Konec bezplatných časů
O2 ani oba virtuálové které provozuje (BleskMobil vlastní celý a Tesco Mobile napůl) už od poloviny července nebudou zpomalovat připojení po vyčerpání datového balíčku, ale rovnou nabídnou obnovení za peníze. Surfováním po vyčerpání balíčku totiž dáte automatický souhlas s obnovou. V nastavení účtu bude možné toto chování vypnout, ale tím byste se připravili o mobilní připojení, nikoli vrátili původní model se zpomalením rychlost na desítky kb/s.
„Od 15. července budou datové přenosy poskytovány pouze do zakoupeného objemu dat příslušného datového balíčku. Data s omezenou rychlostí po překročení limitu čerpá pouze malá část z vás, pro které jsme se rozhodli přijít s výhodnější nabídkou plné rychlosti za méně peněz. Nově totiž získáte přenos 50 MB dat nad datový balíček plnou rychlostí za symbolických 10 Kč,“ uvádí k novým podmínkám Tesco Mobile na své facebookové stránce.
Ze stránek, podmínek i ceníků operátorů už zmizely body, ve kterých bylo zpomalení zmíněné. U ostatních virtuálů pod O2, tedy Mobilu od ČEZ, Emtéčku nebo Vinatelu zůstává (zatím) vše při starém.
O2 tvrdí, že se změny dotknou 4 % zákazníků, kteří ale přenesou 13 % všech dat v síti. Momentálně investuje miliardy korun do modernizace sítě. Datová spotřeba roste a megabajty, které protekly sítí po vyčerpání základních balíčků, negenerují žádné výnosy. Tak zní obhajoba O2, jejíž plně znění najdete v druhé kapitole.
Kolik stojí automatická obnova?
Blesk Mobil (ceník) nabízí tři datové tarify. U denního balíčku s 50 MB za 20 Kč automatická obnova není. U měsíčních balíčků stojí 12 Kč buď 20, nebo 60 MB. Po jejich vyčerpání se zakoupí další. Uživatel může ještě zakoupit jednorázový balíček s více daty.
Balíček | Data | Cena | Jednorázová obnova | Automatická obnova |
internet na den | 50 MB | 20 Kč | - | - |
internet na měsíc | 100 MB | 100 Kč | 50 Kč / 100 MB | 12 Kč / 20 MB |
internet na měsíc Max | 1,5 GB | 300 Kč | 150 Kč / 1,5 GB | 12 Kč / 60 MB |
Tesco Mobile (ceník) nedělá rozdíly a u všech tarifů bude automatická obnova 50 MB za 10 Kč. Případně zůstává reset datového balíčku za 79 Kč u nových a 100 Kč u starých tarifů.
Balíček | Data | Cena | Jednorázová obnova | Automatická obnova |
internet na den | 50 MB | 19 Kč | - | - |
internet mini na měsíc | 100 MB | 99 Kč | 79 Kč / 100 MB | 10 Kč / 50 MB |
internet midi na měsíc | 300 MB | 199 Kč | 79 Kč / 300 MB | 10 Kč / 50 MB |
internet maxi na měsíc | 1000 MB | 299 Kč | 79 Kč / 1000 MB | 10 Kč / 50 MB |
internet150 na měsíc | 150 MB | 150 Kč | 100 Kč / 150 MB | 10 Kč / 50 MB |
internet250 na měsíc | 400 MB | 250 Kč | 100 Kč / 250 MB | 10 Kč / 50 MB |
internet350 na měsíc | 1000 MB | 350 Kč | 100 Kč / 1000 MB | 10 Kč / 50 MB |
O2 nenabídne menší balíčky s automatickou obnovou jako virtuálové, ale rovnou si řekne o reset dat za částky od 49 do 499 Kč v závislosti na tarifu.
Data | Cena | Automatická obnova | |
Free O2 60 | 50 MB | 349/499 Kč | 49 Kč / 50 MB |
Free O2 data S | 200 MB | 400/550 Kč | 99 Kč / 200 MB |
Free O2 data M | 1,5 GB | 552/702 Kč | 149 Kč / 1,5 GB |
Free O2 data L | 3 GB | 754/904 Kč | 199 Kč / 3 GB |
Free O2 data XL | 10 GB | 1006/1156 Kč | 299 Kč / 10 GB |
Free O2 Plus | 200 MB | 499/649 Kč | 99 Kč / 200 MB |
Free O2 Plus data M | 1,5 GB | 651/801 Kč | 149 Kč / 1,5 GB |
Free O2 Plus data L | 3 GB | 853/1003 Kč | 199 Kč / 3 GB |
Free O2 Plus data XL | 10 GB | 1105/1255 Kč | 299 Kč / 10 GB |
Free CZ | 1,5 GB | 749/899 Kč | 149 Kč / 1,5 GB |
Free CZ data S | 200 MB | 499/649 Kč | 99 Kč / 200 MB |
Free CZ data 5 GB | 5 GB | 999/1149 Kč | 249 Kč / 5 GB |
Free CZ data XL | 10 GB | 1203/1353 Kč | 299 Kč / 10 GB |
Free CZ data XXL | 30 GB | 1446/1596 Kč | 499 Kč / 30 GB |
Free Evropa | 3 GB | 1199/1349 Kč | 199 Kč / 3 GB |
Free Evropa data XL | 10 GB | 1499/1649 Kč | 299 Kč / 10 GB |
Kůl | 200 MB | 299/449 Kč | 49 Kč / 200 MB |
Kůl data 1 GB | 1 GB | 399/549 Kč | 99 Kč / 1 GB |
Kůl data M | 1,5 GB | 451/601 Kč | 149 Kč / 1,5 GB |
Kůl data 2 GB | 2 GB | 499/649 Kč | 149 Kč / 2 GB |
Kůl data L | 3 GB | 653/803 Kč | 199 Kč / 3 GB |
Mobilní internet 200 MB | 200 MB | 99/199 Kč | 99 Kč / 200 MB |
Mobilní internet 1,5 GB | 1,5 GB | 199/299 Kč | 149 Kč / 1,5 GB |
Mobilní internet 3 GB | 3 GB | 299/399 Kč | 199 Kč / 3 GB |
Mobilní internet 5 GB | 5 GB | 449/549 Kč | 249 Kč / 5 GB |
Mobilní internet 10 GB | 10 GB | 649/749 Kč | 299 Kč / 10 GB |
Mobilní internet 20 GB | 20 GB | 899/999 Kč | 499 Kč / 20 GB |
Co dělat, pokud vá to nevyhovuje?
