9500, čtyřčíslí s nádechem nostalgie
GeForce 9500. Je až legrační pozorovat, jak Nvidia začala používat čtyřčíslí, která sklízela úspěchy před lety u kanadského archrivala. Máme tu GeForce 9800, 9600, teď i 9500 a nedotčeno nezůstalo ani legendární čtyřičíslí 9700, jež proslavil svého času revoluční Radeon. 9700 proslavila konkurence způsobem s jakým se mohou dle mého soudu srovnávat jen dva produkty společnosti Nvidia: GeForce 256 a GeForce 8800 GTX.
Ale i číslo 9500 bylo pro všechny příznivce výhodných karet magické. Radeon 9500 Pro byl zabijákem v poměru cena/výkon. Radeon 9500 ve své 256bitové verzi byl geniální záležitostí zejména v případě, kdy se vám podařilo odblokovat další čtyři pixel pipeline na celkových osm a mít výkon Radeonu 9700, po následném přetaktování ještě vyšší (a samozřejmě za nesrovnatelně dostupnější cenu).
Skřet na krabici společnosti Hercules, která byla nejúspěšnější právě v éře Radeonů 9500–9800. Zdroj: ixbt.com
Radeon 9500 Pro od Sapphire. Zdroj: ixbt.com
Jak s fanouškovi grafik příjemně znějícímu čtyčíslí naložila Nvidia? Rozhodně nemíří do středu nabídky grafických karet jako kdysi ATI se stejně očíslovaným Radeonem, ale klíčové parametry GeForce 9500 nevypadají špatně:
- malé rozměry
- nízká spotřeba
- nízké zahřívání
- akcelerace HD videa
- podpora DisplayPort, DualLink DVI-I
- nízká cena
Teď už zůstává jen otázkoum nakolik jsou tyto vlastnosti superlativy ve srovnání s konkurencí. Tím máme i zápletku recenze. Nostalgik se přece jen zeptá: pamatujete si časy, kdy Nvidia úmyslně používala přívlastek XT pro slabší karty z řady a naopak ATI třeba GT pro „ty horší než Pro a XT“?
Obrázek referenční GeForce 9500 GT naznačuje, že se budu opravdu věnovat hlavnímu objektu recenze, nedávno uvedené lowendové kartě společnosti Nvidia. Její pozici mezi levnými kartami a současně papírové předpoklady vyjadřuje následující tabulka.
Hned vidíte, že GeForce 9500 GT je podobná GeForce 8600 GTS, alespoň tedy výkonnější ze dvou verzí 9500 GT (ta s pamětmi GDDR3). Má však nižší spotřebu, nevyžaduje už externí napájení, její stream procesory a plánovač jsou stejně pokročilé jako třeba u G94 (GeForce 9600 GT) a tedy vyspělejší než u GeForce 8600 GTS. Když Nvidia GeForce 9500 GT uvedla, mířila ji proti Radeonu HD 3650 (v ČR jsou však 9500 GT oproti Radeonů HD 3650 se stejnými pamětmi vždy o několik set korun dražší), následně přišla společnost AMD s novými Radeony HD 4670 a ve svých prezentacích zase s touto kartou srovnávala svůj produkt. Momentálně se 9500 GT cenově pohybuje někde mezi HD 3650 a HD 4670, GDDR3 verze na svého zřejmě přesně stejně stojícího soupeře v podobě HD 4650 ještě čeká (resp. už se dočkala, ale ještě ne v našem testu).
GV-N95TD3-512H obrazem
GeForce 9500 GT od Gigabytu je současně první možností seznámit se s novým chladičem tchajwanského velkovýrobce určeného pro méně výkonné grafické karty. Malý hliníkový pasiv je doplněn relativně velkým větráčkem, celkově se koncept nezdá být špatný.
Všechno to trochu kazí jen dvoupinové připojení (předběhnu: větrák opravdu softwarově regulovat nelze a automatická regulace také není použita) a trochu nepochopitelně Gigabyte šetří dva šroubky (a dvě pružinky) z opačné strany PCB. Pokud kartu při manipulaci stiskněte hodně nešikovně, může se vám chladič na jádře bez ochranného rámečku pěkně zhoupnout a uslyšíte už jen slabounké křupnutí...
