Čtvrtý největší výrobce smartphonů na světě loni konečně zamířil i do Evropy včetně Česka. Expanze Xiaomi ale probíhá opatrně, firma se domluvila s místními distributory na méně lukrativních trzích. Vstup do Británie, Německa a Francie je zatím v nedohlednu. Šéf Xiaomi Lei Jun ale listu Wall Street Journal prozradil, že do konce roku 2018 (nebo nejhůře začátkem 2019) začne prodávat smartphony v USA. Xiaomi se navíc v druhé polovině roku chystá vstoupit na burzu. Analytici očekávají, že hodnota firmy vystřelí ke 100 miliardám dolarů. Xiaomi už v USA i západní Evropě prodává různé příslušenství (powerbanky, náramky) nebo drony, ale zatím ne. Důvody jsou dva. Firma si musí pojistit, že neporušuje žádné patenty (už má důležité licenční smlouvy s Microsoftem a Nokií) a hlavně musí přesvědčit mobilní operátory, přes které se především v USA prodá nejvíce smartphonů.
Huawei v USA narazilo
Konkurenční Huawei už podepsal důležitou dohodu s AT&T, největším americkým operátorem, ale ten letos v lednu na poslední chvíli pakt odvolal. Proti Huawei (a ZTE) navíc dlouhodobě bojuje americká vláda. Obě firmy staví síťovou infrastrukturu pro mobilní operátory a zároveň také vyrábějí mobily. Vláda varuje před možným sledováním sítí a posíláním dat do Číny.
U nás jsou operátoři otevřenější. Huawei dodává technologie pro O2, T-Mobile i Vodafone, všichni tři operátoři také prodávají jeho smartphony. O2 a Vodafone už dokonce prodávají i mobily od Xiaomi.
Xiaomi podle IDC loni dodalo do obchodů 92 milionů smartphonů, z toho 55 milionů pouze v Číně. Na domácím trhu je dokonce silnější než Apple i Samsung.