Podle O2 jsou podmínky právně v pořádku, posoudit to nakonec bude muset Český telekomunikační úřad. Obecně ale platí, že když vám nové podmínky nevyhovují, můžete přejít jinam. Zmíněné změny jsou jasným zhoršením postavení zákazníka, takže by O2 neměl účtovat pokutu za případné předčasné ukončení smlouvy.
Jenže pitomé nápady jsou od toho, aby se kopírovaly. Kdypak asi podobné změny přichystají Vodafone a T-Mobile?
Oživeno: Mluvčí O2 nám potvrdila, že bezplatné zpomalené surfování je doplňková služba, tudíž tato změna podmínek neumožňuje zákazníkům vyvázat se ze smlouvy bez sankcí.
Žádné zpomalení, ale nový balíček za peníze
Oficiální vyjádření O2
O2 upravuje fungování dat po vyčerpání jejich základního objemu v tarifu. Operátor O2 od poloviny července již nebude svým zákazníkům nabízet nezpoplatněná data nad rámec datového limitu.
V posledních letech jsme investovali miliardy korun do rozvoje sítě 4G LTE a soustředíme se na nabídku telefonů výhradně s podporou této technologie, aby zákaznická zkušenost byla co nejlepší. Při zpomalené rychlosti po vyčerpání základního objemu dat naopak připojení nefunguje spolehlivě, stránky se nenačítají správně. Zákazníci jsou pak nespokojení a obrací se na nás s tím, že se jedná o chybu sítě. Proto jsme se rozhodli zpomalená nezpoplatněná data již nenabízet a zákazníkům dál nabízet data nad rámec základního objemu za výhodnou cenu.
Dalším z důvodů pro tento krok je trend narůstajícího počtu uživatelů, kteří bez řádné úhrady spotřebují násobně více dat, než si ve svém základním balíčku zaplatí – změna se týká 4 % zákazníků, kteří však spotřebují 13 % celkového objemu přenesených dat. Takový stav není férový vůči těm klientům, kteří si řádně hradí balíček s dostatečně vysokým datovým limitem.
České O2 není v Evropě s touto úpravou nijak výjimečné. Nezpoplatněná data nad rámec datového limitu nenabízejí i další operátoři v Evropě. Patří sem například britští operátoři Tree a O2 nebo rakouský operátor A1.
Zákazníkům kromě výhodné ceny dat nad rámec základního objemu nabízíme i další výhody. Všem zákazníkům nabízíme například možnost dva roky poslouchat oblíbené písničky v aplikaci Spotify, aniž by jim ubýval objem dat v jejich tarifu. Toto léto navíc spustíme Datomat – místo, kde zákazníci za plnění různých úkolů získají data navíc zdarma – letos v létě například pod každým víčkem půllitrové Coca-Coly nejdou zákazníci O2 50 MB dat, a další akce budou následovat.
Operátor k úpravě fungování dat po vyčerpání jejich základního objemu v tarifu přistupuje také proto, aby vyhověl výzvě Českého telekomunikačního úřadu. Ten po O2 požaduje úpravu velkoobchodní nabídky pro virtuální operátory. Ta vychází z poměru výnosů a celkového objemu přenesených dat. ČTÚ však do výpočtu zahrnuje právě zmíněná nezpoplatněná data nad rámec datového limitu, která přitom žádný výnos negenerují. V případě, že objem spotřebovaných nezpoplatněných dat nad rámec datového limitu bude nadále růst, aniž by souběžně stoupaly výnosy, může se operátor dostat do absurdní situace, že by v konečném důsledku velkoobchodní nabídka klesla na nulu. Abychom byli schopni férově přizpůsobit velkoobchodní nabídku virtuálním operátorům, musíme upravit naši nabídku určenou rezidentním zákazníkům. A tímto opatřením je právě ukončení nabídky nezpoplatněných dat nad rámec datového limitu.
Změna spočívající v ukončení poskytování nezpoplatněných dat se aktuálně týká menšího počtu zákazníků - nezpoplatněná data nad rámec datového limitu doposud využívala 4 % uživatelů, kteří ovšem vyčerpali na 13 % celkového objemu přenesených dat. Lze tedy očekávat, že podíl těchto klientů by v dalších letech dále narůstal. Těmto klientům O2 nabízí několik možností, jak surfovat plnou rychlostí i po vyčerpání základního objemu dat a využívat tak i nadále výhod vysokorychlostní sítě – automatickou obnovu dat, jednorázový datový balíček nebo navýšení objemu dat v tarifu.
Zákazníky o změně transparentně a včas informujeme – každý zákazník dostane SMS při vyčerpání 80 % a 100 % základního objemu dat. Zákazníci, kteří nezpoplatněná data využili v posledních třech měsících, navíc před zavedením změny dostanou informační SMS.