Chladič paměťové moduly nechladí, a tak můžete snadno rozpoznat, že se jedná o 1,2ns GDDR3.
Příslušenství je spartánské: CD s ovladačem, redukce na D-Sub a HDMI, SPDIF kablík a manuál.
Z krabice se mimo jiné dozvíte o použití kvalitnějších součástek (Ultra Durable 2) a hlavně o tom, že verze s GDDR3 pamětmi je výrazně výkonnější než ta s DDR2.
Gigabyte svou kartu překvapivě neoznačuje jako Turbo nebo OC či podobně, přestože by na to měl plné právo. Standardní takt G96 v GeForce 9500 je Nvidií stanoven na 550 MHz, koupením karty získáte G96 o nějakých 27 % rychlejší, tedy na 800 MHz (a adekvátně nataktované také stream procesory):
Testovací sestava, použité testy
Testovací sestava je zvolena tak, aby grafické karty pokud možno co nejméně limitovala a došlo tedy k jejich co nejobjektivnějšímu porovnání. Ke slovu se tedy dostala základní deska s PCI Express 2.0 a dostatkem linek pro Multi-GPU zapojení, procesor jsem pro jistotu popohnal na 3,5 GHz, paměť rozšířil na 4 GB (32bitový operační systém Windows Vista, který používám především kvůli kompatibilitě, využije něco přes 3 GB, ale to bohatě na všechny současné hry stačí) a především svůj čas začal šetřit nasazením rychlého pevného disku. Použitý zdroj má celkem čtyři PCI Express 2.0 napájecí konektory (6 + 2-pin), skříň pak patří mezi ty nejtypičtější a naměřené teploty či zaznamenané problémy s rozměry by tak měly být cennou informací pro co nejvíce čtenářů.
Monitor | HP LP3065 (30", S-IPS) |
Procesor | Intel Core 2 Duo E6750 @ 3,5 GHz (1,33 V) |
Základní deska | XFX nForce 790i Ultra SLI (FSB: 1,3 V, Unlinked) |
Paměť | Kingston 2× 2GB DDR3-1600, 8-8-8-24, 2T (1,9 V) |
Pevný disk | Western Digital VelociRaptor, 300 GB (10 000 ot./min) |
Zdroj | Corsair CMPSU-750TX (12V: 60 A, 750 W) |
Chladič CPU | Coolink Silentator + Noctua NF-P12 (1200 ot./min) |
Skříň | Cooler Master Centurion 534 |
Optická mechanika | Toshiba SD-H802A (HD DVD, DVD-ROM) |
Systémové větráky | Noctua NF-S12-1200 (900 ot./min) |
Cooler Master 12cm (900 ot./min) | |
Operační systém | Windows Vista Ultimate (32-bit, EN) SP1 |
Ovladače Nvidia | Nvidia ForceWare 177.39 pro GeForce GTX a 9, 177.83 pro GTX 260 SLI a 9400 GT |
Nvidia ForceWare 175.16 pro GeForce 8 a 9600 GT, 178.13 pro 9500 GT | |
Ovladače ATI/AMD | ATI Catalyst 8.7, 8.8 beta pro HD 4870 X2, 8.8 pro HD 3650 TOP, 8.9 pro HD 3850/HD 4670 |
S novou sestavou přišly také nové ovladače a především změna výběru her. S bolestí v srdci jsem se rozloučil s tituly jako Splinter Cell: Chaos Theory, Gothic 3, Quake 4, Heroes of Might and Magic V či Half-Life 2: Lost Coast, vyškrtal DirectX 9 varianty u her, kde již existuje DirectX 10 verze, a celkově modernizoval. Nakonec zůstaly jen tři hry nevydané v roce 2007/2008, přičemž jak Oblivion, tak F.E.A.R. či Serious Sam 2 stále dokáží dobře reflektovat především výkon grafické karty. Zcela nově jsem zařadil hry Age of Conan, Assassin's Creed, Devil May Cry 4, Half-Life 2: Episode Two, Hellgate: London, Race Driver: GRID, The Witcher (Zaklínač) či u nás velice rozšířené závody Trackmania Nations Forever. Výsledkem snad budou testy, jejichž výsledky budou platit co nejdelší dobu.
