Ze života snoba. iPhone nebude šperk, ani kdyby byl ze zlata a diamantů [komentář]

Sdílet

 Autor: Redakce
Je pitomost míchat spotřební elektroniku a luxus. Zatímco rolexky vydrží desítky let, Apple Watch za půl milionu byly staré, už když přišly na trh.

Tento týden jsme psali o superdrahých iPhonech 7 s pozlacenými zády a portréty Putina a Trumpa. Oba kusy stojí v přepočtu 180 000 Kč. Ve srovnání s jinými výrobci je to ještě pakatel.

iPhony, které Apple nezamýšlel

Hadoro prodává iPhone 7 Plus se zlatem a diamanty na zádech za 9000 eur (240 000 Kč). Gold Royale London si za trochu jiné provedení (ale se stejnými materiály) účtuje 9770 liber (310 000 Kč). Všechny ale strčil do kapsy Alchemist London, který vyrobil dva iPhony 5S vyšperkované 18karátovým zlatem a 364 diamanty (5,5 karátu) a účtoval si za to milion dolarů.

Zlatý iPhone 5S za milion dolarů Zlatý iPhone 5S za milion dolarů

Všechno to byly klenotnické firmy, který jen upravily hotový výrobek. O luxusní produkt pro vyvolené se však pokusil i sám Apple. První generace hodinek Watch přinesla i model s 18karátového zlata za 515 000 Kč. U druhé generace už se Apple o takový ústřel nepokusil. Nejdražším modelem jsou Watch Edition z bílé keramiky za asi 40 000 Kč.

Apple Watch Edition za půl milionu korun Apple Watch Edition za půl milionu korun

Vertu Constellation

Tradičním výrobcem drahých telefonů je Vertu, bývalá dceřinka Nokie. Je to zrovna týden, co představila novou generaci smartphonu Constellation. Po stránce hardwaru jde o špičkový telefon. Obsahuje 5,5" QHD displej krytý safírovým sklem. Uvnitř je Snapdragon 820, 4 GB RAM, 128 GB flash paměti a foťák jako na Pixelech od Googlu. Běží jak jinak než na Androidu. Odlišuje se ale ruční výrobou v Anglii a potahem z hadí kůže. Cenu zatím neznáme, ale Vertu se nebojí účtovat ani 20 000 eur.

Vertu Constellation Vertu Constellation

Leica M-P by Rolf Sachs

Legendární Leica před dvěma týdny představila novou fullframe bezzrcadlovku M10, která se bude prodávat za 6500 eur. Ta se zase chlubí poctivou německou ruční výrobou. V listopadu tatáž firma uvedla speciální edici Leicy M-P s designem od Rolfa Sachse. Běžný model stojí 7000 eur, díky vizionářskému designérovi, který jej potáhl červenou gumou jako z ping-pongové pálky, jej Leica prodává za více než dvojnásobek.

Leica M-P od Rolfa Sachse za 15 000 dolarů Leica M-P od Rolfa Sachse za 15 000 dolarů

Luxus bez hodnoty

Asi už vám došlo, kam mířím. Zmíněné příklady ilustrují, kterak si firmy snaží jako šperk prodat „tuctovou“ spotřební elektroniku. Naprosto chápu milionáře, kteří si kupují rolexky, v obýváku jim hrají Nautilus od Bowers & Wilkins a v garážích mají Porsche 911 Classic z 60. let. A fotí třeba onou Leicou M (kinofilmovou samozřejmě).

bitcoin_skoleni

Být v jejich kůži, asi bych s financemi nakládal jinak. Přesto jim rozumím, že se chtějí obklopit přepychem. Přepychem, jehož hodnota nestárne. Význam nablýskaných digitálních hraček jde ale mimo mě.

Jasně, ty digitální Leicy dobře fotí dnes, takže budou pořizovat pěkné výsledky i za 10 let. Byť vývoj snímačů i obrazových procesorů jde rychle dopředu. iPhone ale zestárne za čtyři roky. Vertu s Androidem bude aktuální přinejlepším dvě sezóny. A první Apple Watch byly zastaralé, už když přišly na trh. Asi jsem moc pragmatický, když tvrdím, že čím chytřejší elektronika vzniká, tím menší má hodnotu do budoucnosti. Přijde totiž nová a lepší, zatímco z té staré bude pozlacené těžítko.