamerou z boku", pak bude tenhle titul vaším splněným snem. Jde o naprosto klasickou střílečku/hopsačku v onom klasickém duchu, nicméně se špičkovou hratelností, ovládáním a zajímavou zápletkou, obnášející politickou konspiraci a utajený podzemní komplex, plný experimentální výzbroje. To vše v perfektním audiovizuálním provedení, poháněném Unreal technologií (Unreal Tournament, Gears of War... ). Tento titul je právem považovaný za jeden z nejlepších, které můžete získat jen a pouze na Xbox Live. |
|
Limbo |
---|
Rok vydání: 2010, cena: 1 200 b. |
Limbo je další titul, který využívá klasickou kameru z boku. Jinak jde ale o zcela mimořádný audiovizuální počin, který lze stejnou měrou označit za ryzí umění, jako za hru. Tajemný černobílý svět, ponořený do věčné mlhy, ožívá podivnými stíny i zvuky. V tomto "záhrobí" budete zažívat strach a zvědavost, probuzené neznámem přesně po vzoru klasických titulů Another World nebo Metroid. Originálnost výtvarné složky hry překonává snad jen rafinovanost herních mechanismů a překážek, kdy pro vyřešení každé z nich budete muset zapojit svoji představivost, znalost fyziky i odvahu. Limbo je naprosto unikátní hra a důkaz toho, že i malý titul může být zdrojem velkého, nezapomenutelného zážitku. |
|
Torchlight |
---|
Rok vydání: 2011, cena: 1 200 b. |
Izometrická fantasy RPG řežba od autorů Diabla. Pro zasvěcené není potřeba vůbec nic dodávat. Pro nezasvěcené: pohlcující akční zábava, plná náhodně generovaných map jeskyní, ve kterých budete ničit záplavy monster a vylepšovat si schopnosti i výzbroj svého hrdiny/ky dle vkusu. |
|
Ilomilo |
---|
Rok vydání: 2011, cena: 800 b. |
Dejme tomu, že nechcete další akční hru, ale raději byste něco neodolatelně roztomilého a přitom chytře zábavného, co byste si mohli užít s herně slabšími členy rodiny, jako je přítelkyně, babička nebo dcerka. Tahle nádherná 3D puzzle hra vypráví příběh dvou okouzlujících postaviček - ilo a milo - které si musí navzájem pomáhat při překonávání stále složitějších skládaček. Nutnost spolupracovat dělá z tohoto titulu ideální stmelovací kousek pro dva hráče. |
|
Castle Crashers |
---|
Rok vydání: 2011, cena: 800 b. |
Dejme tomu, že nechcete další akční hru, ale raději byste něco neodolatelně roztomilého a přitom chytře zábavného, co byste si mohli užít s herně slabšími členy rodiny, jako je přítelkyně, babička nebo dcerka. Tahle nádherná 3D puzzle hra vypráví příběh dvou okouzlujících postaviček - ilo a milo - které si musí navzájem pomáhat při překonávání stále složitějších skládaček. Nutnost spolupracovat dělá z tohoto titulu ideální stmelovací kousek pro dva hráče. |
|
Fruit Ninja Kinect |
---|
Rok vydání: 2011, cena: 800 b. |
Pořídili jste si ke svému Xboxu pohybový senzor Kinect a nedostává se vám dostatečně přehledných, intuitivně zábavných her, se kterými byste se u nich mohli skutečně vyřádit? Pak je tenhle kousek přesně pro vás. Celé je to o záplavách ovoce, vyhozených do vzduchu - vaše ruce pak fungují jako samurajský meč, kterým je potřeba ovoce naporcovat, než dopadne na zem. Jednoduchý koncept, ale skvělá zábava, obzvláště, pokud se do toho pustíte ve dvou hráčích např. s dalším členem vaší rodiny. |
|