API | Vydáno | ||
Teoretické testy | 3DMark Vantage 1.0.1 | DX10 | 2008/04 |
3DMark06 1.1.0 | DX9 | 2006/01 | |
Hry | Age of Conan: Hyborian Adventures (2008.0520) | DX9 | 2008/05 |
Assassin's Creed (1.01 pro ATI, 1.02 pro Nvidia) | DX10 | 2008/04 | |
Bioshock (demo, 1.0) | DX10 | 2007/08 | |
Call of Duty 4: Modern Warfare (1.6) | DX9 | 2007/11 | |
Call of Juarez (DX10 official benchmark, 1.3.0.1) | DX10 | 2007/05 | |
Company of Heroes: Opposing Fronts (2.301) | DX10 | 2007/09 | |
Crysis (1.2.1) | DX10 | 2007/11 | |
Devil May Cry 4 (DX10 benchmark) | DX10 | 2008/06 | |
Enemy Territory: Quake Wars (demo, 2.0) | OpenGL | 2007/09 | |
F.E.A.R. (1.08) | DX9 | 2005/10 | |
Half-Life 2: Episode 2 | DX9 | 2007/10 | |
Hellgate: London (1.2) | DX10 | 2007/11 | |
Lost Planet: Extreme Condition (1.004) | DX10 | 2007/06 | |
Medal of Honor: Airborne | DX9 | 2007/09 | |
Race Driver: GRID (demo) | DX9 | 2008/06 | |
Serious Sam 2 | DX9 | 2005/10 | |
S.T.A.L.K.E.R. (Shadow of Chernobyl) | DX9 | 2007/03 | |
The Elder Scrolls IV: Oblivion | DX9 | 2006/03 | |
The Witcher (Zaklínač, 1.3) | DX9 | 2007/10 | |
Trackmania Nations Forever | DX9 | 2008/04 | |
Unreal Tournament 3 (demo) | DX9 | 2007/11 | |
World in Conflict (1.008) | DX10 | 2007/09 |
Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065:
Za poskytnutí testovacích pamětí DDR3 děkuji společnosti Kingston:
Za poskytnutí největší části testovacích her pro testování děkuji společnosti CD Projekt.
Za poskytnutí základní desky XFX nForce 790i Ultra SLI děkuji společnosti XFX.
Nastavení ovladačů:
- Nvidia ForceWare – Vsync: off, Quality: high, transparency AA: off, max. pre-rendered frames: 3
- ATI Catalyst – Vsync: off, Quality: high, adaptive AA: off
Akcelerace HD videa
Akceleraci Full HD videa (1080p) pod Windows Vista jsem otestoval jak na souborech s HD videem, tak na dvou Blu-ray discích, jež jsem měl k dispozici. Bohužel, ani na jednom nebyl kodek VC-1, ten by snad měl používat film 300: Bitva u Thermopyl.
Následující graf ukazuje všechna podstatná měření a vyrovnanost řešení ATI/Nvidia v toleranci chyby měření. Na to, abych odhalil náskok Radeonů v akceleraci VC-1 bych potřeboval náročnější film a hlavně film přímo na Blu-ray nosiči. Testovací aplikace je vždy uvedena, typicky jsem bral v potaz průměrnou zátěž CPU za jednu vybranou minutu přehrávání. GeForce 8800 GTX je jedinou kartou, jež nemá video procesor pro 1080p HD video, dobře tak ilustruje chvíle, kdy je GPU akcelerace skutečně využita.
Herní výkon v nižších rozlišeních I.
3DMark Vantage
Age of Conan
Call of Duty 4
Call of Juarez
Crysis
Herní výkon v nižších rozlišeních II.
Enemy Territory: Quake Wars
F.E.A.R.
Half-Life 2: Episode 2
Serious Sam 2
Trackmania Nations Forever
Unreal Tournament 3
3DMark06, 3DMark Vantage
3DMark Vantage
Zájemci o v 3DMarku Vantage použité technologie jejich popis najdou v tomto whitepaperu (PDF). V grafech najdete pouze výsledky z GPU testu.
