Faktem je, že před lety byla veškerá komerční hudba poskytovaná zdarma považována za pirátství. Vydavatelům časem otevřel zrak Google a dnes je YouTube takovou online Mekkou bezplatné hudby.
Obsah na portál nahrávají samotní umělci, někdy i do té doby nevydané singly, na YouTube se streamují také koncerty. A třeba organizace Vevo, jež spojuje Universal Music, Sony Music Entertainment a Abu Dhabi Media Company, oficiálně vydává prostřednictvím YouTube nové i staré videoklipy. Vlastní kanál mají i zbylí dva vydavatelé Velké čtyřky – Warner Music a EMI. Ty přitom mají dobrou obrazovou i zvukovou kvalitu.
A to až do té míry, že spoustu lidí odradí od stahování neověřených pirátských nahrávek. Sice není možné vyčíslit, jakým způsobem klesl vlivem YouTube černý trh s hudbou, ale množství přehrávání videoklipů napovídá, že si už lidé na tento formát hodně zvykli.
Vydavatelé zatím oficiální nesdělili, jestli jim (a kolik) hudba na YouTube vydělává. Paul Kahn, finanční ředitel EMI, však v žalobě proti P2P síti LimeWire uvedl, že za jedno přehrání dostanou půl pence. A jednou z největší ryb EMI – David Guetta – má v posledním roce asi 308 milionů zhlédnutí svým klipů. To dělá přes 1,5 milionu dolarů tržeb. Po sečtení všech umělců dostaneme multimiliónový byznys, i když je to pro uživatele zdarma (s reklamou). V optimálním případě by YouTube měl zabít pirátství a posílit prodej. Samotné prezentace na YouTube by měly zůstat jako takový přívěšek, reklama na lákání fanoušků (zákazníků).
TorrentFreak ale trefně poznamenal, že lze těžko vystopovat hranici, kdy YouTube parazituje na pirátech a kdy už na tradičním distribučním modelu. Pirátství asi nezabije, jen zpomalí. Jenže nebude zpomalovat i prodej. A poznají to vydavatelství, když trh s hudbou od 90. let stejně klesá? Původní článek ani nikdo jiný na to nemá odpověď, spíš se můžete jenom zamyslet.
Zdroj: TorrentFreak