I na nižší nastavení (Entry) je poměr sil zachován: GeForce 9400 GT dosáhla 4407 bodů, Radeon HD 3650 TOP pak 7580 bodů.
3DMark06
Age of Conan: Hyborian Adventures (DX9)
V Conanovi jsem shledal jako (z počátku hry) nejnáročnější kombinaci vody a viditelnosti velké části lesa, benchmarkuji vždy stejnou scénu pomocí FRAPSu. Fps odečítám přímo z obrazovky, protože měření pomocí FRAPSu (implicitně F11) se hrou nějak koliduje a výkon je u všech karet drasticky nižší (chvíli i 0 fps).
Assassin's Creed (DX10)
U Assassin's Creeda mám nainstalovány dvě různé verze, jednu bez patche (1.01, retail) a druhou s patchem 1.02. Karty ATi Radeon s podporou DirectX 10.1 podávají v neošetřené verzi podstatně vyšší výkon, nějakých vad v obraze jsem si (alespoň v testované části) nevšiml.
Nejprve jsem FRAPSem měřil proběhnutí od stromu dole u studny až po hrad na kopci, při seběvětší snaze o co nejpodobnější opakování je v měření dávka nepřesnosti.
Měření jediné scény (na místě) po přesně daný časový úsek je přesnější, ale zase poněkud méně zachycující různé prvky enginu.
Bioshock (DX10)
Bioshock staví na Unreal 3 enginu a přidává DirectX 10 povrchy. Testuji s nejvyššími možnými detaily, vypnuté nechávám globální osvětlení (global lighting). Hra nemá zabudovaný benchmark, a tak testuji pomocí FRAPS. Vybral jsem velmi náročnou část z počátku hry – od vašeho vynoření se na hladině, kolem ohně až do majáku.
U karet ATI se podle mě i přes vynucení v ovladačích (což by pro Unreal 3 engine již mělo být možné, bohužel však zatím ne pro DirectX 10 verze těchto her) zapnulo jen anizotropní filtrování a 4× anti-aliasing nikoli.
Call of Duty 4 (DX9)
Call of Duty 4 je pro vás podle naší ankety stejně atraktivní volbou jako Crysis nebo Zaklínač, a tak vás určitě výkon karet v této hře bude zajímat. Testoval jsem s téměř všemi detaily na maximu, velikost textur jsem změnil na Extra, anti-aliasing i anizotropní filtrování jsem zapínal přes nabídku hry.
Call of Juarez (DX10)
Call of Juarez je zastoupen DX10 Official Benchmarkem, není to tedy testování přímo v samotné hře. V několikaminutovém náročném průletu je demonstračně nacpáno hned několik náročných DirectX 9/10 technik. Benchmark je předmětem sporu Nvidie a Techlandu a používá jej s oblibou ATI/AMD při prezentacích 3D výkonu.
Company of Heroes: Opposing Fronts (DX10)
V Company of Heroes používám zabudovaný benchmark. Testovaná verze je 2.301, hru je potřeba spustit s parametrem -novsync. Všechny detaily mám nastaveny na možná maxima, oproti screenshotům níže i fyziku.
Crysis (DX10)
Crysis je jedním z pádným argumentů pro nákup nové grafické karty, byť v DirectX 9 režimu. Testoval jsem s celkovou úrovní detailů „High“ a všechny DirectX 10 karty pak i s „Very high“, anti-aliasing jsem zapínal ve hře. Testuji pomocí GPUbenchmark.bat (průlet kolem ostrova), plnou verzí hry s nainstalovanou záplatou 1.1.
Devil May Cry 4 (DX10)
Benchmark Devil May Cry 4 se objevil jako blesk z čistého nebe, kromě pohledné grafiky vyniká skvělou optimalizaci. Hra ve vysokých detailech doslova létá i na průměrných kartách. To je dost v kontrastu s jiným enginem Capcomu (Lost Planet). Do grafu budu používat výsledky z druhé, graficky asi nejvydařenější (až na statickou flóru) a nejnáročnější scény.
Enemy Territory: Quake Wars (OpenGL)
Nové Enemy Territory představuje jedinou současnou moderní OpenGL hru pod Windows a zároveň jediný OpenGL test v testovací sadě. Quake Wars používají značně upravený Doom 3 engine, obohacený především o technologii MegaTexture (více o technologii v článku na Beyond3D). Pro testy používám maximální detaily, přes konzoli vypínám limit 30 i 60 fps, AA i AF zapínám ve hře, patch 1.1 by měl řešit problémy se soft particles. Ty jsem měl u všech karet kromě Radeonu X1950 Pro zapnuty (u této karty to hra nepovolí), ale zkusil jsem karty přeměřit i s vypnutými soft particles a tato položka neměla vliv na výkon ani u GeForce 8600 GTS.
Pro účely testování jsem si nahrál vlastní timedemo (recordtimenetdemo), které měří výkon v rozsáhlé lokaci se stromy (Valley). Timedemo (pro verzi 2.0) ke stažení: zde.
F.E.A.R. (DX9)
Engine hry F.E.A.R. se díky datadisku stal znovu aktuálním a ukazuje se, že se jedná stále o dobrý test grafik: procesor hraje jen velmi malou roli. Všechny detaily mám nastaveny na maximální hodnoty a všechny obraz vylepšující funkce včetně měkkých stínů zapnuty. Testuji zabudovaným benchmarkem.
Half-Life 2: Episode 2 (DX9)
Half-Life 2: Episode Two je při výběru správné lokace přece jen náročnější než starší tech. demo Lost Coast. Ve vyšším rozlišení mi vlastní timedemo dokonce rozškáluje i ty nejsilnější karty, což mě příjemně překvapilo.
Hellgate: London (DX10)
Testování v Hellgate: London je kvůli náhodnosti generování map velmi těžké, musíte udělat více průchodů a průměrovat. DirectX 10 verze je násobně náročnější než ta využívající jen DirectX 9.
Lost Planet: Extreme Condition (DX10)
Lost Planet byla vůbec první PC hrou, která přímo vyšla s podporou DirectX 10. Pro měření výkonu grafik je důležité nepoužívat demo se zastaralým kódem, naopak updaty plné hry až na 1.004 přinesly několik optimalizací. Všechny detaily nastavuji na high, fur quality a filter quality pak na „DX10“. Nově na hodnotu „DX10“ nastavuji také shadow quality Počet souběžných (concurrent) operací byl pro testovaní s Core 2 Duo nastaven na 2, Multi-GPU zapínám jen v případě SLI či CrossFireX zapojení (příp. karty). Používám vestavěný benchmark.
Lost Planet superskalární architektuře Radeonů HD hrubě nevoní. Na druhou stranu máte díky velké míře nevyužití anti-aliasing opravdu zdarma (bez ztráty výkonu).
Medal of Honor: Airborne (DX9)
Medal of Honor: Airborne je jednou z mnoha nových her používajících Unreal 3 engine. Tím pádem přináší solidní kombinaci vzhledu a plynulosti na dostupném hardwaru. Testuji opět s vysokými detaily (a druhým nejvyšším nastavením kvality textur). Hra nemá zabudovaný benchmark, používám tedy FRAPS a vždy stejnou scénu letu letadla a seskoku z padáku.
U karet ATI Radeon se opět nezapínal vynucený anti-aliasing, jejich výsledky z příslušných grafů tedy zřejmě odstraním.
Race Driver: GRID (DX9)
Měřím FRAPSem od předstartovní animace až po první zatáčku, kde už se může něco náhodného semlet. Pro měření jsem vybral trať v San Franciscu. Používám profil vysokých detailů (Ultra), jen anti-aliasing (MSAA) a rozlišení si upravuji podle potřeby.
Výsledek u Radeonu HD 3650 není úplně korektní, je zhruba odhadnut (kvůli počítání celkového indexu v závěru) podle výsledků z rozlišení 1280 × 1024 px. Vyšší rozlišení hra u Radeonu s 256MB videopamětí neumožní nastavit.
Serious Sam 2 (DX9)
Starší DirectX 9 hra je s maximálními detaily, HDR a ve vyšším rozlišením stále dobrým testem grafických karet. Croteam enginy umí, i v Serious Sam 2 použil několik zajímavých technologií (třeba jako jeden z prvních využil kompresi ATI 3Dc). Pomocí zabudovaného benchmarku, který můžete ovládat skriptem, měřím výkon v demu Branchester.
Testovací skripty ke stažení: zde.
S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl (DX9)
Engine Stalkeru, X-Ray engine, je zajímavý mimojiné tím, že používá deferred shading umožňující velké množství dynamickýh zdrojů světla. Ve hře se setkáte s normálovým a paralaxním mapováním, měkkými stíny, FP HDR, dynamickými efekty počasí a mnoha postprocessingovými efekty. Ukrajinský tým už pracuje na pokračování na vylepšeném enginu (Clear Sky).
Na popud jednoho z čtenárů jsem nakonec změnil metodiku testování ve hře S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl. Byl jsem v diskuzi upozorněn na příliš vysoká fps oproti reálnému hraní. Vytvořil jsem si tedy poměrně spolehlivou metodu průchodu začátku mapy s Agroprom Research Institute, kde projdu po cestě až k předskriptované sekveci zobrazující přestřelku stalkerů a armády v prostorách před institutem. Poměry sil zůstaly téměř zachovány, ale mám dobrý pocit z kvalitnější a časově náročnější metody měření.
Soubor s nastavením ke stažení: zde.
The Elder Scrolls IV: Oblivion (DX9)
Čtvrtý díl série Elder Scrolls patří i přes svůj věk stále mezi nejnáročnější hry vůbec. Zvlášť, když stejně jako já v testu, vyberete lokace s množstvím vlnící se trávy, pohupujících se stromů a přesto rozhledem do vzdálené krajiny. Testuji s maximálními detaily a HDR.
Soubor s nastavením (vše na maximum) a dvě uložené testovací pozice ke stažení: zde.
The Witcher (Zaklínač) (DX9)
Původně jsem chtěl grafické karty v Zaklínačovi testovat v nejnáročnější lokaci - Obchodní čtvrti Wyzimy - ale v ní jsou silné grafické karty bohužel limitovány jinou částí systému:
The Witcher | obchodní čtvrť | GeForce GTX 280 |
1680 × 1050 | 16× AF | 38,3 |
1680 × 1050 | 4× AA 16× AF | 37,4 |
2560 × 1600 | 16× AF | 38,0 |
2560 × 1600 | 4× AA 16× AF | 37,0 |
Nakonec jsem si tedy našel jinou náročnou část, která ale vytěžuje pro změnu především grafickou kartu. Jedná se o háj druidů v lese na Blatech.
Trackmania Nations Forever (DX9)
Trackmaniu hraje nejen ve světě, ale i v ČR obrovský počet hráčů, hra má navíc zabudovanou možnost benchmarku. Škoda jen zatím nevysvětlitelného chování, kdy ve vyšším rozlišení (dokud nezapnete anti-aliasing) obdržíte vyšší výsledek. Jinak hra na plné detaily zatíží jakoukoli dnešní grafiku a není velkým přítelem Multi-GPU.
Unreal Tournament 3 (DX9)
Bude to nuda, ale napíšu to, co píší všude: Unreal Tournament 3 je příkladem skvěle optimalizovaného enginu, skvěle vypadá a přitom je velmi svižný i na běžném hardwaru. Před testováním musíte v UTEngine.ini vypnout vyhlazování snímkové frekvence (implicitně nastaveno na interval 22 až 62 fps) a to tak, že najdete bSmoothFrameRate=True a nastavíte na False (předtím odstraňte u souboru atribut Jen pro čtení). Pro grafické karty je lepší flyby, pro realističtější výsledky pak botmatch, testoval jsem pomocí flyby a vybral jsem pěkně vypadající mapu ShangriLa.
Nastavení hry ke stažení: zde.
World in Conflict (DX10)
World in Conflict je asi nejlépe vypadající strategie, zástupce nové vlny DirectX 10 a dobrý benchmark procesoru. Tyto karty jsem testoval ve 1 680 × 1 050 px s upraveným profilem very high details (zapnul jsem i water reflects clouds, pouze anti-aliasing a anizotropní filtrování měním dle potřeby toho kterého grafu). Používám vestavěný benchmark. Při testování pod Windows XP jsem samozřejmě musel použít jen DirectX 9 režim (stíny z mraků na vodě si musíte pod DX9 odpustit).
Spotřeba, teplota
Spotřeba celé sestavy
GeForce 9500 GT se stejně jako další karta na jádře G96 dokáže ve spotřebě vyrovnat (v pozitivním významu) lowendovým Radeonům, přestože nemá technologii jako PowerPlay.
Teplota
Teplota je samozřejmě hodně ovlivněna použitým chladičem. Tato řešení používala ref. chlazení:
- GeForce GTX 280
- GeForce GTX 260 (SLI)
- Radeon HD 4870 X2
- GeForce 9800 GX2
- Radeon HD 4870
- Radeon HD 4850
- GeForce 9800 GTX+
- GeForce 8800 GTX
- GeForce 8800 GT
Následující karty sázely naopak na vlastní řešení výrobců:
- Radeon HD 3870 X2 (Asus)
- Radeon HD 3870 (Sapphire, vapor-x)
- GeForce 9600 GT (Gigabyte, Silent-Pipe IV)
- GeForce 9600 GSO (XFX)
- Radeon HD 3850 (Asus)
- Radeon HD 4670 (Sapphire)
- Radeon HD 3650 (Asus, Glaciator)
- GeForce 9500 GT (Gigabyte)
- GeForce 9400 GT (MSI, pasivní)
Více detailů najdete ve starších recenzích zmíněných grafických karet na ExtraHardware.
Hlučnost, přetaktování
Ne, že by GeForce 9500 GT od Gigabyte byla vyloženě hlučná, někde na pracovišti vám zřejmě vůbec vadit nebude, ale do tichého PC je bez dalších úprav opravdu nevhodná. Větrák běží pořád na stejné otáčky a slyšet tedy je, bohužel jej nemáte ani jak regulovat. Nastavíte-li v RivaTuneru 25 %, táhlo se zase vrátí na 40 %, opravdu to nejde.
Přetaktování
Karta už má jádro přetaktováno od výroby (a to z 550 na 700 MHz), takže jsem ani zázraky nečekal. Povedlo se nastavit ještě o 50 MHz více, výše bych se možná dostal po zvyšování napětí v Gamer HUD.
Zklamáním byly paměti. 1,2ns moduly už žádné další rezervy moc neměly a přetaktovat se nechaly o 21 MHz (42 MHz efektivně). Nárůst výkonu demonstruje původní GPU skóre v 3Dmark Vantage (Performance)...
...a GPU skóre po přetaktování:
Shrnující grafy
Jak na ExtraHardware počítáme grafy celkového výkonu: Pro každý dílčí test (tedy například Bioshock, 1680 × 1050 px) je nalezena nejrychlejší grafická karta a ta je označena jako maximum, tedy 100 %. Ostatní karty pak získají body v podobě relativního výkonu k tomuto dílčímu maximu. V dalším testu může být maximem zase jiná grafická karta, celkových 100 % by získala jen grafická karta nejrychlejší úplně ve všech testech. Tato metodika dává všem hrám stejnou váhu, bez ohledu na to, zda v ní karty běží typicky 30 fps nebo třeba 100 fps. Větší váhu mají jen hry Crysis a Assassin's Creed, ve kterých testuji vlastně dvakrát (u Crysis v high a very high, v Assassin's Creedu staticky a pak ještě během celým městem odspodu až po hrad).
Upozornění: kvůli nefunkčnímu anti-aliasingu u Bioshock (DX10) v případě karet Radeon jsem tuto hru do shrnujících grafů počítal jen v nastaveních bez anti-aliasingu.
Ceny všech levných karet až po GeForce 8800 GT včetně jsem aktualizoval 30. 9. ráno, zbývající ceny pro dnešní recenzi už celkem nepodstatných karet jsou z pátku 26. září. Všechny jsou získány následujícím postupem:
1. jyxo.cz
2. zboží, řadit od nejlevnějších
3. název produktu (většinou více způsoby, abych našel opravdu vše, například HD 2900 Pro, HD2900 Pro apod.)
4. nalezené odkazy rozklikám a beru v potaz jen ceny karet skladem či dostupných
5. vyřadím to, co vypadá jako jednorázová akce, repas
6. vyřadím to, co vypadá jako náhoda, co je na míle vzdáleno cenám v dalších obchodech
Celkový výkon (viz grafy výše) pak podělím touto cenou (a posunu desetinnou čárku o několik míst tak, aby jste nemuseli číst nepřehledná čísla s pěti desetinnými místy). V následujících grafech platí, že vyšší index znamená lepší poměr výkon/cena a karty s nejvyšším číslem jsou pro dané rozlišení/nastavení nejvýhodnější koupí:
Následující graf počítá s 300 dny puštěným počítačem, na kterém se průměrně čtyři hodiny dělá něco něnáročného ve Windows (2D) a hodinu denně se hraje náročná 3D hra.
Verdikt
Verdikt začnu odpovědí na nadpis článku: Ani náhodou. GeForce 9500 GT se s Radeonem HD 4670 může měřit co do provozních vlastností (malá spotřeba, nízké zahřívání), sympatických rozměrů či schopné akcelerace HD videa, když ale přijde na přetřes herní výkon, jedná se i v této své nejsilnější a ještě od Gigabytu přetaktované variantě o propastných 40 % pomalejší kartu. Takového výkonu jako v recenzi navíc dosahuje jen jakási královská verze s 512 MB GDDR3 a taktem GPU na 700 MHz, za to ale bohužel zaplatíte skoro to samé, co za Radeon HD 4670.
Díky otestování jedné GeForce 9500 GT se ale dá uvažovat o dalších kartách z této řady. Trochu výhodněji táž karta s 256 MB GDDR3 pamětí (a třeba pěkným pasivem od Gainwardu), na 550 MHz taktovanou G96 si pak sami asi dokážete lehce přetaktovat. Taková GeForce 9500 GT je za podobné peníze lepší koupí než Radeon HD 3650 s DDR3 pamětmi, bude ale hodně shora ohrožena Radeonem HD 4650.
Radeon HD 3650 jsme tu už zmínili, proti němu si GeForce 9500 GT vede dobře a i kdybychom si představili výkon nepřetaktovaných variant obou karet a u GeForce 9500 GT odmysleli těch pár situací, kdy jí 512MB videopaměť dává výhodu, je nový produkt Nvidie stále v herním výkonu lepší. Jde-li vám čistě o herní výkon a nehledíte na spotřebu, má Nvidia v nabídce mnohem výhodnější kartu než GeForce 9500 GT: nedávnou testovanou GeForce 9600 GSO. Její ceny jsou velmi podobné jako ceny testované přetaktované DDR3 verze 9500 GT s 512 MB a co se týče her, výkon je opravdu zcela jinde.
Abychom to tedy shrnuli. GeForce 9500 GT není propadák jako GeForce 9400 GT, ale musíte se orientovat podle ceny: taková 512MB GDDR3 verze za 1600+ Kč je holým nesmyslem, 256MB GDDR3 verze s pasivním chlazením může za cenu kolem 1300 Kč splnit účel docela dobře a jasně předčí jen o málo levnějšího Radeona HD 3650 s DDR3. Jak je na tom DDR2 verze (třeba oproti výrazně levnějšímu Radeonu HD 3650 DDR2) si netroufám přesně konstatovat, jelikož se ale prodává jen v 512MB variantě za cenu podobnou jako 256MB DDR3 verze, tak bych se jí raději vyhnul obloukem nemalým.
Gigabyte GeForce 9500 GT 512 MB GDDR3 (GV-N95TD3-512H)
+ malé rozměry, nízká spotřeba
+ jádro na 700 MHz
- cena/herní výkon
- větrák není tichý a nejde softwarově regulovat
Za zapůjčení grafické karty Gigabyte GV-N95TD3-512H děkujeme společnosti Gigabyte.